Att använda äldre ovan hane till avel?

Sv: Att använda äldre ovan hane till avel?

Jag har försökt hitta info om detta, på alla språk jag kan, men hittar inget om att djur får sämre sperma med tiden. Jag vet de facto att honor får det men jag har aldrig fått höra något sådant om hanar på mina anatomi föreläsningar faktiskt.

Får leta vidare helt enkelt :)

Angående att det känns som en merit om hanen är äldre: gäller verkligen min ras. Det finns nämligen PRA och ögonsjukdomar i den, något som smyger sig på ju äldre hunden blir. Så ögonlyses han ua så känns det ganska skönt jämfört med en ung hane.

Googla på "sperm damage older males" så kommer du finna ett flertal vetenskapliga artiklar i ämnet, främst studier på män. Söker du på "age fertility male rats" hittar du vetenskapliga studier på råttors fertilitet som även de visar att fertiliteten sjunker hos gamla hanar.

Jo men att fertiliteten sjunker är jag helt med på. :) Men att avkommorna ska ha ökad risk för defekter kan jag inte hitta hos hund.

När det gäller reproduktion så skulle jag inte lita på att det som händer oss människor är något som kan appliceras på hundar. Tikar når ex. inte klimakteriet utan förblir teoretiskt sett fertila resten av sitt liv. Jag har ju ex. heller inte hört att husdjurshanar ska få försämrade spermier som yttrar sig i form av sjukdomar hos avkommorna.

Tillägg: men jag ska säga att detta är något jag hört min mor oroa sig om, eftersom det händer äldre män. Så jag är nyfiken på att hitta om valparna kan riskera defekter i högre grad ju äldre hanen är.

Senast ändrad:

Jag har lite svårt att se varför det skulle vara någon skillnad mellan människor och andra däggdjur på den här punkten. Här har du en artikel som tar upp studier gjorda även på andra djur.

Hos både katter och hundar ser man ju reducerad kullstorlek med stigande ålder hos tiken. Även fast de inte som människan når ett definitivt klimakterie så sker samma process hos honkatter och tikar. Äggen blir gamla, får skador vilket leder till sämre möjligheter till att befruktas eller att vidareutvecklas efter befruktning. En tik eller honkatt kan ju genomgå ett missfall utan att någon märker det om det sker i ett tidigt skede. Vi ser oftast bara tecknen i form av mindre kullar.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 804
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske... 2
Svar
24
· Visningar
3 184
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 639
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt... 9 10 11
Svar
213
· Visningar
15 081
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Tillbaka