Att använda äldre ovan hane till avel?

Sv: Att använda äldre ovan hane till avel?

O visst var det gulligt av dig att kalla någon annans helt relevanta svar på TS fråga för larv!
PL

Om jag var intresserad av en tidigare oanvänd 9-åring skulle jag nog överväga att kosta på ett spermietest innan. En tom tik är ju ingen katastrof men just pga risken för en liten kull om 1-2 valpar. Nu ska man ju vara medveten om att man kan få små kullar även efter föräldrar med utmärkt fertilitet! Så det är ingen garanti, men skulle det visa sig att spermiekvaliteten ser tveksam ut så vet man ju om förutsättningarna från början och kan då ta ställning till om det är värt risken.

Äldre hanar behöver absolut inte ha dålig kvalitet eller ge små kullar! Fick själv en kull efter min 10-åring (då drygt 9) i början av året, det blev en helt normalstor kull. Men då hade ju han valpar sen innan varav den senaste parningen skett 10 mån tidigare, så då hade man ju lite bättre koll än om hanen är helt oprövad.

Tycker det är larv är väl bara att pröva men folk är så jävla snåla att de måste ha 12 valpar i en kull för och kunna sova gott om natten.

Oj här var det lite uppbyggda aggressioner..:crazy:

Jag vill att min tik ska ha fler valpar dels p.g.a. valpningsrisken när det gäller få valpar (jag vill INTE snitta- för hennes skull) och dels för att jag vill avla för fertilitet hos hundarna. Det händer titt som tätt att tikar bara får 1-2 valpar hos shelties och det är ju förkastligt att de får samma valpantal som chihuahuas när de väger ca. 7kg mer! :eek:

Att jag är snål är det inte på tal om. Hade jag varit det kunde jag ha skippat att betala de icke-obligatoriska hälsotesterna för BÅDA hundar samt MH och utställningsmeriterna för tiken.

Jag vill ha en tik som föder ett hälsosamt antal valpar per kull. Inte för få och absolut inte för många!

Det händer titt som tätt att tikar bara får 1-2 valpar hos shelties och det är ju förkastligt att de får samma valpantal som chihuahuas när de väger ca. 7kg mer! :eek:

En liten fråga bara, av ren nyfikenhet då jag inte alls är så insatt i avel och det här med kullstorlekar... Kullen min chihuahua kom från bestod av 7 valpar, så det är inte så vanligt antar jag.. Beror det då oftast på hanens superspermier eller är det oftast "tack vare" tiken att det blir så många valpar? :p Och är sån hög fertilitet ärftlig?

Antalet valpar kan bero på väldigt mycket. Ex.

1)Hurdan tikens status var när hon parades och var dräktig. Ex. tikar som har sämre hull kan riskera att inte bli dräktiga, en tik som har bra hull (inte för tjock och inte för tunn) mår kroppen bättre hos och har då en större chans att få valpar.
Är hon stressad vid parningstillfället kan det också inte ta sig. Även vilken tid på löpet man parar påverkar nog, när tiken ovulerar och om man parar under rätt tillfälle. Fler parningstillfällen ökar också chansen.
Har hon sämre kondis kan det också inte ta sig. Dålig utfodring där tiken inte får sitt näringsbehov uppfyllt kan också påverka o.s.v.

2) generna spelar stor roll. Har mamman hennes haft ett större medeltal på sina kullar så finns det en chans att din hund också kan få det. Det beror också på faktorer som inavel: hundar som är mera inavlade får färre valpar.

3) Hur pass fertil hanen är. Har hanen bra och friska simmare så finns det större chans att de kommer fram till äggen och befruktar alla. Men jag antar att detta är förutsatt att tiken släpper många ägg som kan bli befruktade.

Jag har även märkt att det verkar bero på någon form av vi-passar-ihop-combo. Jag har märkt att ex. hane 1 kan få 7 valpar med tik A men bara 3 med tik B. Hane 2 kan få kanske 2-4 valpar med tik A medan han får massor med tik B. Så det verkar finnas massor med faktorer som spelar in, även någon typ av kompatibilitet-faktor.

Tack så mycket för svaret!
Det är inte alls så att jag går i tankarna o avla på min hund, han är hane och dessutom född med defekt så får ej avla..
Men tycker detta var intressant :)

Hur få valpar är för lite/ger ökad risk?

Jag vet en uppfödare på Finsk Lapphund som gärna vill ha små kullar, max tre/kull om jag inte missminner mig. Eftersom hon tycker att det är lättare, sliter mindre på tiken (som hon gärna fyller kvoten på för antalet tillåtna kullar) + att hon brukar ha 2 kullar åt gången samtidigt.

Jag tycker det är jättekul att du vill avla på en äldre! Det är bara bra för rasen med bred bas, så kör alla tester och sedan om allt verkar stämma mellan hanen och tiken så önskar jag dig lycka till.

Kul att du tycker det! Det är just detta jag hade i åtanke med denna kille, man ska ju använda så många hundar som möjligt. Och han är riktigt fin och har varit frisk i 7års tid så man vet ju lite vilket material man har då. :)

Precis. En sju år gammal hane är ett mycket säkrare kort än en hane på 5 eller i allra värsta fall 2 år gammal hane. Jag har lite svårt att förstå hur man kan avla på så unga hanar såsom 2 år. En äldre hane kan man ju så tydligt se att han är frisk, en 2årig hane får man ju bara spekulera i om han är frisk. En sjukdom såsom epilepsi kan ju komma vid 4-5 års ålder. Skulle vi avla på äldre hanar så kan de hanar som utvecklat sjukdomen bortses som avelsmaterial. Fördelarna att använda en frisk, äldre hane är många, förutsatt att han kompletterar din tik. Har tiken för kort rygg, skall hon avlas med en hane med medellång rygg. Många väljer bara en fin hane, utan att tänka på vad de två för vidare- tillsammans. Inte bara extriört utan även mentalt. En blyg tik kan matchas mot en frammåt herre. Dessutom skall de båda lita på varandra så pass mycket att det blir en parning. Det är inte lätt att välja en hane.... Känner du att du har hittat en fin kille vars linjer du vill föra vidare så blir det förmodligen kanon.
Avel är ett ansvar som vi människor skall vårda varsamt. Många hundar blir goa, fina, trygga individer, andra inte. Oavsett renras eller blandras. Det är vår uppgift att alltid sträva efter friska och glada hundar.
Jag avlar inte själv, men jag är mycket intresserad. Lycka till.

Jag har själv använt äldre hane (10 år) vilket resulterade i en stor kull, dock var hans fertilitet kontrollerad innan. Jag hade ingen lust att resa 70 mil enkel resa och bara chansa.... Den "risk" som jag kan se är om det både är en förstagångshane och en förstagångstik. Ibland går det hur bra som helst och ibland kan det betyda att det blir lite krångligare när båda är noviser. I övrigt ser jag bara fördelar med äldre hanar, speciellt om de lämnat avkommor tidigare. Man vet vad de lämnar, hur hälsa o mentaliet är osv. Mer fördelar än nackdelar.

Antalet valpar kan bero på väldigt mycket. Ex.

1)Hurdan tikens status var när hon parades och var dräktig. Ex. tikar som har sämre hull kan riskera att inte bli dräktiga, en tik som har bra hull (inte för tjock och inte för tunn) mår kroppen bättre hos och har då en större chans att få valpar.
Är hon stressad vid parningstillfället kan det också inte ta sig. Även vilken tid på löpet man parar påverkar nog, när tiken ovulerar och om man parar under rätt tillfälle. Fler parningstillfällen ökar också chansen.
Har hon sämre kondis kan det också inte ta sig. Dålig utfodring där tiken inte får sitt näringsbehov uppfyllt kan också påverka o.s.v.

2) generna spelar stor roll. Har mamman hennes haft ett större medeltal på sina kullar så finns det en chans att din hund också kan få det. Det beror också på faktorer som inavel: hundar som är mera inavlade får färre valpar.

3) Hur pass fertil hanen är. Har hanen bra och friska simmare så finns det större chans att de kommer fram till äggen och befruktar alla. Men jag antar att detta är förutsatt att tiken släpper många ägg som kan bli befruktade.

Detta tycker jag är ganska intressant, speciellt med tanke på att min ena tik parats med samma hanne två gånger och ena kullen var på 1 valp och andra på 10! Rasen snittar på 5 valpar/kull.

Hullet på tiken var ungefär samma, antalet hundar i flocken ungefär samma även det. Dock fick hon första kullen hos sin förra ägare (som också äger hanhunden) och andra kullen hos mig.

Hanhunden har även parat andra tikar och legat runt rassnittet på de valpkullarna.

Ska bli intressant och se vad hon ger om det blir någon mer kull för henne (annan hane givetvis)

En viktig del är ju när man parar och hur ofta det sker. När spermierna närmar sig ägget så utför de något som på engelska kallas "capacitation", de liksom skalar av ett "skal" (väldigt enkelt sagt) och blir snabbare (i princip hyperaktiva) och beredda på att befrukta. En spermie som inte genomgår detta kan inte befrukta ett ägg. När detta görs så spelar det stor roll när ägget släpps, för spermierna dör inom någon timme. Är spermierna där för tidigt dör många, är de där för sent kan inte ägget befruktas längre.
Nu är det ju designat så att spermier utför inte denna mognadsprocess samtidigt utan det sker på lite olika tider. Men detta kan ju också ligga till grund varför det blir olika antal valpar på olika parningar.

Visst finns det risk för nedsatt fertilitet hos hanhunden, generellt sätt sjunker fertiliteten med åldern även hos handjur. Hos människa har man även funnit att det inte bara är kvinnor som får skador på sina "gamla" ägg med åldern utan att skadorna på mäns spermier ökar med åldern. Mannens kropp blir lite sämre på att hitta felkodningar i DNAt vilket leder till en ökad frekvens av genetisk skada på spermierna han producerar. Jag gissar att samma gäller hos andra däggdjur.

Dock kan ju fördelarna med att använda en äldre hane som är frisk och oanvänd överväga eventuella risker.

När jag tog min första kull (2008) använde jag en tio år gammal hane. Han hade bara en kull (tre valpar) tidigare och de var då ett par år gamla. Av denna anledning bad jag hanhundsägaren kolla hanens sperma. Det kostade några hundralappar. Allt visade sig vara normalt, så vi parade.

Resultatet blev åtta valpar. Rasen har ett snitt någonstans runt fem. Alla valpar var friska och krya, men ganska små förmodligen eftersom det var en stor kull. Vid ett års ålder var de dock normala, flera av hanarna faktiskt på den större sidan.

Jag tycker det är bra om man kan använda så "mogna" djur som möjligt. Att hanen var tio år och varit FRISK hela sitt liv kändes faktiskt som en lika tung merit som hans viltspår- och utställningschampionat tillsammans.

Jag har försökt hitta info om detta, på alla språk jag kan, men hittar inget om att djur får sämre sperma med tiden. Jag vet de facto att honor får det men jag har aldrig fått höra något sådant om hanar på mina anatomi föreläsningar faktiskt.

Får leta vidare helt enkelt :)

Angående att det känns som en merit om hanen är äldre: gäller verkligen min ras. Det finns nämligen PRA och ögonsjukdomar i den, något som smyger sig på ju äldre hunden blir. Så ögonlyses han ua så känns det ganska skönt jämfört med en ung hane.

Jag tycker det är bra om man kan använda så "mogna" djur som möjligt. Att hanen var tio år och varit FRISK hela sitt liv kändes faktiskt som en lika tung merit som hans viltspår- och utställningschampionat tillsammans.

Det där har jag faktiskt inte tänkt på innan, men det är ju en väldigt klok synpunkt! Det ska jag tänka på nu när jag eventuellt är i valpköpartagen, dvs. titta på hanens ålder.

"Det där har jag faktiskt inte tänkt på innan, men det är ju en väldigt klok synpunkt! Det ska jag tänka på nu när jag eventuellt är i valpköpartagen, dvs. titta på hanens ålder." Kul!!! Jag blir så glad av att läsa detta. Jag har bara en liten till kommentar i ämnet.

När jag kollar på olika tikar som ska paras kollar jag i vilken ordning kullen kommer, alltså är hon förstagångsmamma, mindre bra för mig. Jag vill gärna ha en andra eller tredjegångsmamma. Dessutom gillar jag inte tikar som paras så tidigt i livet, dels på grund av att många raser mognar sent och en tik som bråttas med sina egna utvecklingsfaser kanske inte blir en så trygg mamma som man hoppats på. En trygg mamma är en god mor. Trygghet kan komma med att hunden mognar, därav SKK´s regel att man ska använda hundar i avel som uppnått mental mognad. I vissa fall har jag kunnat accepterat att en förstagångsmor, om det finns andra tikar i huset, som kan fostra och stödja den unga mamman- om hon tillåter detta. Valparnas förmåga att bli kloka, sunda och anpassade till oss människors liv, grundläggs i valplådan och i valpens första 8 veckor.
Jag ska inom 1½ år köpa nästa valp, så jag kollar runt lite. Lyssnar på olika uppfödares planer. Det är spännande.
Sen är jag ju lite väl noggrann kanske, och jag vet att alla inte är så noggranna. Och ibland så trampar det in en hund/häst i ens liv som man absolut inte hade räknat med och den lilla juvelen blir förmodligen ens självfrände ändå, utan planering och noggrannhet.

När jag kollar på olika tikar som ska paras kollar jag i vilken ordning kullen kommer, alltså är hon förstagångsmamma, mindre bra för mig.

Här tycker jag att du är ute och cyklar. Visst är det viktigt att tiken är en bra mamma, men det har inget med kullordning att göra. Är det en stabil och bra tik så är hon en bra mor från dag 1.

I ett tidigare inlägg skrev du också att en blyg tik kan matchas med en framåt herre, vilket är något jag bestämt motsätter mig. Tiken är den som mest påverkar valparnas temperament eftersom de tillhandahåller 50% genetiskt och 100% socialt. "Blyga" tikar ska enligt mig inte gå i avel alls.

Jag tycker att du gör helt rätt som är petig och tittar på kombinationen, men att rata 1:a kullar bara för att de är just 1:a kullar blir ett snett kriterium enligt mig. Att tiken är mogen och lämplig uppgiften är ett mer relevant krav.

För övrigt håller jag med Myrten, äldre friska hanar har ett vida större meritvärde än dito juniorer. Så TS; Jag tycker att du gör helt rätt i att leta efter äldre hane. Om bara hanen har hyfsad sperma har tiken störst inverkan på kullstorleken. Spermakvalitén kan ju provas hos veterinär, så man behöver inte bara hålla tummarna och hoppas på det bästa.

"Här tycker jag att du är ute och cyklar. Visst är det viktigt att tiken är en bra mamma, men det har inget med kullordning att göra. Är det en stabil och bra tik så är hon en bra mor från dag 1. "
Vad jag kan se har jag inte skrivit att jag ratar, utan jag skrev mindre bra för mig. Det är en viss skillnad. Såhär tänker jag:
Om tiken är förstagångmor och är väldigt ung så, så anser jag det som mindre bra, i jämnförelse med en kull där tiken är erfaren mamma. Alltså står det och väljer mellan två olika kullar väljer jag förmodligen den erfarnare tiken. Precis som du skrev så är social miljö 100% och därmed tycker jag en erfaren tik faller mig bättre i smaken.
MEN, är det en kombination av linjer som jag är superintresserad av skulle jag bortse från om förstagångsmorbegreppet- om tiken i övrigt visar mental mognad och uppfödaren är en person jag får förtroende för.

Jag tycker nog att en blyg tik kan gå i avel. I vår ras visar vissa individer blyghet. Jag skiljer på blyg och skygg. Men jag skulle inte välja en kull där blyg tik paras med en blyg hane. En öppen och "tillgänglig" hane tillsammans med en mindre öppen och tillgänglig tik (mitt definition av blyg) skulle kunna fungera om även andra kriterier uppfylls. Om din definition av blyg betyder att tiken inte vågar gå fram till främlingar, har problem i sociala sammanhang så håller jag med dig att den inte ska gå i avel.

"Att tiken är mogen och lämplig uppgiften är ett mer relevant krav."
Självklart. I min ras ser jag ofta en trygghet som kommer kanske efter 3 års ålder. Tikarna kan innan dess vara lite osäkra på sig själva och sin omgivning men det släpper vid äldre ålder. Det skiljer sig säkert i andra raser. Vår ras ligger i urhunds och spetshundraserna och de skiljer sig nog en del i mognad mot andra raser, kanske;-)
Jag förstår ju att om ingen skulle välja en förstgångsmor, skulle ju ingen vilja vara uppfödare, om man inte kan sälja första kullen...
Detta är ett kriterium som jag har i baktanke när jag tittar på kullar. Nästa hund skall min dotter få (självklart är ansvaret mitt, men vi har sagt att hon ska få en hund vid 10 års ålder). Då behöver vi en fin liten valp som är trygg och har haft de bästa förutsättningarna i livets första nio veckor, och i magen också förresten.
Vid mitt förra köp av valp så valde jag uppfödare, vi fann varandra, och hade god kontakt innan parning, under dräktighet och under de första nio veckorna. Därefter blev uppfödaren en mycket god vän, som har varit ett stort stöd för oss. Den kullen min hund kom ifrån hade det inte lugnt och tryggt, eftersom mamman dog 3 veckor efter förlossningen. Detta har satt spår i min hund idag. Med den fina uppfödare jag har idag så har vi gjort det bästa av Tumpen. Hon har varit ett mycket bra stöd. Med nästa hund vill jag ha en lugnare start, eftersom hunden är till min dotter. Hunden efter det, skulle jag nog inte bry mig lika mycket om, då hunden bara är min.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 804
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske... 2
Svar
24
· Visningar
3 184
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 639
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt... 9 10 11
Svar
213
· Visningar
15 081
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Dalmatiner