Bukefalos 28 år!

Att få välja själv...

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

equitouch

min 3 åriga son väljer grönsaker och pasta, rotfrukter före köttet.
jag äter mycket grönsaker men äter kött iofs inte mycket men...
sonen väljer ofta bort köttet, älskar fisk och kyckling.
Jag vill inte utesluta kött men hur kan man balansera upp en måltid om han fortsätter välja bort kött?
Nu äter vi mycket kyckling o fisk men man vill ju att varje måltid skall vara näringsrik och god...
Ni som är veg. har ni några förslag?
 
Sv: Att få välja själv...

Ett av mina barn var likadan i den åldern, han ville inte äta kött och köttfärs. Nu är han 6 år och äter det mesta, men han älskar fortfarande grönsaker. Så länge barnen är små så har jag inte ordat så mycket om vad de äter bara de äter någonting vid middagsbordet (de har smakat på exempelvis köttet, men har det inte velat ha så har jag struntat i att tjata)

Annars så har jag inga direkta förslag, jag har ibland köpt vegetariska alternativ i frysdisken och haft hemma.
 
Sv: Att få välja själv...

Förutom vegokött som soyabiffar och quorn, så är det nog bra att blanda i bönor bland grönsakerna.
De innehåller högvärdigt protein och är just sådant som vegetarianer äter för att få i sig proteinet de missar annars.
 
Sv: Att få välja själv...

Bönor, linser, tofu osv är bra köttalternativ. Och bortser man från bönorna så är det trots allt ruskigt gott! :d
 
Sv: Att få välja själv...

Bönor är ju gott! :d

Nötter och frön är nyttigt också. Och sånt gillar väl de flesta barn :)
 
Sv: Att få välja själv...

Tusen tack för tipsen, det är just proteinet man är ute efter och e rädd att han inte får tillräckligt mycket,
Rusar iväg imorgon bitti för att köpa quorn (smakat detta själv o det är kanon gott) att jag inte tänkte på detta :o

Tack än en gång.

Åsa
 
Sv: Att få välja själv...

Cashew-nötter är rätt proteinrika. Sen får ni nog inte några direkta proteinproblem om ni äter mycket kyckling och fisk, "rött kött" är inte livsnödvändigt för en balanserad kost.
 
Sv: Att få välja själv...

Dricker han mjölk? Äter ägg?

Då är det ingen risk att han får proteinbrist.
 
Sv: Att få välja själv...

Jag håller med break a lleg och cillaw.
Dessutom är qourn dyrt.

Min son har ätit allt, men i perioder föredragit grönsaker, han har däremot aldrig gillat potatis eller potatismos.
Jag år själv inte kött som barn och tror att det var för att det var jobbigt att tugga, köttfärsrätter och korv gillade jag. Men har valt bort kött under tonåren och som vuxen av andra orsaker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 975
Senast: Guldaskig
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 349
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Enligt konsumentverket ska en vanlig vuxen klara sig på mellan 2490-2950 kr per månad om man äter alla måltider hemma. Jag köper knappt...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 425
Senast: alazzi
·
Mat Hej! Jag vill få mer matidéer och tänkte om ni kunde vara till någon hjälp? I vår familj gillar vi allt från kött, kyckling och fisk...
Svar
2
· Visningar
629
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp