Att aldrig få slutföra en arbetsuppgift

kolblakkur

Trådstartare
Jag har ett jobb där prio 1 är att svara i telefonen, allt ska släppas när det ringer. Men jag har ju en massa andra administrativa uppgifter också, som får pausa medan jag tar samtalet. Vet inte om jag är omotiverad pga semesterbrist men känner just nu att det inte är lönt att dra igång några andra arbetsuppgifter än att svara i telefonen eftersom jag ändå alltid blir avbruten. Har istället börjat göra arbetsuppgifter hemma eftersom då får jag i alla fall jobba ifred (jag blir ersatt ekonomiskt såklart).

Är det någon mer än jag som har ett arbete som innebär att man i stort sett alltid blir avbruten i en arbetsuppgift, så att arbetsuppgiften kan bli uppdelad i 1-4 gånger innan man kan slutföra den? Och att detta händer konstant under hela arbetsdagen. Hur hanterar ni det hela?
 
Jag har ett jobb där prio 1 är att svara i telefonen, allt ska släppas när det ringer. Men jag har ju en massa andra administrativa uppgifter också, som får pausa medan jag tar samtalet. Vet inte om jag är omotiverad pga semesterbrist men känner just nu att det inte är lönt att dra igång några andra arbetsuppgifter än att svara i telefonen eftersom jag ändå alltid blir avbruten. Har istället börjat göra arbetsuppgifter hemma eftersom då får jag i alla fall jobba ifred (jag blir ersatt ekonomiskt såklart).

Är det någon mer än jag som har ett arbete som innebär att man i stort sett alltid blir avbruten i en arbetsuppgift, så att arbetsuppgiften kan bli uppdelad i 1-4 gånger innan man kan slutföra den? Och att detta händer konstant under hela arbetsdagen. Hur hanterar ni det hela?
Tack och lov har jag bara dagar som är på det visset. Men efter att ha blivit störd 4 ggr när jag sitter med en sak har jag extremt svårt att få tillbaka fokuset och få ett flytt i mitt arbete.
Sen har vi tack och lov dagar då telefonen inte säger ett pip på hela dagen.

Går det att prata med ledningen så att någon annan kan ta telefonen nån timme eller två så du kan få en viss tid av din arbetstid till dina administrativa uppgifter?
 
Jag har ett tekniskt/fysiskt jobb i grunden men under en 3-årsperiod blev vi pålagda en administrativ tjänst också som vi turades om att sköta på rullande schema. När man satt på den tjänsten förekom det mycket av det du beskriver och vissa dagar hade man knappt tid att gå på toaletten, än mindre slutföra några uppgifter. Det hände att jag klickade bort inkommande samtal för att inte nödvändigtvis göra föregående uppgift helt klar, men iaf kunna komma så långt att jag kunde lägga den åt sidan för stunden. Jag gjorde det nödvändigaste och det som släpade efter släpade efter helt enkelt. Kom chefen och ifrågasatte så informerade jag bara om att tills h*n får grönt ljus från HR att köpa in vuxenblöjor så att man slipper gå på toaletten så får h*n finna sig i att vissa saker inte hinns med inom utsatt tidsram. Vi hade tack och lov telefontider som gjorde att man hade en timme före och en timme efter telefonöppettiderna att få sitta ifred och jobba, men det blev mycket övertid ändå.
 
Jag ska tillägga att det har hänt att jag haft 70-80 samtal per dag 🙃 Nu är det kanske ”bara” runt 60 på måndagarna.

Vi skulle en gång installera något modernt växelsystem med hög kapacitet inför alla anställdas skepsis, där alla skulle göras beredda att ta emot inkommande samtal.

Leverantör som gjorde utbildningen blev frustrerad när ingen av oss 25 pers verkade riktigt intresserad av att erövra kompetens i alla detaljer kring snabba hanteringar av samtal.
"Men hur många inkommande samtal har ni per dag?"
Svaret blev att vi en gång hade maxat på 50 inkommande samtal.

På en månad. Snittet var 30.

Men vi har aktivt organiserat oss för att minimera den typen av störmoment (andra kontaktvägar som inte ger direkt avbrott) för att kunna bedriva högeffektivt och kvalificerat arbete. Så kan inte alla slags organisationer göra.
 
Vi skulle en gång installera något modernt växelsystem med hög kapacitet inför alla anställdas skepsis, där alla skulle göras beredda att ta emot inkommande samtal.

Leverantör som gjorde utbildningen blev frustrerad när ingen av oss 25 pers verkade riktigt intresserad av att erövra kompetens i alla detaljer kring snabba hanteringar av samtal.
"Men hur många inkommande samtal har ni per dag?"
Svaret blev att vi en gång hade maxat på 50 inkommande samtal.

På en månad. Snittet var 30.

Men vi har aktivt organiserat oss för att minimera den typen av störmoment (andra kontaktvägar som inte ger direkt avbrott) för att kunna bedriva högeffektivt och kvalificerat arbete. Så kan inte alla slags organisationer göra.
Vi har sånt växelsystem, sitter fem personer och svarar. Men ändå ringer det i ett.
 
Har haft ett sådant jobb, då hade vi telefontider typ 8-16 med lunchstängt 12-13. Hanterade det genom att börja vid 7 för att få sitta i lugn och ro med det som behövde göras ifred och sedan spara de arbetsuppgifter som gick lättare att avbryta till att jobba med under telefontiden.

Tänker också att det bara är rimligt att göra så mycket som man faktiskt hinner, hinner man inte det administrativa för att telefonen ringer konstant tycker jag det är något man bör ta upp med sin chef så att denne kan se över arbetsbelastningen.
 
Jag har ett jobb där prio 1 är att svara i telefonen, allt ska släppas när det ringer. Men jag har ju en massa andra administrativa uppgifter också, som får pausa medan jag tar samtalet. Vet inte om jag är omotiverad pga semesterbrist men känner just nu att det inte är lönt att dra igång några andra arbetsuppgifter än att svara i telefonen eftersom jag ändå alltid blir avbruten. Har istället börjat göra arbetsuppgifter hemma eftersom då får jag i alla fall jobba ifred (jag blir ersatt ekonomiskt såklart).

Är det någon mer än jag som har ett arbete som innebär att man i stort sett alltid blir avbruten i en arbetsuppgift, så att arbetsuppgiften kan bli uppdelad i 1-4 gånger innan man kan slutföra den? Och att detta händer konstant under hela arbetsdagen. Hur hanterar ni det hela?
Jag har haft. Vi införde telefontid på mitt jobb sen vilket underlättade enormt.

Tror det är viktigt med gränsdragning här. Och att du inte jobbar när du är ledig.

Alternativt att du sätter upp en timme i sträck här och där för att jobba med annat.
 
Jo det är en bra beskrivning av mitt jobb. Men det är inget jätteproblem för mig, har lätt att hitta tråden igen.
 
👋 räcker upp handen. Jag har ett sånt jobb, men arbetet "är" så och det går inte att ändra. Jag kan inte heller arbeta hemifrån, jag måste vara på plats.
Ibörjan blev jag stressad över oförmågan att kunna planera min dag, men nu har jag lärt mig att det är så det är och fått jobba med mig själv på den biten.

Jag har även påtalat det och kommit överrens med chefen att om det "stör" ut mig för mycket vissa dagar så är det endast vissa telefonnummer som jag svarar på, dvs det finns en inofficiell prioriteringslista. Är det något du kan anamma?
 
Är det någon mer än jag som har ett arbete som innebär att man i stort sett alltid blir avbruten i en arbetsuppgift, så att arbetsuppgiften kan bli uppdelad i 1-4 gånger innan man kan slutföra den? Och att detta händer konstant under hela arbetsdagen. Hur hanterar ni det hela?

Ja. Jag har bara lärt mig leva med det och vant mig vid det, finns ingenting att göra åt saken. Skriver ner sånt jag behöver göra, markerar med överstrykningspenna och stryker det när det är gjort och tar de akuta grejerna först, mindre brådskande saker får bara vänta.
 
Jag har haft såna jobb, men det beror helt på upplägg om det är jobbigt eller ej. De där just telefonen är prio 1 och allt annat blir klart när det blir klart har liksom funkar bra. Mindsetet för mig har varit just att telefonen är arbetsuppgift 1 och övriga är utfyllnad däremellan. Jag upplevde alltså inte att telefonen störde eller avbröt min uppgift eftersom det inte var huvuduppgiften. Hade jag uppgifter som krävde koncentration en längre stund och kanske på annan plats än telefonen (fast telefon på den tiden) fanns det någon annan som kunde ta telefonen de timmarna oftast. När telefon/kundbesök inte varit min egentliga arbetsuppgift har det varit knepigare. Särskilt när min egentliga arbetsuppgift kan ha haft en viss deadline och vissa moment som inte går att bryta hur som helst har jag upplevt en stor stress.
 
Har också ett sånt jobb men det går inte att göra något åt då jobbet helt enkelt är så. I perioder tycker jag att det går bra medan det i perioder är svårare. Vissa arbetsuppgifter är också väldigt mentalt jobbiga och det kan vara svårt att ställa om från en sak till en annan.

Delvis pga detta (men främst pga arbetstiderna) ska jag byta jobb.
 
Jag har ett jobb där prio 1 är att svara i telefonen, allt ska släppas när det ringer. Men jag har ju en massa andra administrativa uppgifter också, som får pausa medan jag tar samtalet. Vet inte om jag är omotiverad pga semesterbrist men känner just nu att det inte är lönt att dra igång några andra arbetsuppgifter än att svara i telefonen eftersom jag ändå alltid blir avbruten. Har istället börjat göra arbetsuppgifter hemma eftersom då får jag i alla fall jobba ifred (jag blir ersatt ekonomiskt såklart).

Är det någon mer än jag som har ett arbete som innebär att man i stort sett alltid blir avbruten i en arbetsuppgift, så att arbetsuppgiften kan bli uppdelad i 1-4 gånger innan man kan slutföra den? Och att detta händer konstant under hela arbetsdagen. Hur hanterar ni det hela?
Jag är sjuksköterska och det händer hela tiden att jag blir avbruten. Omprioriteringar och omtag oavbrutet.

Jag har vant mig, får gå tillbaka och tänka *var var jag nu* hela tiden. Men det är även lite charmen med det hela och jag tror det underlättar att jag har en sådan personlighet som gillar fart och fläkt.
 
Jag har ett jobb där prio 1 är att svara i telefonen, allt ska släppas när det ringer. Men jag har ju en massa andra administrativa uppgifter också, som får pausa medan jag tar samtalet. Vet inte om jag är omotiverad pga semesterbrist men känner just nu att det inte är lönt att dra igång några andra arbetsuppgifter än att svara i telefonen eftersom jag ändå alltid blir avbruten. Har istället börjat göra arbetsuppgifter hemma eftersom då får jag i alla fall jobba ifred (jag blir ersatt ekonomiskt såklart).

Är det någon mer än jag som har ett arbete som innebär att man i stort sett alltid blir avbruten i en arbetsuppgift, så att arbetsuppgiften kan bli uppdelad i 1-4 gånger innan man kan slutföra den? Och att detta händer konstant under hela arbetsdagen. Hur hanterar ni det hela?
Så ser de flesta av mina dagar ut tyvärr. Hur man lär sig hantera det? Ja du jobbet blir en livsstil.. Jag ställde krav att jag skulle ha med hunden på jobbet eftersom jag aldrig vet när jag slutar. Det godkändes direkt men arbetsläget har inte blivit bättre. Har med andra ord inget bra svar tyvärr.
 
Ja, inga telefonsamtal utifrån men att jobba dag är att ständigt bli avbruten.
Skulle plocka en order på 2 pallar som fanns på laget och tar max 10 min om jag inte blir avbruten och idag blir jag avbruten 5 gånger under tiden jag ska plocka denna order.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 906
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack! Jag...
Svar
8
· Visningar
2 551
Skola & Jobb Behöver er syn på saken. Två personer jobbar med exakt samma sak, men har tydliga egna ansvarsområden. Arbetsbelastningen kan variera...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 484
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp