Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

kopparberg

Trådstartare
Min häst går just nu med föl som ska vänjas av om någon månad. Mitt sto brukar annars på vintern inte klara sig med enbart fri tillgång på hö med värden rätt exakt för bra sporthästhö, och i år är hon pga att hon har föl vid sidan tunnare redan nu fast vintern inte ens har börjat! :crazy:
I nuläget äter hon fri tillgång på hösilage med avelsvärde och 8 kg kraftfoder/dygn (havre, lucern och betfor).

När fölis är avvand kommer hon få fri tillgång på hö med bra värden (sporthästhö), och jag kommer ge henne ett par kg lucernhack, havre och kli också. Ännu mer lucern funkar inte, då lämnar hon kvar.

Dessutom har hon i nuläget inga muskler, hon är inte riden sedan i december. Så förutom att jag vill få upp hullet så vill jag även fodra så hon kan lägga på sig muskler också!

Jag känner inte att ösa på med massor av kg havre varje dag är något jag vill göra, och som sagt, för mycket lucern och hon börjar lämna.

Så är det någon som har något fodertips? Jag har funderat på olja, kan det funka?
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Min häst går just nu med föl som ska vänjas av om någon månad. Mitt sto brukar annars på vintern inte klara sig med enbart fri tillgång på hö med värden rätt exakt för bra sporthästhö, och i år är hon pga att hon har föl vid sidan tunnare redan nu fast vintern inte ens har börjat! :crazy:
I nuläget äter hon fri tillgång på hösilage med avelsvärde och 8 kg kraftfoder/dygn (havre, lucern och betfor).

När fölis är avvand kommer hon få fri tillgång på hö med bra värden (sporthästhö), och jag kommer ge henne ett par kg lucernhack, havre och kli också. Ännu mer lucern funkar inte, då lämnar hon kvar.

Dessutom har hon i nuläget inga muskler, hon är inte riden sedan i december. Så förutom att jag vill få upp hullet så vill jag även fodra så hon kan lägga på sig muskler också!

Jag känner inte att ösa på med massor av kg havre varje dag är något jag vill göra, och som sagt, för mycket lucern och hon börjar lämna.

Så är det någon som har något fodertips? Jag har funderat på olja, kan det funka?

Sporthästhö? vad är det :confused:

har aldrig förståt hur man bygga upp musklar som inte finns?
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Fri tillgång på lusern, olja på det. Det är inte helt lätt att få upp dem när de är utsnuttade av föl, men har fått goda resultat på fri tillgång på lusernpellets med olja (oljan får man ju tänka på hur man doserar).
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

jag har stödutfodrat bamora med lusern, betfor och dodson and horrel studbalancer sen i juni ungefär. Funkarbra ihop med fri tillgång på grovfoder. Stud balancer innehåller 260 smrp, vilket även build up innehåller. Men build up är ett koncentratfoder och är dyrare (ca 2 kr mer/kg) Bammy är ganska lättfödd, så per dag har hon fått 2 liter lusern, 2 liter stud och 2 liter betfor. När det var som värst fick hon även 1 liter alfa och en liter stud som mellanmål. Som då gavs torrt.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Min pålle var dålig på att äta lucernpellets! När jag kom upp på runt 1,5 kg började hon lämna, oavsett om jag gav det torrt eller blötte upp det.

Och det gick i allafall ner mer av lucernhacket än lucernpelletsen!

Jag har aldrig fodrat med olja, brukar det vara svårt att få hästarna att äta den?
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

260 smrp, det var rejält det, vad bra! Jag har ju aldrig använt Dodson & Horrell, är det pellets eller müsli?
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Digivande ston kan falla ur hur mycket som helst, men när du vant av fölet kommer hon börja återhämta sig igen. OM jag vore du skulle jag fortsätta med avelshöet tills hon återfått sin fina kroppsform, med hull och muskulatur, för att slippa ge så mycket tillskott för att täcka proteinbehovet, inklusive det underskott hon har nu iom digivningen.
Fodret kommer ge henne muskelvolymen åter, träningen gör sedan musklerna starka och uthålliga.

Jag har haft bra resultat med Vitafor Derby när jag har behövt fodra upp tunna hästar. Det är dessutom havrefritt. Fast just i ditt fall kanske det inte spelar så stor roll, eftersom din häst verkar tåla havre.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Digivande ston kan falla ur hur mycket som helst, men när du vant av fölet kommer hon börja återhämta sig igen. OM jag vore du skulle jag fortsätta med avelshöet tills hon återfått sin fina kroppsform, med hull och muskulatur, för att slippa ge så mycket tillskott för att täcka proteinbehovet, inklusive det underskott hon har nu iom digivningen.
Fodret kommer ge henne muskelvolymen åter, träningen gör sedan musklerna starka och uthålliga.

Jag har haft bra resultat med Vitafor Derby när jag har behövt fodra upp tunna hästar. Det är dessutom havrefritt. Fast just i ditt fall kanske det inte spelar så stor roll, eftersom din häst verkar tåla havre.

Som jag fick inget svar på vad "sporthästhö" är och nu "avelshöet?" då för jag fråga Modrate, what the h-ll is this?
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Jag fodrade med Dodson & Horell Build Up samt olja, blev super!
Bulid Upen lägger ju mycket på rygg och rumpa, är ju ganska högt i energi med och jag avgudar det där fodret :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

jag har stödutfodrat bamora med lusern, betfor och dodson and horrel studbalancer sen i juni ungefär. Funkarbra ihop med fri tillgång på grovfoder. Stud balancer innehåller 260 smrp, vilket även build up innehåller. Men build up är ett koncentratfoder och är dyrare (ca 2 kr mer/kg) Bammy är ganska lättfödd, så per dag har hon fått 2 liter lusern, 2 liter stud och 2 liter betfor. När det var som värst fick hon även 1 liter alfa och en liter stud som mellanmål. Som då gavs torrt.

nu har du väl lite fel? Stud Balancer innehåller 190 och Build Up 130.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

en benämning som ofta används i hösammanhang.
Sporthästhö har mer normala värden´och ofta lägre i protein.
Avelshö är det riktigt feta höet med mycket protein.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Som jag fick inget svar på vad "sporthästhö" är och nu "avelshöet?" då för jag fråga Modrate, what the h-ll is this?
avelshö är ett hö med framförallt högt proteininnehåll, för att man ska slippa ge så mycket extra proteintillskott. Högdräktiga och digivande avelsston och växande unghästar har ett betydligt större proteinbehov än de vuxna ridhästarna. Och idealet är ju om detta kan täckas i så stor omfattning som möjligt från grovfodret.

sporthästhö är ett som mer stämmer överens med sporthästens behov, lite lägre i protein än ovanstående. Det kan duga som enda foder eller passa bra med lite kraftfodertillskott.

Även om man *kan* ge avelshö till sporthästar så kanske det kan kännas onödigt att proppa i den mer proteiner än den behöver.
Men trådskaparens häst lär behöva ha lite extra proteiner ett tag för att "komma ifatt", då det är ganska ovanligt att avelsston får i sig tillräckligt både för sitt eget behov och det extra behovet för digivning - vid höglaktation är energibehovet ungefär dubbelt så stort som normalt underhållsbehov och proteinbehovet är det tredubbla.... - därför rekommenderar jag avelshöet ett tag till.
 
Senast ändrad:
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

avelshö är ett hö med framförallt högt proteininnehåll, för att man ska slippa ge så mycket extra proteintillskott. Högdräktiga och digivande avelsston och växande unghästar har ett betydligt större proteinbehov än de vuxna ridhästarna. Och idealet är ju om detta kan täckas i så stor omfattning som möjligt från grovfodret.

sporthästhö är ett som mer stämmer överens med sporthästens behov, lite lägre i protein än ovanstående. Det kan duga som enda foder eller passa bra med lite kraftfodertillskott.

KL var anses gränserna gå i siffror..*nyfiken*
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Mitt sto får potatisprotein och olja, utblandat i betfor, samt havre och ett kokoncentrat som heter Unik 52. Hon vägrar äta all fin hästmat inkl lusern, men detta går ner. Och hon har vänt och börjat gå upp i vikt, om än sakta sedan jag la till potatisproteinet. Och då har hon en knappa 4 månaders unge vid sidan och är själv mkt svårfödd när hon går med föl.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

nu har du väl lite fel? Stud Balancer innehåller 190 och Build Up 130.

läste på en broschyr från generalagenten där det stod att de innehåller 26% smrp. Men ska kolla upp det en gång till!

Stud balancer är ett müsli som verkar vara väldigt gott då alla hästarna jag har gett det till sväljer med hull o hår!
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

kollade nu och det är 190 smrp. 260 g måste vara protein. alltså inte det som hästen kan tillgodose sig själv med
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Kan tyvärr inte fortsätta med avelshöet, hade varit kanon om jag kunnat fortsätta med det! Pålle och föl står på ett stuteri, avelshöet är deras. Dessutom i storbal vilket jag inte kan hantera i det stallet pållen ska stå när fölis är avvand.

Men jag fick analysen på mitt hö idag, värdena låg högre än jag trodde, och det är ju bra! :)

Jag har ju inte haft föl förut, bra att veta att stona tar sig lite bara fölungen är avvand! :)
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Potatisprotein kan ju vara något för min häst också! Tack för tipset! :)
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

KL var anses gränserna gå i siffror..*nyfiken*
Jag har inga gränser i siffror att hänvisa till, men jag själv skulle anse att ett vettigt sporthästhö har en kvot mellan protein och energi på ca 5-6, då är det lätt att komplettera upp med kraftfoder utan att ge ett stort onödigt (om än ofarligt) proteinöverskott.
Ett stuterihö för mig har motsvarande kvot på minst 7-8, gärna uppemot 10 eller ännu mer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 410
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 082
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 389
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 206
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp