Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Just leka i trädgården, måste ju vara något som barn gör rätt få år av barndomen. Man ser sällan tonåringar studsa runt i trädgårdar, enligt min erfarenhet.

Nja, leker gör de väl sällan men i alla fall hos oss var hela familjen engagerad i trädgårdsskötseln (klippa gräs, räfsa löv, skotta snö etc.) så lite motion blir det den vägen.
Själv har jag nog aldrig rört mig så lite som då jag bodde i lägenhet.
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Vår 3.5 åring behöver snarare träna på att sitta still 30 min... Han är i farten hela tiden...

När vi är och handlar etc så får han sitta i vagn/kundvagnen för annars skulle vi inte få göra annat än löpa efter vår lilla älskling... Älsklingen är fö så smal så jag har svårt att hitta byxor tex.

Lillasyster däremot tror jag är av annat material, hon är nog lite mer lagd att sitta stilla, så när hon blir lite äldre är det nog dags att börja aktivera barn aktivt ;)
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Det där funderar jag också på, hur det är tänkt att motionsvanorna per automatik ska hänga kvar bara för att man kör som liten, hur många har det gjort det för, liksom?

Jag inbillar mig att chansen är större att vanorna hänger kvar om man försöker etablera vanor som det så att säga är rimligt att vuxna har. Leka ta fatt-lekar, skutta i vattenpölar, klättra i träd och vad barn annars gör när de rör på sig, kommer de inte att fortsätta med som vuxna. Man ser aldrig vuxna göra sådant. Men vanan att cykla/gå istället för att åka bil, tror jag kan hänga sig kvar, det finns i alla fall en chans. Redan kollektivtrafik ger ju mer motion än bil, eftersom man måste gå till och från hållplatsen.

Men ibland verkar en del inte fatta att alla inte har promenadavstånd till allt. :angel:

Jodå, det fattar jag. En del verkar inte fatta att man inte bor där man bor genom ödets nyck. :angel:

Om svaret på kommentaren: "gå när ni ska någonstans", är "det beror ju på var man bor", hanteras ju som jag tolkar det bostadsorten/-platsen som ett slags opåverkbar konstant, och så är det närmast en fråga om tur eller otur om denna medger rimlig vardagsmotion.

OM, säger OM, bostadsorten leder till passivitet och övervikt (för att ta i lite), så verkar det ju vara värt besväret att fundera igenom sina prioriteringar. Detta gäller naturligtvis oavsett om det är huset i skogen eller lägenheten i stan som gör att man inte rör på sig.
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Nja, leker gör de väl sällan men i alla fall hos oss var hela familjen engagerad i trädgårdsskötseln (klippa gräs, räfsa löv, skotta snö etc.) så lite motion blir det den vägen.

Jodå, gräsklippning var trejde gång (i vårt fall: två vuxna, en tonåring) ger en dryg timmes motion var tredje vecka, lövräfsning en till två gånger årligen ger ännu ett par timmar/år. Snöskottning är inte så aktuellt här nere, men ger nog motion i nivå med lövräfsningen, fast snöskottning är ju lite tyngre förstås.

Missförstå mig rätt. Jag gillar verkligen trädgårdsjox, men jag tycker att trädgårdar är konstigt överskattade som motionsplatser för barn över en viss ålder (rätt låg).
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Ja det måste vara rätt speciellt. Jag minns en på min gata som sprang men inga andra var kända för att motionera mer än att man åkte till fjällen nån vecka om året och cyklade till jobbet (däremot såg man aldrig nån som cyklade till jobbet i träningskläder och duschade på plats vad jag kan komma ihåg, vilket ju är väldigt vanligt idag). Själv springer jag varannan dag, jag vet ingen i min klass som hade en mamma som sprang varannan dag då. Menar du verkligen att din mamma spelade fotboll som vuxen typ i 40-årsåldern? Det var verkligen helt unheard of i min värld. Nån enstaka pappa kanske spelade lite korpfotboll med jobbet nån dag då och då men ingen mamma.
Jag tror de flesta sportade för att det var kul med sport och inte med tanken att motion och viktnedgång var det primära. Mamma spelade fotboll efter att hon fött min storebror och ca 5 år till fram till att jag föddes, sen lyckades hon slå en yxa i knäet vid vedhuggning och fotbollskarriären var över. Hon tog hjälp av en bekant som tränade bodybuilding för att försöka komma i form efter småbarnsåren - jag kommer ihåg den bekanta kvinnan väl för jag var fascinerad av att hon åt råa ägg :D . På hösten var det skog och bärplockning, på vintern åkte hela vår familj skidor i massor och när jag var för liten för att stå på skidor själv fick jag ligga/sitta i träpulka och bli dragen av Mamma eller Pappa.

Vi tog oss nästan överallt med cykel eller till fots och vi gick till skolan i samlad grupp med äldre och yngre barn (med förälder dock till dagmamma/förskola. Det hände att föräldrar turades om och tog varandras barn). Angående säkerhetstänket så var området jag växte upp i klart barnvänligt med återvändsgator och låg hastighet på bilar. Ingen av oss släpptes ut i trafik själva innan vi var stora nog att ha koll på läget.

Jag tycker det verkar som att du vuxit upp i ett område med inaktiva tråkmånsar ;) .
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Jodå, det fattar jag. En del verkar inte fatta att man inte bor där man bor genom ödets nyck. :angel:

Om svaret på kommentaren: "gå när ni ska någonstans", är "det beror ju på var man bor", hanteras ju som jag tolkar det bostadsorten/-platsen som ett slags opåverkbar konstant, och så är det närmast en fråga om tur eller otur om denna medger rimlig vardagsmotion.

OM, säger OM, bostadsorten leder till passivitet och övervikt (för att ta i lite), så verkar det ju vara värt besväret att fundera igenom sina prioriteringar. Detta gäller naturligtvis oavsett om det är huset i skogen eller lägenheten i stan som gör att man inte rör på sig.

Ja vi är nog rätt överens egentligen, jag ser ju på mamma som bor i lägenhet, men där kan man visserligen gå till gallerian i närheten, men inte så mycket mer, dåligt med promenadvägar överlag och mycket trafik, där blir man mer passiv än hos syrran som oxå bor i lägenhet men betydligt mycket mer inom promenadavstånd. Mitt problem är som sagt inte att jag inte rör mig, jag rör mig bara för lite jämnför med vad jag stoppar i mig... :angel: Eller om jag nu stoppar i mig för mycket för det jag rör mig... :D

Ang boende så är det nog "lättare" att fastna ute på landet, i den ärvda släktgården där man inte trivs, inte vill göra något men ändå av någon andledning ändå inte klarar av tanken att flytta...
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Jag inbillar mig att chansen är större att vanorna hänger kvar om man försöker etablera vanor som det så att säga är rimligt att vuxna har. Leka ta fatt-lekar, skutta i vattenpölar, klättra i träd och vad barn annars gör när de rör på sig, kommer de inte att fortsätta med som vuxna. Man ser aldrig vuxna göra sådant. Men vanan att cykla/gå istället för att åka bil, tror jag kan hänga sig kvar, det finns i alla fall en chans.

Håller helt med i dessa ord - att få in vanan att röra på sig!
Vi leker ganska mycket med våran son, vi gungar, vi hoppar studsmatta, vi leker tafatt, vi klättrar i träd, vi sparkar boll, vi spelar landbandy, vi rider och så brukar vi ta en promenad där sonen får cykla istället.
Jag har medvetet skrivit "vi" överallt, därför att antingen så är det jag och sonen, maken och sonen eller vi båda och sonen som gör dessa saker tillsammans. Ibland så får sonen leka "själv" också såklart - vi behöver ju få saker gjorda i t.ex trädgården mm ;)
Men om vi målar, spikar eller hugger/staplar ved så är sonen med och hjälper till - det är också att vara aktiv :idea:

Så är jag uppfostrad och jag har mycket svårt att sitta still.... :angel:
Att få vara med och hjälpa till som barn, men att samtidigt ha engagerade föräldrar tror jag är viktigt. Vi försöker så gott vi kan....det finns ju inget "facit" :angel:
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

kl

NU är dottern fortfarande väldigt liten, men både jag och sambon är väldigt aktiva - tycker om att gå långa promenader och öht vara ute. Jag är dessutom i stallet mkt.
Redan nu hänger dottern med hela tiden, och kommer så fortsätta, och där med få mkt aktiviteter utomhus som medför rörelse. Ut och gå: då får hon gå så mkt hon bara orkar, även stanna och leka eller göra ngt roligt i skogen.
I stallet kommer hon få vara med när jag mockar, pysslar och sen även rider, om hon inte tycker det är pest och pina förstås :D

Men tror inte det kommer vara några som helst problem att få henne att röra på sig varje dag, just för att vi själva gör det! :idea:
 
Sv: Att få barn att röra på sig 30 min per dag

Jodå, gräsklippning var trejde gång (i vårt fall: två vuxna, en tonåring) ger en dryg timmes motion var tredje vecka, lövräfsning en till två gånger årligen ger ännu ett par timmar/år. Snöskottning är inte så aktuellt här nere, men ger nog motion i nivå med lövräfsningen, fast snöskottning är ju lite tyngre förstås.

Tss, gräsklippning var 3:e gång. Hos oss var till huvuddel tonåringens syssla!

Skämt åsido, det beror kanske på vad man gör med sin trädgård och hur stor den är hur mkt motion den ger men själv tror jag definitivt att det är p.g.a. att man blev uppfostrad med att arbeta i trädgården och huset som gör att fortfarande gillar den sortens arbete och motionen det ger.
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 948
Senast: Voeux
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 504
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 495
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp