Bukefalos 28 år!

Att hinna leva

Jag avfärdar det pga den utbildning jag har i textilkunskap. Dvs andra får gärna göra så, men jag anser att det blir ofräscht baserat på de kunskaper jag fått om tvätt. :)
Vad är de kunskaperna då? Uppenbarligen är vi ju ett gäng i denna tråden som behöver lära oss någonting eftersom vi tycker att det funkar för oss att göra så.

Jag som dessutom i perioder jobbat med tvätt kan dessutom tillägga att alla någorlunda moderna tvättmaskiner för hemmabruk har en fördröjd start, så det går säkert att ordna på din med.
 
Vad är de kunskaperna då? Uppenbarligen är vi ju ett gäng i denna tråden som behöver lära oss någonting eftersom vi tycker att det funkar för oss att göra så.

Jag som dessutom i perioder jobbat med tvätt kan dessutom tillägga att alla någorlunda moderna tvättmaskiner för hemmabruk har en fördröjd start, så det går säkert att ordna på din med.

Fukt i textilier skapar grogrund för bakterietillväxt. Speciellt i tvättmaskiner som sällan/aldrig körs på 90 grader.

Tror modern är nyckelordet här, min maskin är garanterat minst 15-20 år gammal, om inte äldre... ;)
 
Fukt i textilier skapar grogrund för bakterietillväxt. Speciellt i tvättmaskiner som sällan/aldrig körs på 90 grader.
Då vet du också om att torktumlaren är det verktyget inom tvätt som dödar flest bakterier.

De flesta bakterierna dör i en 60-tvätt. Då är det ingen fara att låta den ligga en liten stund och sen tumla den. Ett annat bra sätt är att hänga ut tvätten i solen, men det funkar ju inte på vintern på samma sätt som på sommaren.

Om du ska tvätta medan du är på jobbet så tvättar du helt sonika 90- eller 60-tvättar. Tvättar du i lägre temperaturer så tar du de tvättarna när du är mer hemmavid. Svårare än så är det inte.

Ett litet tillägg är att alla bakterier inte är farliga eller skadliga. Vissa är till och med riktigt bra för dig.
 
Då vet du också om att torktumlaren är det verktyget inom tvätt som dödar flest bakterier.

De flesta bakterierna dör i en 60-tvätt. Då är det ingen fara att låta den ligga en liten stund och sen tumla den. Ett annat bra sätt är att hänga ut tvätten i solen, men det funkar ju inte på vintern på samma sätt som på sommaren.

Om du ska tvätta medan du är på jobbet så tvättar du helt sonika 90- eller 60-tvättar. Tvättar du i lägre temperaturer så tar du de tvättarna när du är mer hemmavid. Svårare än så är det inte.

Ett litet tillägg är att alla bakterier inte är farliga eller skadliga. Vissa är till och med riktigt bra för dig.
Fast de flesta textilier mår inte tipp topp av att bli tumlade speciellt inte trikå som är nästan det vanligaste man har idag. Trycket mår inte heller bra och kläderna kan blöda och färga varandra. Nu är det ju helt valbart och troligen inget jätteproblem för @Habina att hon inte vill sätta på maskinen så tvätten ligger fuktig hela dagen. Hon kan ju lika gärna fylla maskinen på morgonen och sedan knäppa på den när hon kommer hem, fodra hästar äta och sedan hänga den. Det som tar tid är ju oftast att sortera och sedan när den är torr vika och stoppa in i skåpen. Själva delen där tvätten rullar runt i maskinen måste ju vara ett mindre problem.
 
Alltså. Jag har också en del grejor jag gärna gör på mitt sätt, men det är ju också väldigt tydligt att vissa principer och regler är något jag unnar mig, trots att det egentligen inte är rationellt att ha det så. T ex tar det i vissa fall oförsvarligt mycket tid.

Det är en avvägningsfråga. Prioriteringar.
 
Torktumlare har jag tack och lov inte. Det sliter enormt på kläderna och jag ogillar att behöva köpa nya kläder hela tiden. Nog illa att jeans inte håller bättre längre. :p
 
Haha, konstig rubrik... :p

Efter att ha haft ledigt några månader i samband med flytt jobbar jag återigen heltid. Men nu med långa pendlingstider.

Förut hade jag 25 min enkel väg till jobbet, nu har jag 70 min. I gengäld är stallet mkt mer lättarbetat, så jag behöver inte slita ihjäl mig där.

Tyckte det blev knappt om tid igår (första jobbdagen), så jag summerade tid för sömn, fix på morgonen, resa, jobb etc och när jag är hemma igen efter dagens jobb har jag 2 h 45 min innan jag ska sova igen. På den tiden ska jag fodra hästarna med både lusern och hö, packa höpåsar, fylla vatten, mocka ligghall (gärna rida, men det ser omöjligt ut) och laga mat till mig själv, diska, fixa inför morgondagen och varva ned inför sömn...

Känns som en omöjlig ekvation... Samtidigt vill jag inte köra bil till jobbet, just nu pga mörker och is, men även för att det blir snordyrt. Så jag behöver tips på antingen hur jag kan kapa tid eller på hur jag ska stå ut med detta (i mina ögon) trista vardagsliv.

Kan du bygga höautomater som löser ut självmant oavsett om du är där eller ej? Finns ju automatiska hagöppnare också. Stor isolerad vattentank vinter och dra (utanpåliggande) slang till sommarvattenkopp direkt det inte fryser? Kan du ge dem lusernet i varsin tålig bytta och de håller sig till sin egen eller behöver du binda upp? Om förstnämnda fungerar så visiterar och rider du först och ger lusernet sedan. Behöver de lusernet eller räcker det med övrigt grovfoder och mineraler du kan ge i hand?
Jag tillhör de supereffektiva som vill maxa själva hästumgänget och dra ner på kringskötsel. Det är otroligt mycket lättare också att få hjälp om man reser bort när allt är lättskött, det är inte många som står på kö som hästvakt om skötseln blir alltför krävande och tidsoeffektiv och då blir man ännu mer låst...
 
Kan du bygga höautomater som löser ut självmant oavsett om du är där eller ej? Finns ju automatiska hagöppnare också. Stor isolerad vattentank vinter och dra (utanpåliggande) slang till sommarvattenkopp direkt det inte fryser? Kan du ge dem lusernet i varsin tålig bytta och de håller sig till sin egen eller behöver du binda upp? Om förstnämnda fungerar så visiterar och rider du först och ger lusernet sedan. Behöver de lusernet eller räcker det med övrigt grovfoder och mineraler du kan ge i hand?
Jag tillhör de supereffektiva som vill maxa själva hästumgänget och dra ner på kringskötsel. Det är otroligt mycket lättare också att få hjälp om man reser bort när allt är lättskött, det är inte många som står på kö som hästvakt om skötseln blir alltför krävande och tidsoeffektiv och då blir man ännu mer låst...

Höautomater ger ingen tidsvinst för mig, den tid det skulle ta att fylla dem är samma tid som det tar att hämta en hökasse och ge hästarna. Däremot hade det varit toppen för hästarna att få en lunch- eller nattgiva, men som hagen ser ut nu (och med de hästar som ingår) så vet jag inte riktigt hur jag skulle få ihop det rent praktiskt. Finns inga träd att fästa automaterna i (behöver minst fyra) och inte heller något optimalt utrymme för lunchhage. Men ska klura på det!

Rutinen just nu ser ut som så att ponnyn går in i ligghallen, jag stänger för dörren. På dörren sitter en fast krubba. Ger hästarna lusern (ena hästen får i lös krubba, den andra i den fasta) och ponnyn får pellets. Medan de äter packar jag höet. Total tid ca 15 min.

Pga höets värde (och för att få i sig mineraler) så behöver de lusern. Blev dock en stor tidsvinst när ponnyn fick dyr pellets istället för massor med lusernhack.

Om jag reser bort (händer ytterst sällan) under vintern så får lyxar jag till det med en bal i hagen, men som jag nämnt innan är det ingen lösning för vardagar.
 
Höautomater ger ingen tidsvinst för mig, den tid det skulle ta att fylla dem är samma tid som det tar att hämta en hökasse och ge hästarna. Däremot hade det varit toppen för hästarna att få en lunch- eller nattgiva, men som hagen ser ut nu (och med de hästar som ingår) så vet jag inte riktigt hur jag skulle få ihop det rent praktiskt. Finns inga träd att fästa automaterna i (behöver minst fyra) och inte heller något optimalt utrymme för lunchhage. Men ska klura på det!

Förstår att det inte blir någon större tidsvinst mellan att fylla höautomat och ge påse. Det jag är ute efter här är att du blir lite friare och inte behöver jäkta hem till visst klockslag eller skynda ner i stall före middagen etc. Fyllningen kan ju ske morhon eller kväll, det som passar dig bäst
 
Förstår att det inte blir någon större tidsvinst mellan att fylla höautomat och ge påse. Det jag är ute efter här är att du blir lite friare och inte behöver jäkta hem till visst klockslag eller skynda ner i stall före middagen etc. Fyllningen kan ju ske morhon eller kväll, det som passar dig bäst

Ja, det är helt klart en fördel. Även om jag har ett fåtal meter till stallet bara. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
@Habina du behöver inga träd för automatiskt hö. Du kan t ex sätta en timer på en grind som öppnas till en annan del i hagen. Vet en del som använd chicken guard (googla) som funkar väldigt väl. Enkelt att bygga själv också.
 
@Habina du behöver inga träd för automatiskt hö. Du kan t ex sätta en timer på en grind som öppnas till en annan del i hagen. Vet en del som använd chicken guard (googla) som funkar väldigt väl. Enkelt att bygga själv också.

Om du läser vad jag skrev, så är hagen inte gjord så det går att stängsla bort en del av den på ett smidigt sätt. Kan absolut vara möjligt att "halvera" hagen, men då behöver jag få ok från stallägaren. Vilket inte känns aktuellt just nu med tjälen. Men kanske nästa år. :)
 
Om du läser vad jag skrev, så är hagen inte gjord så det går att stängsla bort en del av den på ett smidigt sätt. Kan absolut vara möjligt att "halvera" hagen, men då behöver jag få ok från stallägaren. Vilket inte känns aktuellt just nu med tjälen. Men kanske nästa år. :)

Det går ju att fixa :) Som du själv skriver är det bara att fråga stallägaren.
 
Uppdatering efter en vecka med bil.

:love: :love: :love: :love: :love:

Så sjukt mkt smidigare, har tom hunnit med att laga två uppsättningar matlådor under veckan. Så nu är frysen knökfull. :o

Har diskuterat med hyresvärden och om jag investerar i en vattenslang som rullar ihop sig själv, så får jag ha "lådan" i varmstallet. Synd bara att det är drygt 30 meter som behövs. :crazy:

En större insikt är dock att jag inte kommer fortsätta med livet så här, ja just nu får det bli att härda ut, men jag har allt mindre lust att rida, för att orken är obefintlig, då den går åt till jobb och diverse stallfix.

Så på lång sikt blir det sälja (:cry:) 1-2 hästar och stalla upp med fullskötsel resterande. Inget som kommer ske närmaste halvåret, men ändå nåt som måste till för att jag ska få det liv jag verkligen vill ha.

Kan ju inte hålla på och drömma om tillvaron som pensionär, när jag eg skulle kunna ha den redan nu. :angel:
 
Uppdatering efter en vecka med bil.

:love: :love: :love: :love: :love:

Så sjukt mkt smidigare, har tom hunnit med att laga två uppsättningar matlådor under veckan. Så nu är frysen knökfull. :o

Har diskuterat med hyresvärden och om jag investerar i en vattenslang som rullar ihop sig själv, så får jag ha "lådan" i varmstallet. Synd bara att det är drygt 30 meter som behövs. :crazy:

En större insikt är dock att jag inte kommer fortsätta med livet så här, ja just nu får det bli att härda ut, men jag har allt mindre lust att rida, för att orken är obefintlig, då den går åt till jobb och diverse stallfix.

Så på lång sikt blir det sälja (:cry:) 1-2 hästar och stalla upp med fullskötsel resterande. Inget som kommer ske närmaste halvåret, men ändå nåt som måste till för att jag ska få det liv jag verkligen vill ha.

Kan ju inte hålla på och drömma om tillvaron som pensionär, när jag eg skulle kunna ha den redan nu. :angel:
Fantastiskt vad du har funderat och kommit vidare!
Sen förstår jag att det är svårt beslut om hästarna... men bra gjort.
 
Fantastiskt vad du har funderat och kommit vidare!
Sen förstår jag att det är svårt beslut om hästarna... men bra gjort.

Det är verkligen skitsvårt! :arghh:

Men samtidigt är det ju inte bra för hästarna heller, att hela tiden känna min stress och inte få all tid och kärlek de förtjänar. Tex skulle min valack trivas bäst med ridning 5-6 dagar/vecka, men det är en utopi även om jag tar bil till jobbet. Skulle typ vara om stoet står skadad och inte ska ridas alls.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 707
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 340
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp