Att köpa dressyrföl

Cashmir

Trådstartare
Går i tankarna att köpa en påläggskalv för framtiden och börjar känna mer och mer att det vore roligt att verkligen börja från "scratch". Tankarna är då att jag faktiskt ska köpa mig ett föl. Planen är väl ungefär till nästa år om det inte dyker upp något riktigt förmånligt.

Men då till den stora frågan. Tidigare när jag har tittat och köpt äldre hästar (4 år och uppåt) har jag visserligen kikat lite på stammen men egentligen mest på individen. Där är det enkelt för mig att se om det är en bra häst eller ej, oavsett stam (tänker på exteriör, rörelsemekanik etc).

Men går jag all in och köper ett föl - då handlar egentligen allt om stammen. Därav denna tråd. Jag är visserligen lite haj på vilka hingstar jag gillar, men har långt ifrån erfarenheter av alla.

Vill ha ett föl av sporttyp, absolut inte tung utan mer typen Sohn Der Sonne/Shooting star. Långbenta, nätta. Ett kriterie är att den inte får bli för stor så hingstar som lämnar avkommor på 175+ går bort.

Sitter och kikar på annonser, söker på hingstnamn och kollar videofilmer. Har kikar igenom mängder av filmer på föl från visningar och börjat inse att man kan se ganska mycket redan när dom är så små rent rörelsemässigt.

Men ändå, hjälp mig att tänka! Vilka dressyrhingstar är populära för dagen? Vilka föl är mest eftertraktade? Har sett att priserna ligger ganska högt på exempelvis Ampere-föl, är det något speciellt man vill ha? Vad bör jag tänka på?

Hjälp! ;)
 
Sv: Att köpa dressyrföl

2005 köpte vi ett dressyrföl som jag fortfarande har kvar, men sitter på praktiken så kan inte skriva ett längre svar, så lämnar bara ett litet märke så jag hittar tillbaka.
Kort bara så köpte vi ett föl som var e: don romantic (var ju väldigt populär då), hon var visad med höga poäng som föl (9a på trav och typ). Så det är nåt att kika på, inte bara en populär hingst även om det är viktigt särskilt om du ska ha ett sto med avelsvärde men även titta på både mammans meriter och tidigare avkommor och så fölet själv -temperament och poäng om den är visad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att köpa dressyrföl

när jag själv letade föl så blev det mycket googlande om vad olika hingstar lämnade - både på hingstsidor men även här på buke där folk berättar om hur avkommorna är i psyket.
Såhär i efterhand så har jag lärt mig mycket mer och hade kanske gjort valet lite annorlunda med mer vetskap men är ändå förvånansvärt nöjd över hur min lilla häst verkar utvecklas.

Så som mooi skriver så titta även på mödernet, det är så du kan skilja agnarna från vetet just om det gäller avkommor efter samma hingst. Det bli mindre lotteri om den har ett bra möderne. Jag skulle inte tänka så mkt på vad som är poppis nu, utan mer vad man själv vill ha. Kanske också titta på föl efter hingstar som varit i avel ett tag så man vet lite hur de brukar förvärva sig.

Innan jag var insatt så tyckte jag att det var svårt att hitta uppfödare. Det är inte alltid de annonserar att de har föl till salu. Ett tips är att gå in och kolla på asvh's försäljningssida och även ta hjälp av de lokala uppfödare-föreningarna. De kan hjälpa dig med kontakter till uppfödare.

Att se vad det kommer bli av dem när de blir stora är inte alltid lätt om de är i växtfas o.s.v. Jag har själv hört massor av "man ska titta på dem när de är 3v. 3mån eller 3 år" e´och liknande men har själv ingen erfarenhet av när man kan avgöra hur de blir. Jag tycker man får titta på exteriören - är den överbyggd så behöver man inte avskriva en potentiell häst om den inte rör sig som en miljon t.ex. Jag själv tyckte också att det var positivt att kunna se mamma och syskon på samma ställe. Och att titta på benställningen på den lilla fölungen, fast med benen får man bl.a. tänka på att de ska vara utåt-tåade som små, är de korrekta som föl blir de inåttåade som vuxna.
 
Sv: Att köpa dressyrföl

Efter ha köpt mitt första föl för fem år sedan som föll ut väldigt väl kommer jag nog inte göra annat. Det har varit väldigt roligt att följa uppväxten men som satsande ryttare spelar även ekonomin in. Jag skulle aldrig ha råd att köpa en så bra häst som jag vill ha, redan som två-åringar är de fina hästarna jättedyra.

Jag skulle först titta på mödernet och sett vad syskon och övrig släkt har presterat. När det gäller fadershingst tycker jag att du ska titta på flera avkommor och se vad de har gemensamt mer än hur själva hingsten ser ut. Fråga inte de som har avkommor själv om de inte har många hästar utan gör en egen uppskattning (finns tex en tråd om Warsteiner där ägarna berättar hur snälla de är...) När du väl sen tittar på fölet så upplever jag kan du se balans och hur den hanterar sig vid tex vändningar och inbromsningar. Det har den med sig sen i vuxen ålder och är lätt att se även om fölet är överbyggd för dagen. Även om den släpper ut bakbenen är inte allt för svårt att se även om de är betydligt kortare som vuxna så bakbenen måste få plats någonstans...

Till sist måste du ha en bra magkänsla. Som tur är tycker inte alla om samma typ av häst så om gillar sättet, rörelsemönstret och attityden så är den säkert perfekt åt dig :D


Eftersom jag blev så nöjd med mitt första fölköp så har vi köpt en till i år... :love:
Lexington.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa dressyrföl

Personligen gillar jag Ampere fölen riktigt mycket! De är väldigt rörliga och har massor av gång och trevligt temperament. En del har väl blivit lite små och kanske lite kortbenta men de av större modell är riktigt snygga, jag hade nog väntat några månader med att köpa dem så man ser var storleken tar vägen.

Den här e: Ampere tycker jag är superfin!
http://www.youtube.com/watch?v=rZDtWleThWM&feature=plcp
 
Sv: Att köpa dressyrföl

Jag har tänkt som du i många år och förra året slog jag till när "rätt häst" föddes.
Nu siktar jag inte lika högt som du, så det var mer en lagom häst till mig med tanke på stam och prestation :angel:

e: Warsteiner ue: Highlight född -11

1 månad

297745_105404216229473_5241457_n.jpg


13 månader

418755_254192561350637_2030146106_n.jpg
 
Sv: Att köpa dressyrföl

Att köpa föl är ju ett lotteri, men jag skulle satsat på ett föl med bra lynne(detta märker man tidigt). Inga kaxiga saker kommer in i mitt stall.
Sen är stammen otroligt viktig och ännu viktigare är vad föräldrarna lämnat innan. Finns det syskon på mammans sida är ju detta ett plus om du kan se.

Sen hade jag kikat mycket på individen. Vissa föl rör sig ju kanon från dag 1 medens andra är långbenta och spralliga. Och mest busar.

Lycka till i ditt köp! Tips på en hingst som börjat visa framfötter är ju Dalwhinnie, som samtidigt har De Niro och Rhodiamant bakom sig! Jag väntar själv ett föl efter honom och de avkommor jag sett har varit mycket harmoniska och kompakta. Bra gång och vackra att se på!
 
Sv: Att köpa dressyrföl

Det är inte lätt att köpa föl för de kan ändra sig en hel del bara från vecka till vecka. Så om man inte själv har kunskap och inte heller möjlighet att se fölet flera gånger kan det lätt bli fel.
Ett föl som knappt blir klass II på en fölvisning kan få 9 10 och vara klass I några veckor senare. De växer ju fort och olika därför kan det vara farligt att bara gå visningsresultat och väldigt bra om man kan få träffa fölet flera gånger.

När det gäller hingstar och popularitet kan det ibland vara bra att chansa (om man vill ha en poppis hingst) som exempel JJ RayBan gör ju själv fantastiska resultat och hans första årgång blir ju tre nästa år först. Det gör att man kan med kunskap och tur nu fynda en avkomma efter honom som kanske stiger väldigt i pris efter nästa års treårstester. Om det nu går bra för hans avkommor där.
 
Sv: Att köpa dressyrföl

Skulle jag köpa till mig själv för att behålla så hade jag struntat i vilka hingstar som är populära för dagen och bara valt med hjärtat. Jag hade lagt stor vikt och tid vid att kontrollera stofamiljen, hur du tittar är beroende vad du ska ha avkomman till. Men iallafall att det handlar om sunda individer med vettig skalle. Jag hade hellre valt en häst med svagare fäderne än möderne än tvärt om. Träffa mamma, moster och mormor om möjligt.. Hingstar är lättare att läsa sig till och stoet präglar avkomman mycket.
/U
 
Sv: Att köpa dressyrföl

Att köpa föl är ju ett lotteri, men jag skulle satsat på ett föl med bra lynne(detta märker man tidigt). Inga kaxiga saker kommer in i mitt stall.

Då vill jag sticka ut hakan och säga precis tvärtom... jag tycker inte att man kan utröna av hur ett föl beter sig hur den sen blir som vuxen. Det handlar om massor av olika faktorer som påverkar beteendet som föl; Vilken är mamman, hur mycket är den hanterad, vilket system är den uppvuxen i, osv osv.

Många (de flesta?) föl blir ganska annorlunda i sättet när man skiljer av dem. Sen blir de otroligt präglade av miljön de växer upp i.

Det jag kan säga är att vi har fått betydligt mer lätthanterliga unghästar sen vi började med lösdrift till "alla" + ha dem i blandade flockar.

Om jag skulle köpa föl så skulle jag titta på stammen (främst mödernet såklart), utstrålningen och blicken.

//athena med närmare 30 egna uppfödningar + ett antal ytterligare föl som fötts och fötts upp hos oss
 
Sv: Att köpa dressyrföl

*kl*

Om jag skulle köpt ett talangfullt dressyrföl skulle jag först och främst ha som grundkrav att den var visad (och med bra poäng förstås). en så hade jag kollat hos några av de större dressyruppfödarna som finns i landet. Det finns ett antal som har superba ston med långa linjer av elitston bakom sig som i princip garanterar kvalité.
 
Sv: Att köpa dressyrföl

Det är inte lätt att köpa föl för de kan ändra sig en hel del bara från vecka till vecka. Så om man inte själv har kunskap och inte heller möjlighet att se fölet flera gånger kan det lätt bli fel.
Ett föl som knappt blir klass II på en fölvisning kan få 9 10 och vara klass I några veckor senare. De växer ju fort och olika därför kan det vara farligt att bara gå visningsresultat och väldigt bra om man kan få träffa fölet flera gånger.
.

Av den anledningen hade jag inte lagt så stor vikt vid om fölet var visat eller ej, och hade jag inte litat på mina egna ögon skulle jag bett någon kunnig om hjälp, fyra ögon ser bättre än två dessutom. Jag skulle välja utifrån en stam som jag tycker om och kollat upp båda sidor väl. Allt är inte det som syns (eller inte) på papper. Och till sist gått på magkänslan.
 
Sv: Att köpa dressyrföl

Hållbarhet tycker jag (och antagligen de flesta med mig) är superviktigt! Så skulle jag köpa föl så skulle jag luska i hur hållbart stoet och stolinjen varit.

Spännande att du funderar på att köpa föl! Lycka till:laugh:
 
Sv: Att köpa dressyrföl

Men ändå, hjälp mig att tänka! Vilka dressyrhingstar är populära för dagen? Vilka föl är mest eftertraktade? Har sett att priserna ligger ganska högt på exempelvis Ampere-föl, är det något speciellt man vill ha? Vad bör jag tänka på?

Hjälp! ;)
Stirra dig inte blind på vilka hingstar som är populära och som lämnar vad, utan lägg ner lite möda på att dessutom kolla vilka ston det är som lämnat fölen ifråga. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och tyvärr är det inte alltid de finaste stona som betäcks. Kom också ihåg att bara för att det är fina hingstar som far och morfar, kanske även morfarsfar, så betyder inte det att avkomman är fantastisk utan den kan vara tämligen medioker även om det låter kul på pappret. Den kan också vara fantastisk även om stammen bakom är rätt trist. Ska du bara ha den som ridhäst så är det ju individen du ska titta på i första hand, även om stammen kan skvallra om möjligheterna.

Heimdal sa för några år sedan, på ett bruksprov, något i stil med att de godkänner gångartshingstar, som förhoppningsvis ska kunna bli dressyrhästar också. Det är alltså inte nödvändigtvis så att de hästar som har de häftigaste gångarterna också blir de bästa dressyrhästarna.

Något jag tycker du ska fästa vikt vid är ridbarhet med den kan en häst med tämligen mediokra rörelser bli en fantastisk dressyrhäst - om än kanske inte med de häftigaste travökningarna. Men hur många poäng plockar du på travökning i ett dressyrprogram? Även rörelsemekanik är viktigt, dvs hur de använder lederna när de rör sig.
En bra grej är ju om det finns möjlighet att prova att rida på mamman, då kan du få ett hum om hur avkomman kommer vara att rida. Vissa hästar är som träbockar med dito mun och då spelar det liksom ingen roll hur fint de sprattlar med benen. Det kan aldrig bli en njutning att rida på en träbock... Däremot kan det vara njutning att rida på en häst med härlig ridbarhet även om gången inte är av bästa sort.
 
Sv: Att köpa dressyrföl

Bra ide tycker jag!
jag gjorde ju precis så 2010. Och jag valde med störst hänsyn till mamman och uppfödaren. Hingsten brydde jag mig inte speciellt mkt om. Individen i sig var ljuvlig som föl och har nu blivit en rar unghäst.
Jag håller tummarna att den blir så lik sin mor som möjligt:love:
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 488
Senast: Freazer
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 127
Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 676
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 078
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp