Att banta en hund

Stinaelin

Trådstartare
Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad.
Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av en stor sort, så allt är inte fett...:p).
Rör sig gör de mycket. Springer kanske 3-4 ggr i veckan mellan 4-8 km per gång, och givetvis promenader varje dag, med mycket skutt och bus. :bump:

Hur bantar man en hund på bästa sätt? Han har en känslig mage, och kräks ibland när den är helt tom. Så att bara minska på fodermängden känns elakt. Kan en byta foder till ett mindre energirikt istället?
Min andra hund, tiken, kanske även hon behöver gå ner ett kilo. Är dietmat OK för henne även om hon inte skulle banta så mycket?

Just nu äter de Canagan foder. Tips på bra lågenergifoder?
 
Det kan absolut vara bra med ett dietfoder, men annars kan det fungera med att bara byta till något annat, eller att minska på matmängden som hundarna får nu (om de mår utmärkt på fodret i övrigt) och blanda i tex morötter och annat som bukfylla.

När min nu äldsta tik kom till mig så var hon fet. Jag bytte direkt över till färskfoder åt henne, av en vanlig sort. Gav henne ca 2% av vad jag trodde att hon skulle väga och gav henne varierande motion i den mängd hon orkade. Hon gick snabbt och enkelt ner till önskad vikt och höll sig där. Nu är hon betydligt äldre och kastrerad, och även om hon är "åt det runda hållet" är hon inte tjock (mer så att man ser att hon inte är i toppkondition nu). Hon äter fortfarande färskfoder, jag barfar ibland och varierar gärna maten. Det fungerar fint för oss.

Min förra hund, hon var sådan som under många år av sitt liv knappt kunde äta något utan att bli tjock. Jag hade lite accepterat att hon alltid var lite för rund. Sedan bytte jag till färskfoder åt henne också, och när kroppen vant sig vid det osv så gick hon ner i vikt och blev hur lätt som helst att hålla i bra hull.

Sååå, om du har möjlighet att testa färskfoder av något slag så skulle jag göra det ;) Gärna då en sort som har åtminstone nordiskt kött och gärna utan gris pga djurhanteringen.
 
Det kan absolut vara bra med ett dietfoder, men annars kan det fungera med att bara byta till något annat, eller att minska på matmängden som hundarna får nu (om de mår utmärkt på fodret i övrigt) och blanda i tex morötter och annat som bukfylla.

När min nu äldsta tik kom till mig så var hon fet. Jag bytte direkt över till färskfoder åt henne, av en vanlig sort. Gav henne ca 2% av vad jag trodde att hon skulle väga och gav henne varierande motion i den mängd hon orkade. Hon gick snabbt och enkelt ner till önskad vikt och höll sig där. Nu är hon betydligt äldre och kastrerad, och även om hon är "åt det runda hållet" är hon inte tjock (mer så att man ser att hon inte är i toppkondition nu). Hon äter fortfarande färskfoder, jag barfar ibland och varierar gärna maten. Det fungerar fint för oss.

Min förra hund, hon var sådan som under många år av sitt liv knappt kunde äta något utan att bli tjock. Jag hade lite accepterat att hon alltid var lite för rund. Sedan bytte jag till färskfoder åt henne också, och när kroppen vant sig vid det osv så gick hon ner i vikt och blev hur lätt som helst att hålla i bra hull.

Sååå, om du har möjlighet att testa färskfoder av något slag så skulle jag göra det ;) Gärna då en sort som har åtminstone nordiskt kött och gärna utan gris pga djurhanteringen.
Tack för tips!
Med färskfoder, vad menar du då? Enbart kött? Eller rått kött?
 
Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad.
Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av en stor sort, så allt är inte fett...:p).
Rör sig gör de mycket. Springer kanske 3-4 ggr i veckan mellan 4-8 km per gång, och givetvis promenader varje dag, med mycket skutt och bus. :bump:

Hur bantar man en hund på bästa sätt? Han har en känslig mage, och kräks ibland när den är helt tom. Så att bara minska på fodermängden känns elakt. Kan en byta foder till ett mindre energirikt istället?
Min andra hund, tiken, kanske även hon behöver gå ner ett kilo. Är dietmat OK för henne även om hon inte skulle banta så mycket?

Just nu äter de Canagan foder. Tips på bra lågenergifoder?
När min förra hund skulle gå ner i vikt som också var väldigt hungrig av sig så fungerade Hills bantarfoder otroligt bra. Han fick i sig mängdmässigt såpass mycket att han blev mätt och nöjd men ändå såpass lite energi att han gick ner i vikt.

Dietmat fungera ofta på dom flesta då det är väldigt skonsamt för magarna, känsliga hundar rekommenderas det ofta.
 
Precis som Red_Chili upplever jag att hundarna får ett bättre hull på färskfoder. De tappar lite i början och sen lägger de på sig muskler istället. Färskfoder är dessutom volymmässigt "mer" än torrfoder eftersom det är ca 60% vatten i köttet. Köper du en sort som inte är så energität kan portionerna alltså bli ganska stora utan att hunden går upp i vikt. Jag upplever också att det blir mindre problem med sura, tomma magar, men det är säkert väldigt individuellt.
 
Tack för tips!
Med färskfoder, vad menar du då? Enbart kött? Eller rått kött?
Precis som nämnt, så menar jag färdigkomponerat foder. Finns en mängd olika tillverkare. Det är fryst hundmat där det enda du behöver göra är att tina det hunden ska ha (OBS, enbart tina, inte tillaga). Jag brukar göra så att jag varje kväll ställer fram det som hundarna ska ha kommande dag, förvarar i kylskåp under dagen.

Det är lite svårt att tipsa om specifika tillverkare/märken eftersom vissa sorter bara går att få tag på i vissa delar av landet osv. Men om du googlar på tex Mush, Fodax, Vom og hundemat och Pondus så hittar du några populära sorter. Tror annars att du får fram de flesta genom att googla just "färskfoder hund".
 
Om du vill testa färskfoder så har helfoderna från Emmzo lägre fetthalt än många andra märken, vilket kan vara bra för en lättföd hund. Värt att notera att Emmzo både har barf (ej helfoder) och helfoder. Än lägre fetthalt har tror jag Bravo färskfoder.
 
Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad.
Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av en stor sort, så allt är inte fett...:p).
Rör sig gör de mycket. Springer kanske 3-4 ggr i veckan mellan 4-8 km per gång, och givetvis promenader varje dag, med mycket skutt och bus. :bump:

Hur bantar man en hund på bästa sätt? Han har en känslig mage, och kräks ibland när den är helt tom. Så att bara minska på fodermängden känns elakt. Kan en byta foder till ett mindre energirikt istället?
Min andra hund, tiken, kanske även hon behöver gå ner ett kilo. Är dietmat OK för henne även om hon inte skulle banta så mycket?

Just nu äter de Canagan foder. Tips på bra lågenergifoder?
Om han behöver tappa så mycket i vikt skulle jag satsa på ett medicinskt viktminskningsfoder. Gillar Royal Canin Satiety bäst av de som finns på marknaden. Fördelaktigt kan vara att gå med i ett viktminskningsprogram hos veterinären, brukar oftast vara gratis.
 
Fler frågor:
Har hundarna blivit tjocka enbart pga maten de äter nu + kastration, eller får de godsaker mellan måltiderna, mer mat än vad som rekommenderas för den vikt de bör ha osv?

OM det är så att de får godsaker mellan måltiderna, eller för mycket mat, då spelar det ingen roll vilken mat de får. En bekant till en vän hade tex en hund som "aaaldrig gick ner i vikt, inte ens på bantningsfoder". Visade sig att hunden fick fri tillgång på detta bantningsfoder och därför åt kopiösa mängder mat, inte så konstigt då att den inte blev smalare ;)
 
Fler frågor:
Har hundarna blivit tjocka enbart pga maten de äter nu + kastration, eller får de godsaker mellan måltiderna, mer mat än vad som rekommenderas för den vikt de bör ha osv?

OM det är så att de får godsaker mellan måltiderna, eller för mycket mat, då spelar det ingen roll vilken mat de får. En bekant till en vän hade tex en hund som "aaaldrig gick ner i vikt, inte ens på bantningsfoder". Visade sig att hunden fick fri tillgång på detta bantningsfoder och därför åt kopiösa mängder mat, inte så konstigt då att den inte blev smalare ;)
Hundarnas mat mäts upp noggrant varje dag av mig eller maken. Dock råkade jag byta foder till ett (vad jag tror är ) mer energirikt foder när jag köpte mat sist. Fick hjärnsläpp helt enkelt. Men jag går efter tabellen och ger dem det de ska ha för den vikten de borde ha, ungefär.

MEN det matas även från bordet av många i familjen, vilket har eskalerat i det sista. De är ju så söta när de äter...:banghead:

Nu är det slut med småätandet! Jag har kommit ut ur Covid-dimman (jobbat på Covid-IVA det senaste året så jag är lite trött), och måste ta tag i mina hundar (och min familj).
 
Ang färskfoder så har real färskfoder ett med låg fetthalt, vad jag sett är det nog lägsta fetthalten bland färskfoder vad jag hittat iaf men det kan ha ändrats sen jag tittade sist för ett par år sen.
 
MEN det matas även från bordet av många i familjen, vilket har eskalerat i det sista. De är ju så söta när de äter...:banghead:

Nu är det slut med småätandet! Jag har kommit ut ur Covid-dimman (jobbat på Covid-IVA det senaste året så jag är lite trött), och måste ta tag i mina hundar (och min familj).
Där har du nog den viktigaste punkten att ta itu med, fullt förståeligt att du inte orkat senaste tiden om du jobbat på IVA :crazy: Hoppas du har mer ork nu, och att du kan få familjen att förstå hur viktigt det är att hundarna bara får sin mat. Genom att förklara för familjen hur hundarna påverkas av övervikten och hur lätt hundarna går upp i vikt genom att få godsaker från bordet så kanske de skärper till sig lite?
 
Där har du nog den viktigaste punkten att ta itu med, fullt förståeligt att du inte orkat senaste tiden om du jobbat på IVA :crazy: Hoppas du har mer ork nu, och att du kan få familjen att förstå hur viktigt det är att hundarna bara får sin mat. Genom att förklara för familjen hur hundarna påverkas av övervikten och hur lätt hundarna går upp i vikt genom att få godsaker från bordet så kanske de skärper till sig lite?
Absolut! Tror inte de fattar att en halv macka med ost är ganska mycket för en 13 kgs hund… Ska ha en liten föreläsning så snart jag hinner.

Min ork är nästan tillbaka och det känns som jag vaknat ur en konstig dröm. Och en av sakerna jag upptäcker när jag tittar upp är två tjocka hundar. O_o
 
Jag tycker det är superbra av dig att du insett problemet, vikt är ju en sån sak som lätt smyger sig på och speciellt när en har mycket med annat, som du om du jobbar på IVA och antagligen är helt slut när du kommer hem. Så skäll inte på dig själv utan se detta som en möjlighet istället att få ordning på situationen. En halv ostmacka för en 14 kg-hund är ju som en hel måltid för en vuxen människa, det är ganska mycket extra-kalorier att peta i sig varje dag...
 
Jag tycker det är superbra av dig att du insett problemet, vikt är ju en sån sak som lätt smyger sig på och speciellt när en har mycket med annat, som du om du jobbar på IVA och antagligen är helt slut när du kommer hem. Så skäll inte på dig själv utan se detta som en möjlighet istället att få ordning på situationen. En halv ostmacka för en 14 kg-hund är ju som en hel måltid för en vuxen människa, det är ganska mycket extra-kalorier att peta i sig varje dag...
Nä, jag försöker se det som en nystart! Har skapat ett excelldokument med datum och vikt, och beställde dietmat igår! Nu är vi på gång! :D
 
Jag tycker det är rätt enkelt att banta en hund, lite mindre mat och lite mer aktivitet och *poof* så är de strax i normalhull. Följer aldrig mattabellerna som står på foderpåsarna, utan går på hur hunden är i hull, muskler, päls och allmän status. Byter man till ett energirikare foder utan att aktiviteten ökat, så kommer hunden gå upp i vikt om den får samma giva som av ett energifattigare foder, så börja där och dra ner på maten.
 
Jag har en mycket matglad bostondam som lätt lägger på sig.

Jag använder hennes mat som del av belöningar vid träning/rörelse. Märkte själv att de ibland fick lite väl mycket godis

Förra hunden en otroligt matglad basenji gick vi över till dietfoder för att hon fortfarande skulle få mat i magen. Kände som dig att det kändes fel att bara minska maten.
Det fungerade på henne (sen att hon bröt sig in lite fhär och där och åt upp x antal kg kattmat och gick upp allt räknas inte 😁 )

Lycka till inte det lättaste att banta de små liven.
 
Hundarnas mat mäts upp noggrant varje dag av mig eller maken. Dock råkade jag byta foder till ett (vad jag tror är ) mer energirikt foder när jag köpte mat sist. Fick hjärnsläpp helt enkelt. Men jag går efter tabellen och ger dem det de ska ha för den vikten de borde ha ungefär.

Att gå efter tabellen kan va vanskligt dock, min hund ska ha 8,5 dl enligt tabellen på vårt torrfoder. Hon får 5 dl 😅
 
Jag tycker det är rätt enkelt att banta en hund, lite mindre mat och lite mer aktivitet och *poof* så är de strax i normalhull. Följer aldrig mattabellerna som står på foderpåsarna, utan går på hur hunden är i hull, muskler, päls och allmän status. Byter man till ett energirikare foder utan att aktiviteten ökat, så kommer hunden gå upp i vikt om den får samma giva som av ett energifattigare foder, så börja där och dra ner på maten.
Inte så lätt om man har en familj som tjuvmatar vid bordet som ts verkar ha 😆
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 724
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 635
Övr. Hund Hej Vi har en malteser som nafsar i fötterna. Betyder det något speciellt?? Det är en kastrerad hane på 3 år, vi köpte honom som 1-åring...
2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp