Bukefalos 28 år!

Att fylla femtio

Ett kort inpass: min erfarenhet är att det är ett bra recept att bli sur att lägga förväntningar på omvärlden istället för att själv åtgärda saker.

Önskar man att någon ska hälsa på en när man möts: hälsa först själv så personen inser att du är en "hälsare".
Vill man ha födelsedagsfirande så lär det med 99 % sannolikhet vara så att man får ordna det till sig själv och bjuda in folk själv.

Känner man att det är genant att bjuda in folk, men man ändå vill uppmärksamma dagen lite extra: gör något som du annars inte gör men gillar. Köp en lyxig tidning och en tårtbit, gå på café, köp en bukett snittblommor till dig själv?
 
Så är det, jag kommer aldrig ta upp ridningen för att jag har trasiga knän och för att det kostar sååå mycket pengar...
Det är nog så att många inte har råd att ha häst och många som har häst har inte råd med utökade kostnader som tävlande faktiskt innebär. Det finns en massa saker som fallit bort pga mina trasiga knän och begränsad budget som jag hade velat göra men jag kan inte ligga kvar och älta i det för det skulle verkligen ge mig ångest. Jag försöker fokusera på de små saker jag KAN göra även om jag såklart tillåter nån arg bitter tanke som jag sen släpper och går vidare. Naturligtvis lättare sagt än gjort men man kan träna sig själv till att släppa saker, livet blev så mycket lättare när jag slutade må dåligt över saker jag inte kan förändra och började fokusera på sånt som faktiskt jag kan påverka.
Det där sista är verkligen sant. Det kostar såå mycket energi att må dåligt över sådant man inte kan förändra. Det gäller så mycket i livet. Mitt liv har liksom ditt blivit så mycket lättare att leva sedan jag började acceptera min värk. Och min ekonomiska situation (långtidssjukskriven). Och min vikt. Och min utmattning. Osv.
 
Haha va? Varför skulle det vara någon sorts motivation?

Jag har tävlat jättemycket, dels med hästar, men framförallt inom en lagsport där jag spelade på elitnivå. Jag har vunnit massor av guld men jag reflekterade inte ens över just applåderna. Jag spelade för att det var de roligaste som fanns, självklart drevs vi av att vinna guld men definitivt inte av applåderna.

Ja, jag kommer inte ens ihåg att jag fick några applåder O_o.. Stod man på pallen så ville man ha guld, fick man guld så hade man velat ha bättre poäng osv osv.. Ibland stod man på pallen efter en vad som kändes som en jättekass runda men man råkade vara bäst för dagen eller haft flyt med att folk gjort mer missar än man själv .

@Wille Människan är inte skapt för att vara nöjd, vi strävar alltid mot annat än vad vi har och det spelar ingen roll om man är född i rännstenen eller med silversked i mun för de flesta är aldrig nöjda med sin lott i livet..
 
Haha va? Varför skulle det vara någon sorts motivation?

Jag har tävlat jättemycket, dels med hästar, men framförallt inom en lagsport där jag spelade på elitnivå. Jag har vunnit massor av guld men jag reflekterade inte ens över just applåderna. Jag spelade för att det var de roligaste som fanns, självklart drevs vi av att vinna guld men definitivt inte av applåderna.

Jag tror verkligen också på att det måste finnas en större drivkraft än att folk ska gilla en eller applådera ens insatser. Nu har jag aldrig varit "elit-duktig" i ngt utan jag är en hyfsat medelmåttig person i det mesta. MEN jag tänker att för att bli duktig på ngt så måste det nog till en personlig drivkraft, en vilja att utmana sig själv snarare än att bli applåderad?
Jag började måla för ngt år sedan och har verkligen drivits av dels kärleken till måleriet men också en stark vilja att utveckla mig själv. Det är en enorm känsla att känna att om jag bara vill och är beredd att spendera tid på ngt så finns många möjligheter till utveckling!
 
Haha va? Varför skulle det vara någon sorts motivation?

Jag har tävlat jättemycket, dels med hästar, men framförallt inom en lagsport där jag spelade på elitnivå. Jag har vunnit massor av guld men jag reflekterade inte ens över just applåderna. Jag spelade för att det var de roligaste som fanns, självklart drevs vi av att vinna guld men definitivt inte av applåderna.
Dessutom på dressyrtävlingar på låg nivå kan det mycket väl vara prisutdelning utan publik = inga applåder. Är det 10 startande (som är verkligheten hos många) och alla har åkt själv ärndet oftast ingen som ens tittar eller applåderar.

Jag har ett par gånger ridit ärevarv utan applåder och har inte ens tävlat mycket, det är min syster som är tävlingsmänniskan i vår familj (dessutom var hon mycket bättre på det än mig 😁).
 
Jag tror min mentala trötthet inte går att träna bort.

Igår var jag till psykologen och sen handlade jag mat. Var trött när jag kom hem och fick lägga mig. Och när jag jobbade i somras fanns ingen ork kvar till matlagning, diskning och sånt. Det är liksom inte fysiskt ansträngande att diska men jag orkade inte.
Fysisk trötthet och hjärntrötthet är inte alls samma sak.
Men bägge gör att man är totalt orkeslös.

Men även hjärntrötthet går att få råd och hjälp med.
 
Jag tror verkligen också på att det måste finnas en större drivkraft än att folk ska gilla en eller applådera ens insatser. Nu har jag aldrig varit "elit-duktig" i ngt utan jag är en hyfsat medelmåttig person i det mesta. MEN jag tänker att för att bli duktig på ngt så måste det nog till en personlig drivkraft, en vilja att utmana sig själv snarare än att bli applåderad?
Jag började måla för ngt år sedan och har verkligen drivits av dels kärleken till måleriet men också en stark vilja att utveckla mig själv. Det är en enorm känsla att känna att om jag bara vill och är beredd att spendera tid på ngt så finns många möjligheter till utvutveckling
Ja men exakt. Det tror jag verkligen också. Självklart var ett SM-guld motivation till att orka dubbelträning sent en fredagskväll men jag tror det är viktigt att hela tiden göra det för sin egna skull. När det börjar blandas in andras värdering i sin egna drivkraft, då börjar det blit skevt imho. Sanningen är ju att de flesta inte bryr sig särskilt mycket.
 
Jag minns själv hur avundsjuk jag var när min chef deltog i sin första ridtävling och vann. Önskar att jag hade varit hon.
Jag har lite svårt att relatera till känslan avundsjuka, faktiskt. Visst har det hänt att andra lyckats med sådant jag också skulle vilja lyckas med, men det har snarare triggat mig att försöka själv. Har du aldrig känt så? Typ: "Åh, hon lyckades vinna, det vill jag också! Jag måste försöka jag med!"
 
Jag har lite svårt att relatera till känslan avundsjuka, faktiskt. Visst har det hänt att andra lyckats med sådant jag också skulle vilja lyckas med, men det har snarare triggat mig att försöka själv. Har du aldrig känt så? Typ: "Åh, hon lyckades vinna, det vill jag också! Jag måste försöka jag med!"
Det är nog inte helt ovanligt med avundsjuka inom idrott. Även om det knappast är en bra drivkraft för en själv, tror inte att avundsjuka gör att någon finner motivation för att träna och bli bättre.

Jag höll på tappa hakan en gång då jag hade sällskap med mig för att titta på barnets träning. Ungarna var då i kanske 7-8 års åldern.

Hon som följde med tittade en stund, och utbrast sedan att hon hatar den där ljushåriga tjejen. Va, varför, vad gjorde hon utbrast jag, som trodde att ungen hade klippt till någon, eller något liknande.

Nej, det var den tjejen som var klart bäst i gruppen då. Och hatet kom sig tydligen bara av det att hon var så bra. Hur en vuxen människa kan uttrycka att den hatar en liten tjej som är bra på idrott fattar jag inte.
 
Det är nog inte helt ovanligt med avundsjuka inom idrott. Även om det knappast är en bra drivkraft för en själv, tror inte att avundsjuka gör att någon finner motivation i att träna och bli bättre.

Jag höll på tappa hakan en gång då jag hade sällskap med mig för att titta på barnets träning. Ungarna var då i kanske 7-8 års åldern.

Hon som följde med tittade en stund, och utbrast sedan att hon hatar den där ljushåriga tjejen. Va, varför, vad gjorde hon utbrast jag, som trodde att ungen hade klippt till någon, eller något liknande.

Nej, det var den tjejen som var klart bäst i gruppen då. Och hatet kom sig tydligen bara av det att hon var så bra. Hur en vuxen människa kan uttrycka att den hatar en liten tjej som är bra på idrott fattar jag inte.
Ja, jo, ibland smyger det ju sig ända upp på OS-nivå, tänker på bråket mellan Nancy Kerrigan och Tonya Harding för rätt många år sedan. Men som sagt - det känns rätt främmande för mig och jag har inte stött på det så öppet inom "mina" hästkretsar i alla fall. För mig är andras framgång triggande/peppande - "kan han så kan jag", "så bra vill jag också bli" osv.
 
Det finns människor som jobbar med just lindring av hjärntrötthet. Arbetsterapeuter bland annat (går hos en sådan nu pga behöver hjälp att strukturera upp mina studier så jag kan klara av min utbildning). Dessa och eventuellt fysioterapeuter kan hjälpa till med sådant. Rörelse kan nämligen minska hjärntrötthet också men det måste ju naturligtvis vara efter vad personen klarar av och har plats med i sitt liv.

Jag har varit jäkligt sur över de medicinska hinder som stått i min väg när jag vill klara av vissa saker. Det finns fortfarande saker jag vill klara av som jag inte har möjlighet att göra. Riktigt skit är det. Samtidigt måste man försöka se vad man har för att inte däcka ner i skiten totalt. Du har mött många hinder längs din väg och du har många mål du vill klara av. Har du funderat på vad av dessa mål du hade tyckt varit roligt, vad du verkligen, verkligen vill ha och vad du egentligen kunnat klara dig utan? Rangordna efter detta och se vad som händer. Försök också att se vad du tror kan ge energi och vad som mest hade tagit energi ifrån dig och hur stor risk det är att olika saker blivit påbörjade och sedan blivit liggande.

Att inte orka jobba heltid är inte något konstigt om det finns en mental trötthet inblandad, du behöver försöka styra upp den först. Med eller utan hjälp från andra.
 
Samtidigt är det ju val man gör också. Du har ju ett hus, t ex? Hade du inte köpt huset utan bott i lägenhet så hade du kanske haft mer pengar till ridning, men du valde huset. Och det kanske var helt rätt val? Jag hade velat haft egen häst och tävlat lite högre också, men i slutänden när valet stod mellan det och annat så valde jag annat. Visst kan det kännas lite sorgligt ibland att aldrig ha haft en egen häst, men samtidigt så är jag ju ändå glad för de andra saker jag har för att jag valde det istället. Du kanske inte alls hade varit lyckligare i en billig etta med en häst, än du är utan häst med ett hus.
Om jag räknar bort renoveringskostnader, som ju inte har något tak, så bor jag väldigt billigt. Det jag behöver är nytt avlopp och solceller. Annars klarar jag mig.

Men ja, mitt hus bidrar väldigt mycket till min livskvalité.

Det är inte så att du går med ständig ångest så det är därför din energi räcker så "lite"? För det om något stjäl energi!!
Jag upplever att den uppförsbacke jag lever i drar energi. Att orka laga mat. Att orka diska. Att vara om sig och kring sig. Och ångestpåslag har jag titt och tätt när jag blir dålig i magen. Det händer var och varannan dag ungefär. Och så har jag en oro över ekonomin.

Ett kort inpass: min erfarenhet är att det är ett bra recept att bli sur att lägga förväntningar på omvärlden istället för att själv åtgärda saker.

Önskar man att någon ska hälsa på en när man möts: hälsa först själv så personen inser att du är en "hälsare".
Vill man ha födelsedagsfirande så lär det med 99 % sannolikhet vara så att man får ordna det till sig själv och bjuda in folk själv.

Känner man att det är genant att bjuda in folk, men man ändå vill uppmärksamma dagen lite extra: gör något som du annars inte gör men gillar. Köp en lyxig tidning och en tårtbit, gå på café, köp en bukett snittblommor till dig själv?
Jag hälsar på folk. Känner knappt någon ändå. Vet knappt vad folk heter.

Jag tror verkligen också på att det måste finnas en större drivkraft än att folk ska gilla en eller applådera ens insatser. Nu har jag aldrig varit "elit-duktig" i ngt utan jag är en hyfsat medelmåttig person i det mesta. MEN jag tänker att för att bli duktig på ngt så måste det nog till en personlig drivkraft, en vilja att utmana sig själv snarare än att bli applåderad?
Jag började måla för ngt år sedan och har verkligen drivits av dels kärleken till måleriet men också en stark vilja att utveckla mig själv. Det är en enorm känsla att känna att om jag bara vill och är beredd att spendera tid på ngt så finns många möjligheter till utveckling!
Ja, alltså jag har ju försökt. Dock utan att lyckas.

Fysisk trötthet och hjärntrötthet är inte alls samma sak.
Men bägge gör att man är totalt orkeslös.

Men även hjärntrötthet går att få råd och hjälp med.
Jag vet det. Därför jag poängterade att jag var mentalt trött.

Jag tror det kan vara svårt att göra något åt när man hela tiden upplever att tillvaron är övermäktig. Jag lever i en konstant uppförsbacke. Måste vara om mig och kring mig men ändå skiter sig saker.

Jag har lite svårt att relatera till känslan avundsjuka, faktiskt. Visst har det hänt att andra lyckats med sådant jag också skulle vilja lyckas med, men det har snarare triggat mig att försöka själv. Har du aldrig känt så? Typ: "Åh, hon lyckades vinna, det vill jag också! Jag måste försöka jag med!"
Jo, jag har velat försöka. Men hindren har varit många. Ingen häst. Ingen tränare. Ingen transport. Inga pengar. Ingen dragbil. Alltid något hinder i vägen som jag inte tagit mig över. För att inte tala om bristen på talang. Jag kan fortfarande inte rida en LC i form.

Det finns människor som jobbar med just lindring av hjärntrötthet. Arbetsterapeuter bland annat (går hos en sådan nu pga behöver hjälp att strukturera upp mina studier så jag kan klara av min utbildning). Dessa och eventuellt fysioterapeuter kan hjälpa till med sådant. Rörelse kan nämligen minska hjärntrötthet också men det måste ju naturligtvis vara efter vad personen klarar av och har plats med i sitt liv.

Jag har varit jäkligt sur över de medicinska hinder som stått i min väg när jag vill klara av vissa saker. Det finns fortfarande saker jag vill klara av som jag inte har möjlighet att göra. Riktigt skit är det. Samtidigt måste man försöka se vad man har för att inte däcka ner i skiten totalt. Du har mött många hinder längs din väg och du har många mål du vill klara av. Har du funderat på vad av dessa mål du hade tyckt varit roligt, vad du verkligen, verkligen vill ha och vad du egentligen kunnat klara dig utan? Rangordna efter detta och se vad som händer. Försök också att se vad du tror kan ge energi och vad som mest hade tagit energi ifrån dig och hur stor risk det är att olika saker blivit påbörjade och sedan blivit liggande.

Att inte orka jobba heltid är inte något konstigt om det finns en mental trötthet inblandad, du behöver försöka styra upp den först. Med eller utan hjälp från andra.
Jag känner inte riktigt att jag får något gehör hos någon när jag säger att jag inte orkar. Det viftas bara bort.

Jag hade kontakt med en arbetsterapeut för något år sedan. Hon noterade min trötthet, men kunde inte göra något åt den. Det enda tips jag fick var att ha ett mindre köksbord. Det var allt.
 
Vad gäller detta att vara fixerad vid prestation så reflekterar jag över om det kan vara så att man under uppväxten bara fick beröm och/eller ta plats när man presterade? Att man blivit formad till att tänka att endast detta ger en ett existensberättigande?

I olika familjer är man fixerade vid olika saker. I min egen att man skulle vara intelligent, medan jag vet andra som var fixerade vid sportprestationer. Jag försöker tänka att vi duger med alla våra fel och brister, det är det som gör oss mänskliga. Duktiga och perfekta människor är det tråkigaste jag vet.
 
Om jag räknar bort renoveringskostnader, som ju inte har något tak, så bor jag väldigt billigt. Det jag behöver är nytt avlopp och solceller. Annars klarar jag mig.

Men ja, mitt hus bidrar väldigt mycket till min livskvalité.


Jag upplever att den uppförsbacke jag lever i drar energi. Att orka laga mat. Att orka diska. Att vara om sig och kring sig. Och ångestpåslag har jag titt och tätt när jag blir dålig i magen. Det händer var och varannan dag ungefär. Och så har jag en oro över ekonomin.


Jag hälsar på folk. Känner knappt någon ändå. Vet knappt vad folk heter.


Ja, alltså jag har ju försökt. Dock utan att lyckas.


Jag vet det. Därför jag poängterade att jag var mentalt trött.

Jag tror det kan vara svårt att göra något åt när man hela tiden upplever att tillvaron är övermäktig. Jag lever i en konstant uppförsbacke. Måste vara om mig och kring mig men ändå skiter sig saker.


Jo, jag har velat försöka. Men hindren har varit många. Ingen häst. Ingen tränare. Ingen transport. Inga pengar. Ingen dragbil. Alltid något hinder i vägen som jag inte tagit mig över. För att inte tala om bristen på talang. Jag kan fortfarande inte rida en LC i form.


Jag känner inte riktigt att jag får något gehör hos någon när jag säger att jag inte orkar. Det viftas bara bort.

Jag hade kontakt med en arbetsterapeut för något år sedan. Hon noterade min trötthet, men kunde inte göra något åt den. Det enda tips jag fick var att ha ett mindre köksbord. Det var allt.
Ser ut som flera faktorer som drar energi 😔
 
Kan det här med din önskan om att vinna och applåder hänga ihop med att du precis som alla andra människor behöver bli bekräftad och ser prestationer som enda sättet att få det? Om det är så så kan en lösning vara närmare till hands än möjligheten att vinna tävlingar. Vi behöver alla bekräftelse men endel raljerar över andras behov av det för de inser inte att de blir bekräftade så ofta och är så bortskämda med det att de inte ens märker det. De har varit älskade och omhändertagna under hela sin uppväxt och ser det som det naturliga att fortsätta leva så. De har ingen aning om hur det är att stå utanför och titta in men de raljerar gärna över de som inte har fått ens en smula av det de själva ser som självklart att de ska ha. Den som påstår att hen inte söker/behöver bekräftelse ljuger eller är så bortskämd med att få det att hen inte ser att hen får det.

Det är inte enkelt med relationer men vet du vad jag började göra efter att ha förlorat de jag trodde var mina vänner när jag blev så sjuk när jag väl blev såpass att jag ens orkade ha relationer? Jag tog det från ett hej till att byta några ord med diverse människor. Jag tog inviter, kastade ut inviter till gamla bekanta, folk jag hade minsta misstanke om att kunna ha något utbyte med. Till och med människor jag någon gång för evigheter sedan köpt djur från skickade jag vänförfrågningar till. Jag pratade med folk jag mötte på promenader och jag hängde på när någon tog kontakt. Alla hamnar man inte direkt i samklang med, endel inser man genast att man inte har något gemensamt med men det är inte poängen. Poängen är att man tar första steget mot relationer. De som man inte hamnar i samklang med har man då fått träna med iallafall och även om man inte har så mycket gemensamt så kan man prata lite när man möts när lusten faller på. Om man börjar bjuda in, vara ärlig med sig själv och vem man är (här menar jag inte att dra sin livshistoria för någon man träffar första gången utan att man inte förställer sig utan är den man är i stunden) så börjar det hända grejer.

Om du sedan vill fira din födelsedag så bjuder du in alla de där du har bytt några ord med från och med nu. Kanske någon gammal bekant du inte har pratat med sedan stenåldern som du letar upp på facebook och någon du träffade en gång på semestern en gång i tiden, någon du träffade på en buketräff osv. och plötsligt blir det faktiskt några stycken och kanske kan någon av dem leda till vänskap.

För varje gång du gör något utanför din komfortzon så beröm dig själv! Klappa dig själv på axeln och hurra för dig själv. Döm inte dig själv lika hårt som förut utan se på dig själv med snällare ögon. Jag hade missat att du fick diagnosen autism och jag kan tänka mig att det var jobbigt men jag hoppas också att det kan göra att du förstår dig själv på ett annat sätt. Att du kan se att du inte var fel utan att det var annat som var fel, sådant du inte kunde förhindra eller förändra. Jag hoppas att du kan vara snällare mot dig själv och att du får aha-upplevelser när saker och ting blir förståeliga utifrån hur just du fungerar. Vad jag vill komma fram till med allt detta svammel är att om du vågar börja prata, vågar vara ärlig med dig själv, vågar glänta lite på dörren in till den som är du så kan du också få den bekräftelse du så väl behöver av andra. Inte för att du presterar utan enbart för att du är du och för att just du är så fantastisk.
 
Kan det här med din önskan om att vinna och applåder hänga ihop med att du precis som alla andra människor behöver bli bekräftad och ser prestationer som enda sättet att få det? Om det är så så kan en lösning vara närmare till hands än möjligheten att vinna tävlingar. Vi behöver alla bekräftelse men endel raljerar över andras behov av det för de inser inte att de blir bekräftade så ofta och är så bortskämda med det att de inte ens märker det. De har varit älskade och omhändertagna under hela sin uppväxt och ser det som det naturliga att fortsätta leva så. De har ingen aning om hur det är att stå utanför och titta in men de raljerar gärna över de som inte har fått ens en smula av det de själva ser som självklart att de ska ha. Den som påstår att hen inte söker/behöver bekräftelse ljuger eller är så bortskämd med att få det att hen inte ser att hen får det.

Det är inte enkelt med relationer men vet du vad jag började göra efter att ha förlorat de jag trodde var mina vänner när jag blev så sjuk när jag väl blev såpass att jag ens orkade ha relationer? Jag tog det från ett hej till att byta några ord med diverse människor. Jag tog inviter, kastade ut inviter till gamla bekanta, folk jag hade minsta misstanke om att kunna ha något utbyte med. Till och med människor jag någon gång för evigheter sedan köpt djur från skickade jag vänförfrågningar till. Jag pratade med folk jag mötte på promenader och jag hängde på när någon tog kontakt. Alla hamnar man inte direkt i samklang med, endel inser man genast att man inte har något gemensamt med men det är inte poängen. Poängen är att man tar första steget mot relationer. De som man inte hamnar i samklang med har man då fått träna med iallafall och även om man inte har så mycket gemensamt så kan man prata lite när man möts när lusten faller på. Om man börjar bjuda in, vara ärlig med sig själv och vem man är (här menar jag inte att dra sin livshistoria för någon man träffar första gången utan att man inte förställer sig utan är den man är i stunden) så börjar det hända grejer.

Om du sedan vill fira din födelsedag så bjuder du in alla de där du har bytt några ord med från och med nu. Kanske någon gammal bekant du inte har pratat med sedan stenåldern som du letar upp på facebook och någon du träffade en gång på semestern en gång i tiden, någon du träffade på en buketräff osv. och plötsligt blir det faktiskt några stycken och kanske kan någon av dem leda till vänskap.

För varje gång du gör något utanför din komfortzon så beröm dig själv! Klappa dig själv på axeln och hurra för dig själv. Döm inte dig själv lika hårt som förut utan se på dig själv med snällare ögon. Jag hade missat att du fick diagnosen autism och jag kan tänka mig att det var jobbigt men jag hoppas också att det kan göra att du förstår dig själv på ett annat sätt. Att du kan se att du inte var fel utan att det var annat som var fel, sådant du inte kunde förhindra eller förändra. Jag hoppas att du kan vara snällare mot dig själv och att du får aha-upplevelser när saker och ting blir förståeliga utifrån hur just du fungerar. Vad jag vill komma fram till med allt detta svammel är att om du vågar börja prata, vågar vara ärlig med dig själv, vågar glänta lite på dörren in till den som är du så kan du också få den bekräftelse du så väl behöver av andra. Inte för att du presterar utan enbart för att du är du och för att just du är så fantastisk.
Så är det nog.

Det händer att jag pratar med folk jag träffar på gatan utanför huset. Men en del vet jag fortfarande inte vad de heter.

Det här med det sociala, tar mycket energi för mig. Jag känner mig obekväm och i vägen. Och så är det jobbigt att ringa upp folk jag inte känner väl. En del har ju inte fb eller loggar inte in så ofta. Det är inte så att jag inte kan ringa, men det tar energi. Men antagligen behöver jag anstränga mig mer för att få mer kontakter.
 
Vad gäller detta att vara fixerad vid prestation så reflekterar jag över om det kan vara så att man under uppväxten bara fick beröm och/eller ta plats när man presterade? Att man blivit formad till att tänka att endast detta ger en ett existensberättigande?

I olika familjer är man fixerade vid olika saker. I min egen att man skulle vara intelligent, medan jag vet andra som var fixerade vid sportprestationer. Jag försöker tänka att vi duger med alla våra fel och brister, det är det som gör oss mänskliga. Duktiga och perfekta människor är det tråkigaste jag vet.
Du menar det där med prestationsbaserad självkänsla? Tycker det pratas väldigt mycket om att det är så. När mina barn var små var det så mycket fokus på det att man aldrig skulle berömma barnet för något de gjort, för då skulle de växa upp utan självkänsla. Man fick inte säga "Var duktig du var som klättrade upp själv", man skulle säga "Hur känns det för dig nu när du klättrade upp?" eller liknande. Dvs, aldrig berömma för prestation, för då skulle barnen bli förstörda.

Jag vet inte om nyblivna föräldrar får höra det fortfarande, men själva reflektionen är nog rätt välkänd, skulle jag säga.
 
Så är det nog.

Det händer att jag pratar med folk jag träffar på gatan utanför huset. Men en del vet jag fortfarande inte vad de heter.

Det här med det sociala, tar mycket energi för mig. Jag känner mig obekväm och i vägen. Och så är det jobbigt att ringa upp folk jag inte känner väl. En del har ju inte fb eller loggar inte in så ofta. Det är inte så att jag inte kan ringa, men det tar energi. Men antagligen behöver jag anstränga mig mer för att få mer kontakter.
Det är ju det som är det jobbiga. Sociala kontakter tar massor av energi och framförallt om de är nya eller nygamla. Samtidigt tänker jag att det är en övergående period tills du har hittat den skaran människor du vill ha i ditt liv som då kanske inte enbart tar energi att umgås med utan som du också kan få energi av att umgås med när det är människor som är rätt för just dig. Det kan såklart trilla in nya bekantskaper när man minst anar det även sedan men då kanske det blir lite mindre energiåtgång än vad det blir när man ska försöka bygga upp en bekantskapskrets.

Kan du kanske skicka sms istället? Jag fick faktiskt ett sms för ett tag sedan från en person jag tappade kontakten med för över trettio år sedan. Jag blev jätteglad och vi har pratat i telefon efter sedan några gånger. Sms kan ju kännas mindre jobbigt än ett samtal framförallt om det är längesedan man pratade tänker jag och endel föredrar ju skrivet samtal istället för pratande i telefon.

Att du känner dig obekväm och ivägen är du inte ensam om. Jag kände så med förut. Det händer fortfarande såklart men inte med samma frekvens. För min del var det framförallt eftersom jag ibland tappar ord, säger fel ord eller kommer av mig mitt i en mening men också en hel radda andra saker. Sedan insåg jag att majoriteten faktiskt känner sig obekväma ibland eller ofta och att jag inte är ensam om att tappa ord, säga fel och tappa tråden, även för helt friska människor händer det. Andra människor gör också fel, känner sig fel och gör konstiga saker. Det är vad som gör oss mänskliga. Jag visste såklart det innan med precis som du vet det men det är skillnad på att veta och att göra det till sitt och att våga ta den plats det är när man har gjort det till sitt. När man har bestämt sig för att man själv också får vara med. Det gjorde det lättare för mig. Insikten och det faktum att jag vågade bjuda in till den som är jag. Jag slutade gömma mig bakom vad jag trodde andra ville ha och blev ärlig med mig själv.
 
Så är det nog.

Det händer att jag pratar med folk jag träffar på gatan utanför huset. Men en del vet jag fortfarande inte vad de heter.

Det här med det sociala, tar mycket energi för mig. Jag känner mig obekväm och i vägen. Och så är det jobbigt att ringa upp folk jag inte känner väl. En del har ju inte fb eller loggar inte in så ofta. Det är inte så att jag inte kan ringa, men det tar energi. Men antagligen behöver jag anstränga mig mer för att få mer kontakter.
Skicka ett meddelande till de du vill prata med eller träffa!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 281
Senast: jemeni
·
Oro
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 519
Senast: Squie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 488
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok En 30-nånting år gammal person borde inte behöva begravas. En mamma borde inte behöva begrava sitt barn. En storasyster borde inte...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp