Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Man kan aldrig garantera varenda grässtrå, men visst är det en garanti du får när du får en analys på ett foderparti. Dessutom är det inget som hindrar att du tar din egen analys och jämför med den du fick av producenten!
Och du kan ta analys på både näringsvärden och hygienisk skvalitét.

Jag tar alltid egen analys på fodret jag köper.

Så nog kan man säkerställa väldigt långt att fodret man köper är bra och vilka näringsvärden det innehåller!

Att hästar blir sjuka och att foder måste slängas förstår jag inte vad det har med analyser att göra?
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Jå, jag förstå den biten, analys är exakt dom svar man vill har prov på av det hö man har skicket in.
Is it the language or that we are from two differant worlds that we don´t understand one another?
I don´t buy a pig in a sack, i like too see what I´m paying for, and if it needs testing then the test is done before it´s packed, not after, for once it´s here on the ranch I want too open it and feed a bunch of hungry horses without having too worried it´s bad feed and them dern horses are not going too wait for some analysas too show up from the lab!

Bad feed is bad feed and testing will only prov that it is bad, but that comes a little late if the horse has already eat the stuff and comes down sick...and that is my point! there seems too be a h.-ll of a lot of sick horses now day´s that are feed related!

PS, good news, the ropers on it´s way :banana:
Hope you get some good news too :)
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Pratar du om hygienanalys nu? Eller om näringsvärde?

Hur säkerställer du att det är vad du kallar "bra foder" (näringsmässigt) om du inte tar analys? Om du nu är av åsikten att dåligt foder (näringsmässigt) gör hästen dålig, hur avstår man sådant foder om man inte har analys?
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Att hästar blir sjuka och att foder måste slängas förstår jag inte vad det har med analyser att göra?

Om jag får gissa så är det någon okunnig stolle till hästägare som gett sin häst mögligt hö! Med motivationen att analysen minsann "sa" att höet var bra! ;)
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Ok I get it now!

The best thing is to analyse before the forage has been packed and then you always need to make sure every bale you open is not moldy or bad.

And you are right, people need to look at what they are feeding and not only at the paper.

(Post pics when the ropers arrive! I haven't bought mine yet but I will soon, just need a little money in the bank ;))
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Aha! :idea:

Tror lite missförstånd här kan härledas till språkförbistring!
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Right!!
We as horse owners still carry the responsibility of caring for our animals and inspekting the feed.

Sweden is very americanized, too bad we don´t have feed stores here like they have over there where they sell quality hay and even have home delivery.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Of course you can have home delivery in Sweden too!
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

KL

Jag har problem med mitt shettissto. Hon är väldigt smal, har en fölunge vid sidan, och är dräktig igen. I efterhans inser vi att det idioti att betäcka igen. Men nu är ju läget som det är.
Hon äter dagligen ca 7-8 kg hö, tyvärr oanalyserat. Hon får 1,5 liter lusern, torrt, samt ca 7 dl betfor, torrt, och ca 1 liter granngården aktivfoder. Detta blöts till en gröt, blir väl 5 liter blött elelr så. Men jag tycker inte det gör nån skillnad direkt?
Jag har funderat på att dra ner på lusernet och öka upp aktiv-fodret. Hört protein tar mkt energi för att brytas ner, så det kanske är ett sånt problem?
Får nog kosta på mig att skicka in en analys, har hästen i ett stall 15 mil bort tyvärr. Övriga ponnyer/hästar håller sig utan problem i hullet. Men den här hästen är lite extrem. Hon har mig veterligen aldrig haft fång, om det nu spelar nån roll..
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Nej, du ska INTE dra ner på proteinet! Kom ihåg att ett höglakterande sto har dubbelt energibehov och tredubbelt proteinbehov jämfört med normalt underhållsbehov.
Hade det varit mitt sto så hade jag gett samma giva lusern och det andra kraftfodret en gång till om dagen och kanske delat upp betforgivan på de gångerna. Sen hade jag förmodligen tillsatt några dl soja också, men det beror ju på hur hästen ser ut.
Alltså dubbla lusern och kraftfoder.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Jag hade gett fri tillgång på lusernet fram till jag hade analys.... absolut inte dra ner på proteinet.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Det var mycket hö och uppblott foder för en liten Shattis! Kan det vara att den lilla maga få inte plätts för den protien rik kraft foder som den behöva?
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Tack för era tips och råd. Hon ser INTE rolig ut! Man känner väldigt lätt revbenen och höftbenen syns tydligt. Hon ser nästan lika tråkig ut som då jag fick hem henne. Känns inte roligt alls. Så ni tycker att det går att öka upp kraftfodret ytterligare? Jag ska höra med stallägaren om hon orkar ta in henne en gång till om dagen. Hon går på lösdrift och tas in speciellt för att äta några timmar.
Alternativet är ju att hon står inne nattetid, och får kraftfoder både morgon och kväll. Måste spåna på detta.. Men det låter som att jag absolut kan öka fodret iaf. Så himla svårt allting då hästen står så långt bort, och hon får redan skötsel som inte ingår egentligen. Får höra om jag ska betala mer kanske..

Det börjar ju bli ett problem detta att den nya fölungen börjar ju ta lite plats oxå. Så sanrt kan hon inte äta så mkt heller. Är såå sugen på att ta hem henne, men då får jag lämna tillbaka foderhästen jag tog i aug. Jag vet ju samtidigt att hon får bra skötsel där hon är nu oxå.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Nej jag kan tänke det är inte rolig alls.
Först förlåt, jag läs´d fel, du sa lusern och betför TORRT! (ska det inte blottas upp?)
Kan vara bra att få hem dom så du har lite uppsikt.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Luser, betfor och pelletsfoder blöts upp till en gröt, blöt mängd är ca 5-6 liter. Torrt är det ca 2 liter totalt.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Lusern är grovfoder, inte kraftfoder. Jag hade ökat på det i första hand (fri tillgång) och ev lagt på ett kraftfoder om det inte räcker.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Oh, jag blir lite snorig, då är vi tillbaka till rätt mycket blott foder.
En sista fråga, vet du hur avferning ser ut?
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Lusern är grovfoder, inte kraftfoder. Jag hade ökat på det i första hand (fri tillgång) och ev lagt på ett kraftfoder om det inte räcker.

htpp://www.understanding-horse-nutrition.com/alfalfa-pellets.html

Different meaning of seeing things, you see compressed grass, i see green oats.
We are not talking about bails of alfalfa grown along the Colorado River but a "concentrate where the nutrition ratio is higher than grain feeds.

http://www.horseadvice.com/horse/messages/3/146155.html
(interesting discustion if you can connekt)

To avoid chocking pellet feed has too be fed wet, (you know the pellet-water ratio better than I ;))
My thoughts are if you are feeding a wet hay as base foder + a wet concentrate that makes for a lot of water the horse has too process!
With too little fiber in the diet it seems too me all the protein you are trying too put into the horse will just be going out the other end and not be taken up into the systom.

love a little food for thought with my morning coffee :d
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Jag kan inte se vatten som något negativt.... Gräs innehåller 75-85% vatten, och det är hästens mest naturliga föda.

Du skrev: With too little fiber in the diet it seems too me all the protein you are trying too put into the horse will just be going out the other end and not be taken up into the systom.

Exakt! Det är därför lusernet är så bra för det är inte detsamma som kraftfoder.
Det är ju just fibermängden i fodret som avgör om det är ett kraftfoder eller grovfoder, och lusern (även pellets) har så mycket fibrer att det räknas som grovfoder. Vattnet är ingenting hästen behöver processa i magen.

Sedan är det ju exakt som du säger, vi fodrar ju inte med lusernhö här som i USA, utan det är mer som ett "grovfoder komplement" -ett mycket bra sådant tycker jag, och det är sällan en hästs hela grovfodergiva består i lusern vs i USA kanske man ger enbart alfalfa hö (vilket jag är vad Rick Gore diskuterar). Så man fodrar alltså inte med enbart uppblött lusernpellets utan det + stråfoder som hö eller halm. Man kan också välja lusern i hackad strå form. Och visst är det ett koncentrat, dock ett grovfoder koncentrat.


Jag har provat mycket men kommer alltid tillbaka till lusernet som första val om det behövs extra protein och energi. Det kommer alltid vara ett bättre val för hästen som hel eller delvis ersättning än att tillsätta stora kraftfodergivor.

http://forskning.equinfo.se/#post104
http://www.ensilagenytt.se/lusern.htm

Med en häst som är mager hade jag erbjudit den fri tillgång på lusern + hö/hösilage i första hand.

Intressant studie på magsår och utfodring av olika typer av hö.
http://repository.tamu.edu/bitstream/handle/1969.1/ETD-TAMU-1230/LYBBERT-THESIS.pdf?sequence=1

Enjoy yer' coffee :)
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Den här hästen får som sagt 7-8 kg torrt hö. Inte hösilage. Så jag tror inte vätskan är något problem. Frågan är ju hur mycket man vågar ge en shettis. Höet är ju viktigt att hon får i sig oxå, så hon inta står och äter enbart lusern då hon är inne. Vi ska till klinken den 23 och kolla hennes andning, är tungandad. Är det INTE som jag tror så ska jag be dem kolla tänder mm, om det kan vara sånt som spökar. Är det som jag tror får hon i värsta fall tas bort.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 409
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 082
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 389
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 206
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp