Att köpa foderhäst-problem?

S

Strumpan_20

Har bestämt mig för att återigen skaffa häst igen. Jag vill först ha hästen på foder i ett antal månader, och om allt stämmer sedan köpa hästen.

Det jag nu undrar är hur det har fungerat för er andra när ni köpt era foderhästar. Det är nämligen så att jag har känt mig lurad ett par gånger tidigare då jag haft häst på foder.

Första gången stod det inskrivet att jag hade rätt att köpa hästen för X0.000 om allt fungerade. När jag sedan ville köpa hästen skulle den kosta mig 20.000 mer enligt ägarna, för nu var den ju utbildad (av mig!). Då jag hänvisade till kontraktet sa de att det stod "om allt fungerade" och det gjorde det helt plötsligt inte enligt dem. De sålde hästen dagen efter att vårat kontrakt gick ut till någon som var beredd att betala mer.

Andra gången hände i princip samma sak...

Anledningen till att vi skrev att jag hade rätt att köpa hästen "om allt fungerade" var ju att ägarna ville se om jag var rätt person, så att de inte var tvugna att sälja hästen till mig även fast jag inte tog väl hand om den. Det jag nu undrar är om man måste skriva att man har rätt att köpa hästen vid avtalets slut, och att ägaren inte kan protestera mot detta, eller hur gör man? Vill inte bli "lurad" en gång till...

Vad har ni för erfarenheter? :confused:
 
Du kan inte leta häst och se om ägarna går med på att du har den på prov en månad då istället för att ha den på foder? Det går ju vissa med på ibland...
 
Du kan få köpa min häst :D

Har haft henne ute på foder förut med tanke att köp skall ske efter ca 6 månader, anser att man borde ha lärt känna hästen något så när efter den tiden och känt på den. Har fått tillbaka henne p.g.a diverse saker som jag inte vill nämna här, men det har då varit fodervärden som inte varit nöjd, resp. inte haft möjlighet att ha henne kvar.
Ditt problem är väl att du träffat på oärliga människor.
Se till att du får ner en välformulerad mening om just hur det ska gå till vid ev. köp och som inte kan misstolkas.
Jag har skrivit i mina förut att "hästen är till salu för X:- under förutsättning att hästen trivs och mår bra", sen har jag ju en häst som ingen vill gå i närhetene av när hon inte trivs (lättstressad) så det är ju ganska enkelt på så vis.

Det finns trevliga, ärliga människor som bara vill hästens bästa, ut och leta reda på dem bara!
lycka till!
 
har ni ett kontrakt där det står att detta datum ska du bestämma dig för köp av hästen om DU vill. och för DEN summan, så kan ägarna ej ändra sig.
står det att ägarna får bestämma om det är rätt hem, då kör det sig i många fall. så skriv ett kontrakt foder för prov på köp på DINA villkor.
min medryttare blev lurad. hon utbildade och tävlade sin foderhäst. vi köpet kostade den mkt mer. så hästen blev för dyr så hon fick lämna tbx den.
folk har försökt lura mig oxå, efter utbildning, men jag skrev ordentliga kontrakt så jag hade all rätt i världen och har därför ej misslyckats på såna köp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 314
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: warg
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp