Att inte göra en dålig bostadsaffär?

escodobe

Trådstartare
Efter en hel del vånda så funderar jag och sambon på att köpa en bostadsrätt. Eller snarare, min del av instansen blir mycket liten så jag lär äga några kakelplattor i ett hörn av badrummet ;). (Vi får skriva något slags avtal)

Problemet är var vi ska bo. Egentligen vill jag bo på centrala hisingen. Sambons enda krav är ett stort badrum och en boendekultur där folk tar bort luddet ur torktumlaren i dengemensamma tvättstugan.
Av hundpassningsskäl så är biskopsgården mest praktiskt. Vi bor där idag och trivs med själva området.

Problemet är att jag får höra att det är helt idiotiskt att köpa bostad där eftersom man i framtiden riskerar att bli sittande en bostad man inte kan sälja och med tillhörande skulder.

Vi har inget sikte på att göra "boendekarriär" och tjäna pengar utan vill egentligen mest ha en balkong, något bättre boendestandard hyresvärdarna i området byts ut på löpande band så underhållet sköts inget vidare och det gör att de boende inte heller bryr sig om gemensamma utrymmen.

Men jag vill ju inte hamna i en situation där vi har skulder vi inte kan lösa och ett boende vi inte kan/vill bo i?
 
Senast ändrad:
Man ska ju bosätta sig där man vill bo, allt annat vore ju tokigt. Dock förstår jag hur du tänker och områdets "attraktionskraft" på marknaden var en faktor för oss när vi valde bostadsrätt. Vi vet att vi inte ska bo där i mer än 7-8 år och då kändes det klokt att bosätta oss i ett område där vi vill bo men där också många andra vill bo. Vi vet att vi ska sälja och vill försäkra oss, så gott det går, att det går att sälja den dag det är dags. Vi skulle dock aldrig bosätta oss i ett attraktivt område bara för att det är attraktivt för andra, som sagt så ska man ju bo där man vill bo.
 
De två Områden där jag egentligen vill bo är ett sådana ställen där man skulle kunna göra boendekarriär. Men framförallt så har jag stortrivts när jag bott där. Speciellt i de halvruffiga delarna Men pga hund/hundvakt så skulle jag antingen riskera att bli utbränd om jag ska lägga mer än de tre timmar om dagen jag redan nu lägger på kollektivtrafiken Eller behöva köra bil till jobbet varje dag.

Biskopsgården är mycket mera praktiskt. Och området är helt okey att bo i. Och så är det där med tvättstugorna och sambon
 
Det borde ju gå att kolla upp hur mycket lägenheter som säljs i t.ex. Biskopsgården, hur länge de ligger ute för försäljning och liknande. Exakt var man får ta på sådan information vet jag dock inte.
 
Kontrollera noga vad likvärdiga bostadsrätter i samma område har kostat.
Och hur många som har sålts.
Låg omsättning tyder på brist vilket säkrar investeringen.
 
Det borde ju gå att kolla upp hur mycket lägenheter som säljs i t.ex. Biskopsgården, hur länge de ligger ute för försäljning och liknande. Exakt var man får ta på sådan information vet jag dock inte.

Hemnet har också, sök på området så får du upp fliken "Slutpriser".
 
Hur mycket vågar man lita på en rådgivare exempelvis från en bank? Alltså, jag är riktigt bra på att veta hur man får 3880kronor att räcka månaden ut och lite till, men jag är helt körd i ekonomiska frågor som vad man bör göra när man har såpass med pengar att man INTE lever hand ur mun så att säga..
 
Ni får väl köpa en lägenhet med tvättmaskin i badrummet så har ni löst ett av problemen :)

Sen skulle jag inte vara alltför orolig för att göra en dålig affär. Om ni köper lägenheten för att no där på lång sikt ska det nog mycket till för att det ska bli brakförlust i ett storstadsområde. Om inte marknaden kraschar då men då spelar det ju mindre roll i vilket område du bor.
 
Ni får väl köpa en lägenhet med tvättmaskin i badrummet så har ni löst ett av problemen :)

Sen skulle jag inte vara alltför orolig för att göra en dålig affär. Om ni köper lägenheten för att no där på lång sikt ska det nog mycket till för att det ska bli brakförlust i ett storstadsområde. Om inte marknaden kraschar då men då spelar det ju mindre roll i vilket område du bor.
Visst kan vi skaffa tvättmaskin, men min erfarenhet är att tvättstugan är en rätt bra indikator på hur resten av området sköts så att säga.
 
Hemnet har också, sök på området så får du upp fliken "Slutpriser".

Men där står det väl just bara slutpriser och skillnad mot för utgångspris, inte hur länge lägenheten legat ute, hur många lägenheter som säljs i förhållande till bestånd och liknande?
 
Hur mycket vågar man lita på en rådgivare exempelvis från en bank? .
Ingen aning.
Jag litar inte på någon bank vad gäller ekonomiska frågor.
Inte litar jag på mäklare heller.

Kolla upp föreningen.
Ekonomi och sålda lägenheter.
De har alla uppgifter som behövs.
 
Men där står det väl just bara slutpriser och skillnad mot för utgångspris, inte hur länge lägenheten legat ute, hur många lägenheter som säljs i förhållande till bestånd och liknande?
Tiden finns där.
Och på kartan så kan man ju se området.
Det andra finns ju inte.
 
Att köps brf handlar mycket om att köpa in sig i en bra förening med god ekonomi och stabil styrelse.

Se till att det finns en bra renoveringplan för föreningens gemensamma ansvar som tak rör stammar m.m

En bra förening är i princip alltid attraktivt att köpa in sig i sen är det klart att läget har en viss betydelse.
 
Men där står det väl just bara slutpriser och skillnad mot för utgångspris, inte hur länge lägenheten legat ute, hur många lägenheter som säljs i förhållande till bestånd och liknande?

Fast söker man på t.ex. ett område och istället för till salu så välja man slutpriser. Då finns ursprungspriset, slutpriset, hur mycket skillnaden är i pengar och procent.
 
Jag har bott i biskopsgården och jobbat som både som både som tidningsbud och brevbärare i området. Detta var ett tag sedan, kanske 8-10 år sedan. Visst gav trappuppgångarna som hörde till bostadsrätterna ett bättre intryck, men intrycket var inte att här bor folk "som tar bort torktumlarluddet".
 
Vi tjuvkikar i det området vi främst tänker oss, och det är rätt stor skillnad på trapphus, gårdar och sådant jämfört med de hyresrätter vi rör oss kring här i biskop/länsman.
 
När vi köpte bostadsrätt köpte vi en i förening med god ekonomi och välskött. I husen i föreningen bodde många pensionärer så det var himla lugnt. Vi kollade även över stambyten (vår var stambytt samma år). Trevligt område med natur men ändå stadsnära. Trevligt kök och badrum kändes viktigt då det är så himla dyrt att fixa. Tvättmaskin fanns vilket ökade på priset. Gjorde en vinst på 140' när vi sålde efter ett år, dock i Stockholm.

Vi köpte den när jag var på tjocken och lägenheten var en 2:a så vi visste väl att vi inte skulle bli kvar så länge varför det kändes viktigt åtminstone för mig att det fanns ett värde i lägenheten men en sådan vinst var lite otippat faktiskt.

Tillägg: det var även viktigt för oss med låg hyra just för att det blir mer attraktivt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 744
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 464
Senast: Gunnar
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 359
Senast: cherie
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp