Att inte ha försäkring?

Monster levde på billig traumaförsäkring sitt sista år, en av anledningarna till det var att om något hände ville jag absolut inte ha alternativet att behandla och utreda i någon stor grad. Han hade inte mått bra av det. Så om/när han blev sjuk ville jag inte ha den frestelsen. När det väl hände fanns inte ens tankarna där, jag tror inte jag hade övervägt att utreda honom vidare om han varit försäkrad för det utan jag tog den väg som kändes bäst för just honom.

Totoro är försäkrad till max. Jag har allt på honom - och dyrt som stryk är det - av egentligen samma anledning: jag vill ha alla möjligheter att välja det som är bäst för honom, om det behövs. Inte det som är bäst för mig. Jag hoppas verkligen det kommer att vara bortkastade pengar som jag aldrig har användning för, men om något skulle hända så vet jag att jag inte behöver avliva honom för att jag inte har råd att behandla. (Om vi inte snackar något väldigt extremt, peppar-peppar...)

Och som sagt, ett år senare har jag råd med samma resa igen då, om det skulle bli otur dubbelt upp.

Samma här. Mina två är maxförsäkrade i agria, kostar mer per år än alla @Migo har:D
När den förra var 12 tog jag bort försäkringen, det skulle inte göras mer. Jag anpassar efter djur, men skulle aldrig avstå försäkring. Katten är också försäkrad upp över öronen i agria.
 
Samma här. Mina två är maxförsäkrade i agria, kostar mer per år än alla @Migo har:D
När den förra var 12 tog jag bort försäkringen, det skulle inte göras mer. Jag anpassar efter djur, men skulle aldrig avstå försäkring. Katten är också försäkrad upp över öronen i agria.
Kennelrabatt är bra grejer :D
 
Kennelrabatt är bra grejer :D

Får skaffa kennel:D

Skämt åsido, jag betalar asmycket, har varenda tillägg som finns och maxad vetvård.
En orsak är att jag har en hane som är köpt med bibehållen avelsrätt, jag vill inte riskera något.
En annan är att pengar inte ska styra mitt val, det ska vila på etiska grunder. Det känns tryggt, helt enkelt.
Jag har råkat ut för en oförsäkrad hund pga mellandagar, det var måttligt kul och hundens livförsäkring hade inte börjat gälla och där stod jag med en död hund.
 
Tyvärr är veterinärvård svindyrt i Sverige och då har man enligt mig sällan råd att inte vara försäkrad.

På min hund har jag nog tjänat in försäkringenspremien flera gånger om; kroniskt sjuk och en riktig olycksfågel ovanpå det. Ett exempel var när analsäcken sprack en helgkväll (när annars?) så att det blödde och han fick riktigt ont, och allt detta skedde utan någon förvarning. Så vi fick åka in på jour och det gick på nästan 10 000kr. Däremot har vi tur nog undvikit saker såsom ormbett, men ormar kanske inte är så vanliga häromkring.

På katterna däremot har jag knappt använt försäkringarna. Dom är väldigt friska så jag har haft tur med dom. Men det känns som om att man vet aldrig ifall något skulle hända med dom.

Sen beror premiekostnaderna förstås på vilket bolag man väljer, vilken självrisk, försäkringstak, tillägg, och det som även kan påverka är självriskperioden.
 
Min (katt) är försäkrad upp över öronen, vetvård, rehab, medicin och liv (liv är relativt lågt). Min förra katt var frisk i flera år förutom det som inte täcktes av försäkringen dvs TR, men hon genomgick även en njurutredning, plus regelbunden UVI som försäkringen täckte. Men på slutet av sitt liv så fick jag tyvärr tillbaka det med råge när hon blev sjuk. Två MR, flera vet besök pga allergiutredning och annat. Massor med olika prover. Sista gången, lades hon in på helgen, inte ens över natten och det gick ändå på nästan 20,000. Tack vare försäkringen betalade jag 642 kr och då ingick att hon kremerades enskilt och jag fick hennes aska i en urna skickad till mig. Fick också ut 2600 i livförsäkring.

Trots att jag muttrade lite över premierna under åren - hon är i den dyraste kategorin av raskatter - så är jag så oändligt tacksam för att hon var försäkrad och jag aldrig ens behövde fundera på behandlingskostnad. Jag har funderat på att öka min katts försäkring till 120,000 vet vård från de 60,000 hon har nu eftersom det snabbt skenar iväg om hon behöver opereras och läggas in. Tack vare att hon är ung och frisk kunde jag byta försäkringsbolag från Agria där jag var fast med tidigare katt pga restriktioner, dyra men de var jättebra till mig. Accepterade utan problem varje gång jag skadeanmälde och möjlighet till direktreglering, möjligtvis lite lång handläggningstid. Nu är min nuvarande även försäkrad för TR vilket varit den största kostnaden under åren innan.

Att stå där med en sjuk katt och inte ha möjlighet att betala för vård finns inte i min värld.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 110
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 335
Senast: cassiopeja
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp