Att bryta mig loss

Bukefalos 30 år!

Just nu befinner jag mig i ett vägskäl - ska jag göra vad jag känner är rätt eller ska min mamma få avgöra vad jag ska göra likt hon brukar?
Jag är i allra högsta grad vuxen men min mamma håller mig fortfarande allt för nära och jag är som oförmögen att satta gränser. Det har alltid varit omöjligt. Och nu när tiden har gått så har hennes inverkan gjort att jag inte har något liv utan henne, vilket gör det ännu läskigare att försöka etablera någon form av distans till henne. Samtidigt är jag så beroende av henne, både emotionellt och ekonomiskt.

Nu när jag inte haft någon större inkomst har hon exempelvis stått för mina matkostnader, vilket innebär att maten måste handlas med henne närvarande. Om jag lägger en vara i korgen som hon anser är onyttig, blir det blickar, suckar, ifrågasättande och en diskussion om min vikt. Hon säger att hon gör det för att hon bryr sig om mig trots att jag förklarat att det gör allt värre och att jag panik-köper mig mat som jag vill äta.

Hon ringer mig minst 3 gånger per dag. Jag träffar henne minst 3 dagar i veckan. Om jag inte svarar inom en trekvarts timme använder hon extranyckel för att gå in i min lägenhet.
Om hon skulle hjälpa mig att mata katten går hon igenom mina sopor och vill diskutera vad jag ätit och att jag missköter mig.
Hon gör mig tjänster som jag sagt att jag inte vill ha hjälp med, som att tvätta och diska.
Klassikern är att hon står utanför om jag är på väg någonstans för att köra mig fast jag förtydligat att det inte behövs och att det går jättebra att ta bussen. Ibland ber jag om hjälp själv, vilket jag skäms för, men det är som att det blir så ändå och då har jag kontroll över när det sker.

Så fort jag försöker prata med henne om att jag vill vara mer självständig blir hon alltid ledsen och känner att jag stöter bort henne. Då blir hon kall och ger mig dåligt samvete. Hon gör det bara för att hon älskar mig och vet vad som är bäst för mig. Hon matar mig med att jag aldrig klarat mig själv och att jag behöver mycket stöttning i mitt liv men jag känner att jag aldrig fått möjligheten att skapa ett. Jag har mått dåligt stora delar av mitt liv, där mina föräldrar ställt upp mycket och sett till att jag hållit mig flytande. Samtidigt önskar jag att de hade hjälpt mig med att skapa något eget som ger mig mening.

Jag kan lägga till att jag vet många personer som tyckte det var jättejobbigt att barnen blev vuxna och flyttade. Vissa som till och med blev deprimerade. Och man får vara ledsen och tycka det är jobbigt. Men- man måste som förälder ta ansvar för det själv. Kontskta vården om det blir jobbigt och bygga upp sitt liv kring andra rutiner och människor. Det man inte kan göra är att förvänta sig att sina barn ska stanna kvar för ens egen skull dvs för att man själv inte orkar eller vågar gå in i ett nytt kapitel i sitt liv.

Ledsen över att jag sårar min mamma :cry: "Du är hela min värld och min enda vän" sa hon. Är rädd för att hon ska börja dricka. Och vet inte hur jag ska komma vidare med det dåliga samvetet som kommer med det
Ditt liv kan inte gå ut på att göra din mamma glad och lycklig, det måste hon göra själv. Hon har själv försatt sig i situationen hon är i och endast hon kan ta sig ur den (ensamheten att hennes beteende driver bort människor). Hennes drickande är inte heller ditt ansvar, du är inte hennes krycka. Du är hennes vuxna barn som måste få leva ditt eget liv, att ha ett eget liv som du får bestämma över.

Du har inte förstört hennes liv, vilken föräldrer som helst skulle bli stolt över att du vågar ta steget och stå på dina egna ben. Hennes beteende nu är ohälsosamt både för dig och för henne. Barn ska flytta i från sina föräldrar!

Din mamma måste själv ta tag i sitt mående, du kan inte bära ansvar för hur hon mår. Det är klart man inte ska vara dum och bete sig illa. Men du försöker bara leva ditt liv, det är en helt rimligt önskan.

Håll ut, för din egen skull, även om det är jättejobbigt nu. Hennes reaktion på att du ska flytta är bara ett bevis på hur ohälsosam er relation är.

<3

Ledsen över att jag sårar min mamma :cry: "Du är hela min värld och min enda vän" sa hon. Är rädd för att hon ska börja dricka. Och vet inte hur jag ska komma vidare med det dåliga samvetet som kommer med det

Så sa min mamma med.
Det är inte din uppgift att vara där för din mor, du måste få leva ditt liv först och främst :heart
Frågan är om de ens är sant då min mor sa det för att försöka kontrollera att jag inte skulle flytta.
För mig blev det bra, ett sätt att slå mig fri jag inte kunnat när vi bodde nära. Nu några år efter bor vi nära igen men har en mycket bättre relation.

Jag läste att Michelle Obama (!!) behövde hjälp i form av terapi sedan deras barn flugit ur boet. Så det är inte nån extremt ovanlig reaktion. Min mamma reagerade lite så, när vi flyttade söderut i landet. Jag kände mig hemsk!

Men föräldrar får inte klamra sig fast vid sina barn som deras enda sällskap och mening. Som förälder måste man stå där, kanske med näsduk i handen, och vinka På Återseende när de flyger iväg ut i livet. Det är ju vår uppgift som föräldrar, att hjälpa dem så de kan flyga! Inte binda fast dem och göra dem beroende av oss, och oss av dem. Man ska istället vara stolt över att barnet lyckats, blivit starkt och oberoende!

Fortsätt framåt, nu!

Jag har berättat för mina föräldrar och känner att jag förstört både deras och mitt liv just nu 😭

Dina föräldrar är vuxna människor som får ta ansvar för sina egna liv. Tycker de att du förstör deras liv får de vända sig till vården för få psykologiskt stöd för att jobba med de problemen och tankegångarna för det är inte sunt som vuxen att anklaga sitt vuxna barn för det. Om de nu har uttakat det eller kanske bara du som känner så?

. Börjar din mamma dricka igen är det hennes ansvar att söka hjälp och stöd. Det är inte ditt fel och definitivt inte ditt ansvar om hon börjar dricka. Det är hon som varje dag kan göra ett val att antingen avstå eller inte. Behöver hon stöttning i det får hon söka professionell hjälp.

Behöver du hjälp att komma vidare med ditt dåliga samvete får du prata med en psykolog. Finns via nätet som till exempel mindler, eftersom du ska flytta kan det ju vara bra att ha det digitalt.

Om din mammas enda vän är hennes dotter låter det inte helt sunt för en vuxen människa. Det behöver hon jobba med, det är inte din sak att ta ansvar för.

Jag har flera gånger lyft att det kanske vore bra att hon pratar med någon. Hon gick en gång till en psykolog och tog mig med sig när jag var kanske 16. Hon gick aldrig igen när psykologen påpekade att det var märkligt och inte så passande att ha med sig sitt barn. En gång gick hon till min psykolog jag hade då men gick inte tillbaka för att psykologen inte ville prata med henne om vad jag sagt. Det säger väl lite om hur gränslös vår relation är.

Det känns inte som att det är så mycket mer jag kan göra för henne. Det enda som skulle göra henne glad är om jag stannar och nu känns det som att jag hade missat min chans att få lite luft under vingarna om jag gjorde det. När jag bott i annan stad var restiden så pass kort (timmar fram och tillbaka) att hon ändå stod i hallen om jag inte svarat i telefon.

Pappa har ringt mig och sagt att han stöttar mig :heart Jag är fortfarande för bitter på mina syskon för att de lämnade mig i allt kaos och dem visste hur det var, så jag drar mig för att kontakta dem...

Jag har flera gånger lyft att det kanske vore bra att hon pratar med någon. Hon gick en gång till en psykolog och tog mig med sig när jag var kanske 16. Hon gick aldrig igen när psykologen påpekade att det var märkligt och inte så passande att ha med sig sitt barn. En gång gick hon till min psykolog jag hade då men gick inte tillbaka för att psykologen inte ville prata med henne om vad jag sagt. Det säger väl lite om hur gränslös vår relation är.

Det känns inte som att det är så mycket mer jag kan göra för henne. Det enda som skulle göra henne glad är om jag stannar och nu känns det som att jag hade missat min chans att få lite luft under vingarna om jag gjorde det. När jag bott i annan stad var restiden så pass kort (timmar fram och tillbaka) att hon ändå stod i hallen om jag inte svarat i telefon.

Pappa har ringt mig och sagt att han stöttar mig :heart Jag är fortfarande för bitter på mina syskon för att de lämnade mig i allt kaos och dem visste hur det var, så jag drar mig för att kontakta dem...
Vad skönt att din pappa stöttar dig! Ta till dig det, och försök få lite distans till din mamma :) . Det är inte DU som gör och tänker fel här.

Du gör henne en tjänst med, genom att bryta sig loss så får hon, förhoppningsvis, och lite luft under sina vingar. DEt kommer gå bra det här :heart

Och landa lite i det nya och kontakta syskon sen - om du vill.

Min gamla stall katt (född ute och bott i stall i 6år) kunde acceptera att bli in knölad i en bur.
Hon låg snällt och tyst i buren så länge jag hade en fot på buren, vet inte om hon svimmade eller kände att jag var i närheten.

Så det kommer säkert gå bra!
Skaffa bur i tid och träna

Är just nu livrädd att min psykiatrihistorik ska göra att jag inte får jobbet i definitivt. Det har gått bra innan men nu blev det mer ingående frågor. Jag får inte besked förrän 1 vecka innan första arbetsdagen :arghh: Just nu är allt en gamble... Samtidigt tänker jag att jag lika gärna kan söka bidrag däruppe som här.

Är just nu livrädd att min psykiatrihistorik ska göra att jag inte får jobbet i definitivt. Det har gått bra innan men nu blev det mer ingående frågor. Jag får inte besked förrän 1 vecka innan första arbetsdagen :arghh: Just nu är allt en gamble... Samtidigt tänker jag att jag lika gärna kan söka bidrag däruppe som här.
Vad menar du med i definitivt. Du kan ju inte få besked bara en vecka före första arbetsdagen om du ska börja där, det verkar helt orimligt.

Vad menar du med i definitivt. Du kan ju inte få besked bara en vecka före första arbetsdagen om du ska börja där, det verkar helt orimligt.
Anställningen förutsätter att vissa kontroller är gjorda, vilket tar lång tid. Det känns som att anställningsprocessen påbörjades lite väl sent, det hade varit bättre om kontrollerna kunde göras betydligt tidigare

Liknande trådar

• Mamma
  • Mitt lilla problembarn
  • Ensam och ledsen
  • Min resa till läkning - ny gnista!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat