Återlämnad häst mager efter inridning

Smokey

Trådstartare
Haft en häst iväglämnad på inridning i två månader. Allt gått bra enligt tränaren. Sto med föl vid sidan, 5-7 mån ålder, så dricker inte mycket mjölk längre. Fick tillbaka mycket magert sto helt utan muskler, som var något lite tjock när hon åkte. Även fölet är mycket smal och alla revben lätträknade. Detta är mitt första föl, så är det möjligt att båda djuren faller ur så illa på två månader, när båda var i gott hull vid lämning? Här har ingendera varit svårfödd, men fått fri tillgång på hö och lite kraft / Lucernpellets dagligen, kanske något halvt kilo.

Brukar ston och föl falla ur så illa vid denna åldern? Det var förklaringen jag fick från tränaren, att fölet tagit hårt på mamma häst.
 
Haft en häst iväglämnad på inridning i två månader. Allt gått bra enligt tränaren. Sto med föl vid sidan, 5-7 mån ålder, så dricker inte mycket mjölk längre. Fick tillbaka mycket magert sto helt utan muskler, som var något lite tjock när hon åkte. Även fölet är mycket smal och alla revben lätträknade. Detta är mitt första föl, så är det möjligt att båda djuren faller ur så illa på två månader, när båda var i gott hull vid lämning? Här har ingendera varit svårfödd, men fått fri tillgång på hö och lite kraft / Lucernpellets dagligen, kanske något halvt kilo.

Brukar ston och föl falla ur så illa vid denna åldern? Det var förklaringen jag fick från tränaren, att fölet tagit hårt på mamma häst.
Skulle säga nej, det ska självklart inte vara så.

Då har de (stoet då främst) fått för lite mat, för lite rent näringsmässigt att äta helt enkelt.
 
Det låter inte normalt, stoet kan vara urfallet om fölet tagit mycket, men om båda är det har de fått för lite näring.
 
Tack för svar! Det var väl så jag kände ungefär också. Stoet var som sagt snudd på överhull innan, nu är hon så benig över ryggen att jag absolut inte skulle lägga en sadel på henne, korset är magert och toppigt och revbenen lätträknade även på håll.
Känner mig otroligt skyldig till detta, men fick bara infon för några dagar sen att "fölet tar lite mycket av henne så jag försöker fodra upp henne". Trodde dock inte att det skulle vara såhär illa...Hade räknat med några kilon, nu pratar vi kanske 50-60 kg på en D-ponny.
 
Men va, varför lämna bort en häst på inridning med föl bredvid? På vissa unghästar utan föl kan en ny plats plus inridning vara stressande och allt nytt gör att de kan tappa i vikt. Skulle gissa densamma för fölunge.
Om detta är sant har jag aldrig hört talas om att man gör så.
 
Stoet är ingen unghäst i den bemärkelsen. Bara ett oinridet, vuxet sto, med bra hull tidigare. Att hon fick ta med sig fölet var för deras egen skull, istället för att vänja av fölet runt 5,5 månader ålder, så fick han följa med sin mamma till träningen. Även om det är lagligt att avvänja vid halvårs ålder, ser man mycket mer positiva effekter av att låta fölet gå kvar längre med sin mamma. Därav fick han följa med. Ingen av hästarna föreföll ett dugg stressade, men kastade sig över mat här hemma. Dock verkar de ha varit välbehandlade annars och agerar tryggt och tillitsfullt.
 
Stoet är ingen unghäst i den bemärkelsen. Bara ett oinridet, vuxet sto, med bra hull tidigare. Att hon fick ta med sig fölet var för deras egen skull, istället för att vänja av fölet runt 5,5 månader ålder, så fick han följa med sin mamma till träningen. Även om det är lagligt att avvänja vid halvårs ålder, ser man mycket mer positiva effekter av att låta fölet gå kvar längre med sin mamma. Därav fick han följa med. Ingen av hästarna föreföll ett dugg stressade, men kastade sig över mat här hemma. Dock verkar de ha varit välbehandlade annars och agerar tryggt och tillitsfullt.
Fast det spelar ju ingen roll om den är unghäst eller ej. Det är en ny miljö och nya saker den ska lära sig och dessutom med ett föl bredvid. Jag tänker att man väntar med inridning tills fölet är avant. Man får helt enkelt vänta tills fölet är äldre och avant. Jag hade själv aldrig tagit emot ett sto med föl bredvid för inridning.
 
Fast det spelar ju ingen roll om den är unghäst eller ej. Det är en ny miljö och nya saker den ska lära sig och dessutom med ett föl bredvid. Jag tänker att man väntar med inridning tills fölet är avant. Man får helt enkelt vänta tills fölet är äldre och avant. Jag hade själv aldrig tagit emot ett sto med föl bredvid för inridning.
Tycker dock också det är otroligt fult av inridningsstället att lämna tillbaka ett sto och föl som är så mager som TS beskriver? Verkar som ett väldigt oseriöst ställe som tar emot sto med föl och sedan svälter dom 😕
 
Det är möjligt att det var fel beslut att lämna stoet med föl vid sidan. Inridaren tog såklart extra betalt för att hon fick ha med sig fölet och min veterinär tyckte att det var en god idé, då fölet ska stanna i flocken. Att inte separera mor och föl alls. Såklart hade det gått att vänta, men avsikterna med arrangemanget var goda, för att inte skapa onödig stress genom en separation. Det här blev dock inte bra. Det är som sagt mitt första föl.
 
Hade jag fått information om att hon börjat falla ur, hade jag hellre avbrutit alltsammans innan det gick så långt. Såklart. Men nu fick jag veta ett par dagar före hämtning. Inte hört ett ljud frivilligt från stället, utan har fått fråga om hur det går och efter filmer. Men, helt klart kommer jag inte anlita detta ställe igen.
 
Hade jag fått information om att hon börjat falla ur, hade jag hellre avbrutit alltsammans innan det gick så långt. Såklart. Men nu fick jag veta ett par dagar före hämtning. Inte hört ett ljud frivilligt från stället, utan har fått fråga om hur det går och efter filmer. Men, helt klart kommer jag inte anlita detta ställe igen.
Tråkigt att det blev så, uppenbarligen var det ett dåligt ställe. Men jag tänker att man inte kan förlita sig för mycket på andra, utan behöver åka och titta till hästarna med jämna mellanrum. Många får tillbaks foderhästar mfl i dåligt skick för att de inte åkt och tittat till sin häst. Däremot håller jag med om att man inte förväntar sig att detta ska uppstå av någon som rider in hästar.
 
Tycker dock också det är otroligt fult av inridningsstället att lämna tillbaka ett sto och föl som är så mager som TS beskriver? Verkar som ett väldigt oseriöst ställe som tar emot sto med föl och sedan svälter dom 😕
Håller med att det verkar vara ett konstigt upplägg att ta emot dem men de behöver inte ha svält dem. Däremot skulle de avbrutit inridningen när de tappade så i vikt!
 
Hade jag fått information om att hon börjat falla ur, hade jag hellre avbrutit alltsammans innan det gick så långt. Såklart. Men nu fick jag veta ett par dagar före hämtning. Inte hört ett ljud frivilligt från stället, utan har fått fråga om hur det går och efter filmer. Men, helt klart kommer jag inte anlita detta ställe igen.
Du kunde väl åkt dit o kollat iaf bett om foto/ film hur det gick. Säger som andra oerhört oansvarigt att köra ett sto till utbildning som har ett föl vad hade det gjort att vänta tills de var separerade.
 
Det är möjligt att det var fel beslut att lämna stoet med föl vid sidan. Inridaren tog såklart extra betalt för att hon fick ha med sig fölet och min veterinär tyckte att det var en god idé, då fölet ska stanna i flocken.
Hur ska en veterinär ha utbildning i sånt? Nä inte alls utan det blir bara eget tyckande som inte behöver vara rätt tänkt alls.
 
Jag tycker absolut man kan förvänta sig att få tillbaka hästarna i fint skicka när de lämnats till en professionell inridare. Sen håller jag med övriga om att det kanske inte är helt lämpligt att lämna iväg tillsammans med fölet, utan hade varit bättre och vänta tills fölet är avvant. Dock har denna person accepterar det och då bör de kunna skötas korrekt.
 
Hade jag fått information om att hon börjat falla ur, hade jag hellre avbrutit alltsammans innan det gick så långt. Såklart. Men nu fick jag veta ett par dagar före hämtning. Inte hört ett ljud frivilligt från stället, utan har fått fråga om hur det går och efter filmer. Men, helt klart kommer jag inte anlita detta ställe igen.

Är det ett ställe som har tillstånd, försäkring, f-skatt och moms? Eller är det en hobbypulare?
 
Jag tycker absolut man kan förvänta sig att få tillbaka hästarna i fint skicka när de lämnats till en professionell inridare. Sen håller jag med övriga om att det kanske inte är helt lämpligt att lämna iväg tillsammans med fölet, utan hade varit bättre och vänta tills fölet är avvant. Dock har denna person accepterar det och då bör de kunna skötas korrekt.
sto med föl brevid kan rasa snabbt i vikt, dessutom med extra motion och ny miljö på det. Då hade de fått stå kvar tills hon ätit upp sig men det hade antagligen kostat
 
Fast det spelar ju ingen roll om den är unghäst eller ej. Det är en ny miljö och nya saker den ska lära sig och dessutom med ett föl bredvid. Jag tänker att man väntar med inridning tills fölet är avant. Man får helt enkelt vänta tills fölet är äldre och avant. Jag hade själv aldrig tagit emot ett sto med föl bredvid för inridning.
Håller fullständigt med dig!
 
sto med föl brevid kan rasa snabbt i vikt, dessutom med extra motion och ny miljö på det. Då hade de fått stå kvar tills hon ätit upp sig men det hade antagligen kostat
Tar man emot sto med föl bör man vara så kunnig att man kan se tecken när det börjar och snabbt sätta in åtgärder för att motverka det. Här verkar kunskapen ha saknats. Tror de flesta med rätt kunskap för att ta emot sto och föl hade varit kloka och sagt nej.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 114
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp