Att få hem en trasig häst

athena

Trådstartare
Ska försöka fatta mig kort...

Jag har ett sto som för 3 år sedan lånades ut till en duktig tävlingsryttare. Hästen var en talang och ansågs kunna bli riktigt bra. Hon krånglade ibland vid lastning, men det fungerade ganska snart med fodervärden och de tävlade aktivt i 2 säsonger och hästen var mkt lovande.

I år har hästen inte kommit till start, de har sagt att det inte går att köra henne på släpet. Jag har väntat och väntat, men ingen förbättring.

Jag har också lånat ut en avkomma till detta sto till samma fodervärd, hon ville köpa den (den är 4 år) men har nu haft den i ett år och jag har insett att det inte blir ngt köp.

Så i förra veckan bestämde jag mig för att hämta hem båda. Jag hade hittat en ny ryttare här i trakten, de har lastbil och jag såg att transportproblemen skulle vara ett minne blott.

Hem fick jag två helt omusklade individer, mamman tjock och bukig och helt ur kondition. Hon verkar ha ont i ett bakben och jobbar inte alls som hon "ska". Efter 10 minuter i ridhuset var hon jättetrött.

4-åringen är jättetanig och förmodligen inte alls riden (eller så har hon inte fått mat).

Fodervärden har gjort sig helt oanträffbar, förmodligen läser hon det här, men jag har verkligen försökt nå henne på telefon och nu känner jag att jag måste få lite hjälp.

Har försökt nå Lars Deckeman vars kontrakt vi använt, men han har inte tid de närmaste dagarna.

Hästarna har ju sjunkit kapitalt i värde, det är iofs inte det mest väsentliga utan grejen är ju att jag blivit grundlurad. Båda skulle enligt uppgift vara i full tävlingskondition och det är inte dessa...

Någon som varit i samma situation och har nån pejl på vad jag har för rättigheter? Jag mår verkligen urdåligt och känner paniken växa...

Man lär sig ju förvisso av sina misstag, och jag lämnar aldrig någonsin ut en häst på foder igen utan grundlig vet bes både före och efter! Men det är lite sent påtänkt i detta fallet.
 
Stackars dej!! I ett sånt läge är det VÄLDIGT nära att det är befogat att lägga ut namn på personen ifråga här för att varna andra...

Fylld av medkänsla!!!
 
ush då..

vilken hemskt situation, men vad stod det i kontraktet då?
stod det något om vilket skick hästarna skulle hållas i?

jag lider med dig! :(
 
Om du vill ha ut ersättning måste du har klara stärkta bevis på hästens tillstånd innan och efter - vittnen och foton/video.
Avtalet er emellan måste också vara som renaste vatten och inte ge utrymme för tolkningar -annars kan du lägga ned.

Det räcker med att läsa på detta forum för att inse att hästbranschen är full med nötter - all denna okunskap....du skall inte vara förvånad.

Att svara på en annons eller liknande skulle jag aldrig göra, vill jag ha hästen utbildad eller såld av annan part så går jag på mången goda rekommendationer och gott renomé alternativt att jag själv känner personen ifråga.
God kvalificerad omvårdnad är dyr, har jag inte råd så skulle jag aldrig leta alternativ om det inte var hos människor jag kände väl.

Detta gör att jag som vanligt måste dra ett ex ur irl.
En vän lämnade sin fina häst på utbildning och försäljning. Hästen hade gått Breeders och fått 989 på gångarterna och 89 på hopp på tre årstestet = en bra häst.

Hästen var i gott skick när hon lämnade hästen till utbildaren som skulle ha 4000kr i månaden...svart.
Efter två månader var hästen fortfarande inte såld så vi åkte och hälsade på vid ett tillfälle då en spekulant skulle komma och rida.

Hästen som var stor hade tunnat ur, tappat överlinjen, fått en hals som kruppit ned från manken och ett kors som var toppigt.

Enligt personalen så hade hästen mest ridits ut i skogen av skötarna. Hästen var även oklippt, tuffsig och hade ojämn ovårdad man och var skitig + fula bogskvav.
Spekulanten som kom kunde tyvärr inte rida eftersom hästen inte var verkad och hade tappat tre skor.
Vi åkte hem, hämtade transporten och körde hem hästen.

Hästen hamnade sedan hos dyr kvalificerad tränare som genom hård intensivträning under fyra veckor fick fram en hälta hos hästen, det visade sig att hästen hade en deffekt som gjorde den obrukbar så den dömdes ut.
Hästägaren hade den försäkrad i A2 så det blev en dyr historia.
 
(lånar ditt inlägg)

Hästen (-arna) var ju inte vet. bes. varken före eller efter de åkte (inser mitt misstag...). Däremot har ju den gamla hästen tävlat med mkt goda resultat (säsongen -02 och -03), något som hon INTE skulle kunna göra i detta skick. Men absolut svårt att bevisa!

I kontraktet står:

"För den händelse hästens skick avsevärt försämras under fodervärdstiden och detta beror på oaktsamhet eller försumlighet från fodervärdens sida skall fodervärden ersätta den skada som därigenom uppkommit".

Det är denna punkt som jag vill ha hjälp med Deckeman att tolka.

Man är ju så j-a puckad att man tror att en person som tävlar på elitnivå (snäppet under landslaget) skall ha så mycket kunskap att detta inte ska uppstå. Men det har jag nu fått lära mig, att så är icke fallet.

Kan också påpeka att fodervärden i fråga faktiskt ringde mig idag - och verkade helt oförstående...

Denna häst är också bara A2-försäkrad (har dock A1 vet vård som tur är!), jag hade henne i A1 så långt som till 1 juni men då ändrade jag den... Det var dock bara 15 000:- så det kändes som om det kunde kvitta (hon var ju värd nästan 10 ggr mer - trodde jag). Fast nu skulle det nog ändå ha suttit skönt med en försäkring...
 
Jag vet en som lånade ut sin unghäst till en som också var snäppet under eliten!
Hon hade jobbat för en elitryttare dessutom och fick goda referenser!
Denna tjej stängde in hästen i en box i 2 månader och vågade inte mocka, borsta den.
Den fick knappt någon mat max något kilo hö om dagen och lite kraftfoder!
Ägaren tog ut veterinär som kunde konstatera att hästen var undernärd, tovig i man och svans samt skit/urin på kroppen!
Hästen var stel i musklerna efter att ha stått inne i 2 måander!

Ägaren hade kort innan och efter en massa vittnen men endå lades åtalet ner på bristande bevis!

Dom hade samma kontrakt som du hade kan jag påpeka!

Det är oerhört svårt att få tillbaka de pengar som man lägger ut för att få tillbaka hästen till just häst både psykiskt och fysiskt.
Alla pengar man förlorar i hästens värde skicka iväg en häst värd tex 100000 och får tillbaka en som knappt är värd 2,5 kronor!

Efter vad jag har läst och hört skulle jag aldrig våga låna ut en häst på foder.
Det skulle vara om hästen står kvar i stallet och jag hade 100% koll!
Lider verkligen med dig och jag hoppas du får tillbaka de du lägger ut för att få tillbaka hästen till häst igen!
 
Har du inte tittat till din häst?
Jag blir lika förvånad varje gång. Att man lånar ut hästar utan att kolla till dem med jämna mellanrum. Jag litar aldrig på någon... Kör gärna dit och "spionerar" utan att ge mej till känna dvs "kör förbi" och ser att allt ser ok ut.
alla vi hästmänniskor har olika åsikter om vad som är viktigt. Händer det då andra saker som påverkar livet så prioriterar vi olika. Ibland kommer då hästen i undantag.
Ansvaret anser jag dock HELT ligga på ägaren ! :confused:
 
""För den händelse hästens skick avsevärt försämras under fodervärdstiden och detta beror på oaktsamhet eller försumlighet från fodervärdens sida skall fodervärden ersätta den skada som därigenom uppkommit".

Är personen näringsidkare och går ut med någon typ av "löfte"/kvalitetssäkring/marknadsföring av sig själv/verksamheten så är det lättare.

Med detta menas att du skall kunna bevisa hästens tillstånd och skick innan den åkte iväg och du måste kunna styrka att hästens nuvarande skick är en försämrande förändring.

Rådfrågning av adv är kostnadsfri men sedan tickar det snabbt. Två samtal och ett brev från LD där han summerade fakta = 3000kr.
Sedan är rättsall inom hästbranschen inte prioriterade så bara att få saken prövad = väntetid 6-12 månader.
Vinner du inte så blir det dyrt.

Så bevisen måste vara vattensäkra, bevis för dig behöver inte uppfattas som bevis i rätten.
 
"Man är ju så j-a puckad att man tror att en person som tävlar på elitnivå (snäppet under landslaget) skall ha så mycket kunskap".

Du skall inte se ned på dig själv, det är en fin, mänsklig och sällsynt egenskap att vilja tro gott om andra människor - till motsattsen visats.

Nu visade det sig vara skit men med tanke på att denna människa är den h*n är så ser jag inte att du borde varit så enormt misstänksam.
Det jag känner dock är att tiden rann iväg och du borde kanske varit mer på "hugget".
 
"Ansvaret anser jag dock HELT ligga på ägaren !"

Det menar du?

Om jag tar åt mig att utiblda någons häst så tar jag givetvis på mig ett ansvar - jag tar ju betalt.

Det jag inte tar på mig är om hästen skadas eller blir sjuk som inte direkt beror på att jag klantat mig eller ridit hästen utöver dess begränsningar.
 
Jag har varit där en gång, det var ett och ett halvt år sen. Då tävlade hon bra och var mycket fin. Detta har enligt min bedömning hänt under det senaste halvåret.

Det är alltså ingen systematisk misskötsel utan helt enkelt att mina hästar försummats under den sista tiden. Varför hon inte helt enkelt åkte hem hit med dem är för mig en gåta. Hon har inte fått betalt av mig, utan vi har sett det som sponsring - hon har lånat en tävlingshäst gratis och ridit in en unghäst åt mig i stället, typ. De har alltså kostat henne en del under tiden hon har haft dem.

Betalning är 10 % vid en försäljning, och det kan ni ju tro känns surt att betala nu...

Visst är väl ansvaret i slutändan mitt, men jag har hela tiden fått höra att hästarna är i "jättebra kondition", "tävlingsform", "bästa formen nånsin" osv. Och det är väl där blåögdheten kommer in...

Jag har dessutom över 50 mil dit, så det är liksom inte bara att "ta vägen förbi".
 
Men det finns ju oxå de fall, då man inte har möjlighet "att åka förbi och titta till hästen".

Jag hade min häst ute på foder dels när jag var utomlands och jobbade och dels när jag var svårt sjuk.
Ingen utav gångerna hade jag möjlighet att åka förbi.

Nu hade jag "tur" eller hade valt fodervärdar så att inga direkta problem uppstod, och jag fick tillbaka min häst i gott skick.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 372
Senast: nexxa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 859
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 931
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 969
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp