Bukefalos 28 år!

Att fylla femtio

Så är det nog.

Det händer att jag pratar med folk jag träffar på gatan utanför huset. Men en del vet jag fortfarande inte vad de heter.

Det här med det sociala, tar mycket energi för mig. Jag känner mig obekväm och i vägen. Och så är det jobbigt att ringa upp folk jag inte känner väl. En del har ju inte fb eller loggar inte in så ofta. Det är inte så att jag inte kan ringa, men det tar energi. Men antagligen behöver jag anstränga mig mer för att få mer kontakter.
Kanske kan habiliteringen hjälpa dig med sätt att hantera det sociala? Både vad gäller att lära sig "få en ingång" liksom till samtal/kontakt och ta det vidare och även kanske kunna hjälpa dig att inte känna dig obekväm.

För det är ju ofta så att man måste agera för att få kontakter. Antingen höra av sig till folk eller söka upp sammanhang där det finns folk, typ jobb, hobbys, kurser, föreningar etc. Och ja, det kräver energi. Speciellt om man är introvert eller tycker det sociala är svårt, jobbigt etc.
Men det kanske kan vara värt att klösa sig igenom det lite för att sedan kunna få energi av relationer. Även om det är svårt!
Att terapi inte tagit nog förut kan ju ha att göra med att man inte arbetat med inriktning som passar någon som har autism.

Och du HAR ju lyckats med en massa saker trots det du gått igenom. Du har ju ett hus tex. Det är ju fantastiskt att du som varit långtidssjuk sparat ihop och köpt ett hus på egen hand!
Och du kan ju massor om odling, blommor etc. Och du har haft bin och ska starta upp det. Du har beskrivit någon hemsida du haft som gick bra etc.

Kanske kan du sätta upp nya mål istället för de du nu grämer dig över att de inte blivit av?
Jag fick stryka en hel del mål när jag blev sjuk. Men jag försöker komma på nya, görbara mål.

Jag vet många som vunnit alla möjliga tävlingar som är deprimerade, olyckliga, tror de är värdelösa och omöjliga att älska/ha som vänner etc. Just att få lite applåder under en vinst tror jag driver väldigt få. Och de som drivs av endast andras bekräftelse brukar må dåligt och krasha oavsett hur talangfulla de är.

Jag har haft elever som börjat rida i din ålder. Det går absolut att lära sig om du vill det.
Men det kan ju kräva att du måste offra annat. Och det kanske det inte är värt. Eller så kan det komma en tid då du kan göra det iom att livet ändrats till det bättre.

Jag tror du är på rätt spår som försöker få in mer positiv energi i ditt liv. Och försöker se vad det kan vara.
Jag vet själv när det varit tunga perioder hur mycket det hjälper med små positiva bitar. Och hur mycket mer energi man kan få då när man nyss bara ville gräva ner sig för gott.
 
Jag tror min mentala trötthet inte går att träna bort.

Igår var jag till psykologen och sen handlade jag mat. Var trött när jag kom hem och fick lägga mig. Och när jag jobbade i somras fanns ingen ork kvar till matlagning, diskning och sånt. Det är liksom inte fysiskt ansträngande att diska men jag orkade inte.

Psyket mår väldigt bra utav fysisk motion. Mental trötthet blir också bättre av fysisk aktivitet. Jag vet flera personer som håller sin ångest i shack med hjälp av motion, t ex löpning.

/Lizzie
 
Kanske kan habiliteringen hjälpa dig med sätt att hantera det sociala? Både vad gäller att lära sig "få en ingång" liksom till samtal/kontakt och ta det vidare och även kanske kunna hjälpa dig att inte känna dig obekväm.

För det är ju ofta så att man måste agera för att få kontakter. Antingen höra av sig till folk eller söka upp sammanhang där det finns folk, typ jobb, hobbys, kurser, föreningar etc. Och ja, det kräver energi. Speciellt om man är introvert eller tycker det sociala är svårt, jobbigt etc.
Men det kanske kan vara värt att klösa sig igenom det lite för att sedan kunna få energi av relationer. Även om det är svårt!
Att terapi inte tagit nog förut kan ju ha att göra med att man inte arbetat med inriktning som passar någon som har autism.

Och du HAR ju lyckats med en massa saker trots det du gått igenom. Du har ju ett hus tex. Det är ju fantastiskt att du som varit långtidssjuk sparat ihop och köpt ett hus på egen hand!
Och du kan ju massor om odling, blommor etc. Och du har haft bin och ska starta upp det. Du har beskrivit någon hemsida du haft som gick bra etc.

Kanske kan du sätta upp nya mål istället för de du nu grämer dig över att de inte blivit av?
Jag fick stryka en hel del mål när jag blev sjuk. Men jag försöker komma på nya, görbara mål.

Jag vet många som vunnit alla möjliga tävlingar som är deprimerade, olyckliga, tror de är värdelösa och omöjliga att älska/ha som vänner etc. Just att få lite applåder under en vinst tror jag driver väldigt få. Och de som drivs av endast andras bekräftelse brukar må dåligt och krasha oavsett hur talangfulla de är.

Jag har haft elever som börjat rida i din ålder. Det går absolut att lära sig om du vill det.
Men det kan ju kräva att du måste offra annat. Och det kanske det inte är värt. Eller så kan det komma en tid då du kan göra det iom att livet ändrats till det bättre.

Jag tror du är på rätt spår som försöker få in mer positiv energi i ditt liv. Och försöker se vad det kan vara.
Jag vet själv när det varit tunga perioder hur mycket det hjälper med små positiva bitar. Och hur mycket mer energi man kan få då när man nyss bara ville gräva ner sig för gott.
Ja, det är lite galet att jag lyckats köpa ett hus bara några år efter att jag var socialbidragstagare. Men så flyttade jag från Stockholm också. Annars hade det inte gått.

Jag har nyligen gått med i biodlarföreningen igen. Och i lokalföreningen är det snart en träff som jag ska gå på. Trevligt folk där.

Får se om jag börjar rida igen. Det hänger mycket på ekonomin och på tillgången av medryttarhästar.

Men ja, jag ska försöka fokusera mer på det som är roligt.
 
Haha. Känner igen.
När jag var ung sas det allmänt band läkare och i förbundets tidning att den förväntade livslängden för en diabetiker var till ca 50. Så det låg i bakhuvudet att jag blir 50 och sen är det över.
Så fyllde jag till min förvåning 50. Och sen 60. Jag har liksom fått ett gäng bonusår :D

Jag fick också höra att du är lycklig om du lever när du är 50 och då har du antagligen varken fingrar eller fötter kvar. Och är blind. Nu är jag halv blind men inte pga diabetes, lever och har hyfsad hälsa (med en del krämpor som de flesta) trots en bit över 50 och misskötande av diabetes :angel: Livet blev inte som jag förväntade mig, men tja, det är inte något jag kan göra åt det och att sitta och gräma mig gör inte någon, allra minst jag själv, glad.

Jag tror många (de flesta?) inte har uppfyllt allt de trott/planerat att deras liv skulle bli och att de befinner sig på den plats de trodde/hoppades. Jag brukar tänka att om Joe Biden som är världens mäktigaste man är 80, 82 när mandatperioden är slut och möjligtvis kommer att kandidera igen, ja då har jag en hel del år framför mig innan jag är på topp.
 
Jag fick också höra att du är lycklig om du lever när du är 50 och då har du antagligen varken fingrar eller fötter kvar. Och är blind. Nu är jag halv blind men inte pga diabetes, lever och har hyfsad hälsa (med en del krämpor som de flesta) trots en bit över 50 och misskötande av diabetes :angel: Livet blev inte som jag förväntade mig, men tja, det är inte något jag kan göra åt det och att sitta och gräma mig gör inte någon, allra minst jag själv, glad.

Jag tror många (de flesta?) inte har uppfyllt allt de trott/planerat att deras liv skulle bli och att de befinner sig på den plats de trodde/hoppades. Jag brukar tänka att om Joe Biden som är världens mäktigaste man är 80, 82 när mandatperioden är slut och möjligtvis kommer att kandidera igen, ja då har jag en hel del år framför mig innan jag är på topp.
Jag har också alla fingrar och tår kvar. Ser bra gör jag också.
Så skit på er gamla läkare!


Väntar dessutom på att få insulinproducerande öar som i stort sett "botar" diabetesen.
 
Jag känner igen mig i det du skriver och blir nästan lite provocerad av alla positiva inlägg du får (men förstår att vartenda ett är skrivet i välmening ❤️). Det är inte så lätt. Det är skitjävlasvårt när man har ett invant mönster, även utan ångestproblematik. Med ångestproblematik kan det vara nästan omöjligt. Och det är inte så lätt som att bara hitta en aktivitet så får du vänner. Det är inte enkelt utan ångestproblematik och asperger, och det är definitivt inte enkelt med den problematiken. Javisst, allt går. Det går att bli astronaut också, och det går att vinna flera miljoner, men bara för att det går betyder det inte att det per automatik är görbart. Det är inte meningen att vara negativ, jag vill bara bekräfta dina känslor att det är SKITSVÅRT att leva med den problematik du har. Jag är också utmattad, jag har panikångest och asperger. Dessutom har jag svår värk i kroppen. Jag försöker klappa mig själv på axeln för de små sakerna i livet. Idag tex har jag suttit i soffan nästan hela dagen. Men jag har suttit i soffan i vardagsrummet och lyssnat på musik istället för att sitta i tv-soffan och kolla på serier. För mig känns det bättre och därför känner jag mig nöjd med mig själv.

Jag har två fraser som jag tänker på varje dag som hjälper mig att komma ihåg vad som är viktigt. ”Good enough” som hjälper mig att komma ihåg att ibland är det bara att sitta i en annan soffa som är vad jag orkar och då är det okej. ”Rise and shine for a brighter day” som hjälper mig att komma ihåg att det är jag som har makten över mig själv och det är jag som bestämmer om min dag ska vara bright. För mig betyder det att jag släpper alla krav direkt på morgonen och lämnar kvar dem i sovrummet. Sen har jag aldrig riktigt bra dagar eftersom jag alltid har ont, men jag försöker fokusera på det positiva (vilket verkligen inte alltid är lätt eller ens går). Ibland är jag så negativ att jag blir less på mig själv, men det är också okej. Good enough.

Jag håller med vad någon annan skrivit att du är så bra på att skriva och du försöker ju förbättra din situation på olika sätt, kan du inte försöka klappa dig själv på axeln för det istället för att slå på dig själv för allt du inte gör? Jag önskar du vore lite snällare mot dig själv ❤️

Och du har två underbara varelser att älska och tjäna 🥰 Nästan allt blir bättre efter kattgos.
 
Känner igen problemet och tror att allting bottnar i autismen/aspergern. De välmenande och annars goda råden som vissa i tråden ger funkar inte när allting beror på autism. Tyvärr kan man inte leva ett svenssonliv för man är inte någon medelsvensson. Så man måste sluta försöka, för man är dömd att misslyckas och dessa ständiga misslyckanden förtär en. Man får göra det bästa av situationen istället och lära sig uppskatta de små framgångar man har. Det är en tung insikt men det är vad som räddade mig från självmord en gång i tiden.
 
Jag har mycket dödsångest men det hänger nog ihop med min livsångest. Åldern däremot är ingen riktig faktor i detta, egentligen finns ju faktiskt inte tid, det är något vi har hittat på.
Lösningen tror jag handlar mer om att våga bryta sin barriärer. Att våga göra något som man längtar efter. Lyssna på hjärtat och inte hjärnan. O så små små steg, oavsett hur gammal man är.
 
Jag har mycket dödsångest men det hänger nog ihop med min livsångest. Åldern däremot är ingen riktig faktor i detta, egentligen finns ju faktiskt inte tid, det är något vi har hittat på.
Lösningen tror jag handlar mer om att våga bryta sin barriärer. Att våga göra något som man längtar efter. Lyssna på hjärtat och inte hjärnan. O så små små steg, oavsett hur gammal man är.
Bryt dina bariärer! Hoppas du vågar göra det du längtar efter.
 
Jag har mycket dödsångest men det hänger nog ihop med min livsångest. Åldern däremot är ingen riktig faktor i detta, egentligen finns ju faktiskt inte tid, det är något vi har hittat på.
Lösningen tror jag handlar mer om att våga bryta sin barriärer. Att våga göra något som man längtar efter. Lyssna på hjärtat och inte hjärnan. O så små små steg, oavsett hur gammal man är.
Jag vet inte hur jag ska kunna bemästra min panikångest. Det förlamar mig när den slår till. Den är ett hinder för mig att leva mitt liv fullt ut.
 
Jag vet inte hur jag ska kunna bemästra min panikångest. Det förlamar mig när den slår till. Den är ett hinder för mig att leva mitt liv fullt ut.
Ja det är så ju ångest fungerar. Den styr. När jag bemästrade den var det pengar, tid, uthållighet och tårar som gällde. Men också att se till att inte hamna där igen, det måste jag göra varje dag. Små små steg. Bryta trygghetszonen.
 
Känner igen problemet och tror att allting bottnar i autismen/aspergern. De välmenande och annars goda råden som vissa i tråden ger funkar inte när allting beror på autism. Tyvärr kan man inte leva ett svenssonliv för man är inte någon medelsvensson. Så man måste sluta försöka, för man är dömd att misslyckas och dessa ständiga misslyckanden förtär en. Man får göra det bästa av situationen istället och lära sig uppskatta de små framgångar man har. Det är en tung insikt men det är vad som räddade mig från självmord en gång i tiden.
Håller inte med. Jag har autism och råden i tråden fungerade för mig. Alla är olika. Även autister.
 
Håller inte med. Jag har autism och råden i tråden fungerade för mig. Alla är olika. Även autister.
Så är det såklart. Även vi med autism är ju människor. Många av tipsen och råden fungerar för mig också. Jag vet att du inte syftade på mitt inlägg när du skrev men det jag ville poängtera där är att det inte är så lätt ens för ”vanliga” människor och ibland kan det vara omöjligt om man har autism.

Jag tycker att jag har en välfungerande vardag med man, barn, hus, bil, vänner, djur osv (dock är jag långtidssjukskriven och kommer aldrig kunna arbeta igen). Men så har det inte alltid varit, och kanske är Wille där där det inte är välfungerande än. Med betoning på än, för jag tror att det är möjligt. Inte lätt, men möjligt. Sen beror det såklart på många andra faktorer som vad man har för skyddsnät, hur vården fungerar (om man behöver den), samsjuklighet med andra sjukdomar/diagnoser, osv. Jag tror att det spelar en extremt stor roll i hur man lever med sin autismdiagnos. Mycket av det som är svårt och jobbigt kan bli betydligt lättare om man har en vän/partner/familjemedlem som kan pusha och stötta och finnas där för att samla ihop en om det inte blev som man tänkt sig. Det är enklare för de flesta tror jag att våga om man vet att någon tar emot en.

Jag vet som sagt att ditt inlägg inte var skrivet till mig men det fick mig att tänka på detta 😊
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 004
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 350
Oro
Kropp & Själ Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va...
Svar
17
· Visningar
1 529
Senast: Squie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 566
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Hög matskål
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp