Att ange referenser

Shaggy

Trådstartare
Jag håller på att söka jobb och funderar på det här med referenser. Eftersom det var länge sedan sist och då hade jag egentligen inga så är området reltativt nytt för mig.
Anger man referenser i ansökan eller skriver man att sådna kan lämnas om intresse finns? Hur många referenser ska man ange? Jag har 2-3 som jag anser vara mycket bra för de jobb jag planerar att söka.
 
Jag håller på att söka jobb och funderar på det här med referenser. Eftersom det var länge sedan sist och då hade jag egentligen inga så är området reltativt nytt för mig.
Anger man referenser i ansökan eller skriver man att sådna kan lämnas om intresse finns? Hur många referenser ska man ange? Jag har 2-3 som jag anser vara mycket bra för de jobb jag planerar att söka.

Skriv i ansökan att referenser gärna lämnas vid förfrågan. 2-3 brukar vara alldeles tillräckligt.
Om du varit på intervju och blivit ombedd att ta med referenser så glöm inte att förvarna dina referenspersoner om att de kan komma att få ett samtal.
 
Okej var rädd att det kanske skulle se oseriöst ut. Jag kan se en fördel med att skriva med dem direkt i ansökan men de får stå stand by på ett sätt som inte känns helt ok då.
Självklart kommer jag att förvaran dem vid alla tillfällen jag lämnar ut deras kontaktuppgifter.
 
Jag lämnade mina referensers namn och kontaktuppgifter först efter intervjun. Innan intervjun var JAG inte hundra på att jag ville ha jobbet ju :) I "textansökan" skrev jag nått om att referenser fås på begäran, det är rätt vanligt och ses absolut inte som oseriöst.
 
Jag skulle aldrig ange kontaktuppgifter till referenser redan i ansökan, ens om det uttryckligen efterfrågades i annonsen.

Jag vill komma till intervju först så att jag får tillräckligt med kött på benen för att kunna avgöra om jag är intresserad av jobbet eller ej. Skulle inte vilja riskera att belasta mina referenser angående ett jobb som jag faktiskt inte vill ha, eller ett jobb som jag inte själv vet om jag är aktuell för eller ej (om rekryteraren ringer referenser innan kallelse till intervju t ex.)
Kan ju bli särskilt känsligt om man har referenser från ens nuvarande arbete.

Jag har för övrigt varit med om ett tillfälle där rekryterande arbetsplats hade rätt specifika önskemål gällande vilka referenser de ville ha. De ville prata med en tidigare chef, min nuvarande chef samt någon "valfri person".

I detta fallet så skulle min chef snart byta jobb och hade bara ett par veckor kvar, så detta i kombination med att jag visste att han skulle vara en väldigt bra referens, gjorde att jag sa OK till det. I en annan situation hade jag nog inte varit så sugen på att använda min chef som referens.
 
Jag skriver enbart att referenser lämnas vid personligt möte oavsett om de velat ha det i ansökan eller ej. Lämnar oftast inte direkt vid intervju heller utan ber att få maila kontaktuppgifterna, så jag hinner förvarna personerna och berätta om jobbet samt själv hinner få en uppfattning om jag vill ha jobbet i lugn och ro. Varför jag inte lämnar direkt är för att jag varit med om att jag lämnat, bett att få prata med personen först, 5 min efter att jag lämnar intervjun ringer jag min referens (kollat innan att det var ok att använda, men inte berättat om aktuell tjänst) och då hade företaget redan ringt...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 312
Senast: sjoberga
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
402
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 415
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp