Att hinna leva

Det är verkligen skitsvårt! :arghh:

Men samtidigt är det ju inte bra för hästarna heller, att hela tiden känna min stress och inte få all tid och kärlek de förtjänar. Tex skulle min valack trivas bäst med ridning 5-6 dagar/vecka, men det är en utopi även om jag tar bil till jobbet. Skulle typ vara om stoet står skadad och inte ska ridas alls.

Många gånger handlar hästeriet om prioritering. Att hålla hästar som man inte kan njuta av på det sätt man vill (rida, lägga tid på etc) är bara stressande och nedbrytande. Och kostar enorma summor pengar.
 
För mig är det nog just att vara extremt strukturerad och effektiv som ÄR att inte "hinna leva".

Jag VILL stå och klia häst en stund, reda ut svansen bara för att det är finare trots att det kvittar egentligen, laga mat utifrån hur det faller sig och vad jag råkar vara sugen på, släntra genom stan istället för att alltid ta effektivast möjliga resväg, hinna prata om ditt och datt med en stallkompis eller träffa någon över ett glas vin på lokal efter stallet, ta en långlunch... inte allt det varje dag, men absolut som ett slags standard för livsstilen, sas.

Att tex skära upp veckans grönsaker i förväg tar ju bort all charm från matlagningen. Vid sådan tidsnöd väljer jag hämtmat. Och igen finns det ett litet utrymme för spontanitet istället för struktur: jag kan välja i stunden vad jag är sugen på.

Är väl där man skiljer sig. Jag har säkert 10 ggr om dagne som jag tänker "vill göra men hinner inte". Men det gör mig inget, jag hinner hellre mer.

Jag läser på tåget in till jobbet hem, 20 min per sträcka.

Mina dagar ser ut som följande för att jag VILL, inte för att jag måste.
07 upp
08,30 marsch till dagis
09 tåg till jobbet
09,30-17,30 jobb
hemma 18,30.
19,30 åka till stallet
stall ca 19,50-22.
sova 23.30

på helgerna antingen kollar jag på tv eller träffar vänner. Sen är jag hästledig ca 1-2 vardagar då jag har tid efter 20 när barnet somnat att tvätta/glo på tv/jobba ikapp.

och ja, maten är enkel. njuter av bra luncher istället.
 
Nej, jag vet inte. Men känslan att inte hinna leva, låter ju inte så värst avkopplande? Och jag svarade på inlägg som tog upp detta med avkoppling. Men även med avkoppling har ju TS väldigt få timmar vaken utan att vara på jobbet eller på väg till/från jobbet.

För mig är att leva att ha nåt att göra. En lördag fm hemma i huset utan "nåt att göra" gör mig rastlös. Jag planerar därför helst upp helgerna så jag vet vad jag ska göra.
 
För mig är att leva att ha nåt att göra. En lördag fm hemma i huset utan "nåt att göra" gör mig rastlös. Jag planerar därför helst upp helgerna så jag vet vad jag ska göra.
Ja jag tänker också att "ha tid att leva" helt har att göra med vad man lägger i det begreppet. För vissa är "att leva" att fodra hästar, mocka och fixa i stallet och inte att ta det lugnt med vänner, kolla film etc.
Och jag tror att om man ordnar sitt liv så att man har hästar hemma och har flera stycken och sköter allt själv... Ja då tror jag man måste gilla eller åtminstone inte tycka allt kringarbete är jättejobbigt. Sen kan man naturligtvis effektivisera eller göra lättare.
 
Är väl där man skiljer sig. Jag har säkert 10 ggr om dagne som jag tänker "vill göra men hinner inte". Men det gör mig inget, jag hinner hellre mer.

Jag läser på tåget in till jobbet hem, 20 min per sträcka.

Mina dagar ser ut som följande för att jag VILL, inte för att jag måste.
07 upp
08,30 marsch till dagis
09 tåg till jobbet
09,30-17,30 jobb
hemma 18,30.
19,30 åka till stallet
stall ca 19,50-22.
sova 23.30

på helgerna antingen kollar jag på tv eller träffar vänner. Sen är jag hästledig ca 1-2 vardagar då jag har tid efter 20 när barnet somnat att tvätta/glo på tv/jobba ikapp.

och ja, maten är enkel. njuter av bra luncher istället.
Så är det ju inte du som skriver att du inte hinner leva, heller.

Jag har också mycket mer saker jag vill göra än vad som vore möjligt ens om jag får leva i 150 år. Men jag känner mig ändå jagad när jag GÖR saker hela tiden för att hinna dem. Som att mitt liv är till för att jag ska hinna med det. :crazy:

Fast sen kan jag gå en halv dag och fixa med växterna, laga komplicerad mat och fika. Även då gör jag ju något. Men det känns mer som "livet liksom" än som att "göra för att hinna".
 
Om det var så enkelt. ;) För mig är sömnen prio 1, den går före tex mat. Sover jag för lite en natt är det ingen fara, men sover jag för lite två nätter i rad så slutar jag funka. Vilket inte är ett alternativ på mitt jobb, där måste jag ha fokus hela tiden.

Men det har blivit bättre, förut var det 9 h sömn, nu räcker det med 9 h i sängen. :)
Jag brukade för några år sedan tro att jag måste ha 8 timmars sömn.
Man kan vänja sig med mindre.
Sedan är det kanske inte optimalt med 6h ett par dagar i rad för mig heller. Men det är inte ett stort problem längre.

Jag får fortfarande tillrättavisa mig själv ibland för jag har kvar en ovana i att räkna de timmar jag kommer hinna sova innan jag lägger mig. Totalt onödigt och värdelöst. Numer vet jag lyckligtvis att det inte blir helt kaos om jag sover mindre. Bara jag inte snittar 5h i fyra dagar.
Läste att du lyckligtvis inte har ovanan att räkna timmar i alla fall?

Du skrev väl tidigare att du blir sjuk av att sova mindre så då är väl att lära dig sova mindre en kvart i taget inget du ska prova om det gör dig sjuk.

Men hur är det med fokusen på hur mycket du sover/när du måste sova? Kan du släppa lite på eventuella funderingar om det men alltid sikta på att vara i säng din vanliga tid.
Men inte bli uppstressad om det blir en halvtimme för sent?
Om du nu blir det, nu utgår jag ju från hur jag reagerade förut och det är inte alls säkert att vi är lika.
 
Jag avfärdar det pga den utbildning jag har i textilkunskap. Dvs andra får gärna göra så, men jag anser att det blir ofräscht baserat på de kunskaper jag fått om tvätt. :)
Och vad i hela världen blir ofräscht på några timmar i en tvättmaskin med ren tvätt?
Skillnad är däremot om den legat i dygn i maskinen.
Skaffa en maskin med inbyggd torktumlare då, så kan du tvätta sådant som kan tumlas medan du är borta. Den tvättar alltså först, sedan tumlar den tvätten direkt efter enligt de inställningar du gjort. För torr tvätt som tumlats är nog svårt att argumentera att den skulle bli ofräsch på någon timme?
 
Äh såg att du svarat på ovanstående sedan, sorry.
Att det blir bakterier i tvätten.
Hann inte ändra mitt inlägg tyvärr.

Det som gör mig lite frustrerad i tråden är att du får många tips men du har så många principer som begränsar dig i vad du provar.
Om du nu är rädd för bakterierna i tvätten är det väl helt okej, men någonstans kanske man måste prioritera bort en princip.
Min tvätt är inga som helst problem, fast den legat i maskin ett par timmar.
Har inte blivit sjuk än och har gjort så i många år.
Prioriterat hästar ;)

Ett exempel från mitt eget liv.
Jag gillar INTE att ha rörigt hemma och vill att saker ska ha en plats.
Men ändå sedan vår flytt för snart ett år sedan har jag blivit tvungen att prioritera annat än att ordna just den där egna platsen till ett antal saker som nu mest dräller runt på olika platser hemma.
Jag har fått rucka på en princip.

Men jag hoppas att du tjänar in den tid du behöver nu när du tar bilen och de andra små saker du ändrat redan.
 
Uppdatering efter en vecka med bil.

:love: :love: :love: :love: :love:

Så sjukt mkt smidigare, har tom hunnit med att laga två uppsättningar matlådor under veckan. Så nu är frysen knökfull. :o

Har diskuterat med hyresvärden och om jag investerar i en vattenslang som rullar ihop sig själv, så får jag ha "lådan" i varmstallet. Synd bara att det är drygt 30 meter som behövs. :crazy:

En större insikt är dock att jag inte kommer fortsätta med livet så här, ja just nu får det bli att härda ut, men jag har allt mindre lust att rida, för att orken är obefintlig, då den går åt till jobb och diverse stallfix.

Så på lång sikt blir det sälja (:cry:) 1-2 hästar och stalla upp med fullskötsel resterande. Inget som kommer ske närmaste halvåret, men ändå nåt som måste till för att jag ska få det liv jag verkligen vill ha.

Kan ju inte hålla på och drömma om tillvaron som pensionär, när jag eg skulle kunna ha den redan nu. :angel:

Jag måste säga att jag är grymt imponerad hur mycket du smält/tänkt/funderat osv utifrån tråden .

Även om jag förstår att det är jobbigt tror jag du kommer må SÅ mycket bättre med att rationalisera som du är inne på här, sälja av alla hästar utom en och ha den uppstallad hos någon som sköter pass osv merparten av dagarna .
Du har ju lite flaggat i mer än tiden innan du flyttade osv att motivationen är i botten . Gissar att flytten hoppades du på skulle lösa det vilket inte skett osv. Utifrån allt du redovisat med jobb, pendeltid, få tillvaron att gå ihop och faktiskt ha glädje av att ha häst, så tror jag du tänker rätt här även om det såklart är ett jobbigt beslut !

Jag kan säga som så att även om jag bara haft en häst i alla år så :
efter 6 år som stallansvarig med inackar, gemensam kollektiv skötsel av stallet gällande pass och fodringar (8 hästar) och heltidsjobb och längre resväg (om än inte lika lång som din - bilburen 45 min enkel väg och helt i motsatt riktning från stallet så lägga på 15 min när man hade fodring/utsläpp på morgonen ) så var jag för 3 år sen tvungen att välja.
Dvs välja om jag ville ha kvar glädje och motivation runt min egen häst och träning osv. I kombo med att ha någon vettig egentid utöver det som inte togs upp av att fixa med och ombesörja andras hästar.

Jag flyttade till min tränares anläggning där allt igår utom mockningen .
Varje dag året runt , minus en helg var 6:e månad dvs 2 ggr/år delar jag med en till inackorderad på att ha stallet en hel helg ang in och utsläpp och fodringar. Det är en helg i månaden stallägarna är lediga men fördelat på antalet inackorderade blir det 2 ggr/år i par vi har stallet . Vi mockar då inte åt stallägarnas hästar utan bara just in, ut och fodringarna.

I vardagen så tar det totalt 30 min att åka dit, hem, fixa och se till hästen om man inte hinner något annat den dagen. Man vet att de har koll i övrigt och hör man inget är allt bra . Jag har en medryttare som rider 1 g/vecka sen 6 år tillbaka - hon följde med mig vid flytten så en dag/vecka är jag helt ”fri ” utöver den lilla insatsen att åka dit och mocka om schemat är tight någon dag. Är heller aldrig några problem att be någon inackorderad stallkompis att mocka om någon dag skulle behövas vilket dock typ aldrig behövs för min del .

Jag upplever det som jag fick ett nytt liv IOM det valet . Har massor med motivation med min häst , träning, utveckling etc, samtidigt som jag även hinner göra annat som är viktigt för mig .

Stort pepp och trots att det är jobbigt som jag förstår för dig att ändra så mycket tror jag du tänker helt rätt !
 
Jag måste säga att jag är grymt imponerad hur mycket du smält/tänkt/funderat osv utifrån tråden .

Även om jag förstår att det är jobbigt tror jag du kommer må SÅ mycket bättre med att rationalisera som du är inne på här, sälja av alla hästar utom en och ha den uppstallad hos någon som sköter pass osv merparten av dagarna .
Du har ju lite flaggat i mer än tiden innan du flyttade osv att motivationen är i botten . Gissar att flytten hoppades du på skulle lösa det vilket inte skett osv. Utifrån allt du redovisat med jobb, pendeltid, få tillvaron att gå ihop och faktiskt ha glädje av att ha häst, så tror jag du tänker rätt här även om det såklart är ett jobbigt beslut !

Jag kan säga som så att även om jag bara haft en häst i alla år så :
efter 6 år som stallansvarig med inackar, gemensam kollektiv skötsel av stallet gällande pass och fodringar (8 hästar) och heltidsjobb och längre resväg (om än inte lika lång som din - bilburen 45 min enkel väg och helt i motsatt riktning från stallet så lägga på 15 min när man hade fodring/utsläpp på morgonen ) så var jag för 3 år sen tvungen att välja.
Dvs välja om jag ville ha kvar glädje och motivation runt min egen häst och träning osv. I kombo med att ha någon vettig egentid utöver det som inte togs upp av att fixa med och ombesörja andras hästar.

Jag flyttade till min tränares anläggning där allt igår utom mockningen .
Varje dag året runt , minus en helg var 6:e månad dvs 2 ggr/år delar jag med en till inackorderad på att ha stallet en hel helg ang in och utsläpp och fodringar. Det är en helg i månaden stallägarna är lediga men fördelat på antalet inackorderade blir det 2 ggr/år i par vi har stallet . Vi mockar då inte åt stallägarnas hästar utan bara just in, ut och fodringarna.

I vardagen så tar det totalt 30 min att åka dit, hem, fixa och se till hästen om man inte hinner något annat den dagen. Man vet att de har koll i övrigt och hör man inget är allt bra . Jag har en medryttare som rider 1 g/vecka sen 6 år tillbaka - hon följde med mig vid flytten så en dag/vecka är jag helt ”fri ” utöver den lilla insatsen att åka dit och mocka om schemat är tight någon dag. Är heller aldrig några problem att be någon inackorderad stallkompis att mocka om någon dag skulle behövas vilket dock typ aldrig behövs för min del .

Jag upplever det som jag fick ett nytt liv IOM det valet . Har massor med motivation med min häst , träning, utveckling etc, samtidigt som jag även hinner göra annat som är viktigt för mig .

Stort pepp och trots att det är jobbigt som jag förstår för dig att ändra så mycket tror jag du tänker helt rätt !

Sen jag startade tråden är en ponny såld och en häst "nästan" såld. Ska prova att ha en ridhäst + sällskap/köra för husbehov-ponny och se om det räcker.

Mest fascinerad är jag av hur mkt energi jag redan fått, bara av vetskapen att ansvaret för valacken kommer försvinna, fast han i dagsläget är kvar hos mig.

Sen har jag fått en upprullningsbar vattenslang av mina föräldrar i julklapp. Nån hade tipsat om den här tråden tydligen... :angel:
 
@Habina Hur går det för dig?

Det går bra. :) Jag har hittat en balans i jobbet och fritiden, det funkar bra att pendla med bilen och jag har en rutin nu hur jag planerar veckan med jobb, hästarna och mat. Försöker laga mat på helgen som fryses ned och blir matlåda i 3-4 veckor framöver. Det har faktiskt lett till att jag börjat prova nya maträtter, tex fick jag dille på squash för några veckor sedan och provade flera recept. :d

Däremot tog jag mig en rejäl funderare kring hästeriet och det slutade med att det blir tre hästar ändå. :o Ingen av dem är någon tävlingshäst (och jag är ingen tävlingsmänniska) och min förhoppning är att det ska fungera att hålla igång allihop men olika mycket.

Har också varit en sväng på vc och tagit en drös med prover, som alla visade att jag är i prima fysisk form och ska enligt läkaren "bara fortsätta leva som du gör". :banana:

Vet inte riktigt vem det var som skrev det, men förutom ett par olika tidsbesparande åtgärder (som tex bilen och vattenslangen, tack mamma och pappa! :bow:) har mycket landat i att jag behöver acceptera verkligheten. Dygnet har bara 24 timmar oavsett om jag har lust att göra mer saker än det finns tid. :angel:
 
Ska kanske tillägga att jag vägde fördelar och nackdelar mellan nuvarande uppstallning och att sälja 1-2 hästar och inackordera 1-2 med fullskötsel. Just nu så betyder det mer för mitt välbefinnande att jag träffar hästarna flera gånger om dagen, kan ändra deras foder/rutiner utifrån hur det passar mig (och dem) och kan ha dem på det sätt de trivs bäst med, framför att (eventuellt) få det smidigare med nån annan som gör allt jobb runtikring hästarna.

Men nån gång i framtiden kanske jag bara har en häst och den hästen trivs med box nattetid och då tänker jag nog om. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 534
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 688
Senast: Trott
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp