Att ha råd med häst

grodan21

Trådstartare
Hela mitt liv har jag drömt om att få komma ut på tävlingsbanorna, att när jag äntligen var klar med universitetsstudierna så skulle jag ha råd att köpa en till häst. Har idag en häst som är +20, som är en helt fantastisk individ. Är nu klar med studierna sen två år, men känner att jag kommer ju aldrig ha råd med att köpa mig en ny häst. Har inte speciellt stora utgifter, handlar inte speciellt mycket kläder och vet att man får offra mycket för att ha häst. Men även fast man har häst måste man ju äta och bo någonstans.

Hur får ni det att gå ihop? Tycker inte att jag tjänar jättedåligt, får strax under 20 000 kr efter skatt. Därför undrar jag hur ni lyckats att spara ihop pengar för att kunna köpa hästen och allt annats som behövs, bil, sadel, transport m.m. är ju inte direkt billigt och helst ska man ju inte vara helt barskrapad efter det heller. Visst att jag redan har en häst som måste försörjas gör ju att jag inte kan spara så mycket jag vill. Den stora kostnaden är ju egentligen inte inköpet utav hästen heller, sen kostar den ju varje månad med. Börjar bli trött på att jag aldrig lyckas uppfylla min dröm, men jag kanske måste offra mer för att ha råd med en till häst?
 
Är dock bara de senaste två månaderna jag fått så hög lön, har haft något lägre lön tidigare, ca 15 tkr. Ingen dålig lön det heller. Jag har sparat mycket pengar sen jag började jobba. Men sen hur lång till det tar att spara ihop till en häst beror väl på vilken typ av häst man vill ha?

Sen undrar jag även hur andra har råd med regelbundna träningar och tävlingar. Det blir hu snabbt en ganska hög summa.
 
Hade jag haft så hög lön hade jag lätt sparat ihop till en häst kontant på 2 år.

Kan du utveckla svaret?
Antar att TS ville ha lite mer konkreta tips/förslag..

Funderar också på hur man gör för att ha råd med "normala" halvblod som i mina ögon kostar väldigt mycket pengar.
 
Man sparar antar jag. Vi hade råd att köpa vår häst genom gamla sparpengar mamma satt undan flera år sedan. Sen är vi en familj med båda föräldrar som jobbar heltid, plus att vi får ytterligare "en lön" i och med att min syster är sjuk/utvecklingsstörd i månaden. Att pengar går åt i och med att vi är 6 personer i familjen gör ibland att ekonomin blir lite dålig vissa månader, men det fungerar väl.

Att vi sen köpte hästen för bara 15 tusen och inte någon högre summa som vi först tänkt lägga på hästköp, underlättade väl lite också. Men sen for ju kostnader iväg när man måste betala massa annat till honom. Men ja, jag stressar tills den dagen jag blir gammal nog att behöva betala själv för honom. Liksom, hur gör man som "ny" i jobbvärlden. :nailbiting:
 
Man sparar antar jag. Vi hade råd att köpa vår häst genom gamla sparpengar mamma satt undan flera år sedan. Sen är vi en familj med båda föräldrar som jobbar heltid, plus att vi får ytterligare "en lön" i och med att min syster är sjuk/utvecklingsstörd i månaden. Att pengar går åt i och med att vi är 6 personer i familjen gör ibland att ekonomin blir lite dålig vissa månader, men det fungerar väl.

Att vi sen köpte hästen för bara 15 tusen och inte någon högre summa som vi först tänkt lägga på hästköp, underlättade väl lite också. Men sen for ju kostnader iväg när man måste betala massa annat till honom. Men ja, jag stressar tills den dagen jag blir gammal nog att behöva betala själv för honom. Liksom, hur gör man som "ny" i jobbvärlden. :nailbiting:
Nackdelen med att bli vuxen är att man får massa andra tråkiga utgifter med. ;) Jag har ju "turen" att jag lever ensam, alltså kan jag välja vilka utgifter jag skaffar mig.

Tycker det känns ganska hopplöst att spara pengar, skulle jag hålla mig till samma ras som idag skulle jag kunna köpa en häst nästa vecka. Men vet inte om den skulle kunna uppfylla min dröm.
 
En del utrustning antar jag att du har. Transport är inget du måste köpa pang bom.
Du behöver heller inte köpa den dyraste innesadeln ;)
För runt 70 k kan du köpa en bra hobbyhäst för träning och tävling.
 
Bor själv med min dotter i en lägenhet och jobbar som uska på ett äldreboende o vi vet ju alla hur bra en sådan tjänar...... Men vi har två hästar som är inackorderade har ingen egen transport men får lätt tag i transport när vi behöver åka. Vi har inte jättedyra märkes träns utan klarar oss bra med hööks träns tex. Samma med täcken osv märket är inte viktigast utan det ska vara vattentätt och sitta bra på hästen. Nu rider ju vi mest i skogen o kanske inte visar upp oss så mycket så vi har inte de allra nyaste märkes schabraken utan ja vi har hela o rena schabrak i snygga färger. Vi köper faktiskt endel märkes grejor begagnat som vi har när vi vill piffa upp oss extra o ska i väg på något. På så vis kan man spara en del pengar.
 
Fast ska man köpa ett ganska normalt halvblod plus allt omkring räcker inte 120 000 speciellt långt, om man även ska köpa utrustning och fortfarande ha en buffert kvar.
Hur dyr häst vill du köpa? På vilken nivå?
Måste du köpa transport direkt?

Om du inte kan spara ihop hästen får du ju se över andra möjligheter. Lån, sälja något, fodervärd, etc
 
Okej, det du beskriver/vill ha innebär att du behöver i runda slängar 10 000 per månad att lägga på hästarna. Dvs lite mer än hälften av det du tjänar nu. Om det är det du vill satsa på så gäller det att titta på dina övriga utgifter. Du har ju levt på studiemedel innan, vad har du lagt dig till med sedan du började jobba?

I mina ögon är steg ett boendet, var bor du, hur bor du, flytta för att minimera kostnaderna. Bil måste du så klart ha, ta hjälp att hitta en som är billig i drift och (förhoppningsvis) inte behöver lagas stup i kvarten. Lär dig att göra enkla saker själv, däck, olja, lampor.

Transporten behöver glädjande nog inte vara så dyr, ett nytt golv är det viktigaste. Ny färg kan du fixa själv.

Sen kanske du inte har råd med två hästar, går det att hitta en fodervärd till din gamling? Annars kanske du får vänta tills han är borta, och lägga undan pengar till den nya under tiden.

Det krävs en hel del uppoffringar och prioriteringar för att ensam ta sig dit du vill. Många av de som är där har stöd av föräldrar eller respektive som subventionerar tex stallplats genom att det finns på gården.

Du får fundera på om du verkligen vill satsa, det finns ju mycket i livet man vill hinna med osv. Fördelen med våran sport är ju att den är öppen för alla åldrar. Du kanske är i ett bättre läge om 10 år. Under tiden är det väl inte fel att köpa en trevlig häst för en mindre prislapp, träna och tävla så mycket som du har råd, och få massa erfarenhet och kunskap som du har nytta av den dagen.
 
Det är inte riktigt så enkelt som att bara titta på vad man tjänar, allt hänger på vilka utgifter man har, vad de intjänade pengarna ska räcka till. Vissa måste prioritera bort ALLT för att ha råd med en häst, andra kan ha 5 hästar och ändå åka på utlandssemester varje år.

Det gavs något exempel på 120 000 i inköpspris, för det får du idag en välstammad, frisk halvblodshäst i 7-12-årsåldern med resultat i 110-120/LB-LA och kapacitet för lite mer men inte svårklassämnen direkt, utan lagom amatörhästar i mitt tycke. Men ligger ambitionen högre kostar de naturligtvis också mer!
Man kan spara, låna (både pengar och häst), chansa på något billigare med lite brister eller, om kunskapen finns, köpa föl/åring.
 
Kanske ska säga att det är en hobbytävlingshäst jag söker. En individ jag kan göra allt med, rida ut med, åka på tävlingar i dressyr, hoppning och fälttävlan. Tror att en häst som ligger under 100 tkr räcker långt för mig.

Min utgifter har inte ökat speciellt mycket sen jag var student, men sen dess har jag fått köpa bil och har tagit över utgifterna för nuvarande häst. Tror jag mina fasta utgifter är under 10tkr per månad. Men det kanske är bara att inse att det inte finns ekonomi till ytterligare så länge jag har kvar nuvarande.
 
Bor själv med min dotter i en lägenhet och jobbar som uska på ett äldreboende o vi vet ju alla hur bra en sådan tjänar...... Men vi har två hästar som är inackorderade har ingen egen transport men får lätt tag i transport när vi behöver åka. Vi har inte jättedyra märkes träns utan klarar oss bra med hööks träns tex. Samma med täcken osv märket är inte viktigast utan det ska vara vattentätt och sitta bra på hästen. Nu rider ju vi mest i skogen o kanske inte visar upp oss så mycket så vi har inte de allra nyaste märkes schabraken utan ja vi har hela o rena schabrak i snygga färger. Vi köper faktiskt endel märkes grejor begagnat som vi har när vi vill piffa upp oss extra o ska i väg på något. På så vis kan man spara en del pengar.
Jag är imponerad över att du får det ekonomiska att gå runt!
 
120 000 i ett svep kommer jag aldrig att lägga på en häst fast jag har de pengarna. Jag är helt enkelt för snål för det och lånar inte till hästköp. Däremot går det att spara ihop den summan på en inkomst kring 20 000 efter skatt (det är ungefär det jag tjänar). Jag lever rätt billigt och är som sagt snål :D Skulle kunna spara mycket mer om jag ville men nu vill jag hellre ha tre hästar och träna och tävla med två av dem. Under tävlingssäsongen som här är ungefär april-oktober tävlar jag en eller två gånger i månaden med en häst i taget. Jag har varken häftig bil eller transport men å andra sidan har jag inga lån på de grejer jag idag har. Transporten har jag lite tankar om att byta ut till en med sadelkammare men frågan är om jag orkar ta tag i den operationen.

Det jag skulle vilja säga är nyckeln till att ha häst för de allra flesta är prioriteringar. Jag har så många hästar att jag inte har tid med något annat än dem så jag behöver inte ens prioritera vad jag ska göra :D Kanske man inte kan göra allt man vill eller ha nyaste bilen eller vad det nu kan vara?
 
Om du har råd att äga en häst så har du råd att köpa en. :)

Frågan är bara hur många år det tar att spara ihop till den, och hur mycket du är villig att offra på vägen. Gör en realistisk kalkyl på vad det skulle kosta dig i månaden inklusive allt som du planerar att göra med hästen. Att tävla och träna kostar ju en hel del, och ger merkostander i form av materialinköp till dig och hästen+ resor mm.

När jag gjort kalkyler på mina hästar har jag landat på summor mellan ca3000 och 5000kr i månaden beroende på vart i landet jag bott, inkluderat 1-2kurser/år och någon enstaka klubbtävling.

Min häst kostar idag ca 4000-5000kr i månaden inklusive alla utgifter (Utan tävlingar eller kurser, men inklusive tandläkare, vaccination, hovis, uppdatering av utrustning mm) Stallhyran är i snitt ca2000kr av den summan.

Utan häst skulle jag alltså om jag stoppade undan de pengar jag bränner på att ha hästen ha sparat ihop 120.000kr på två år.

På matkontot kan man spara mycket genom att göra matlådor och tänka på vad man köper för mat. Allt handlar om prioriteringar. Som student åt jag mycket lasagne, soppa och blodpudding, handlade väldigt lite kläder till mig själv, gick sällan till frissan och drack sällan öl ute. :) Då klarade jag av att ha två hästar, men man kan ju inte säga att de var jättebra livskvalitet, jag hade inte riktigt råd (eller tid) att vara ute och vara social.

Så mitt råd är att räkna på vad nuvarande hästen kostar (så realistiskt som möjligt! Inklusive bensinkostnader, försäkring, hovis mm), och göra en kalkyl för vad nya hästen och vanorna kring den kommer att öka kostnaderna med. Prova att spara den summan varje månad, och om du inte kan stoppa undan de pengarna så har du svaret.

Då blir det antingen till att göra dig av med den du har, byta stallplats, eget boende, bil eller annat som är realistiskt, eller försöka skaffa sig ett jobb med bättre betalt.
 
Om du har råd att äga en häst så har du råd att köpa en. :)

Frågan är bara hur många år det tar att spara ihop till den, och hur mycket du är villig att offra på vägen. Gör en realistisk kalkyl på vad det skulle kosta dig i månaden inklusive allt som du planerar att göra med hästen. Att tävla och träna kostar ju en hel del, och ger merkostander i form av materialinköp till dig och hästen+ resor mm.

När jag gjort kalkyler på mina hästar har jag landat på summor mellan ca3000 och 5000kr i månaden beroende på vart i landet jag bott, inkluderat 1-2kurser/år och någon enstaka klubbtävling.

Min häst kostar idag ca 4000-5000kr i månaden inklusive alla utgifter (Utan tävlingar eller kurser, men inklusive tandläkare, vaccination, hovis, uppdatering av utrustning mm) Stallhyran är i snitt ca2000kr av den summan.

Utan häst skulle jag alltså om jag stoppade undan de pengar jag bränner på att ha hästen ha sparat ihop 120.000kr på två år.

På matkontot kan man spara mycket genom att göra matlådor och tänka på vad man köper för mat. Allt handlar om prioriteringar. Som student åt jag mycket lasagne, soppa och blodpudding, handlade väldigt lite kläder till mig själv, gick sällan till frissan och drack sällan öl ute. :) Då klarade jag av att ha två hästar, men man kan ju inte säga att de var jättebra livskvalitet, jag hade inte riktigt råd (eller tid) att vara ute och vara social.

Så mitt råd är att räkna på vad nuvarande hästen kostar (så realistiskt som möjligt! Inklusive bensinkostnader, försäkring, hovis mm), och göra en kalkyl för vad nya hästen och vanorna kring den kommer att öka kostnaderna med. Prova att spara den summan varje månad, och om du inte kan stoppa undan de pengarna så har du svaret.

Då blir det antingen till att göra dig av med den du har, byta stallplats, eget boende, bil eller annat som är realistiskt, eller försöka skaffa sig ett jobb med bättre betalt.
Blir nog så att jag behåller min nuvarande häst, hon blir kvar hos mig till döden skiljer oss åt. Men i stället kanske hitta någon annans häst att träna och tävla och kunna spara pengar, för att i framtiden kunna köpa en ny häst. För leva så mycket billigare än vad jag gör idag är svårt, har låg hyra (3000:-/mån), mat kostnaden är inte jättehög, men visst skulle jag kunna äta billigare (1500:-/mån). Vist stallhyran kanske inte är den billigaste som går att få, men hon är billig i drift, blir max 3500:-/mån för allt exl bensin. Har förstått att andra betalar lika mycket försäkringen i månaden som vi gör på ett helt år...
 
120 000 i ett svep kommer jag aldrig att lägga på en häst fast jag har de pengarna. Jag är helt enkelt för snål för det och lånar inte till hästköp. Däremot går det att spara ihop den summan på en inkomst kring 20 000 efter skatt (det är ungefär det jag tjänar). Jag lever rätt billigt och är som sagt snål :D Skulle kunna spara mycket mer om jag ville men nu vill jag hellre ha tre hästar och träna och tävla med två av dem. Under tävlingssäsongen som här är ungefär april-oktober tävlar jag en eller två gånger i månaden med en häst i taget. Jag har varken häftig bil eller transport men å andra sidan har jag inga lån på de grejer jag idag har. Transporten har jag lite tankar om att byta ut till en med sadelkammare men frågan är om jag orkar ta tag i den operationen.

Det jag skulle vilja säga är nyckeln till att ha häst för de allra flesta är prioriteringar. Jag har så många hästar att jag inte har tid med något annat än dem så jag behöver inte ens prioritera vad jag ska göra :D Kanske man inte kan göra allt man vill eller ha nyaste bilen eller vad det nu kan vara?

Anser att jag är ganska snål med, men ska jag köpa en ny häst så ska det verkligen vara en häst som passar mig. Köper jag en ny häst skulle jag behöva byta bil med, då min nuvarande inte är någon dragbil. Det gör ju att kostnaden för häst köpet ökar, transport kan jag nog leva utan.

Är imponerad över att du lyckas få det att gå runt med tre hästar på den lönen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 149
Senast: MayGrace
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 474
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp