Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Vi fyllde faktiskt på förråden häromdagen. Har massor med ris, pasta, bönor, konserver etc. (dock inte för 3 månader)

Till helgen kommer alla skidåkare hem från lovet... I en omkrets på ca 40 km finns redan de första fallen. Det räcker att man har haft kontakt med någon smittad för att man ska isoleras i hemmet under inkubationstiden.

(Bor i södra Tyskland)
 
Ni som bunkrar för kris (inte nödvändigtvis isolering till följd av Coronavirus), räknar ni med att det kanske inte finns ström om någonting inträffar? Jag skulle absolut kunna köpa på mig ett gäng ris- och pastapaket, men eftersom jag bor i lägenhet kan jag ju inte gärna göra upp en eld i vardagsrummet för att koka detta.
 
Ni som bunkrar för kris (inte nödvändigtvis isolering till följd av Coronavirus), räknar ni med att det kanske inte finns ström om någonting inträffar? Jag skulle absolut kunna köpa på mig ett gäng ris- och pastapaket, men eftersom jag bor i lägenhet kan jag ju inte gärna göra upp en eld i vardagsrummet för att koka detta.
Stormkök, men blir ju svårt att förvara gas till den? Behövs ju en del gas ifall det gäller längre perioder. Generator behövs det ju bränsle till, svårt att förvara större mängder bränsle till en sån också. Går ju för oss som bor på gård men i lgh blir det tuffare. Är ju rätt brandfarligt..
 
Ni som bunkrar för kris (inte nödvändigtvis isolering till följd av Coronavirus), räknar ni med att det kanske inte finns ström om någonting inträffar? Jag skulle absolut kunna köpa på mig ett gäng ris- och pastapaket, men eftersom jag bor i lägenhet kan jag ju inte gärna göra upp en eld i vardagsrummet för att koka detta.
Typ min tanke också.

Och det är en sak att isolera sig på landet där man kan röra sig fritt och om man bor nära skog skaffa ved. Och i en lägenhet där man bryter karantänen om man ska tvätta eller hämta mat i biutrymmen (om det ens finns lämpliga).
 
Ni som bunkrar för kris (inte nödvändigtvis isolering till följd av Coronavirus), räknar ni med att det kanske inte finns ström om någonting inträffar? Jag skulle absolut kunna köpa på mig ett gäng ris- och pastapaket, men eftersom jag bor i lägenhet kan jag ju inte gärna göra upp en eld i vardagsrummet för att koka detta.
Det finns mat som kräver nån dl vatten bara, tex 24 hour meal. Sådana har de flesta kommuner, räddningstjänster osv i sina krislådor. Det är alltid en bra start innan man vet mer om/var det finns el. Ingen lyxmat precis men mycket energität.
 
Jag tror själv inte att vi kommer uppleva någon längre kris i Sverige. Men har det ändå i åtanke. Vi har en stuga vi hyr ut på gården, med en ordentlig bakugn. Skulle det bli riktigt illa så får vi hålla till där och elda för att hålla värmen. Bunkrar inte mat, men klarar oss absolut en kortare period på det som finns hemma. Har jägare i släkten, så mat skulle gå att ordna. Vi har bekanta med elverk, så vi skulle nog klara oss där med.

I en riktig kris tror jag inte att man överlever i en lägenhet så länge.
 
Herregud vilket onödigt matsvinn det skulle bli om folk skulle fylla varenda utrymme med mat för flera månader. Tänk när folk hittar gamla pastapaket i förrådet femton år senare. Oj undergången inträffade inte. :p

Fast själva grundtanken är att ändå använda sig av lagret under tiden som går, men man fyller på med nytt när man tar från "lagret".
 
Ni som bunkrar för kris (inte nödvändigtvis isolering till följd av Coronavirus), räknar ni med att det kanske inte finns ström om någonting inträffar? Jag skulle absolut kunna köpa på mig ett gäng ris- och pastapaket, men eftersom jag bor i lägenhet kan jag ju inte gärna göra upp en eld i vardagsrummet för att koka detta.

Ja, jag räknar att strömmen skulle kunna försvinna. Nu har jag ju vedspis, gasolgrill med platta ute. Har även ett primuskök när vi är ute i skogen. Tänker stormkök skulle kunna vara en lösning om man bor i lägenhet måste dock ha god ventilation t.ex. balkong.
 
Det finns mat som kräver nån dl vatten bara, tex 24 hour meal. Sådana har de flesta kommuner, räddningstjänster osv i sina krislådor. Det är alltid en bra start innan man vet mer om/var det finns el. Ingen lyxmat precis men mycket energität.
Absolut, men jag tolkar det som att de flesta i denna tråd som säger att det är lätt att preppa inte bunkrar med 24 hour meal för 50 kr/styck :-)

Men det får bli spritkök i vardagsrummet då!
 
Det finns mat som kräver nån dl vatten bara, tex 24 hour meal. Sådana har de flesta kommuner, räddningstjänster osv i sina krislådor. Det är alltid en bra start innan man vet mer om/var det finns el. Ingen lyxmat precis men mycket energität.
Jodå, och när du lagat maten som inte kräver vätska, vad ska du då dricka till? Har man inget vatten så är problemet att laga mat underordnat.
 
Alla bör ha vatten i sina krislådor. Har du inget vatten lär du avlida oavsett.
Och där har vi ett ordentligt problem för de som bor i lägenhet. Jag ska för att klara en person 100 dagar lagra 2-300 liter vatten 50-100 kg mat och kanske 25 liter T-sprit i en lägenhet. Och har jag en barnfamilj så blir det samma mängd * 4 och har jag ett spädbarn så även 500 blöjor eller så (lågt räknat) + mycket mer vatten då det krävs betydligt mer för att klara hygienen på ett litet barn. Jag kan klara mig en månad utan att tvätta, men med ett litet barn så blir det omöjligt (eller så får man lagra en himla massa kläder dessutom).

Och fungerar inte toaletten så hur ska man kunna hålla karantän? Då måste man ut i närområdet tillsammans med hundratals om inte tusentals grannar.

Det blir oändligt mycket svårare att klara sig en lägenhet än i ett hus och mycket svårare i ett hus i stan än på landet. Folk kan klaga på att man är negativ men jag har svårt att tänka mig att det fungerar att vara prepper om man har barnfamilj och bor i stan och inte har råd med sommarstuga.
 
Det är ju jättelätt. Konserver, pasta och ris kan man ha var som helst. Alla lägenheter har väl något förråd. Perfekt att ha sådan mat i.

Men det kräver att el och vatten fungerar, vid en pandemi finns det isof risk att samhällsfunktionerna slutar fungera också. Det är kanske ok om man bor på gård och har egen brunn (fast hur ska den pumpa upp vatten?), tillgång till sötvatten och ved, men bor man i lägenhet så är du helt beroende av att el och vatten ska fungera om du inte bunkrar konserver och vatten i stora, stora dunkar.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 238
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 416
Senast: Björk
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 918
Senast: Fraegd
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp