Bukefalos 28 år!

Att köra häst med öppen lucka

Sv: Att köra häst med öppen lucka

Är det ingen i detta forum som åkt i en transport själv?!!

ALLA ljud hörs oavsett om luckan är öppen eller stängd så för den sakens skull behöver den definitivt inte vara stängd.

Sedan beror det helt och hållet på hur modern transport man har om luckan kan vara stängd eller inte, samt hur hästen reagerar på öppen eller stängd lucka. Min ena häst krafsar sönder hästtransporten medans den andra inte verkar bry sig om varken eller.

Detta är helt upp till vad man har för häst och transport inte vad vi människor tycker är fel eller rätt. Jag kör hellre med luckan öppen (om vädret tillåter) så att min häst kan vrida på huvudet och se bakåt istället för att vilja ta sig ut genom framdörren i panik. De flesta hästar är mer eller mindra klaustifobiska.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har åkt i min transport på grusväg i nästan tomgång och det hoppade och studsade skramlade och låter...Tyckte det var lite läskigt och tyckte gubben kunde köra lite saktare...
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Ts:
Det beror väl helt på vad man har för häst och transport?
Jag kör ganska mycket bil, att hamna bakom en hästtransport tillhör inte ovanligheterna men hittills har jag inte sett en endaste där hästen verkat orolig, trots att det varit på större leder med trafik bestående till stor del av långtradare.



du menar inte köra med luckan öppen va?
Det har jag iallafall fått för mig av nån anledning, att det är mer regel än undantag att transporterna inte klarar ventilationskraven om luckan är stängd, väldigt få ens där man har reglade som man kan ha en glipa. Detta är som sagt något jag fått för mig, rätta mig gärna om jag har fel

/LillaMy-förvirrad:o

Helt rätt glömde det viktiga ordet inte:o
Klart att även typ av häst och inte minst antal hästar i släpen har betydelse också. Men med en stor häst i så är det få släp som klarar kraven med luckan stängd. Ska man köra lagligt med stängs lucka så behöver de flesta släp en extra fläkt som fixar luften.
Den enda gången "lagen" säger att luckan ska vara stängd och att man inte får ha gardin är när man kör med sto och föl. Men det är för risken att fölet kan hoppa ut.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Fast man kan beställa gallerlucka om man är ambitiös, så man kan ha ventilation men ändå stängt. En annan historia, men en bra lösning om man har ett gammalt Trane t ex (som bevisligen inte klarar ventilationen med luckan stängd)
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

*kl*

Stängd alltid!

Tycker synd om de hästar jag sett stå med öppen lucka, de står alltid o tittar bakåt o ser allmänt osäkra ut.. :(

Körde häromdagen om ett hästsläp som hade en långtradadare bakom o tyckte verkligen synd om hästen i, för den såg livrädd ut.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

skulle aldrig köra med öppen lucka även om det bara är 5 min det handlar om.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Vi har alltid koll på hästarna med kamera, de står inte och vänder sig mer för att luckan är öppen. Snarare mindre, de är mer oroliga med luckan stängd när de hör men inte ser.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Vi har alltid koll på hästarna med kamera, de står inte och vänder sig mer för att luckan är öppen. Snarare mindre, de är mer oroliga med luckan stängd när de hör men inte ser.

Jag återgav bara vad jag sett...
O de jag sett ser oroliga ut.

Dina kanske tar det med ro, men då jag har inte sett dem ;)
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

KL.
Jag kör alltid med öppen lucka när min valack ska ut och åka. Han har varit stökig i transporten. Jag prövade allt och inget hjälpte. Men med luckan nere så är han lugn och äter sitt hö. Har testat att stänga och då börjar han leva rövare igen. Mina andra hästar kör jag med stängd lucka. Föredrar det och dom trivs bäst med det.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

*KL*
Öppen lucka om det är varmt och inte ska köras så fort. Stängd om det är kallt eller skall köras fortare; överluckan är långt ifrån hermetiskt tät och tillsammans med öppen ventilationslucka på framdörren blir luftväxlingen helt ok i landsvägsfart. Den häst som oftast åker i vår transport är fullkomligt lugn oavsett om luckan är öppen eller stängd, han har s.a.s. rest mycket i jobbet tidigare. :)
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag kör ALLTID med öppen lucka, undantaget vid ösregn eller snöstorm.
Transporterade min 3-åring drygt 50 mil i november, varav merparten på motorväg, inkluderat passage längs E4 genom Stockholm. Öppen lucka hela vägen och helt lugn häst. Hade han varit minsta stressad av det så hade han garanterat varit svettig och lämnat ett antal lösa bajshögar bak i släpet - inget av detta inträffade.

Mina stora hästar brukar vara lugna av att kunna se trafiken både framåt (genom fönstren) och bakåt (genom den öppna luckan).

Shettisarna ser ju inte ut, men de står lugnt ändå.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har sett många som kör hästar på stora motorvägar med öppen lucka på transporten.
Vad anser ni om detta?
Jag tycker att det är lika med djurplågeri eftersom att hästen både ser och hör alla bilar och allt runt omkring och framförallt bakom transporten. Hemskt tycker jag att det är!

Jag kör öppet. Stänger om vintern eller om det regnar eller så bara. Hästen har inga problem med det, inte heller på stora motorvägar eller övriga vägar med mycket eller tung trafik. Klart han vänder huvudet för att se vad det är, men orolig? Nej.


Kompisen kör också öppet och fick kommentarer av det på en tävling för nåt år sen av några som hade kört efter henne. Hon blev ifrågasatt eftersom hästen gärna tittar ut bakåt. 'det såg farligt ut':confused:
Att hästen tittar bakåt men står helt lugnt och tom käkar på höet utan att vara orolig känns som ett mycket mycket bättre alternativ än att den blir en ren trafikfara när hela transporten kränger då hästen är väldigt orolig när luckan är stängd.

Ibland kanske det är bättre att nyfiket fråga varför, om man nu undrar ,innan man ifrågasätter och 'dömer ut' någon.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag vill inte ha luckan öppen. då blir det mycket mer ljud osv. Jag har luckan öppen om man tex står still med trasporten ett tag...


Fast egentligen så borde dom ju bli lungnare när dom inte är lika instängd
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har sett många som kör hästar på stora motorvägar med öppen lucka på transporten.
Vad anser ni om detta?
Jag tycker att det är lika med djurplågeri eftersom att hästen både ser och hör alla bilar och allt runt omkring och framförallt bakom transporten. Hemskt tycker jag att det är!

Förstår din tanke, men med en av mina förra hästar var det mer djurplågeri att köra med luckan stängd. Han ville se vad det var som lät bakom honom (efter en olycka), och om man då hade luckan stängd blev han nipprig och stod och trampade konstant i släpet. hade man däremot luckan öppen så stod han snällt även ifall lastbilar/långtradare körde upp precis bakom släpet.

Tror inte att någon skulle köra med öppen lucka ifall deras hästar inte skulle acceptera det, lika lite som jag tror att man utsätter sina hästar för andra saker de inte är okej med.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Fast idag när transporterna har fönster, så blir det inte samma klaustro.
Det blir ett jäkla baksug- om man nu inte kryper fram:angel:

Det är heller inget vidare om hästen vänder mkt på huvudet- om man måste bromsa hårdare.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har en transport med fönster fram. Ett på vardera sida fram samt det som är rakt fram. Har en rymlig och ljus boggi transport. Men med min valack så hjälper inte det. Han blir tokig i släpet om luckan är stängd. Han åker alltid brett när han åker själv men har inga problem att åka smalt med sällskap. Dock blir han galen även då om man stänger luckan.:crazy:. Så för hans bästa så får han ha den öppen medans mina andra får ha den stängd när dom ska ut och åka.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

"Förra ägarens häst har dessutom bitit ett litet hål i överluckan så den är inte helt tät heller :p"

Hur lyckas man med det???

Det vet väl inte jag :p Men jag antar att den inte stod inne i transporten, för då fattar jag inte hur den personen transporterar.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Djurplågeri? :confused:

Jag har ett Iforsläp och jag har alltid högra luckan öppen.
Min häst blir mycket lugnare när hon kan se vad det är som låter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 090
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 516
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 862
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 053
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp