Att ha eget ansvar för en ponny..........

D

Dextrosol

På vårt stall finns det nu ett flertal tjejer i 10-13 års åldern som har antingen egen pålle eller är fodervärd. I ett flertal av familjerna släpps bara tjejerna av o hämtas sedan ett par timmar senare. Jag tycker igentligen inte att det är rätt - framförallt mot hästarna - när man lägger så stort ansvar som det är att ha egen häst på så unga barn.

Det blir ofta jag som egen förälder + ett par till som retar oss på att de ex. inte sopar, plockar undan, plockar upp skit från ryktplatsen etc.

I går såg jag 2 av tjejerna rida minst 1,5 tim på en av ponnyerna (med inspänning) som dessutom tävlat dagen innan. Jag blir både upprörd o besviken. Det gäller ju att man som vuxen lär barnet hur man sköter en häst. Visst är det igentligen föräldrarnas ansvar - men i detta fallet kan föräldrarna säkert mindre än barnen.

Vad gör man?? Det är jobbigt att lägga sig i allting också - ibland blir man bara så trött.........men då jag ömmar för hästen så blir det väl så till slut i alla fall att jag kommer att säga ifrån.

Även om en förälder inte kan så mycket om hästar/skötsel så tycker jag ändå att man som vuxen måste förstå att det är ett mycket stort ansvar man lägger på barnet genom att köpa/hyra en ponny, utan att själv engagera sig. :confused:
 
Jag tycker att du ska prata med barnens föräldrar om hur du känner det...Att prata med barnen direkt tror jag inte ger så mycket.

Jag har själv barn med ponny, men våra barn är aldrig ensamma i stallet utan någon av oss föräldrar är alltid med. Nu är ju vi hästkunniga och intresserade vilket kanske underlättar, men jag tycker inte att man som förälder kan lägga hela ansvaret på ett ganska litet barn...
 
Sådant har man ju sett alltför många ggr! :crazy:
Jga tycker synd om barnen som lämnas med ett så stort ansvar, och dessutom förstår jag inte att föräldrarna VÅGAR!
För ofta är det ju ren vådlig ridning och skötsel barnen gör, så att det ska hända en olycka är ju RÄTT stor RÄTT ofta! :crazy:

Likaså det du skriver att man förväntas plocka upp efter ungdomarna! Varför i hela friden då tycker jag?! :confused:
Även jag var VANSINNIG när ngn av ungdomarnas hästar skitit mitt i gången och de lämnat det där, när de slängde utrustning hur som helst osv! :mad:

Dessutom undrar jag om föräldrarna i fråga SKITER PENGAR eftersom de inte lär sina barn att vara mer rädd om dyr utrustning!? :confused:

Så med den erfarenhet jag har av ungdomar, så är det en sak som gäller om jag har eget stall och ska ha inackorderingar:
BARA EN TONÅRING PER GÅNG inackorderad! Jag orkar inte med fler!
Orkar inte oroa mig för att ngn häst ska skada sig på kringslängd utrustning, städa efter dem osv.
Dessutom så var de ofta ENORMT högljudda när de var fler än en! Argumentet att stallet var hästarnas hem, och INTE skulle skrikas i, has vattenkrig i osv var det ingen av dem som höll med om!
Jag orkar med deras höga volym, men ska verkligen hästarna behva göra det?! :confused:
 
Flera stall runtom Lund kräver att föräldrarna finns där och hjälper till om deras barn är under 18år.

Tycker själv det är super just för att allt ska funka och sen för att det ska finnas en vuxen till hand.

Tycker nog åxå du ska ha ett stallmöte kanske med hela stallet inkl. föräldrar och dra igenom det du och dom andra har på hjärtat!!!
 
Jag kan inte förstå det. Jag är alltid med i stallet, skulle aldrig våga låta mina barn vara där själva. Det är så lätt att det händer en olycka, ibland rider min dotter själv på ridbanan, men då är jag i stallet och mockar. Jag följer alltid med när de rider ut, någon enstaka gång har de ridit ut med några andra hästar i stallet, men de ryttarna är äldre.
Fluff
 
Det är verkligen inte bra. jag har själv inackorderingar i mitt stall och har haft yngre sådana oxå. Men antingen har mamma varit med eller så har jag, eller någon annan vuxen i stallet hjälpt till och övervakat i samråd med mamman.

Vi har visst haft samma problem som du beskriver med att de slarvar med sina saker och inte städar plockar undan, men om mamman inte varit där så har jag agerat "mamma" och sagt till barnen, det har aldrig varit något problem eftersom mammorna och jag klargjort att jag kommer att göra detta från början.

Det är oxå en ansvarsfråga, jag kommer ihåg när man själv var i den åldern, då gjorde jag saker som jag aldrig hade gjort nu, t ex ridit hästen för hårt eller liknande. Det är svårt när föräldrarna inte har hästkunskap för jag tror inte de förstår hur stort ansvaret är eller vilka risker det finns. Hästkörkort för förälder och barn vore bra, eller kurser som riktar sig till icke hästkunniga ponnymammor och pappor.
 
MIna flickor har haft egen häst sedan de var 8 år. Jag har alltid varit med i stallet - däremot har jag inte varit deras stalledräng. Var och en sköter sin egen häst. Barnen blir inte slarvmajor av sig själv, det finns en anledning och det stavas oftast föräldrar. Antingen är de inte närvarande eller så är det föräldrarna som mockar, sopar och plockar undan.
 
Många föräldrar tror tyvärr att det bara är att köpa en häst/ponny till sitt barn och så ska de klara av det själva *Suck*

Nu är ju inte alla sådana men det finns!

Har sett hästar och framför allt många ponnier pga att föräldrar låter barnet sköta allt och i dessa fall kanske barnet i fråga inte har så mycket kunskap heller.

Ta upp det med barnens föräldrar! Det är ju synd om ponnyn!
 
Många här förundras över att föräldrarna vågar lämna sina barn i stallet själva utan övervakning, det tror jag beror på att de föräldrarna fatiskt inte vet vad som kan hända.

Jag och min syster fick foderhäst när vi var 13 resp 11 år gamla. För det mesta var varken mamma el pappa med i stallet, det händer faktiskt oftare nuförtiden :) Men då hade vi hästen i ett stall som ägdes av vänner till familjen som hjälpte till väldigt mycket. Och för det mesta var vi flera i stallet samtidigt. Så de gånger jag el syrran var där helt ensamma är ganska lätt räknade. De som ägde stallet skulle självklart sagt till föräldrarna om något inte funbkade som det skulle.

Men i det fallet var det oftare stallägarens barn som lämnade grejer framme och skit i gången.

Det bästa är nog att säta sig ner och prata med föräldrarna och kolla upp hur mycket de faktiskt vet om häst- och stallskötsel.
 
Det är synd att många föräldrar ej tycks veta vilket ansvar det är med häst.De vet nog antagligen inte vilka risker man utsätter sig för heller! I ett stall som vi stod i så var det en ung tjej som fick en travare. Hästen var ej riden på länge samt att hon precis blivit av med ett föl. JAg kan säga att situationen var ohållbar! Direkt livsfarligt!
Jag anser att det bör finnas vuxna i stallet som kan finnas tillhands.

/ Sandra :)
 
Kan också bero på hur pass erfaren el. mogen barnet/tonåringen är för sin ålder.
Föräldrarna har yttersta ansvaret - absolut! Men om t.ex en 13-åring har ridit sen h*n kunde gå och verkligen är ansvarsfull och vet vad man gör och inte gör, så, ja, varför inte?
Men innerst inne tycker jag att om man ska häst vid så ung ålder så MÅSTE föräldrarna vara hästkunniga så att de vet vilket ansvar det är.
De vuxna i stallet ska inte agera "extramammor", tycker jag! Har man inte hästkunniga föräldrar så får man vänta tills man är vuxen och kan ta ansvaret själv.
 
Hej!
Usch, nu får jag dåligt samvete som sitter hemma och surfar medans barnen är själva i stallet. Anledningen just idag är att jag är totalt blåslagen efter att ha blivit avkastad igår... Hoppas att de två systrarna på 13 och 16 år kan ta hand om varandra och två hästar utan att missa några viktiga detaljer. Hoppas också att de inte stör de vuxna stallkompisarna. Varje kväll avslutas med samma mantra: Har dom (hästarna) fått vatten? Har dom fått hö? Är nästa dags mat fixad? Skulle de ha glömt att sopa eller plocka i ordning efter sig får de säkert ett påpekande från någon i stallet. Men visst är det ett stort ansvar för en tonåring. Det håller jag med om till 100%. Men det är också tufft som förälder om man aldrig skulle kunna lämna dem själva. Även jag måste någon gång kuna göra något annat än att vara stallvärdinna.
Fundersamma hälsningar - Nocke
 
Jag håller helt med !

Om barnen får regler och säkerhetstänkande inpräntat från första dagen så är de ofta ganska mogna hästägare som 13-åringar, men jag tror precis som du att det krävs hästkunniga föräldrar (i de flesta fall).

Jag har varit skitsträng med mina ungar. Både vad det gäller hur de rider sina ponnyer, till skillnad från andra "ponnymammor" i vårt stall - de tror att de gör ungen en tjänst när de låter dem hoppa tre gånger i veckan och rida ut resten - ungen tycker ju att det äääääär så kul att hoppa och hästen verkar ju också tycka det är kul - suck - och vad det gäller ordning och reda. De vet att jag inte tar hand om deras skit eller är deras dräng. De sköter sig i stort sett prickfritt.
 
Jag håller helt med !

Om barnen får regler och säkerhetstänkande inpräntat från första dagen så är de ofta ganska mogna hästägare som 13-åringar, men jag tror precis som du att det krävs hästkunniga föräldrar (i de flesta fall).

Jag har varit skitsträng med mina ungar. Både vad det gäller hur de rider sina ponnyer, till skillnad från andra "ponnymammor" i vårt stall - de tror att de gör ungen en tjänst när de låter dem hoppa tre gånger i veckan och rida ut resten - ungen tycker ju att det äääääär så kul att hoppa och hästen verkar ju också tycka det är kul - suck - och vad det gäller ordning och reda. De vet att jag inte tar hand om deras skit eller är deras dräng. De sköter sig i stort sett prickfritt.

För att inte tala om säkerhetsbiten....tja mycket är det att hålla koll på
 
Min nioåriga dotter som inte kan rida särskilt bra(läs nästan inte alls)sa så här tidigare i år:Mamma vad kul när hästarna inte ska gå ute längre för då kan jag mocka och göra mat och borsta Holly åt dig.Och du får jag ta in henne ibland också?
Hon vill hellre pyssla än rida ok den hästen är nästan 170 cm i mkh och lika snäll.Så jag tror jag ska börja leta liten snäll läromästare till henne och syskonen.I ett stall jag stod i förut där mockade mamman när barnet red,sopade fixade mat och plockade undan,det blir fel då.Barn behöver ta ansvar för sina handlingar även om dom är unga hur ska dom annars kunna göra det när dom blir vuxna?
MVH Rex
 
Ett barn på 8-9 år klarar inte att sköta en häst på egen hand...Dessutom så kan det ta bort glädjen om man redan i unga år har en massa "måsten"! Det är bättre att vara med i stallet som vuxen och låta barnen växa in i rollen som hästägare.
Jag har iaf lyckats bli en ansvarsfull vuxen trots att mina föräldrar hjälpte mig i stallet när jag var liten :)
 
Precis , en lagom balans måsta man hålla. Nu har vi ju stallet hemma på gården så det är lättare. Vi har våra egna regler dottern och jag.
När dottern fick sin första ponny var hon 2½ år. Då fixade jag allt. Nu är hon precis fylld 10 och har 3 ponnys. Hon sköter allt utom mockning. Helt enkelt eftersom hon inte har längd och styrka att köra skottkärran i leran (vi har sk. engelskt stall utan stallgång). In och utsläpp, matblandning, hö, strö i boxarna, täcken, rykt och ridning 6 dar i veckan.

Jo, hon är kass på att smörja sadlar och träns så det brukar vi hjälpas åt med då och då. :)
 
Dessutom så kan det ta bort glädjen om man redan i unga år har en massa "måsten"!

Tyvärr tror jag att du har helt fel där - eller rättare sagt, om man resonerar så dvs sköter ALLT tungt och jobbigt så blir ungarna bortskämda och lär sig inte att hästar är BÅDE kul och jobb. Nu menar jag INTE att man skall utsätta dem för omöjliga arbetuppgifter som de rent fysiskt inte klarar av, om man är rädd att man tar bort glädjen så tror jag inte att ungen har intresset egentligen. Jag kan ju bara jämföra mina som fått göra allt (utom mockning när de var mindre) och en annan av inackorderingarna - den tjejen är helt j-la vidrig. Hennes pappa gör precis ALLT och har alltid gjort, nu har äldsta dottern tappat intresset, och yngsta är på god väg att också göra det - och pappan gör allt för att de skall behålla intresset genom att bara låta dem göra det som är kul och roligt
 
Jag har inte sagt att hon ska hand om en ev ponny själv heller men att hon vill göra allt det tråkiga visar på att hon vet att det innbär ett visst ansvar att ta hand om en häst OCH att hon är villig att ta en del eller hela det ansvaret.Naturligtvis så kommer hon eller hennes mindre syskon vara själva i stallet(har eget),det får dom inte nu heller.Jag är alltid med när barnen är i närheten av hästarna.Jag gillar ialla fall inte ungar som får allt serverat på silverfat,att ha häst är faktiskt inte bara ridning det är allt annat också.Låt gå för att tömma dyngkärran det kan var för jobbigt,men det finns små skottkärror också.Mina barn tycker det är roligt att fylla på vatten åt hästarna,så dom går mellan kranen och boxen med en liten femlitershink,visst många gånger blir det men vad gör det?
MVH Rex
 
Mina barn gör det dom klarar av...Numera mockar min dotter ibland, men är man en smal åttaåring så är det inte så lätt att få med sig skottkärran ut :)

Men många barn har ju inte hästerfarenheten från så tidig ålder, och dom barnen tror jag inte klarar av att sköta en ponny helt på egen hand.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 699
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 424
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Märker att dottern som är tonåring har tröttnat på sin c-ponny. Den är det en stökig, orolig ponny och är en import. De har aldrig...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 294
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp