Att använda äldre ovan hane till avel?

Belethien

Trådstartare
Vad tycker ni?

Min lilla valp är, om allt går som det ska, en tilltänkt avelstik. Och jag är lite sugen på att använda en äldre, tidigare oanvänd, hane till henne. Han är 7 i år, så han kommer att vara ungefär 9 år vid parningstillfället.

Finns det några risker med att para med en äldre hane? Sämre fertilitet? Större risk för "skadade" spermier?

Hannen ska ju då ögonlysas och HD/AD röntgas och tiken detsamma. Han har varit frisk genom hela sitt liv, är väldigt snygg med bra temperament och jag vill använda en hane med få valpar och frisk stamtavla som samtidigt är snygg (svårt att hitta faktiskt..).

Vad tycker ni? Jag bryr mig inte om det inte tar sig, tar det sig så tar det sig, gör det inte så tar jag bara en annan hanne nästa gång. Men jag vill helst att tiken ska ha mer än 2-3 valpar och att de ska vara friska!

Sv: Att använda äldre ovan hane till avel?

Den enda risk som föreligger är ju att hanens spermier är för få/för inaktiva för att en befruktning skall kunna ske. Detta kan testas hos vet. innan parning.

Att de ägg som lyckas bli befruktade skulle löpa en större risk att bli "skadade" pga hanhundens ålder kan jag inte se någon risk för!

Antalet valpar bör heller inte påverkas negativt OM hanens spermier är livskraftiga och bra simmare.
Tikens ålder, fysiska skick och storlek däremot kan ju påverka antalet valpar.

/Swat

Den enda risk som föreligger är ju att hanens spermier är för få/för inaktiva för att en befruktning skall kunna ske. Detta kan testas hos vet. innan parning.

Jag funderade på att göra detta också i samband med alla andra koller. Han ska ju också testikel kollas så kanske kan fixas i samband med det.

Att de ägg som lyckas bli befruktade skulle löpa en större risk att bli "skadade" pga hanhundens ålder kan jag inte se någon risk för!

Jag har hört att det ex. föreligger en större risk att äldre män kan få sjuka barn och funderade på om detta kan vara något i hundväg också. Om spermieproduktionen försämras och flera defekta simmare skapas ju äldre hunden blir.

Jag har ALDRIG hört talas om att det fötts fler "defekta" valpar efter äldre hanar än efter yngre! Så länge hanen och hans spermier är friska!

Jag försökte själv para med en 8-årig förstagångsparande hane i våras. Där var spermierna bra, men hanen kunde inte genomföra själva parningen! Han hade viljan och tiken stod som ett ljus, men hanen skulle behövt "ett litet blått piller" för att det hela skulle fungera ;)

En annan tik parade jag med en 9-årig - har jag för mej - hane och där gick allt jättebra. 6 välskapta, friska valpar föddes!

Så om spermierna är friska, hanen i sej är frisk och tiken är en sund och bra representant för rasen så ser JAG inga större risker med en äldre hane än en yngre!

(Jag har iof ite sett några fakta som visar att äldre män ger mer "defekta" barn heller!)

/Swat

Skönt att höra! Då kan man fundera vidare på detta arrangemang ;)

Fler funderingar välkomnas!

Vad är det för ras? Tänkte om du kör första parningen vid 2 finns det inga meriteringskrav? Alltså bara en nyfiken undran;)

Vad är det för ras? Tänkte om du kör första parningen vid 2 finns det inga meriteringskrav? Alltså bara en nyfiken undran;)

Shetland sheepdog! Så det enda kravet är egentligen ögonlysning och rasföreningen vill att de ska ställas ut med en 2:a på kvalitet. Utställningen struntar jag egentligen fullkomligt i, tiken ska ställas ut för uppfödarens skull men det anses inte vara något meriterande för mig.
Men tiken och hannen ska HD kollas och ögonspeglas. Tiken ska också Patella luxations kollas och helst genomgå ett MH, hannen vet jag har inget problem med knäna och hans skalle är utvärderat sedan många år. ;)

Antalet valpar bör heller inte påverkas negativt OM hanens spermier är livskraftiga och bra simmare.
Tikens ålder, fysiska skick och storlek däremot kan ju påverka antalet valpar.

/Swat

Äh det där är ju larv

Min hane börja para första tiken vid 7år han har fyra kullar och 32 valpar efter sig. Så det blir 8 i varje kull så skulle han haft 13 annars ?

Var har jag skrivit det??

Det jag skriver är: "Den enda risk som föreligger är ju att hanens spermier är för få/för inaktiva för att en befruktning skall kunna ske."

Och det är en sanning att äldre däggdjurs spermier blir "sämre" med åldern!

/Swat

Det är faktiskt så att kvalitet o antal spermier minskar med åren. Inget larv alls!
Däremot är det väldigt olika när gränsen för full fertilitet passeras.
Vad säger din enda hunds fertilitet??????
PL

Det är faktiskt så att kvalitet o antal spermier minskar med åren. Inget larv alls!
Däremot är det väldigt olika när gränsen för full fertilitet passeras.
Vad säger din enda hunds fertilitet??????
PL

Det vet väl jag med att det minskar men inte är det så stort problem att man bör välja bort hundar bara för den sakens skull bara och testa funkar det så gör det ju det.

Vet flera schäfrar som varit över 10år och fått fina stora kullar.

Det vet väl jag med att det minskar men inte är det så stort problem att man bör välja bort hundar bara för den sakens skull bara och testa funkar det så gör det ju det.

Det som jag skulle vara orolig över är att det blir ett litet kullantal och att tiken då kan få problem med dystoki. Och därför undvika äldre hundar om nu fertiliteten minskar radikalt. Men om valpantalet inte droppar drastiskt så spelar det ingen roll för mig om hon kanske får en valp mindre. Men helst vill jag ligga på minst fyra valpar, hellre uppåt 6-7 st om tiken klarar av det.

Men varför försöker du då få dig att framstå som en okunnig besserwisser genom att kalla det larv?
Nedsatt fertilitet är en av de saker man skall varna för när det gäller oprövade äldre hanhundar.
PL

Nedsatt fertilitet är en av de saker man skall varna för när det gäller oprövade äldre hanhundar.
PL
Men vad bra att du är här då :D

Varnar man för nedsatt fertilitet just för att tiken kanske inte tar sig/valparna blir få eller finns det andra risker med att ha en äldre hane med sämre fertilitet?

Tycker det är larv är väl bara att pröva men folk är så jävla snåla att de måste ha 12 valpar i en kull för och kunna sova gott om natten.

Du är lik Mysigt gullig som vanligt Peter tur man inte har dig till vet kunde slut hur som helst det . ;)

Gammeljämten min blev pappa till 6 fina jämtvalpar i fjol (tiken från linjer där få valpar är relativt vanligt), när han var 11 år, så bara för att hunden är gammal så innebär det per automatik inte att han inte kan lämna normala kullstorlekar.

:)

Risken är som skrevs ovan att man får väldigt små kullar vilket kan ge problem med valpningen.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 807
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske... 2
Svar
24
· Visningar
3 185
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 640
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt... 9 10 11
Svar
213
· Visningar
15 082
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka