Att ha en hästskötare

spinxx

Trådstartare
Nu har jag ingen aning om detta hamnade på rätt plats, men here we go.

Jag har funderat över möjligheten att ha en hästskötare.
Idag har jag en hopphäst som jag rider 5 dagar i veckan, min syster rider en dag och hästen vilar en dag.
Jag vill gärna slippa åka ut till stallet helt under vilodagarna för att ge min sambo mer tid (jag är alltid hemma 22:00 efter vanliga stalldagar p.g.a. sent jobb) Jag vill inte ha en till medryttare,
Jag vill att någon borstar och pysslar om henne under vilodagarna (vilket är det jag gör i nuläget)

Kan man hitta någon som vill åka ut och bara borsta/mysa? Finns det folk för det?
Är det helt befängt av mig att tänka att någon kanske vill det?
Oftast är det ju småtjejer som hänger i stallen och gillar att pyssla, vågar man ha ett barn i ett hoppstall?(enbart hantering utav mitt sto som är cool i hantering)
Jag kan tänka mig att betala en liten peng.. men då blir det ju svart? :confused: Om personen i fråga kan rida kan denne få följa med på uteritter ibland, men det handlar väl om max 4ggr per år.

Vill väll egentligen bara bolla tankarna med er, försöker hitta en lösning som underlättar min relation utan att det påverkar min häst eller ridningen. (typ trolleri, men det är värt ett försök) :D

hit me! Är jag naiv?
 
Nu har jag ingen aning om detta hamnade på rätt plats, men here we go.

Jag har funderat över möjligheten att ha en hästskötare.
Idag har jag en hopphäst som jag rider 5 dagar i veckan, min syster rider en dag och hästen vilar en dag.
Jag vill gärna slippa åka ut till stallet helt under vilodagarna för att ge min sambo mer tid (jag är alltid hemma 22:00 efter vanliga stalldagar p.g.a. sent jobb) Jag vill inte ha en till medryttare,
Jag vill att någon borstar och pysslar om henne under vilodagarna (vilket är det jag gör i nuläget)

Kan man hitta någon som vill åka ut och bara borsta/mysa? Finns det folk för det?
Är det helt befängt av mig att tänka att någon kanske vill det?
Oftast är det ju småtjejer som hänger i stallen och gillar att pyssla, vågar man ha ett barn i ett hoppstall?(enbart hantering utav mitt sto som är cool i hantering)
Jag kan tänka mig att betala en liten peng.. men då blir det ju svart? :confused: Om personen i fråga kan rida kan denne få följa med på uteritter ibland, men det handlar väl om max 4ggr per år.

Vill väll egentligen bara bolla tankarna med er, försöker hitta en lösning som underlättar min relation utan att det påverkar min häst eller ridningen. (typ trolleri, men det är värt ett försök) :D

hit me! Är jag naiv?
Jag tror tyvärr inte att någon vill komma ut bara för att borsta. Det finns säkert men kan vara svårt att hitta.

Jag hade inte vågat ha barn ute i stallet själva med mina hästar, kanske om du hittar någon riktigt ambitiös som du kan hålla lite koll på den första tiden.
Men problemet med barn man inte känner är att dom ofta tröttnar fort och ibland inte dyker upp osv. Så där kommer ambitionen in.

Men att byta tjänster med någon i stallet kan ju vara ett alternativ också.

Lägg upp en annons på fb eller liknande, så får du se om du får napp.
 
När jag var arbetslös en period fick inte min kompis mocka åt sina hästar vissa dagar för jag ville ut och mocka =D
Fick även rida såklart , men ofta åkte jag bara för pysslet under vintern, så det finns, kanske svårt att hitta någon helt okänd , kollat i bekantskapskretsen ?
 
Jag tror tyvärr inte att någon vill komma ut bara för att borsta. Det finns säkert men kan vara svårt att hitta.

Jag hade inte vågat ha barn ute i stallet själva med mina hästar, kanske om du hittar någon riktigt ambitiös som du kan hålla lite koll på den första tiden.
Men problemet med barn man inte känner är att dom ofta tröttnar fort och ibland inte dyker upp osv. Så där kommer ambitionen in.

Men att byta tjänster med någon i stallet kan ju vara ett alternativ också.

Lägg upp en annons på fb eller liknande, så får du se om du får napp.

Det finns dom som betalar för att få pyssla med hästen...
 
Nu har jag ingen aning om detta hamnade på rätt plats, men here we go.

Jag har funderat över möjligheten att ha en hästskötare.
Idag har jag en hopphäst som jag rider 5 dagar i veckan, min syster rider en dag och hästen vilar en dag.
Jag vill gärna slippa åka ut till stallet helt under vilodagarna för att ge min sambo mer tid (jag är alltid hemma 22:00 efter vanliga stalldagar p.g.a. sent jobb) Jag vill inte ha en till medryttare,
Jag vill att någon borstar och pysslar om henne under vilodagarna (vilket är det jag gör i nuläget)

Kan man hitta någon som vill åka ut och bara borsta/mysa? Finns det folk för det?
Är det helt befängt av mig att tänka att någon kanske vill det?
Oftast är det ju småtjejer som hänger i stallen och gillar att pyssla, vågar man ha ett barn i ett hoppstall?(enbart hantering utav mitt sto som är cool i hantering)
Jag kan tänka mig att betala en liten peng.. men då blir det ju svart? :confused: Om personen i fråga kan rida kan denne få följa med på uteritter ibland, men det handlar väl om max 4ggr per år.

Vill väll egentligen bara bolla tankarna med er, försöker hitta en lösning som underlättar min relation utan att det påverkar min häst eller ridningen. (typ trolleri, men det är värt ett försök) :D

hit me! Är jag naiv?
Kan inte systern ta vilodagen också, som tack för att hon får rida?
 
Är det inte betydligt enklare att fråga någon i stallet och ev ge dem en peng om ni inte byter tjänster ? Det hade iallafall jag tyckt .

Det hade naturligtvis varit det enklaste alternativet. Men vi är ett litet stall med 10 tävlingshästar, jag är den enda som bara har en häst. De andra ryttarna/ägarna har inte tid eller lust att pyssla med min om dagarna. De har flera egna hästar att rida/sköta/mocka åt.
Missförstå mig inte, vi hjälps alla åt när vi är på semestrar etc. och sammanhållningen är kanon. Men jag vill hitta någon som vill pyssla och stallkompisarna kommer bara "göra det som måste göras" om jag ber om hjälp.

Kan inte systern ta vilodagen också, som tack för att hon får rida?

Det absolut bästa alternativet. Men systern spelar elitfotboll och går idrottsgymnasium så hon har inte en suck att hjälpa mig mer än en dag. Hon rider som en gud, och är bästis med hästen (så jag väntar på att hon skall skippa fotbollen helt :angel:) jag skulle aldrig vilja byta ut henne mot någon annan som skulle kunna ta två dagar,

Men skulle man typ kunna skriva på Facebook?
Jag är nog bara rädd för att folk skall tycka att jag tigger gratishjälp med ett slitjobb.
Även om jag själv har haft perioder där jag gärna hade åkt ut och pysslat en gång i veckan.
 
Svår fråga, kanske det finns någon sjukskriven/dagledig/pensionär som vill komma ut och pyssla. Men det är kanske inte så enkelt att hitta rätt. Barn är säkert enklast att hitta, men det ser jag inte som ett alternativ.

Bara att annonsera och testa :)
 
Det hade naturligtvis varit det enklaste alternativet. Men vi är ett litet stall med 10 tävlingshästar, jag är den enda som bara har en häst. De andra ryttarna/ägarna har inte tid eller lust att pyssla med min om dagarna. De har flera egna hästar att rida/sköta/mocka åt.
Missförstå mig inte, vi hjälps alla åt när vi är på semestrar etc. och sammanhållningen är kanon. Men jag vill hitta någon som vill pyssla och stallkompisarna kommer bara "göra det som måste göras" om jag ber om hjälp.



Det absolut bästa alternativet. Men systern spelar elitfotboll och går idrottsgymnasium så hon har inte en suck att hjälpa mig mer än en dag. Hon rider som en gud, och är bästis med hästen (så jag väntar på att hon skall skippa fotbollen helt :angel:) jag skulle aldrig vilja byta ut henne mot någon annan som skulle kunna ta två dagar,

Men skulle man typ kunna skriva på Facebook?
Jag är nog bara rädd för att folk skall tycka att jag tigger gratishjälp med ett slitjobb.
Även om jag själv har haft perioder där jag gärna hade åkt ut och pysslat en gång i veckan.

Ja, det tycker jag absolut att du kan göra, vilket jag även skrev i mitt svar.
Folk kan ju tycka alla möjliga saker, men det spelar väl ingen roll egentligen?
Lägg ut en annons och så får du se om det finns någon som vill åka ut för pyssel i stallet.
 
Det hade naturligtvis varit det enklaste alternativet. Men vi är ett litet stall med 10 tävlingshästar, jag är den enda som bara har en häst. De andra ryttarna/ägarna har inte tid eller lust att pyssla med min om dagarna. De har flera egna hästar att rida/sköta/mocka åt.
Missförstå mig inte, vi hjälps alla åt när vi är på semestrar etc. och sammanhållningen är kanon. Men jag vill hitta någon som vill pyssla och stallkompisarna kommer bara "göra det som måste göras" om jag ber om hjälp.



Det absolut bästa alternativet. Men systern spelar elitfotboll och går idrottsgymnasium så hon har inte en suck att hjälpa mig mer än en dag. Hon rider som en gud, och är bästis med hästen (så jag väntar på att hon skall skippa fotbollen helt :angel:) jag skulle aldrig vilja byta ut henne mot någon annan som skulle kunna ta två dagar,

Men skulle man typ kunna skriva på Facebook?
Jag är nog bara rädd för att folk skall tycka att jag tigger gratishjälp med ett slitjobb.
Även om jag själv har haft perioder där jag gärna hade åkt ut och pysslat en gång i veckan.
Tror dock hästen klarar sig utmärkt utan pyssel en dag i veckan :)
Ofta ställer vi höga krav på oss själva.
 
Kan du inte köpa till mocking en dag per vecka?

Om du läser tråden så skulle det absolut gå, men det är inte det jag är ute efter.
Jag vill få hästen visiterad och borstad, i vinter ev. få hjälp med mugg-behandling och det går inte att köpa till, tyvärr. ;)
 
Känner inte din syster någon som kanske vill? Tänker att det är lättare att hitta någon man känner. :)

Annars tror jag facebook också är ett alternativ. Jag ville gärna ha precis den här lösningen innan jag skaffade häst eftersom jag inte gillar att rida, men det är sällan folk annonserar om sånt. :p
 
Om du läser tråden så skulle det absolut gå, men det är inte det jag är ute efter.
Jag vill få hästen visiterad och borstad, i vinter ev. få hjälp med mugg-behandling och det går inte att köpa till, tyvärr. ;)

Jag läste hela tråden men missade tydligen det, my mistake.
Helt övertygad om att hästen överlever utan borstning och pyssel.
Mugg hade jag personligen sett över själv.
 
@spinxx jag tänker nog som flera i tråden att borstning och pyssel känns överkurs att anlita ngn om det handlar om typ 2 dagar i veckan då hästen ändå vilar och ingen ska mocka och fixa utan bara "pyssla" ?
Jag tror utifrån eget tycke och erf att ingen häst i sak behöver borst och pyssel ngn enda dag i veckan när den i övrigt har ren Box, foder , ses över att den är hel och frisk osv av de som sköter stallet /in och utsläpp ? Jag ser inte riktigt behovet att hitta ngn som ska pyssla utifrån det - om du har stallfolk att byta lite småtjänster med som tex att se till lite mugg några minuter en dag här och där ?

Men visst kanske du hittar ngn som vill pyssla ? Bara att prova annonsera som flera kommenterat :) jag tror inte däremot det är så rimligt realistiskt .
 
Senast ändrad:
Nu har jag ingen aning om detta hamnade på rätt plats, men here we go.

Jag har funderat över möjligheten att ha en hästskötare.
Idag har jag en hopphäst som jag rider 5 dagar i veckan, min syster rider en dag och hästen vilar en dag.
Jag vill gärna slippa åka ut till stallet helt under vilodagarna för att ge min sambo mer tid (jag är alltid hemma 22:00 efter vanliga stalldagar p.g.a. sent jobb) Jag vill inte ha en till medryttare,
Jag vill att någon borstar och pysslar om henne under vilodagarna (vilket är det jag gör i nuläget)

Kan man hitta någon som vill åka ut och bara borsta/mysa? Finns det folk för det?
Är det helt befängt av mig att tänka att någon kanske vill det?
Oftast är det ju småtjejer som hänger i stallen och gillar att pyssla, vågar man ha ett barn i ett hoppstall?(enbart hantering utav mitt sto som är cool i hantering)
Jag kan tänka mig att betala en liten peng.. men då blir det ju svart? :confused: Om personen i fråga kan rida kan denne få följa med på uteritter ibland, men det handlar väl om max 4ggr per år.

Vill väll egentligen bara bolla tankarna med er, försöker hitta en lösning som underlättar min relation utan att det påverkar min häst eller ridningen. (typ trolleri, men det är värt ett försök) :D

hit me! Är jag naiv?
Sätt upp en lapp i stallet så slipper du gå ut offentligt. Är ni flera där så kanske någon känner någon trevlig och duktig person. Tillsammans blir ni rätt många som ni känner.

Det kan ju hända att du faktiskt gör någon glad och det är väl inte fel i dagens samhälle.
 
Tack för alla svar!
Jag tror jag gör så att jag byter tjänster med en tjej i stallet som bara kan göra jobbet åt mig en dag i veckan. (hon behöver samma hjälp utav mig) Hästen får klara sig utan "pyssel" den dagen. Jag skall dock försöka tala med personen i fråga och snällt be henne visitera hästen åtminstone. Det får duga.
Jag har nog ställt lite väl höga krav på mig själv :angel:
Håller ögon och öron öppne efter någon som ev. vill pyssla, dyker det upp så dyker det upp :)

Jag kom hem från 10 dagar semester i måndags och såg att de två tjejerna i stallet som haft ansvaret de tre sista dagarna bara gjort jobbet och inte visiterat. Hästen hade ganska stora, om än ytliga sår på benen som till synes inte hade blivit omhändertagna. Det hade dock redan blivit skorpor ovanpå, och det ser "ok" ut nu. Men ingen utav tjejerna hade tittat till hästen de sista tre dagarna. Och det är det jag är rädd för när jag ber om stalltjänster :( De har "för mycket att göra" med sina egna. En pysselgalning hade aldrig missat det där :rofl:
 
Tack för alla svar!
Jag tror jag gör så att jag byter tjänster med en tjej i stallet som bara kan göra jobbet åt mig en dag i veckan. (hon behöver samma hjälp utav mig) Hästen får klara sig utan "pyssel" den dagen. Jag skall dock försöka tala med personen i fråga och snällt be henne visitera hästen åtminstone. Det får duga.
Jag har nog ställt lite väl höga krav på mig själv :angel:
Håller ögon och öron öppne efter någon som ev. vill pyssla, dyker det upp så dyker det upp :)

Jag kom hem från 10 dagar semester i måndags och såg att de två tjejerna i stallet som haft ansvaret de tre sista dagarna bara gjort jobbet och inte visiterat. Hästen hade ganska stora, om än ytliga sår på benen som till synes inte hade blivit omhändertagna. Det hade dock redan blivit skorpor ovanpå, och det ser "ok" ut nu. Men ingen utav tjejerna hade tittat till hästen de sista tre dagarna. Och det är det jag är rädd för när jag ber om stalltjänster :( De har "för mycket att göra" med sina egna. En pysselgalning hade aldrig missat det där :rofl:

Fast vad förväntar du dig att man ska göra med ytliga sår?
Mina veterinärer säger att man ska ge fasen i att peta på dom.
Många stör läkningen med onödigt petande och tvätt med diverse hjälp (snarare skälp) medel...

Ytliga sår har mina hästar typ jämt, och oftast lyder jag veterinären så råd och gör inte ett skitkul med dom.
Bara konstaterar att dom är där.
 
Tack för alla svar!
Jag tror jag gör så att jag byter tjänster med en tjej i stallet som bara kan göra jobbet åt mig en dag i veckan. (hon behöver samma hjälp utav mig) Hästen får klara sig utan "pyssel" den dagen. Jag skall dock försöka tala med personen i fråga och snällt be henne visitera hästen åtminstone. Det får duga.
Jag har nog ställt lite väl höga krav på mig själv :angel:
Håller ögon och öron öppne efter någon som ev. vill pyssla, dyker det upp så dyker det upp :)

Jag kom hem från 10 dagar semester i måndags och såg att de två tjejerna i stallet som haft ansvaret de tre sista dagarna bara gjort jobbet och inte visiterat. Hästen hade ganska stora, om än ytliga sår på benen som till synes inte hade blivit omhändertagna. Det hade dock redan blivit skorpor ovanpå, och det ser "ok" ut nu. Men ingen utav tjejerna hade tittat till hästen de sista tre dagarna. Och det är det jag är rädd för när jag ber om stalltjänster :( De har "för mycket att göra" med sina egna. En pysselgalning hade aldrig missat det där :rofl:
jag håller med dig om såren. Vi har haft folk som haft insläpp (men nu flyttat) som inte tyckt att det var deras jobb att kolla hästen. Jag kan bara tänka mig vilket liv det skulle varit om det varit deras häst. :banghead: Oavsett om de tvättar såren eller inte skulle jag vilja veta om såren så jag kan fixa någon annan som har tid att fixa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 202
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 314
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
11 758
Senast: Emine
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp