Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Tack för svar! Jo, vi matar på för fullt, hon har fri tillgång på bra hö + att hon också får havre, betfor och kornkross. Ska testa lucern igen idag, möjligen ratade hon det mot slutet av dräktigheten eftersom hon var så gruvligt tjock, hon hade svårt att äta det hon skulle då överhuvudtaget. Vi var glada att fölet ploppade ut när det gjorde.

En kanske urdum fråga, men vad är potatisprotein? Var hittar man det? Funkar det ihop med lucern? Jag har inte hört talas om det så du får ursäkta om frågan är korkad.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Skillnaden är att innehållsdeklarationen kommer på sidan av på papper och kallas analys.
Nu svamlar du rätt bra faktiskt.

Really? Värför ska konsumenterna köpa "grisen i säcken" åt sina häster?
Är det besvarligar för leveranter att testa och stämpla sina hö balar än vad det är för dig?
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

I så fall är jag också korkad, jag vet inte heller vart man hittar potatisprotein. :o
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

vad jag vet kan man iaf köpa det från kvarmby foder och iform. Kostar omkring 20 kr/kg.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Kan vara lite knixigt att få tag på potatisprotein. Mitt bästa tips är att fråga på tex. granngården, har för mig de säljer avsett för gris. Övervägde att ge min svårfödda gamling det, men tror det får bli krafft muskel i stället. Potatisproteinets smaklighet ska tydligen vara så där och jag har en extremt kräsen häst. Krafft muskel betår till stor del av potatisprotein, har bättre smaklighet, men kostar ju tyvärr skjortan!

Rapsolja slinker faktisk ner fint hos min kinkus :)
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Potatisprotein är vad det låter som. ;) Protein utvunnet ur potatis. Har en väldigt fin aminosyrasammansättning. Även om protein i potatis har en väldigt hög kvalité så innehåller ju inte poatis några större mängder protein vilket tyvärr gör det till en dyr produkt. Huvuddelen används inom livsmedelsindustrin, men en del används även inom foderindustrin och många kraftfoder innehåller potatisprotein även om inte i så stor mängd. De produkter som innehåller en högre koncentration blir av förståeliga skäl dyra. Dock får du rätt mkt protein för pengarna :)
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Really? Värför ska konsumenterna köpa "grisen i säcken" åt sina häster?
Är det besvarligar för leveranter att testa och stämpla sina hö balar än vad det är för dig?

men de får ju en analys på ett papper på sidan av
så det köps ingen gris i säcken. LÄS vad vi skriver!
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Till Alla:
Är det non har som få en dekleration på dom inpacket ensilage balar som ni köpa hem?

Ja det är ju det vanligaste. Att foderproducenten tar analys och så köper man det hösilage eller hö man vill ha som passar ens hästar.

Sedan är det alltid några foderproducenter som inte tar analyser och då kan man ju göra det själv om man ändå vill köpa av den producenten. Men det vanligaste idag är nog att analys finns redan innan hösilagen plastas.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Det kanske skulle funka med olja till min pålle också! Speciellt som hon nu får runt 8 kg kraftfoder och sedan "bara" kommer att få typ runt ett par kg, då kanske det mesta slinker ner! ;)
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Ja det är ju det vanligaste. Att foderproducenten tar analys och så köper man det hösilage eller hö man vill ha som passar ens hästar.

Sedan är det alltid några foderproducenter som inte tar analyser och då kan man ju göra det själv om man ändå vill köpa av den producenten. Men det vanligaste idag är nog att analys finns redan innan hösilagen plastas.

Tack, har sett en del plast hö balar men aldrig sett non etiket som stå analys på.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Analysrapporten brukar jag få med en kopia av, separat. Lite onödigt att betala för att sätta etiketter på balarna.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Analysrapporten brukar jag få med en kopia av, separat. Lite onödigt att betala för att sätta etiketter på balarna.

Aha, är den analysrapport för hela partiet?

Är det special hö bonder ni köpa av?
Onödigt kostnad? med tänke av hur mycket penger som läggs utt på en häst under ett år är det för rmycket att begära för din och hästens tryghet att balarna är markt och hålla vad hö bonden lovar?

Skal inte inpacket hö komma under konsument lagen, samma som för oss och våra husdjur?
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Vad är det du jagar efter? För mig räcker det utmärkt med en fingervisning om näringsvärde och balans, det gör att jag har något att påbörja arbetet med foderstat med.

Det har fungerat fint i många, många år nu så jag tror jag fortsätter på det väl fungerande konceptet.
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Jag har jämfört åt en kompis mellan Hippolyt Hesta Mix o Young stock Equimins o med ett bra hö så behövde hennes 2 åriga Lippizaner inte ngt extra tillägg alls mer än 9 kg hö med värden 8 resp 60 medans med Hippolyt så behövde vi komplettera med Equimins E-vitamin o Selen. Fick gröna staplar på allt Jag har räknat det med hjälp av PC horse program o det funkade jättebra =) Själv försöker jag bara att hitta bra hö och försöker hålla mig undan kraftfoder men självfallet gärna ger ngt minelar o vitamin o då ligger Equimins väldigt högt i innehåll så man får nog bäst kolla lite själv. Programmet jag använde har alla 24 innehållsvärdena. Tror att hippocampus & hippologerna har samma program faktiskt så då är det väl bra då =)
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Till Alla:
Är det non har som få en dekleration på dom inpacket ensilage balar som ni köpa hem?

http://vetfoder.se/analyser.php

Denna adress är till en grovfoderproducent som lägger ut analyserna för de olika partierna hösilage de har till salu, utifrån det kan man välja vilket parti man vill köpa av och det finns fler grovfoderproducenter som gör så!

Intressant tycker jag att det är att titta på olika analyser!
Sen kan man alltid diskutera hur representativt provet som är inskickat är!
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

http://vetfoder.se/analyser.php

Denna adress är till en grovfoderproducent som lägger ut analyserna för de olika partierna hösilage de har till salu, utifrån det kan man välja vilket parti man vill köpa av och det finns fler grovfoderproducenter som gör så!

Intressant tycker jag att det är att titta på olika analyser!
Sen kan man alltid diskutera hur representativt provet som är inskickat är!

Thank You Very Much :bow:

Jag vet att så såningom måsta jag köpa inplastet foder, "jag köpa inte en gris i sacken" men vill vet innahållets kvalatit innan jag sprätta upp ett packet, jag ställer lika mycket krav på hästens foder som mitt eget eller den hund foder jag köper.

Jag läsa på den har foder siden om alla analys som om det rör sig om non moda; (vad har du för analys? min är så! min är bättre är din) och jag kan läsa om alla foder drabbad sjuk häster och dess analyserad foder som måsta slängas!!
Och på toppen dess special benamning "sport/avel hö"??!!
Crazy!!
Dom "vita myrr ägg" som liggar överallt kan innahålla lika mycket rötten skit som prima hö, den enda som vet är producenten, och den lämna igen garantee;
Och för dom som inte vet "lagen om God Tro gäller inte längre".
 
Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Lagen om god tro handlar om stöldgods. Hur kommer stöldgods in i en foderdiskussion?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 409
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 082
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 389
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 206
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp