Som sagt, har man råd att prioritera så har man. Har man inte råd så har man inte. Jag har inte skrivit någonting om höjda bidrag om du läser, jag skriver om rätten att få göra det man vill med pengarna man får. Lägger man dom på mat så gör man, lägger man dom på djuren så gör man det, lägger man dom på typ golf får man göra det. Bara det håller en flytande och lust och hopp och energi finns att få ordning på livet.
Som sagt, folk avgör själva vad dom klarar sig på, oftast så klarar man sig på lite mat men man får ge upp det här med att unna sig någonting helt enkelt. Tråkigt tycker vissa men okej för andra. Det hade varit en större stress för mig att vara utan pengar och utan hund. Jag hade aldrig köpt mera mat bara för att jag inte har någon hund tex, för varför egentligen när det enda jag hade i livet hade varit borta. Det är så jag känner iallafall. För vissa är hunden faktiskt det som gör att man orkar med att kämpa sig upp från sin situation.
Och om man lägger undan pengarna så blir det inte en sådan stress heller med djur då man har råd om det händer någonting.
Och det här med att bara det basala ska finansieras så är ju det en förutsättning då att det enbart innebär att man har försörjningsstöd en kort begränsad tid i väntan på ett jobb tex, inte när man är i en situation där jobb antagligen mer eller mindre är uteslutet men man inte heller är sjuk eller dålig nog för att sjukpensionera sig. Då står dom i läget att mer eller mindre en stor del av sitt liv enbart få pengar att hålla kroppen i liv. Inte ha rätt till aktiviteter eller kunna göra någonting alls egentligen annat än att vara hemma och överleva. Det är inte rätt.