Att få barn att röra på sig 30 min per dag

mino

Trådstartare
Idag i DN står det om hur viktigt det är att man får in detta med att röra på sig minst 30 min varje dag redan från tidig ålder. Och jag undrar hur ni gör för att få in att ungarna rör sig ordentligt i vardagen? Räknar ni med att de rör sig ordentligt på dagis eller skolan? Tvingar ni dem att gå (i stället för att åka vagn)? Leker ni lekar med dem i trädgården så att de rör på sig ordentligt? Har ni en sån livsstil att hela familjen rör på sig mycket varje dag ändå? Själv löptränar jag men då är ju barnen inte med så till vardags blir det inte så himla mycket aktivitet med barnen.

Hur får ni ihop det här??
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Sonen är 1½.
Vi brukar ta en promenad för att hämta tidningen/posten. Har bara typ 15 meter till brevlådan, men sen brukar vi gå gatan upp och gatan ner. Liten går och plaskar i vattenpölar och jag läser tidningen. ;)
Han är ganska "promenadig" av sig och spatserar gärna iväg så det blir nog minst en halvtimmes promenad om dagen.. Är han med i stallet tar allting tre gånger så lång tid för man måste jaga honom runt hela gården!
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

I hur tidig ålder menar dom?

Jag har en 3,5 årig son som jag snarare jobbar med att få att sitta still i 30 minuter...... :angel:
Fast vi är en ganska "aktiv" familj tror jag....
Inte aktiv i meningen att vi åker iväg och är med på 50 olika träningar, utan vi är aktiva, rör på oss, gör saker tillsammans i hemmet, ute i trädgården och på gården.

Jag tror på devisen att "barn gör som föräldrarna gör och inte som dom säger" ;)
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

jag tror de menar så tidigt som möjligt. Vad exakt är det ni gör hemma? Mina barn leker i sandlådan eller i lekstugan eller går runt och skrotar med ett eller annat i med oss i trädgården, men det är inte riktigt att röra på sig som jag ser det. "Att ta för vana att röra sig 30 min om dagen" känns mer som att det handlar om att gå promenader, simma, leka aktivt tex på en lekplats eller i skogen, cykla, spela fotboll osv. Inte bara vara ute och gå runt med en hink i trädgården och samla stenar, typ, utan lite mer aktiverat.
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Nu har jag inte egna barn, men bästa kompisen har två barn jag umgås med nästan varje dag! jag är som en extramamma ( hon är ganska nyskild, och mår dåligt, därför hjälper jag henne )
Är väldigt noga med att det blir lite motion varje dag, de får följa med till stallet, hjälpa till att ta in hästarna ( shettis ) , rida osv, annars leker vi i trädgården, lekplats eller liknande! Gå och plocka blommor i skogen gillar de också! =)
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Sonen, idag 15 månader, skulle nog faktiskt hellre gå än åka vagn men jag har liksom inte alltid tid eller ork att vända honom sjuhundraåttionio gånger på tre minuter för att komma åt rätt håll. För det är ju alltid mycket roligare att vara varsomhelst utom där man ska... :cool: Och han blir oresonligt arg när han inte får gå dit han vill.

Vi brukar leka i trädgården men då så som du beskriver, man går och petar och pysslar och både sitter, ligger, äter, står och springer under tiden. Renodlade fysiska aktiviteter blir det inte. Men det kan ju inte vara så det är tänkt? En timme i lekparken måste ju ge mer än att "tvinga" ett barn som inte har lust på en promenad?
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

15 månader, då är man inte så stor. Jag tänker nog mer från 3-4-årsåldern och uppåt. Så här står det ordagrant i artikeln: Vi bör vänja oss redan som barn att röra på oss varje dag. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/att-vara-ung-och-lat-kan-ge-men-for-livet-1.1160346

Det är ganska oklart vad det betyder. Det jag egentligen mest är intresserad av är om ni medvetet ordnar rörelseaktivteter för att barnen ska få motion, alltså inte bara komma utanför dörren och leka ute utan att de verkligen rör på sig. Jag gör inte det men jag funderar på om jag borde.
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Hur man får barn fysiskt aktiva är ett ämne som engagerar mig.

Först och främst handlar mycket om att skapa en miljö/omgivning som uppmuntrar till fysisk aktivitet. Ex har man sett att barn som har en dagisgård där man kan springa runt huset är mycket mer fysiskt aktiva än barn som bara har en dagisgård på ena sidan av dagisbyggnaden. Finns det tillgång till kuperad terräng ökar den fysiska aktiviteten ännu mer. Det samma lär gälla skolor och trädgården också.

Jag tror alltså att man redan i samhällsplaneringen måste bygga fram en miljö som gör människor fysiskt aktiva.

Sen handlar det nog en hel del om att själv göra fysisk aktivitet till en naturlig del av sin egen vardag. Inte att man bara åker iväg och tränar. Utan att man går/cyklar istället för att åka bil. Samt att familjen ägnar sig åt fysiskt aktiva nöjen så som ridning, bad, laser dome…
 
Senast ändrad:
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Sonen ingår i en forskningsgrupp där man på KI vill ta reda på hur man kan förhindra övervikt/fetma hos barn. (sonen är helt normalviktig) Än så länge har vi bara vägt och lämnat blodprover men så tidigt som vid 18 månader ska sonen få en pulsklocka för att de ska kunna se hur aktivt barnet är.

Jag antar att de inte gjort sig besväret med pulsklocka om inte motionen redan såhär tidigt är av vikt. Dock tror jag inte heller att man syftar på fullt så små personer i artikeln.
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Ohh! Vem e det som genomför studien. PMa om du inte vill skriva ut det.
Vad ska ni göra mer än pulsklocka?
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Tja, det är alltså Karolinska Institutet som genomför detta. Eller menade du mer exakt vilka personer på KI som bedriver forskningen? För i så fall måste jag gräva i några lådor efter rätt papper och senare skicka ett PM. ;)

Barnen blev indelade i två grupper, en högintensiv och en lågintensiv. Vi blev lottade i den lågintensiva så vi ska väl mest lämna prover och konstatera vid 5 års ålder om han blev tjock av vårt liv eller inte. De andra får matråd, aktivitetstips och nogrannare undersökingar m.m.
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Jag köpte studsmatta för ett antal år sedan. Den inhandlades innan sommaren och har varit ett av de bästa köp som jag har gjort.

Den sommaren blev det en hel del studsandes i den mattan.

Jag har en tonåring (tre barn sammanlagt) som är ganska inaktiv. Han har fått höra av mig att det inte går an att sitta vid datorn en hel dag utan att då får han se till att gå en vända runt elljusspåret.

Annars har jag uppmuntrat mina barn att delta i träningar såsom friidrott, fotboll, bollkul, innebandy m m.
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Samt att familjen ägnar sig åt fysiskt aktiva nöjen så som ridning, bad, laser dome…
Frågan är väl hur det ska gå ihop med rörelse varje dag? Jag tror att de flesta tycker att det räcker med att man gör en eller två såna aktiviteter på helgen. För att få in motion i vardagen så skulle man tex kunna plocka bort vagnen när man hämtar från dagis och låta barnen gå från 2-årsåldern ungefär om det inte är alltför långt. Det vore bra med lite såna rekommendationer om vardagsmotion för barn under - typ - 8 år som ändå kan funka och inte göra tillvaron alltför komplicerad.
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Stänga av tv:n tror jag hjälper till mycket. Och att röra sig själv. Att lämna vagnen hemma ibland, att busa ute mm. När jag var liten brukade vi dansa i vardagsrummet varje dag efter middagen hela familjen:D
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Mina barn ar 2.5 ar. Vi har en studsmatta i tradgarden som anvands varje dag (om det inte regnar). Vi gar promenader med var hund i skogen och da far barnen ga bredvid vagnen sa langt och lange de vill - ibland blir det hela vagen runt sjon (tar en timme) ibland bara 5min, det beror pa dagsformen. Nar vi ar i stallet far barnen vara med och springa runt. Ratt ofta far de ga till dagis (tar ca 15 min att ga for dem).
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Vi började med att barnen gick bredvid vagnen korta stunder i 2 årsåldern.
Som 3-åringar gick de nästan alltid bredvid men vagnen var med som "bärhjälp" för grejerna samt nödräddning för plötsligt trötta barn.;)

Det är toppen att ha stor trädgård och studsmatta ur motionssynpunkt, vi har också satt upp ribbstol i lekrummet som barnen klättrar flitigt i.

Lediga dagar och sommarkvällar går vi nästan alltid på någon sorts utflykt/promenad. Vintertid är det sämre då det är mörkt och kallt när vi hämtar barnen, då är det inte alltid som vi går ut igen.

Våra tjejer är 5 år och mkt aktiva av sig själva. De tävlar rätt mkt med varandra i egenpåhittade springtävlingar etc. så det har inte funnits några större anledningar att extramotionera dem. De har dock några kompisar som är "tunga i rumpan" och sämre koordinationsmässigt när det gäller att klättra och klänga och där märker man att de barnen inte inbjuder till fysisk aktivitet på samma sätt. De blir lätt röda i ansiktet och andfådda och tycker inte att det är lika skoj att röra sig.
Där skulle jag som förälder pusha lite mer för att träna upp barnet, det är naturligtvis mer kul och enkelt att röra på sig om det går lätt och man känner sig snabb och smidig.
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Det måste verkligen vara superbra att de har varandra att leka med hela tiden!

I just den här artikeln uppfattar jag det som att motionen inte är så mycket för viktens skull som för att de ska få in vanan, ungefär som med tandborstning. Kanske är det svårt med så pass små barn, de kanske måste vara skolbarn för att man ska kunna systematisera daglig motion på det sättet.
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Vi har nog en sådan livsstil att vi rör på oss hela familjen.

Vi har hund också och det gör väl sitt. En av promenaderna som vi tar per dag så brukar Ella med, den tar väl eg 10 min att gå i vanlig takt men i Ellatakt runt 30-40 min. Sedan är vi ofta i lekparken en stund eller åker och badar på badhuset. Så nog rör sig E allt =)
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Det måste verkligen vara superbra att de har varandra att leka med hela tiden!

Jo faktiskt! Jag har nog inte tänkt så mkt på det tidigare men de triggar varandra aktivitets/motionsmässigt (och har väldigt roligt under tiden:bump:)

Det senaste är att de drar sig upp på stolpen till vår metallställning där tvättlinorna sitter (ser ut som ett stort upp och nervänt u), går armgång mellan tvättlinorna för att sedan hasa ner. Rätt bra vardagsmotion!:banana:
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Vi bor i lägenhet och har således ingen tomt, så vi får "valla" fyraåringen dagligen. Han har förstås inte vagn längre och han går lätt 6-8 km per dag under helgen. Vi går nästan överallt, i alla väder och under alla tider på året. Vi är helt enkelt en promenadtokig familj och sonen hänger med bra. Sen löp- och gymtränar jag utöver det, men då har jag förstås inte med mig Viktor.

Viktor går 9-14 på dagis och efter att vi ätit mellanmål är vi i princip alltid ute minst en timme. Antingen går vi och handlar, tar en promenad i skogen eller leker på någon lekplats. Eftersom vi inte använder oss av bil har sonen tidigt förstått att det är nödvändigt att röra på sig för att få hem matvaror tex och det har verkligen hjälpt när han varit trotsig och inte velat gå. Det är svårare att motivera till "nöjespromenader" när han är på dåligt humör, men han förstår hela grejen med ingen promenad - ingen mat hemma.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 648
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 944
Senast: Farao
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 986
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 729
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp