Att anmäla vanvård.

N

nepita

Ok, just nu vill jag strypa vår djurskyddsinspektör med mina bara händer. Jag har ringt henne i torsdags om att en fånghäst i närheten av mig inte blir behandlad, fortfarande går på gräs, kan inte flytta sig alls, har extremt långa hovar.
Hon tar fyra dagar på sig att kontakta dem och sen tror hon blindt på att de haft vet och ska ha hovslagare senare i veckan. Hon tänker inte åka ut och kolla.... Jag känner personen väl, privat, det är inte första gången den har haft fång, och ändå slängs den ut på högt gräs om och om igen.Nu har den gått så här i ca två veckor, och det varar en halv till innan hovslagaren kommer, den har långa uppböjda hovar och då jag stod och kollade på den på avstånd så kom kompisen springande medan denne stod kvar still och rörde inte ett ben, och såg allmänt olycklig ut. VAd gör man när inspektören inte bryr sig, inte ens tänker kolla. I morgon ska min sambo ringa in en anmälan och sen vet jag en till som har sett det och som ska ringa in, om hon inte vill kolladen så ska hon i alla fall få en massa samtal, till sist kan hon inte prata bort en resa dit ut.
 
Sv: Att anmäla vanvård.

Ok, just nu vill jag strypa vår djurskyddsinspektör med mina bara händer. Jag har ringt henne i torsdags om att en fånghäst i närheten av mig inte blir behandlad, fortfarande går på gräs, kan inte flytta sig alls, har extremt långa hovar.
Hon tar fyra dagar på sig att kontakta dem och sen tror hon blindt på att de haft vet och ska ha hovslagare senare i veckan. Hon tänker inte åka ut och kolla.... Jag känner personen väl, privat, det är inte första gången den har haft fång, och ändå slängs den ut på högt gräs om och om igen.Nu har den gått så här i ca två veckor, och det varar en halv till innan hovslagaren kommer, den har långa uppböjda hovar och då jag stod och kollade på den på avstånd så kom kompisen springande medan denne stod kvar still och rörde inte ett ben, och såg allmänt olycklig ut. VAd gör man när inspektören inte bryr sig, inte ens tänker kolla. I morgon ska min sambo ringa in en anmälan och sen vet jag en till som har sett det och som ska ringa in, om hon inte vill kolladen så ska hon i alla fall få en massa samtal, till sist kan hon inte prata bort en resa dit ut.



kan du inte göra en polisanmälan?? :mad:
hoppas att dom hjälper häststackaren:o
 
Sv: Att anmäla vanvård.

Detta är inget som Polisen bryr sig om. OCh att kontakta ägaren fungerar inte, hon fattar inte, varför har hon annars fortsatt släppa ut en ponny med mycket lätt för fång, på bete med hennes andra hästar, varje gång den har tillfrisknat, vilket jag tvivlar på att den gör nu oxå. Hon skulle ha sagt att hon tycker synd om den, sså för att den inte ska känna sig utanför så får den komma ut på förmidagen i hagen med de andra..... tycka synd... känna sig utanför, är det inte prio att hästen överlever och är frisk.
 
Sv: Att anmäla vanvård.

ring deras försäkringsbolag....:devil:

tycker vi andra får betala sjuhöga premier för att vissa skiter i sina hästar, fång som denna...och vissa har trasiga staket o hästar som rymmer stup i kvarten...:mad:

Bra att ni inte ger upp för hästens skull, en eloge till er. Antar ni redan pratat m ägarna?
 
Sv: Att anmäla vanvård.

Om inte miljö- och hälsoskyddsinspektören gör något åt saken så kan du prata med Länsstyrelsen, eller länsveterinären.

Men du, mitt ena sto fick fång första maj förra året. Hon kom mycket tidigt under behandling (max 3 timmar efter första symptomen) och redan den andra maj gick hon, på veterinärens inrådan, i hagen med de andra. Visserligen försedd med betesbegränsare á la munkorg eftersom hon skulle banta, men ändå.
Några veckor senare gick hon på dygnetruntbete (fortfarande med munkorg, förstås) och i september fick hon slippa munkorgen helt.

Det skulle vara intressant att få höra vad den behandlande veterinären ordinerat. Tråkigt dock, att hovarna inte åtgärdats! :(

Immer
 
Sv: Att anmäla vanvård.

Usch! Stackars häst asså! : (
Tycker oxå att du ska polisanmäla, det här är ju faktiskt en allvarlig sak, och innan det blir ännu värre... :cry:
 
Sv: Att anmäla vanvård.

ring deras försäkringsbolag....:devil:

tycker vi andra får betala sjuhöga premier för att vissa skiter i sina hästar, fång som denna...och vissa har trasiga staket o hästar som rymmer stup i kvarten...:mad:

Bra att ni inte ger upp för hästens skull, en eloge till er. Antar ni redan pratat m ägarna?

om dom nu har en försäkring:angel:
 
Sv: Att anmäla vanvård.

Hon tar fyra dagar på sig att kontakta dem och sen tror hon blindt på att de haft vet och ska ha hovslagare senare i veckan. Hon tänker inte åka ut och kolla....

Vet du att inspektören ej har pratat med veterinären och hovslagaren? Jag ringer alltid och kollar med både behandlande veterinär och den hovslagare de anlitar när det gäller fånghästar för att höra deras syn på just det fallet och om de nyligen sett hästen/ponnyn.
 
Sv: Att anmäla vanvård.

kan Svenska Hästars Värn kanske hjälpa till ?

Dit kan man ju alltid ringa och rådfråga hur man kan göra för att hjälpa hästen, eller DOM kanske kan ta sig an den?
eftersom inte inspektörn fullföljer anmälan.

(kan man anmäla en inspektör kanske?)
 
Sv: Att anmäla vanvård.

Kontakta Länsstyrelsen, det är ju dom som samordnar kommunernas djurskyddsinspektörer, fattar beslut om djuromhändertaganden eller djurförbud och gör i vissa fall egna inspektioner på fältet.
 
Sv: Att anmäla vanvård.

Jepp, inspektören sa själv att hon inte gjort det, och när jag föreslog att hon skulle be om deras namn och ringa dem och ta reda på om de verkligen har varit där och vad de tyckte så verkade hon frågande, ointresserad och svarade sedan - det kanske jag borde göra.... som om hon bara sa det för att jag skulle sluta irritera henne. När vi pratade om fång, så verkade hon inte ens veta vad det innebär och vad det är.....
Ska förövrigt säga att hon har varit på mina föräldrars gård och gjort inspektion.... där har hon verkligen visat att hon inte kan det här med djur..... hon är tveksam, frågar och godtar varje sak man säger.... samt..... hör här. Vi hade en ko som stod uppstallade i väntan på kalvning och för att sedan slaktas pga att hennes syn försvunnit närstan helt.
När inspektören kollade på denne så lade hon märke till att den var grå i ögonen och ställde frågan. - hon är helt grå i ögonen, måste vara grå starr, men gör inte det jätteont?!

Du sa förresten att du alltid kollade med vet och hovis, vad är dit jobb.
 
Sv: Att anmäla vanvård.

Jag är aktiv medlem i SHV och detta är inget de kan åtgärda. De kan bara pressa inspektören med telefonsamtal , så som jag gör.... inget annat i dagsläget.
 
Sv: Att anmäla vanvård.

om dom nu har en försäkring:angel:

Det är klart, inte säkert att de har försäkring.

man kan alltid prata med kommunchefen, de har ju ansvar för alla anställda och säga vilket dåligt rykte de får om de inte agerar.
 
Sv: Att anmäla vanvård.

Är det fråga om vanvård ska man göra polisanmälan - det har jag lärt mig från våran djurinspektör i länet efter jag själv lagt in en anmälan.
 
Sv: Att anmäla vanvård.

Undrar vad som krävs när det gäller utbildning för att bli inspektör? Är det bara min som inte har stor Djurkunskap? Borde det inte vara oblikatoriskt att de kan en hel del om djur då de ska kunna avgöra så viktiga frågor om regler, hantering och hälsa ?
 
Sv: Att anmäla vanvård.

Djurskyddsinspektören ska enligt lag vara utbildad för sin uppgift. Det framgår av L44, 3 kap, §2, vilken utbildning en djurskyddsinspektör ska ha. Utbildningar som anses vara lämpliga är tex veterinär, agronom, lantmästare, biolog mfl.

Självklart kan det finnas djurskyddsinspektörer som anställdes innan dessa krav kom.
 
Sv: Att anmäla vanvård.

Jag känner till hästen ifråga och det stämmer att den har fång, DOCK UNDER BEHANDLING! Tilläggas kan också att hästen får inte fång av enbart gräs utan kan få fång även på vintern då det inte finns ett grässtrå i hela hagen. Hovarna är hur fina som helst men hovslagaren har varit där och kortat tårna ännu mer så att hästen ska få lättare att rulla över. Veterinären har givetvis också varit där, hästen får ju givetvis medicin, och enligt veterinären är fånganfallet mycket lindrigt. Hästen har fungerat utmärkt hela sommaren och det är först nu som den blivit dålig. Veterinären blev mycket förbannad när det påtalades att ägarna var anmälda till inspektören, och menade på att inspektören får väldigt gärna kontakta veterinären om det finns några oklarheter. Ägarna ringde även veterinären och frågade om man kanske skulle fundera på att ta bort hästen (då ägarna blev mycket ledsna över anmälan som gjorts då de bara har hästens bästa för ögonen) men veterinären tyckte inte det då hästen endast har fått ett mycket lindrigt fånganfall samt inte haft fångkänning på mycket länge. Nepita har heller inte varit i kontakt med ägarna, hon hade då fått detta förklarat för sig och sluppit frustrationen över att tro att ingen bryr sig.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
803
Senast: Habina
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 047
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp