Att göra med tonåringar i Uppland

Bukefalos 30 år!

På gelato-listan så gör jag en fuling och lägger till Fiket i Färnebo (ligger i Västerfärnebo), som imo är outstanding. Det är en bit från Uppsala, men tänker om ni ändå rör er iväg mot Sala :angel: . De har annat gott också, bl a de godaste bullarna!
@nyttnick som kombo med Fiket i Färnebo (rekommenderas varmt) kan man även åka till Hälleskogsbrännan och se hur växtligheten har kommit tillbaka efter den stora branden.

Strax utanför Västerås finns också Gäddeholm med Wåffelbaren, rekommenderar att dela på en matvåffla och en efterrättsvåffla. ;) Mysig lite trädgårdshandel och fina vandringsleder. Man kan även åka till Ängsö slott, ta en slottstur, vandra längs med vattnet och så måste man besöka Ängsö fisk också. :)

Vill man har mer action är Kokpunkten populärt, är man ändå i Västerås så finns också Prison Island och om man gillar museum så är Karlsgatan 2 värt ett besök. Man kan även boka olika typer av historiska vandringar i Västerås med Delia och Dåtiden.

Paleontologen förevisar stor mängd coola dinosaurieskelett (tror de säger det är bra jmf Naturhistoriska ur ett rent -skelett perspektiv, kanske inte ur ett åskådarperspektiv :laugh: ) på ett ganska ocoolt vis :) (dvs ett par rum som är totalt smockfulla av gamla ben o gipsavgjutningar) vilket jag gillar. Näraliggande museum (som i tvärs över gården eller ngt) har andra skumma utdöda tjur. Så en småmuseum räd i Uppsala kanske.
Evolutionsmuseet har världens största utställning av kinesiska dinosaurier utanför Kina.

@nyttnick Kom också på; Broborg utanför Knivsta. En gammal förglasad (eller vad det heter) fornborg längs med den gamla vattenvägen ut till Östersjön. Den omnämns också i SVT:s program om nytolkningen av Beuwolf, och åtminstone en forskare tror att den är viktig i den berättelsen.

Wenngarns slott. De har en rätt bra lunchbuffé som är öppen även på helger.

Hammarskog är fint för strosande och bad.

Om ni gillar att vandra. Ta tåget till Knivsta och gå sedan Upplandsleden till Flottsundsbron så kan man ta bussen därifrån till Uppsala central.

@nyttnick som kombo med Fiket i Färnebo (rekommenderas varmt) kan man även åka till Hälleskogsbrännan och se hur växtligheten har kommit tillbaka efter den stora branden.

Strax utanför Västerås finns också Gäddeholm med Wåffelbaren, rekommenderar att dela på en matvåffla och en efterrättsvåffla. ;) Mysig lite trädgårdshandel och fina vandringsleder. Man kan även åka till Ängsö slott, ta en slottstur, vandra längs med vattnet och så måste man besöka Ängsö fisk också. :)

Vill man har mer action är Kokpunkten populärt, är man ändå i Västerås så finns också Prison Island och om man gillar museum så är Karlsgatan 2 värt ett besök. Man kan även boka olika typer av historiska vandringar i Västerås med Delia och Dåtiden.
Ängsö har jag inte varit på faktiskt.
Hälleskogsbrännan åkte jag till 2 år efter branden. Jag hade hoppats på att se bandnäva, men det var nog för sent för den.

Evolutionsmuseet har världens största utställning av kinesiska dinosaurier utanför Kina.

@nyttnick Kom också på; Broborg utanför Knivsta. En gammal förglasad (eller vad det heter) fornborg längs med den gamla vattenvägen ut till Östersjön. Den omnämns också i SVT:s program om nytolkningen av Beuwolf, och åtminstone en forskare tror att den är viktig i den berättelsen.

Wenngarns slott. De har en rätt bra lunchbuffé som är öppen även på helger.

Hammarskog är fint för strosande och bad.

Om ni gillar att vandra. Ta tåget till Knivsta och gå sedan Upplandsleden till Flottsundsbron så kan man ta bussen därifrån till Uppsala central.
Skämtar du? Jag skäms lite nu. Jag är uppvuxen i Knivsta och har aldrig hört talas om Broborg :o

Passar även på att tipsa om folk är i Uppsala att ta buss nr 2.

Börja i gamla Uppsala (hållplats kungshögarna)
Sen in till stan om man är intresserad av det.
Från hållplatsen Slottsbacken är det nära till slottet, Carolina Rediviva, domkyrkan, universitetshuset och Gustavianum.
Någon hållplats efter det är Zoologiska och slottsträdgården.
Sen åker man lite längre ut till Kung Björns hög.

Brukar kalla den linjen för "den historiska linjen" för den passerar så många sevärdheter.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?