Sv: Att använda äldre ovan hane till avel?
"Här tycker jag att du är ute och cyklar. Visst är det viktigt att tiken är en bra mamma, men det har inget med kullordning att göra. Är det en stabil och bra tik så är hon en bra mor från dag 1. "
Vad jag kan se har jag inte skrivit att jag ratar, utan jag skrev mindre bra för mig. Det är en viss skillnad. Såhär tänker jag:
Om tiken är förstagångmor och är väldigt ung så, så anser jag det som mindre bra, i jämnförelse med en kull där tiken är erfaren mamma. Alltså står det och väljer mellan två olika kullar väljer jag förmodligen den erfarnare tiken. Precis som du skrev så är social miljö 100% och därmed tycker jag en erfaren tik faller mig bättre i smaken.
MEN, är det en kombination av linjer som jag är superintresserad av skulle jag bortse från om förstagångsmorbegreppet- om tiken i övrigt visar mental mognad och uppfödaren är en person jag får förtroende för.
Jag tycker nog att en blyg tik kan gå i avel. I vår ras visar vissa individer blyghet. Jag skiljer på blyg och skygg. Men jag skulle inte välja en kull där blyg tik paras med en blyg hane. En öppen och "tillgänglig" hane tillsammans med en mindre öppen och tillgänglig tik (mitt definition av blyg) skulle kunna fungera om även andra kriterier uppfylls. Om din definition av blyg betyder att tiken inte vågar gå fram till främlingar, har problem i sociala sammanhang så håller jag med dig att den inte ska gå i avel.
"Att tiken är mogen och lämplig uppgiften är ett mer relevant krav."
Självklart. I min ras ser jag ofta en trygghet som kommer kanske efter 3 års ålder. Tikarna kan innan dess vara lite osäkra på sig själva och sin omgivning men det släpper vid äldre ålder. Det skiljer sig säkert i andra raser. Vår ras ligger i urhunds och spetshundraserna och de skiljer sig nog en del i mognad mot andra raser, kanske;-)
Jag förstår ju att om ingen skulle välja en förstgångsmor, skulle ju ingen vilja vara uppfödare, om man inte kan sälja första kullen...
Detta är ett kriterium som jag har i baktanke när jag tittar på kullar. Nästa hund skall min dotter få (självklart är ansvaret mitt, men vi har sagt att hon ska få en hund vid 10 års ålder). Då behöver vi en fin liten valp som är trygg och har haft de bästa förutsättningarna i livets första nio veckor, och i magen också förresten.
Vid mitt förra köp av valp så valde jag uppfödare, vi fann varandra, och hade god kontakt innan parning, under dräktighet och under de första nio veckorna. Därefter blev uppfödaren en mycket god vän, som har varit ett stort stöd för oss. Den kullen min hund kom ifrån hade det inte lugnt och tryggt, eftersom mamman dog 3 veckor efter förlossningen. Detta har satt spår i min hund idag. Med den fina uppfödare jag har idag så har vi gjort det bästa av Tumpen. Hon har varit ett mycket bra stöd. Med nästa hund vill jag ha en lugnare start, eftersom hunden är till min dotter. Hunden efter det, skulle jag nog inte bry mig lika mycket om, då hunden bara är min.