Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Det beror ju på vad det handlar om.

Granne som inte får tag på annan granne på telefonen.
Granne som inte vet vem som finns i sommarhuset och vill ha kontakt.
Någon som vill ha kontakt med någon annan som har hemligt telefon-nummer och ingen ringklocka.
Förbipasserande som hittat lösa hästar.

Det finns ju massor av tillfällen där man kan behöva just "klampa" in för att upprätta någon form av samband.

I det första 3 fallen du beskriver tycker jag inte det är berättigat att bara gå in. Det skulle kanske vara det första om det finns anledning att tro att personen har blivit sjuk och behöver hjälp (äldre person eller liknande). Men fall nr 2 och 3 så tycker jag att om personen inte öppnar dörren när man knackar och man inte har telefonnumret så får man väl lämna ett litet brev i brevlådan.

I det sista fallet med lösa hästar så kan ju det bli en fara för folk och för hästarna. Och vet man att grannen är hästarnas ägare så ser man till att informera hen även om det innebär att man går in om grannen inte öppnar när man knackar. Jag hade tagit för givet att grannen i det fallet bara blev tacksam över att jag informerade hen så snabbt som möjligt.
 
Grannen badar varje dag. Det är många gånger jag klampat in och ropat hallå och han har ropat att han ligger i badet så har man fått ropa fram och tillbaka några gånger i vilket ärende man är där. Jag har inte fått någon utskällning än! Och han kan vara rätt tvär ibland. :angel:
Ja, jag vill inte ha nån snokande gammal kärring spanande på mig när jag är höggravid och ligger i badet i alla fall. Kändes sjukt då och att hon är lika sjuk nu.
 
Ojdå, så pass.
Problemet är väl att lyckas med att fråga.
Jag tycker nog att de som vill vara ifred får ta och låsa sin dörr alternativt sätta på en kedja eller liknande.

Svårast är det ju att få tag på människor med hemligt telefonnummer, så ett sökbart telefonnummer som man också svarar på. Klampa in är ju oftast inte första valet utan det sista försöket till att få kontakt.

Har en person hemligt nummer och inte gett det till dig får du kanske acceptera att hen inte vill att du ska kunna ringa hen. Skicka ett brev, fråga via sociala medier eller be en gemensam bekant fråga om du kan få telefonnumret. Nekas du det då så får du acceptera att personen inte vill att du ringer och då tvivlar jag på att personen inte heller vill att du klampar på in i hemmet.
 
Låter ju isf näst intill omöjligt att åka dit för hemfridsbrott. Om det är så enkelt som att enbart påstå att man söker dem.
Ja det är mycket svårt så länge som man har ett ärende.
Men när ärendet är avklarat och man blir ombedd att avvika så blir det en helt annan sak.

Om mina hyresgäster hade tagit emot delgivningen och sedan bett mig gå, så hade jag kunnat bli dömd om jag hade stannat kvar.
 
Kan du visa på var i lagen/praxis som säger att det är om man har ett ärende eller inte som avgör, och att det är den som går in hos någon som avgör huruvida det är ett ärende?

Det enda jag hittar (tex här: https://www.familjensjurist.se/frag...ridsbrott-att-ga-in-med-hjalp-av-extranyckel/ ) är att det som avgör är att det är någons bostad, och att det sker olovligen. Och av det är viljan hos den boende som avgör om det sker olovligen eller inte.

Att du som hyresvärd kan vara tvungen att delge hyresgäster och ha rätt till det behöver ju nödvändigtvis inte betyda att vem som helst har rätt att olovligen klampa in i någons hus så länge man påstår att man behöver få tag på personen.
Man får absolut inte gå in med extranyckel utan lov.
Man får inte heller gå in genom en olåst dörr om man vet att den som bor där inte vill det.
Det viktiga är vad man vet eller borde veta.

Om man inte vet och inte får tag på en person så får man söka personen. Men inte typ sätta sig och fika i ett tomt hus.

Jag skall se om jag kan hitta något om det. Min information kommer från vad jag fick förklarat på förhör hos Polisen.
 
Vad gäller om man inte är hemma/inte märker att människan går runt och kollar läget, tro? Kan folk fortfarande hävda att de hade ett ärende om man, låt säga, upptäcker det på övervakningskamera eller liknande i efterhand?
Rent spekulativt alltså.
Ja det kan den säkert.
Men inte typ sätta sig och fika eller titta på TV.
 
När jag var gravid med min första hade vi en snokande granntant som kunde kliva rakt in (vi bodde i lägenhet i mindre stad då), hon klev rakt in när jag var höggravid och låg i badet för foglossningar. Det kändes sådär ärligt talat och jag hoppas hon aldrig klivit rakt in hos något efter den utskällningen hon fick då.
Det är däremot hemfridsbrott på riktigt.
Hon borde ha vetat att hon inte var välkommen.
 
I det första 3 fallen du beskriver tycker jag inte det är berättigat att bara gå in. Det skulle kanske vara det första om det finns anledning att tro att personen har blivit sjuk och behöver hjälp (äldre person eller liknande). Men fall nr 2 och 3 så tycker jag att om personen inte öppnar dörren när man knackar och man inte har telefonnumret så får man väl lämna ett litet brev i brevlådan.

I det sista fallet med lösa hästar så kan ju det bli en fara för folk och för hästarna. Och vet man att grannen är hästarnas ägare så ser man till att informera hen även om det innebär att man går in om grannen inte öppnar när man knackar. Jag hade tagit för givet att grannen i det fallet bara blev tacksam över att jag informerade hen så snabbt som möjligt.
Även du har ju en skala där det vid olycka blir okej att gå in.
Vi har alla olika skalor och svårt att veta andras skalor innan vi blivit informerade om dem. Lagen har sin skala som vi måste följa när vi missförstår varandra eller är oense.
 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/forbjudet-ga-in-i-nagons-lagenhet-utan-medgivande

Här är en länk som handlar om ifall hyresvärden har rätt att gå in ens bostad. Men där står det också så här:

"Finns det något undantag då andra får gå in i en privatpersons bostadsrätt eller hyresrätt?

-Nej, det finns inte något undantag för privatpersoner att gå in i någon annans bostad. Det finns undantag i hyreslagen som säger att hyresvärden får gå in i lägenheten, om lägenheten är är utsatt för fara. Om det sker i en nödsituation, berättar Jan Nyström.

-Men det är endast hyresvärden, alltså den som äger fastigheten som får gå in då. Även en vaktmästare som är anställd av fastighetsägaren måste ha ett godkännande att få gå in.

Brott mot lagen kan straffas med böter. Brandkår och polis omfattas inte av lagen. Där gäller andra regler."

Den som svarar på frågan är jurist på hyresgästföreningen.
 
Har en person hemligt nummer och inte gett det till dig får du kanske acceptera att hen inte vill att du ska kunna ringa hen. Skicka ett brev, fråga via sociala medier eller be en gemensam bekant fråga om du kan få telefonnumret. Nekas du det då så får du acceptera att personen inte vill att du ringer och då tvivlar jag på att personen inte heller vill att du klampar på in i hemmet.
Det är ju där man kan ha ett ärende ändå.
Där man faktiskt behöver få tag på personen oavsett vad den tycker om den saken.
Mina hyresgäster ville ju inte ta emot sin uppsägning. De höll sig undan på alla sätt.
Det var då inte hemfridsbrott att upprepade gånger gå in på tomten och ringa på dörren. Vilket det hade varit utan ett ärende. Utan ärende hade det även varit trakasserier.
 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/forbjudet-ga-in-i-nagons-lagenhet-utan-medgivande

Här är en länk som handlar om ifall hyresvärden har rätt att gå in ens bostad. Men där står det också så här:

"Finns det något undantag då andra får gå in i en privatpersons bostadsrätt eller hyresrätt?

-Nej, det finns inte något undantag för privatpersoner att gå in i någon annans bostad. Det finns undantag i hyreslagen som säger att hyresvärden får gå in i lägenheten, om lägenheten är är utsatt för fara. Om det sker i en nödsituation, berättar Jan Nyström.

-Men det är endast hyresvärden, alltså den som äger fastigheten som får gå in då. Även en vaktmästare som är anställd av fastighetsägaren måste ha ett godkännande att få gå in.

Brott mot lagen kan straffas med böter. Brandkår och polis omfattas inte av lagen. Där gäller andra regler."

Den som svarar på frågan är jurist på hyresgästföreningen.
Ja så är det när bostaden är låst eller man t.o.m. vet att man är oönskad.
Som hyresvärd får jag gå in med nyckel vid ex.vis vattenläcka eller brand. Jag har då rätt att skydda min egendom från skador oavsett vad den boende tycker om den saken. Det gäller ju dock bara ägaren.

När man vill ha tag på någon så är det andra regler.
 
Då betyder ju det att jag får rida på någon annans häst utan att fråga först! Det blir ju inte olovligen förrän man vet att man inte får!

Det var nog det dummaste jag hört på länge faktiskt...
Nej verkligen inte.
Det är ju inte så du kommer i kontakt med ägaren.

Skillnaden är när du letar efter den som du skall kunna fråga. Och bara precis då.
Du får inte gå in på någons tomt och ha picknick bara för att du inte vet att du inte får.
Det enda som man får göra är ärende till personen det gäller.
Söka efter, lämna paket och så.
 
Även du har ju en skala där det vid olycka blir okej att gå in.
Vi har alla olika skalor och svårt att veta andras skalor innan vi blivit informerade om dem. Lagen har sin skala som vi måste följa när vi missförstår varandra eller är oense.

Ja, vid olycka, för att förhindra olycka osv. Inte bara för att jag vill ha tag på personen. Går jag förbi ett hus där jag ser att det brinner så försöker jag ju göra något åt det om jag kan.
 
Ja, vid olycka, för att förhindra olycka osv. Inte bara för att jag vill ha tag på personen. Går jag förbi ett hus där jag ser att det brinner så försöker jag ju göra något åt det om jag kan.
Ja och det är din skala.
Vi andra har andra skalor.
Lagen avgör vad som gäller när skalorna inte stämmer överens.
 
Kan du visa på var i lagen/praxis som säger att det är om man har ett ärende eller inte som avgör, och att det är den som går in hos någon som avgör huruvida det är ett ärende?

Det enda jag hittar (tex här: https://www.familjensjurist.se/frag...ridsbrott-att-ga-in-med-hjalp-av-extranyckel/ ) är att det som avgör är att det är någons bostad, och att det sker olovligen. Och av det är viljan hos den boende som avgör om det sker olovligen eller inte.

Att du som hyresvärd kan vara tvungen att delge hyresgäster och ha rätt till det behöver ju nödvändigtvis inte betyda att vem som helst har rätt att olovligen klampa in i någons hus så länge man påstår att man behöver få tag på personen.
Jag tror att jag har hittat vad du efterfrågar.
https://lawline.se/answers/vad-kravs-for-att-ett-hemfridsbrott-ska-anses-vara-beganget
 
Fats nu har du ju lärt dig att det finns rätt många som inte vill att du bara går in till dem. Då får du anpassa dig efter det och bara gå in till de som du vet att får gå in till. Förutom vid nödläge (brand, lösa djur, sjukdom osv).
Nej jag behöver bara anpassa mig till vad lagen säger.
Att jag vet om din skala innebär inte att jag behöver leva efter den annat än när det gäller just dig.

Det är när skalorna inte stämmer överens som vi har lagen att följa. Den sätter en absolut skala för mig att inte överträda och ger dig säkerheten att veta att där går i alla fall gränsen för vad andra kan göra (ostraffat).
 
Du menar att folk går in i ditt hus när du står utanför??
Precis, jag tänker att man låser väl inifrån (utan nycklar) när man själv är inomhus, och när man är i trädgården är huset olåst. Det ska ju vara en väldigt märklig granne som går förbi en där man står i trädgården in i huset objuden.
 
Jag tycker diskussionen blir märkligare och märkliga. Hårdare och hårdare ord ska tas till för att spetsa till sin åsikt. Folk är gränslösa, surpuppor och fan vet allt om vartannat. Det jämförs med övergrepp - ja alltså herrejisses. I fjorton sidor!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 950
Senast: Whoever
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 158
Senast: skiesabove
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 310
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 383
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp