Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Min kommentar var för att sussiloo skrev att hon inte var ett fan av lina rent generellt och då frågade jag var alternativet var och syftade givetvis på en hund som är ung/otränad och har benägenhet till att dra eftersom det är vad tråden handlar om =)
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

+ fragile
Jag som snurrar till det lite också kanske. :) vad jag tycker om lina är ju inte helt relevant och inte nödvändigt av mig att nämna :) Man kanske kan ha i åtanke dock att den dagen man tar av linan så finns det vissa hundar som förstår skillnaden.

Det jag egentligen ville få fram var att ofta kan man ju lösa mycket av problemen genom att backa i träningen men då ts verkar ha väldigt bra koll på sin hund i övrigt så verkar ju lina vara det man kan göra för att få slut på detta. Men om hunden lyssnar dåligt på inkallning överlag då har man ju en del annat arbete att göra vid sidan av liksom :)
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Men då har du missat iaf min poäng med att ha lina.

Det handlar inte om att använda linan som stopp i tid och otid, mer att man har en nödbroms om hunden får för sig att sticka efter vilt eller något annat. Det man ska jobba med är att hunden förstår och lyssnar till kommandot, när det väl sitter så spelar det mindre roll att hunden har koll på linan eller ej. Men det är flera steg i kedjan om man har en hund som är väldigt intresserad av vilt.
 
Senast ändrad:
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Absolut!

*delvis kl*

Vad kul med så många inlägg och tips, ditt inlägg Squarepants gav mig lite hopp ffa ;)

Jag är superpepp på att riktigt komma igång med detta nu och försöka få honom viltren, men jag är även beredd på att det kommer kräva mycket jobb... Tipset om ett par nycklar att ha med sig ut och kasta var jättebra, det har jag inte tänkt på. Har däremot en pipleksak med mig ut, då han är totalt galen i dom och det är så jag har lyckats lära honom att bryta med te x fåglar och sånt, men med lite mer spännande vilt så är det inte nog. Det är en tunn lina och handskar som gäller, för jisses så det kan bränna :o

Angående disskusionen som vart om lina/inte lina så är jag övertygad om att han vet om att han är i lina.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

joo, det tror jag.
Men bara för att hunden kan "stanna" i koppel så behöver det ju inte betyda att den kan det lös och samma effekt blir det med linan.
Vi är ju egentligen ute efter samma sak. Med träning så går det att lösa, linan löser det inte men är ett verktyg på vägen. Jag har sett hundar som fattat skillnaden mellan lina och inte lina och jag använder det inte själv om jag inte måste. Men funkar det inte i lina så funkar det ju inte utan lina så då det finns ju ingen nackdel med att använda det. Jag tycker bara det är bökigt och undviker det om jag kan.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Jag tycker det är som med allt annat. Man lär in sitt bryt/inkallningskommando i den situationen man vill ha den. :)
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Så enkelt det låter, jag önskar det var så också, eller det kanske är jag som går och gör allting onödigt komplicerat...
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Så enkelt det låter, jag önskar det var så också, eller det kanske är jag som går och gör allting onödigt komplicerat...

Nej det kan vara precis hur svårt som helst. ;)

Det viktiga som jag vill poängtera är att om det är jaktlusten som tar över när du vill kalla in din hund så gör du bäst i att rigga störningsträningen med retningar som triggar just jaktlusten.
Jag arbetar så att jag lägger på tänkbara störningar och "lär" in inkallningen med dem som retningar. Då garderar man sig lite om du förstår hur jag menar? :)

För i mina ögon spelar det ingen roll om man nöter inkallningsordet tills man blir blå om man ändå inte kan kalla in hunden när man sedan önskar. Det blir lite som att träna fotgående och hoppas att något annat moment faller på plats i samma veva.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Glasklart! Nu ska man bara försöka genomföra det :)

Annars får vi hoppas på en vargavinter iår igen, så han inte orkar skutta efter renar och annat :angel:
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Glasklart! Nu ska man bara försöka genomföra det :)

Annars får vi hoppas på en vargavinter iår igen, så han inte orkar skutta efter renar och annat :angel:

Jag har en massa "riggajaktretningstips" på lager sen jag hjälpte en vän så det är bara hojta när dina egna tar slut. :)

Det är bra att du har rätt tänk. Det är så tråkigt att höra när folk lär in inkallningen utan störning, och sen säger dom att hunden mycke väl vet vad det betyder när det poppar upp en hare framför den. Det känns som att det är ett ständigt omdiskuterat träningssätt som inte överensstämmer med målet.

Jag hejar på dig jag!
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Som jag skrev man tar det givetvis stegvis..

Dvs ökar på störning allt eftersom och slutligen så är det inte linan på eller av som gör att hunden lyssnar. Men att använda den i ett första skede så att hunden aldrig får till en jakt ( eller drar i väg ) är alldeles ypperligt.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Åhh du får gärna berätta om dina "riggajaktretningstips"!!!
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Vi tog över en omplacering för några år sedan, han var då runt året. Han har rejält med jaktlust och hade också fått vinst för det - åtminstone vid ett tillfälle som jag vet om (inte hos oss dock) - han hoppade över ett fårstängsel in till ett gäng unga baggar, jagade dem, fick tag i ullen på den ena, den fick en chock och bara ramlade ihop, sen kom den som hade hunden just då ifatt och fick tag i hunden, fåret klarade sig utan fara men man kan ju säga att hunden fick rejält med förstärkning för sin jakt, sen tror jag att han även haft andra chanser att dra tidigare, men jag vet tyvärr inte så noga från förra hemmet.

Första åtgärden var att vi var extremt noga med att inte släppa honom i början - just för att inte ge honom en chans att dra iväg. Vi fick hem honom i augusti, hela hösten/vintern gick han i flexikoppel så fort minsta risk för jakt fanns. Han fick vara lös när sikten var bra och risken för utfarande djur var minimal, men eftersom det är mycket rastning i mörker under vinterhalvåret så blev det ofta 8 meters flexikoppel som vi använde. Lite tråkigt men mycket mindre tråkigt än att ha en hund som stack efter vilt och kanske även lyckades få tag i något till slut.

Andra åtgärden var hjärntvättning.. eh, jag menar inkallningsträning. ;) På en 20-minuterspromenad kallade jag in hunden säkert 40-50 gånger. Belönade med godis eller lek (som tur är så är han galen i båda) och så här höll jag på hela hösten/vintern igenom. Husse var inte riktigt lika noga, han kallade in ibland och belönade fint när han väl kallade, men han kallade in betydligt färre gånger och ofta bara om det kom bil eller så.

När det så till slut, framåt våren, faktiskt dök upp ett vilt framför hunden när han var lös - en hare, ca. 15 meter från hunden - så kallade jag, hunden tvärnitade och rusade till mig, men var sen så uppvarvad pga haren att han inte tog emot godis.... men kom gjorde han i alla fall. Det satt så himla hårt i honom att när matte ropar "Sigge!!" med glad röst så vänder man, att det faktiskt funkade även när frestande vilt dök upp.

Sedan dess har vi fortsatt med träningen, släppt efter lite på "koppeltvånget", minskat frekvensen av inkallningar men fortfarande varit noga med att belöna rejält, och faktiskt har vi kunnat stoppat hunden på både hare, hjort och räv. Han är fortfarande REJÄLT intresserad och skulle nog gärna sticka, men inkallningens positiva förstärkning överstiger jaktens. Han har aldrig stuckit, och jag tror att det gör mycket - skulle han fått chansen att dra iväg flera gånger där i början när vi inte hade riktig styr på honom, så tror jag att det lätt hade blivit så befäst att det hade varit mycket svårare att jobba bort.

Nu tror jag inte att det är lika "enkelt" med alla hundar, speciellt inte om de i flera år fått chansen att sticka, men man kan säkert förbättra chanserna en hel del i alla fall.

Sen kan det kännas tråkigt att ha hunden i lina/flexi men det är, i mina ögon i alla fall, ännu tråkigare att ha en hund på rymmen, med alla risker det innebär i form av allt från olovlig jakt till att hunden kan bli påkörd och/eller orsaka en olycka. :(
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få! :)

Åsa: Vad skönt att se att allt jobb lönar sig! Jag hoppas att jag kan återkomma med en liknande historia om ett år eller två ;)
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Om jag var du skulle jag backa några steg i träningen. Eftersom han verkar vara lydig och ha bra kontakt med dig fö skulle jag träna med han i miljöer där det ex vistas mkt katter, kaniner eller liknande. Träna med koppel på så du har lättare till kontakt. När du kan stoppa honom och ha kontakt med honom i sådana här miljöer (även om katten springer iväg) skulle jag gå vidare och jobba ute i skogen.

Du kan även träna och låta en kompis sitta i skogen och ha en plastpåse i en lina som kompisen drar iväg snabbt när hunden kommer nära. Jobba med hunden nära och att hålla kontakten och att han kommer på inkallning även vid sådana här störningsmoment.

Kan du behålla kontakten med honom om folk kastar pipleksaker eller triggar jaktinstinkten i honom på annat vis? Ex springer brevid honom i full fart?

Det går att arrangera mkt som du kan träna dig igenom. Riktigt vilt ute i skogen är sista steget i träningen så allt annat måste sitta till 100%innan.

Lycka till!
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Nu skummade jag bara igenom tråden, men jag såg ingenstans där du får tipset att faktiskt låta hunden jaga, men på dina villkor.
Det sänker faktiskt jaktlusten, att helt enkelt få utlopp för det man vill mest.

Så ut och lägg ett blodspår.

Sen är skvaller à la Eva Bodfält den princip som jag jobbar med när jag ska ta bord jakt från hund. Har inte misslyckats hitintills.

Sen det där att han skiter i dig, ett tips. Kör ut i skogen där det inte är någon trafik. Släpp ut hunden och vänta och se åt vilket håll han springer, sen springer du också, allt vad du orkar, åt andra hållet.
Låt honom jaga dig så länge du orkar, sen tar ni en paus och leker. Guld för samarbetet.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Håller med om blodspår (personspår är också bra), det är schysst mot hunden att låta den få utlopp för sin instinkt, men det där med att släppa hunden i skogen hade jag aldrig vågat göra med en hund med jaktinstinkt.

Min stack någon gång när hon var yngre och var borta i 45 min. Det var väldigt obehagligt. Kommer det ett rådjur så skiter hon i ifall jag springer åt andra hållet och hon är ruskigt snabb så hon hinner långt på bara någon minut. Även om det är långt till trafik så kan ju hunden faktiskt springa bort sig, stöta ihop med vildsvin eller vad som helst.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Han har gått viltspår hos gamla ägaren, gick ett här i måndags.

Just skvallerträningen enligt Eva Bodfält har jag funderat på, har dock aldrig "skvallrat" en hund förr :)

Tack för alla tips!
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

KL

Jag fick hjälp att få min hund att sluta jaga - en duktig hundmänniska och ett citronhalsband med fjärrkontroll.
Hon kan fortfarande sticka en bit om en hare skuttar upp framför nosen, men återkommer när jag ropar numera.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Just citronhalsband var faktiskt någonting jag och kompisen kom in på idag, då hon fick se hunden i action när det kom några rådjur, han var dock i lina, tur! Hon trodde dock faktiskt inte att han ens skulle reagera, men det kanske ändå är värt att testa som sista utväg om träningen inte lyckas.

*kl*

Idag har vi iaf tränat inkallning med störning, dock iform utav andra hundar men det gick väldigt bra! Han ville dock inte alltid vänta på kommando, men det ser jag som någonting positivt i dagsläget. Körde även lite "vänta" övningar med bollar, då detta är det som står absolut högst i kurs i belöningsväg, kunde kasta iväg bollar åt höger och vänster, stå i mitten eller kasta en boll mitt i en inkallning och han kom hela vägen fram, mycket nöjd matte! Så även om han aldrig kommer kunna vara lös i skogen uppför han sig iaf på lydnadsplan (sålänge viltet håller sig borta) det är ju alltid något :angel: :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 729
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: Barrow
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 155
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 139
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp