Bukefalos 28 år!

Att köra häst med öppen lucka

Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jämför du med tradarsläp?
ett annat släp har hjul i alla 4 hörn alt. boggi eller trippel bak.

sen är det beroende av vikt o även viss skillnad på höjd.

det är däremot om man fellastar personbilssläp- där vikten förlagts för långt fram eller bak- som påverkar..återigen- köregenskaperna.

Det du kan jämföra med är vätska- tankbilar, då med ej full tank. Vätska får sin egen energi.

Gissa vad som gäller om du ska frakta elefanter:bump:- trångt.

Nu blev det ytterligheter- sorry
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Självklart menar jag det vi talar om, personbilssläp (lätt lastbil för den delen också).

Blir du stoppad och har lastat allt på vänstersidan får du lasta om. Det ska vara jämnvikt i släpet. Underligt nog har denna snedlastning blivit normen när det kommer till den här diskussionen, för att lasta i mitten (utan mellanvägg) skulle helt plötsligt bli ifrågasatt...
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

I vilken paragraf står det?
I såna fall skulle hästsläp vara förbjudna- eller hur?

Nej det är fördelningen av vikten fram resp. bak som inte får vara fel.
Hästsläp är konstruerade för att få mest vikt över hjulen, varav boggie får det mer säkerställt.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har gått igenom just detta vid utbildning. Levande last är ett undantag, det är alls inte fram och bak, det är jämnvikt över axlar som ska eftersträvas.

Det är bara att läsa lastföreskrifter för att få reda på detta, det ingick solklart i utbildningen för BE.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Har inte läst allt om mellanväggar men jag tror jag gillar dom nyare modellerna med gummi underst...då kan man ha "bredåkare, fast på en plats..mellanväggen fyller ju trots allt en funktion när man pratar om stabilt.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Ja att den har stöd för kroppen, men ändå kan ställa sig brett- optimalt.

Hade en lastbil förr som hade 2 spiltor i längsgående riktning, utan väggar.
det var ganska innovativt på den tiden o hästarna trivdes verkligen.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Hej!

Min förra pålla åkte med luckan nere, mest för att den alltid blåste ner och då kände jag mej säkrare med att VETA att den var nere..Hon hade alltid öronluva- då stog hon snällt, utan luvan for hon runt oavsett om luckan var stängd eller ej. Den transporten tappade luckan på motorvägen när en annan tjej lånade den.. Det var läskigt!

Nuvarande pållan åker med stängd, men så öppen det går (yttersta hålet så att säja). Hon är lite mer bakskygg och argsint så det känns säkrast.

Däremot känns det rätt så överdrivet att kalla öppen lucka för djurplågeri.. Har TS sett transporterna i USA? Gallervarianter med öppet överallt, därlär det iaf vara bra ventilation- undrar vad våra svensk hästar skulle anse om en sådan??

/ Lavinia
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Just s

Fö så brukar jag har bakluckan stängd ( i yttersta hålet) + takluckan öppen ( har Umesläp) förutom om vi varit inne o kört för nu på vintern , då får dom öka öppet hem ( 7 km men dubbla ylletäcken) för annarsd dör dom där inne av ångan. Så för mina hästar spelar det ingen roll om det är stängt eller öppet., men självhar jag fått för mig att det är ett mindre bra bakslug om man har helt öppet.
Hästarna är vana all trafik o alla fordon ...
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Gallervarianter med öppet överallt, därlär det iaf vara bra ventilation- undrar vad våra svensk hästar skulle anse om en sådan??
Dom skulle tacka och ta emot.
Frågan är snarare vad fjompiga och pjoskiga svenska hästägare skulle säga? :eek:

LIA
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

... men självhar jag fått för mig att det är ett mindre bra bakslug om man har helt öppet.
Kanske om man har ett utsug längre fram i transporten, annars får man bara virvlar runt baksidan.

LIA
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Just om det är kallt blir det "Londonfog" även om man bara kör en varm häst.

Tycker ändå att det räcker med öppet fönster, taklucka o ngt öppet bak.

Med 2 hästar blir det nog olidligt.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Du får sällan utsug fram- om du inte menar i taket.

För att fuktig luft ska föras utåt, krävs inluft= cirkulation.

Med öppningsbara takfönster kan man reglera så luften skjuts in- om du har den intryckt i bakkant.

Moderna släp har 2 takluckor. De skulle behövas göras större i framtiden.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 039
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 987
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp