Bukefalos 28 år!

Att köra häst med öppen lucka

Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har alltid stängt bak, har takluckan öppen för luftinförsel.

Mina hästar åker dessutom med bomull i öronen för att minska ljudet i transporten som faktiskt är fruktansvärt bullrigt.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag stämmer in med vissa andra - Att det beror på om hästen är lugnare med öppen lucka så är väl det bättre, men om hästen åker bra med stängd lucka har jag ju hellre det.

Men får jag fråga en sak (Hoppas att jag inte låter allt för dum :o ).
Är inte alla transporter utrustade med ventialtions luckor som går att öppna och sådana liknande finesser? :confused:

/Johanna
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Vad jag anser är sekundärt. Vad min häst anser är det primära! Och hon skulle anse att det var lika med djurplågeri om jag stängde lilla luckan. (Fick hon välja helt skulle vi helst ta bort taket, så att hon verkligen kan se allting).

Hade jag haft egen transport hade jag gjort en gallerlucka så att jag slipper bli nervig när lilla luckan är öppen...
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Det vet väl inte jag :p Men jag antar att den inte stod inne i transporten, för då fattar jag inte hur den personen transporterar.

Haha nä det hoppas jag grin:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag stämmer in med vissa andra - Att det beror på om hästen är lugnare med öppen lucka så är väl det bättre, men om hästen åker bra med stängd lucka har jag ju hellre det.

Men får jag fråga en sak (Hoppas att jag inte låter allt för dum :o ).
Är inte alla transporter utrustade med ventialtions luckor som går att öppna och sådana liknande finesser? :confused:

/Johanna

Inte våran som är 26 år gammal:grin:
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag tycker att det är lika med djurplågeri eftersom att hästen både ser och hör alla bilar och allt runt omkring och framförallt bakom transporten.
Varför är det djurplågeri för att hästen ser vad som händer omkring den?
Har du provat att åka bil och dra en säck över huvudet?
Gör det så ska du få se hur kul det är när det händer saker runt omkring.

Min pålle vill åka nercabbat och det är bara när det är minusgrader som jag stänger igen bakluckan. Han gillar när det händer saker och vill kunna titta runt omkring vad som är på gång.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

KL

Hittade en intressant undersökning där bl.a. bullernivån i släp hade mätts med stängd respektive öppen baklucka på 5 olika modeller.

"Bullernivån visade sig vara lägre i transporterna med bakluckan öppen. Detta kan ha berott på att ljudet inte kunde reflektera mot bakluckan och att hastigheten var lägre än vid minimi- och maximiventilation. Att isolera transporten verkade också ha en viss sänkande inverkan på ljudnivån."
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Det är därför som de flesta travhästarna åker Ume eller lastbil.
De vill ha någotsånär utvilade hästar till start.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Kör aldrig med öppen lucka bak..däremot har jag den på yttersta snäppet på sommaren.Fast det är ju ventilation i transporten.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Rent juridiskt är det faktiskt djurplågeri att i vissa typer av transporter köra med luckan öppen. Finns direktiv på hur luften ska vara i en transport för att anses som fullgod för hästen. Tyvärr finns det transporter som inte klarar de direktiven om man stänger luckan.

Ska man vara riktigt petig är så gott som alla hästtransporter olagliga inom EU. Våra vanligaste transporter har inget egen ventilationssytem utan är beroende av att fordonet är i rörelse. Men Sverige har fått dispans på detta.



Det finns undersökningar som visar på att hästar inte ens vill åka framlänges, så som de gör vi våra transporter, om de själva får välja. Helst vill de stå på snedden. Kör man flera hästar vill de stå "sicksack" med nos mot svans.
Personligen tycker jag väl att vi borde byta design på våra transporter överlag till något mer hästvänligt.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Är det varmt ute, så ja, öppen lucka. Blir tyvärr bakugn i vårt släp annars!
Djurplågeri? Nej. Det bekommer inte hästarna ett endaste dugg, åker lika bra och är lika lugna vid framkomst.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har sett många som kör hästar på stora motorvägar med öppen lucka på transporten.
Vad anser ni om detta?
Jag tycker att det är lika med djurplågeri eftersom att hästen både ser och hör alla bilar och allt runt omkring och framförallt bakom transporten. Hemskt tycker jag att det är!
Hur kan det jämställas med djurplågeri? En stängd vagn med taskig ventilation är långt mycket värre och ljuden hörs ändå i en oisolerad vagn.

Jag har en polsk vagn som är rätt bra ventilerad med kapell istället för lucka. Ibland kör jag med kapellet nere och ibland uppe. Beror lite på vädret. Hästarna är inte det minsta oroliga oavsett.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Vill inte kalla det djurplågeri.
Vissa hästar vill se och höra vad som händer runt dom..
Beror på vilken häst jag har i släpet, ibland stänger jag luckan, ibland inte.
Kör jag med Hemi måste jag ha luckan öppen då han verkar ha cellskräck.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag kör med öppen lucka om jag har lugna och resvana hästar när det är varmt ute. Har inte varit några som helst problem.

Och titta på djurpoliserna i USA, dom har helt öppna transporter, och hästarna där går på väldigt bra tycker jag, verkar vara lättare att lasta en häst i en sån transport än våra "stängda".

Tror hästarna hellre ser vad det är som låter än att bara höra nåt oväsen utan att veta varifrån det kommer
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har alltid stängt bak, har takluckan öppen för luftinförsel..
Du måste ha både till o frånluft.
Takluckan är mer från.
Jag har sett ngt luftflödesschema beroende på hur man har öppet.

öppet fönster o taklucka gav?
Om jag inte minns fel blev det pga baksuget så att avgaserna kunde dras in om man hade öppet bak.

Lite samma som händer om du har bakluckan på bilen öppen o då samtidigt öppnat ett fönster.

Vore bra om ngn kunde hitta detta:bow:
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

KL

Jag har kamera med ljud i min trailer och jag har sett att hästarna står och vänder sig om lika mycket oavsett om luckan är uppe eller nere.
Ljudnivån tycker jag ändras obetydligt om luckan är öppen eller stängd.
Tror faktiskt att hästarna generellt blir mer oroliga av att det är för varmt än av att se trafiken.

Däremot kan det finnas andra höga irriterande ljud, tex är det vanligt att luckan skallrar mycket när man har trälucka och sätter den på andra snäppet, eller att framdörren vibrerar av fartvinden.
Sånt tycker jag verkar jobbigt för hästen.

Ansluter mig till skaran som låter hästen välja det den verkar trivas med.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Tror faktiskt att hästarna generellt blir mer oroliga av att det är för varmt än av att se trafiken.
Du bor inte där vi bor- med otaliga baltiska lastbilschaffisar som lägger sig i arslet o t o m tutar:eek::mad::mad:

Ska be att få ngn estländare att översätta - Håll avstånd! iom de inte ens förstår engelska.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Kl

Herregud. Det startas 6 såna här trådar i halvåret och tjafsas om att det ska vara endera öppet eller stängt.
Tror inte det finns en enda människa faktiskt som är så puckad att den inte kommit på att hästen förmodligen INTE trivs och är rädd i transporten om den agerar besvärat, trampar runt, är upprörd på ngt sorts vis, eller visar tecken på att den varit stressad under färden när man stannar sen.

Eftersom jag förutsätter att ingen är så puckad, ursäkta uttrycket, så känns det safe to say att det förmodligen är så att olika hästar trivs med olika saker, och eftersom det inte är förbjudet att köra med luckan nere, så är det väl vettigt att låta alla välja vad deras häst trivs bäst med, eller hur?

suck.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Ja ja:rofl:
Men visst fanns det en skröna om att man inte fick ha den nere pga att cigaretter kunde komma in.

Stora tunnelbrandkatastofen mellan F o I berodde ju på det- att en cigg hamnade i en lastbils luftfilter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 147
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 245
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 808
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 029
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp