Att inte betala

MJLee

Trådstartare
.. när man använder lokaltrafiken. När jag var på väg till fysio igår så var det några killar som hoppade på bussen bak och vägrade betala trots att busschauffören sa till dem. Han upprepade att de måste betala och en av dem svarade aldrig. Så han stängde av motorn och så satt han bara där i tystnad tills killarna surt gick av. Trots att det blev försening, så kände jag att det var så rätt. Inte gå i polemik eller säga något mer. Bara stänga av motorn. Alltför många chaufförer verkar tröttna på bråkande passagerare som alltid bara ska ett stop och låter dem gå på utan en biljett.

Det löjligaste var att det var ett stopp innan ändstationen och eftersom de alla verkade unga och friska så skulle de antagligen kunnat gå dit snabbare än att tjafsa sig på bussen.

Att planka tror jag har blivit vanligare sedan covid och folk vant sig vid att resa gratis och nu saknar betalningsvilja. I Stockholm får det konsekvenser eftersom biljettintäkter står för ung hälften av SL kostnader vilket behövs för att slutföra och fortsätta infrastrukturprojekt.

Gjorde chauffören rätt som försenade bussen, positiv eller negativ om ni själv sitter i den på väg någonstans och blir försenade?
 
Grejen är att när man inte sitter på väg någonstans så är det självklart att någon inte ska planka sig på bussen. Men när man sitter där och håller på att missa en anslutning blir det ofta en känsla av, sluta bråka och kör.
 
Jag tycker det är bra när chaufförerna gör så. Nog för att jag avskyr kollektivtrafiken och framförallt hur sinnessjukt dyrt det är, men nu ska man betala och då får man faktiskt göra det också. Dessutom, om man inte betalar för sig så kan ju ingen veta hur många som faktiskt åker med bussarna som det är nu. Om det ser ut som att ingen åker med bussarna, då lär de väl försvinna och det gynnar ingen.

Att de tog bort det där med olika biljettzoner i Sthlm tycker jag dock var onödigt, nu blir allt svindyrt med motiveringen "Men du kan resa sååå långt på den biljetten!". Om jag bara har behov av att resa korta resor inom min kommun så känns det inte som ett argument som gör det roligare att betala mycket.
 
.. när man använder lokaltrafiken. När jag var på väg till fysio igår så var det några killar som hoppade på bussen bak och vägrade betala trots att busschauffören sa till dem. Han upprepade att de måste betala och en av dem svarade aldrig. Så han stängde av motorn och så satt han bara där i tystnad tills killarna surt gick av. Trots att det blev försening, så kände jag att det var så rätt. Inte gå i polemik eller säga något mer. Bara stänga av motorn. Alltför många chaufförer verkar tröttna på bråkande passagerare som alltid bara ska ett stop och låter dem gå på utan en biljett.

Det löjligaste var att det var ett stopp innan ändstationen och eftersom de alla verkade unga och friska så skulle de antagligen kunnat gå dit snabbare än att tjafsa sig på bussen.

Att planka tror jag har blivit vanligare sedan covid och folk vant sig vid att resa gratis och nu saknar betalningsvilja. I Stockholm får det konsekvenser eftersom biljettintäkter står för ung hälften av SL kostnader vilket behövs för att slutföra och fortsätta infrastrukturprojekt.

Gjorde chauffören rätt som försenade bussen, positiv eller negativ om ni själv sitter i den på väg någonstans och blir försenade?
Tycker det var helt rätt...
 
Håller med chauffören gjorde helt rätt!

Här i söderort på SL verkar plankning minskat, iallafall bussarna jag åker med samt flesta vant sig vid framdörren öppen igen.

Folk som skuttar över spärrar och springer bakom nån vid spärren händer tit som tät. Sist var en kille som tyckte han va schysst be mig gå före i spärren, ja jo tjena den bjuder jag inte på. Han lessnade och hoppade över spärren, han hoppats väl slippa antsränga sig att hoppa 😅
 
Jag tycker det är absurt hur kollektivtrafiken ska vara så dyr, svårt att få folk att välja den framför bilen då. När jag åker regelbundet har jag månadskort, nu åker jag sällan och betalar inte.
Tycker det ska vara skattefianserat helt.

Håller med! Västtrafik var bedrövligt dyrt, kors i taket dock så sänkte de priserna (eller ja gjorde om zonerna b.la) men om man inte bor i Göteborg eller närområdet är sällan den kan ersätta bilen om man bortser från priset.

Här i SL området blir jag bortskämd med bussar m.m perfekt för mig som ej körkort och är inte så snordyrt tror jag, ingen aning då sambon får SL-kort som skatteförmån som jag använder. 😅
 
De har höjt SL kortet en hel del de sista åren, mycket beroende på de stora infrastrukturprojekt som behövs för att bygga ut kollektivtrafiken i takt med att regionen växer. SL har jag för mig är fifty-fifty, avgift och regionstöd. De kommer gå med rejält underskott i år, även beroende på kostnader inom andra regionala ansvarsområden (Karolinska :turd::yuck::rage:). Så vi får se om de försöker höja ytterligare.

Det är antagligen ett av skälen till att de gått tillbaka till att kontrollera passagerare och öppnat för att kliva på fram i bussen. De behöver intäkterna. Särskilt som Stockholmsregionen betalar ganska rejält i utjämningsskatt, den sk Robin Hood skatten. 2019 ca 1 miljard kronor vilket höjs stegvis till 3.6 miljarder 2023.
 
Absolut inte gratis, dels för att inget som någon annan betalar bör vara helt gratis (med vissa undantag, som vård för barn t ex) och dels för att det leder till att fler som idag går och cyklar skulle ta bussen även korta sträckor, och det vore ju inte önskvärt.

Men kraftigt subventionerat av skattepengar, ja! Det är bra även för bilisterna att sådana som jag ställer mig i snöslasket och väntar i på en rullande kollektivlåda istället för att trängas med min bil om platsen på vägar och p-rutor.
 
.. när man använder lokaltrafiken. När jag var på väg till fysio igår så var det några killar som hoppade på bussen bak och vägrade betala trots att busschauffören sa till dem. Han upprepade att de måste betala och en av dem svarade aldrig. Så han stängde av motorn och så satt han bara där i tystnad tills killarna surt gick av. Trots att det blev försening, så kände jag att det var så rätt. Inte gå i polemik eller säga något mer. Bara stänga av motorn. Alltför många chaufförer verkar tröttna på bråkande passagerare som alltid bara ska ett stop och låter dem gå på utan en biljett.

Det löjligaste var att det var ett stopp innan ändstationen och eftersom de alla verkade unga och friska så skulle de antagligen kunnat gå dit snabbare än att tjafsa sig på bussen.

Att planka tror jag har blivit vanligare sedan covid och folk vant sig vid att resa gratis och nu saknar betalningsvilja. I Stockholm får det konsekvenser eftersom biljettintäkter står för ung hälften av SL kostnader vilket behövs för att slutföra och fortsätta infrastrukturprojekt.

Gjorde chauffören rätt som försenade bussen, positiv eller negativ om ni själv sitter i den på väg någonstans och blir försenade?


Helt fel imo, varför ska jag som betalande resenär få missa min anslutning till jobbet? Det är redan på håret att man hinner ibland, och alla jobb kan man inte komma sent till ostraffat. Så nej tack, jag vill inte bli av med mitt jobb bara för att jag åker kollektivt.


Skulle det här sättas i nåt slags system så ser jag absolut ingen vits med att åka buss längre. Jag åker inte för att det är skoj, utan för att komma fram.

Hade det här hänt när jag åker, hade bussbolaget fått betala för min taxi. Sorry not sorry.
 
Jo, det är bra att chaufförerna säger till. Många gör inte det eftersom de inte vill hamna i farliga eller hotfulla situationer. Vilket är fullt förståeligt. Om de blir angripna är det inte många som skulle hjälpa till. Och om jag missade mitt tåg för att bussen stod still så skulle jag inte heller vara så förstående. Så det är tudelat. För samtidigt blir jag galen på alla rövhattar som vill åka gratis. Eller rättare sagt, åka på min bekostnad.
 
Klart chauffören gjorde rätt. Kunde man få alla i kollektivtrafiken att betala för sig kanske inte samhället hade behövt lägga lika stora resurser på subventioner. Och de som är rädda att missa anslutande avgångar kan tala om för snyltarna vad de tycker och be dom hoppa av så hederligt folk kommer vidare.
 
Jo, det är bra att chaufförerna säger till. Många gör inte det eftersom de inte vill hamna i farliga eller hotfulla situationer. Vilket är fullt förståeligt. Om de blir angripna är det inte många som skulle hjälpa till. Och om jag missade mitt tåg för att bussen stod still så skulle jag inte heller vara så förstående. Så det är tudelat. För samtidigt blir jag galen på alla rövhattar som vill åka gratis. Eller rättare sagt, åka på min bekostnad.

Exakt! Det finns ingenting med kollektivtrafikåkande som är gratis. Sen är det väl kanske för mycket begärt att minderåriga som inte ens betalar skatt än ska ha det perspektivet.
 
Helt okej att tycka att kollektivtrafik ska vara gratis men då får man lobba för det på rätt ställe.
Att planka gör bara att det blir dyrare för de som faktiskt betalar iom minskade intäkter.
Jag vill nog faktiskt inte att det ska vara gratis, den sommar alla skolungdomar fick gratis sommarkort är bland det värsta jag varit med om 😅
 

Liknande trådar

Körning Idag var vi ut på en körtur jag o gammelman.. Började med att snön rasade av taket när jag precis tagit in o skulle sela på, redan då...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp