Att bli hemmastadd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nu drygt 2 år sedan jag flyttade hit. Jag hade ingen som helst anknytning till orten och hade aldrig ens varit här innan jag åkte och tittade på huset hösten 2015. Ibland händer det att folk frågar om jag trivs här. Tyvärr kan jag inte direkt svara ja och duckar lite för frågan. Jag känner mig inte hemmastadd här. Naturen är annorlunda mot vad jag är van vid. Jag är heller inte van vid att alla butiker bara har öppet några timmar på lördagar och inget på söndagar. Mitt i veckan kan jag ju aldrig handla eftersom jag jobbar. Dessutom är utbudet i butikerna ganska dåligt i jämförelse med vad jag är van vid. Närmaste större stad ligger 6 mil bort och det är sällan jag kan motivera kostnad, tidsåtgång och energiförbrukning för att ta mig dit.

Ibland längtar jag tillbaka till Stockholm. Men jag vet samtidigt att det inte är ett alternativ. Några andra alternativ finns knappast heller. Jag vet inte riktigt vad det skulle vara. Så jag sitter still i båten och väntar på att jag så småningom ska börja känna mig hemmastadd här. Jag undrar bara hur lång tid det tar.
 

Kan arbetskjol vara ett alternativ, med tights under? Du kan ju använda knäskydd när du rensar.
Vet inte. Jag har aldrig provat någon. Nu googlade jag lite och de jag såg verkade lite tajta? Jag vill gärna ha full rörelsefrihet för benen. Sen har jag ovanan att skita ner mig och vill inte gärna skita ner tightsen. Jag sitter/kryper på marken när jag rensar.

På vintern har jag ju termokjol. Det är bra att de finns men jag skulle föredra termobyxor då kjolarna begränsar rörelsefriheten och släpper in kyla underifrån. Men jag har inte hittat lämpliga termobyxor heller :(.
 
Jag köper allt utom mat på nätet egentligen. Jag minns inte senast jag åkte till en affär för att köpa kläder. Det började när jag var så sjuk för att jag fick så ont av att prova att jag behövde dagar på mig både för att jag inte kunde prova mer än ett plagg/dag och orken tillät inget sådant slöseri med energi (när jag väl kom fram var energin slut och jag orkade inget utan ville bara hem), men också för att jag behövde ha på mig plagget längre stund än vad som skulle fungera i en provhytt för att jag skulle kunna veta om jag verkligen kunde använda det. Jag fortsatte för miljöns, ekonomins och bekvämlighetens skull. Att åka i mitt fall mellan 3-7 mil enkel resa kostar tid, energi och pengar. Att handla på nätet ger mig större utbud, bättre priser och det är så mycket bättre för miljön att ett paket färdas än att jag gör det (jag måste åka bil). Den lilla summan frakten hit och dit ev. går på ekonomiskt för min del är mindre än det hade kostat att frakta mig själv och iallafall när jag åker så blir det alltid merkostnader i form av mat och diverse annat.
Jag beställer alltså inte hem ett par skor/byxor/tröjor/jackor eller vad det nu är. Senaste beställningen innehåller 9 par skor och den beställningen är ganska liten. Om det är några som passar återstår att se, annars får alla åka tillbaka och jag letar vidare. Jag har svårt att hitta kläder och skor, märklig kroppsform eller nåt, eller så beror det på att det måste vara perfekt på alla sätt för att jag ska kunna använda det. Min kropp är påverkad och sliter nog som det är, jag behöver inte plåga den med illasittande kläder och skor dessutom. Att hitta det perfekta i min närhet är nästintill omöjligt.
Vi sparade 60 kr/rulle nu senast genom att köpa tapeterna på nätet istället för i butik, innertaket vågar jag inte ens räkna på hur mycket det hade gått på i fysisk butik.
All information finns på nätet och jag litar mer på säkra källor på internet än någon som tjänar pengar på informationen de ger.
På ett sätt tycker jag att det är synd att fysiska butikers roll blivit visningsställe istället för inköpsställe och visst utarmar det faktum att allt är billigare online på ett sätt jag inte är bekväm med men jag ser ingen annan lösning heller.
 
Säger som Tiny, jag har handlar m e m aldrig något i butik längre när det kommer till kläder och skor. Jag tycker det är avskyvärt att behöva stå i provrum, sakna något ur garderoben för att prova med och sedan vidare till nästa hytt och trängas och svettas. Vedervärdigt. Beställer hem mängder på nätet, provar och skickar tillbaka absoluta majoriteten. Har ett system i det där, hämtar & lämnar varje fredag, en vecka på mig att prova grejorna.

Mat får jag inte riktigt till att beställa hem, men i övrigt vet jag inte riktigt vad som inte beställs via nätet. Byggmaterial beställer jag via telefon, för där vill jag diskutera kvalité etc.

För mig sparar det tid och effektivitet att ha ärendedagar, d v s fredag veckohandlar jag mat, tar post i boxen, och andra ärenden som kan ligga till just fredagen. Helgerna får gå till sådant jag inte hinner i veckorna, men jag försöker att bara avsätta en lördag/månad till "måsten".
 
Vad gäller att "boa" in sig... jag tror man är väldigt olika där. Trivs jag blir jag hemmastadd på en gång, tex i fältkontoret i Jämtland och nu när jag jobbat i Sorsele. Det var ett fint ställe vi bodde på när vi jobbade i Norge men där blev jag aldrig hemmastadd egentligen.

Särbons hus är väldigt oroligt så där tog det lite tid att bli hemmastadd. Jag trivdes i U-a men där blev jag aldrig riktigt "hemma" med något av mina boenden.
 
Vad gäller att "boa" in sig... jag tror man är väldigt olika där. Trivs jag blir jag hemmastadd på en gång, tex i fältkontoret i Jämtland och nu när jag jobbat i Sorsele. Det var ett fint ställe vi bodde på när vi jobbade i Norge men där blev jag aldrig hemmastadd egentligen.

Särbons hus är väldigt oroligt så där tog det lite tid att bli hemmastadd. Jag trivdes i U-a men där blev jag aldrig riktigt "hemma" med något av mina boenden.
Kan du sätta fingret på vad det är som gör att du känner dig hemmastadd eller inte gör det? Jag kan känna det ibland när jag kommer till någon ny ort, om det känns trivsamt eller inte, men har aldrig analyserat varför det är så.

Mitt hus har ju i princip allt jag hade på min önskelista. Inget hur är perfekt, så givetvis finns det några detaljer på minussidan också. Jag vill inte låta dem påverka mig, men undrar om de gör det i alla fall, även om jag ignorerar dessa och fokuserar på det som är positivt i stället?
 
En sak jag reagerat över i dina trådar om ditt hem är att du inte hade någon stans att ligga och släppa i förutom sängen.

Det verkade så omysigt. För mig är det viktigt att ha någonstans att vila, som inte är sängen. Att ligga/halvligga när jag läser, surfar på buke eller tittar på tv. En del andra ritar, tittar på utsikten eller fantisera.

Jag älskar till exempel kökssoffan som är en så fantastisk uppfinning. Man kan sitta i den vid köksbordet. Jag ligger i den just nu. Och alla skor och mina ridhjälmar får plats i den.

Skulle det kunna vara något för dig. En kravlös plats att vila i?
 
En sak jag reagerat över i dina trådar om ditt hem är att du inte hade någon stans att ligga och släppa i förutom sängen.

Det verkade så omysigt. För mig är det viktigt att ha någonstans att vila, som inte är sängen. Att ligga/halvligga när jag läser, surfar på buke eller tittar på tv. En del andra ritar, tittar på utsikten eller fantisera.

Jag älskar till exempel kökssoffan som är en så fantastisk uppfinning. Man kan sitta i den vid köksbordet. Jag ligger i den just nu. Och alla skor och mina ridhjälmar får plats i den.

Skulle det kunna vara något för dig. En kravlös plats att vila i?
Hålla med dig. Skulle inte "överleva" utan soffa :) !
 
En sak jag reagerat över i dina trådar om ditt hem är att du inte hade någon stans att ligga och släppa i förutom sängen.

Det verkade så omysigt. För mig är det viktigt att ha någonstans att vila, som inte är sängen. Att ligga/halvligga när jag läser, surfar på buke eller tittar på tv. En del andra ritar, tittar på utsikten eller fantisera.

Jag älskar till exempel kökssoffan som är en så fantastisk uppfinning. Man kan sitta i den vid köksbordet. Jag ligger i den just nu. Och alla skor och mina ridhjälmar får plats i den.

Skulle det kunna vara något för dig. En kravlös plats att vila i?
Jag har funderat på att skapa en inredningstråd men skulle då behöva lägga in lite bilder, förutom en planskiss (som redan finns). I alla fall ett av rummen är inte i fotograferbart skick. Gästrummet används inte men är också totalt kaos. Där slänger jag in grejer som jag inte vet var jag ska göra av för tillfället.

Jag har en gästsäng inne på kontoret där jag ligger ganska ofta när jag vill plana ut på dagtid, men kontoret är inte särskilt mysig då det är stökigt där. Tapeterna och gardinerna är fina i alla fall. I vardagsrum/matsal har jag en fåtölj. Där sitter jag ibland, men inte alltför ofta. Hörnet är lite mörkt. För övrigt sitter jag vid datorn inne på kontoret (på en vanlig stol) eller vid matbordet. Köket är bara ett genomgångsrum som endast innehåller en pall och en liten kökssoffa. Jag trivs inte i mitt kök för det är så mörkt. Där har jag massor av golvyta till ingen nytta.
 
Jag har funderat på att skapa en inredningstråd men skulle då behöva lägga in lite bilder, förutom en planskiss (som redan finns). I alla fall ett av rummen är inte i fotograferbart skick. Gästrummet används inte men är också totalt kaos. Där slänger jag in grejer som jag inte vet var jag ska göra av för tillfället.

Jag har en gästsäng inne på kontoret där jag ligger ganska ofta när jag vill plana ut på dagtid, men kontoret är inte särskilt mysig då det är stökigt där. Tapeterna och gardinerna är fina i alla fall. I vardagsrum/matsal har jag en fåtölj. Där sitter jag ibland, men inte alltför ofta. Hörnet är lite mörkt. För övrigt sitter jag vid datorn inne på kontoret (på en vanlig stol) eller vid matbordet. Köket är bara ett genomgångsrum som endast innehåller en pall och en liten kökssoffa. Jag trivs inte i mitt kök för det är så mörkt. Där har jag massor av golvyta till ingen nytta.
Lampor är billiga på loppis/blocket. Det gör förvånasvärt stor skillnad när man kan välja olika ljuskällor.
 
Lampor är billiga på loppis/blocket. Det gör förvånasvärt stor skillnad när man kan välja olika ljuskällor.
Jag har letat efter lampor men tycker det är svårt med belysning. Jag skulle behöva hjälp av ett proffs som kan ljussätta hemmet och tala om vilken typ av lampor jag behöver och vilken ljusstyrka det ska vara och på vilket sätt det ska lysa. Det är ju första problemet. (Jag har ju lampor här och där men de är fel på något sätt och jag vet inte vad jag ska komplettera med eller ändra.) Det andra är att hitta rätt lampor.
 
Fast jag tänker att det då kanske blir ett så stort projekt att det inte blir av?
Kanske bättre att skaffa några billiga second hand tills du har ork och råd att anlita ett proffs?
Jag har ju gjort det efter bästa förmåga. Men det är långt ifrån alltid jag hittar något jag gillar och att ta in saker i huset som jag inte gillar från första början är lönlöst. Jag kommer att reta mig på de fula sakerna. Jag har redan rätt mycket grejer i huset som bara är i nivån "det får väl duga", så det är väl någon slags miniminivå i alla fall.
 
Det kanske är läge att prioritera dina mest trivsamma och ljusa rum, eftersom ljuset verkar vara viktigt för att du ska trivas. Köket kanske inte är så viktigt om du ändå inte är lagd åt att baka och laga mat. Matplats kan man ju ha var nan vill.
 
Det kanske är läge att prioritera dina mest trivsamma och ljusa rum, eftersom ljuset verkar vara viktigt för att du ska trivas. Köket kanske inte är så viktigt om du ändå inte är lagd åt att baka och laga mat. Matplats kan man ju ha var nan vill.
Jag har precis skapat en inredningstråd här.

Jag skulle vilja vara intresserad av att laga mat och baka mer, men det blir alltid nerprioriterat. Bakar gör jag ibland när jag får ett infall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
904
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 950
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har jobbat heltid i två veckor nu och började på den tredje veckan idag. I helgen var jag seg. I söndags hade jag väldigt svårt att...
Svar
11
· Visningar
1 663
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 906
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp