Bukefalos 28 år!

Att köra häst med öppen lucka

Koltinna

Trådstartare
Jag har sett många som kör hästar på stora motorvägar med öppen lucka på transporten.
Vad anser ni om detta?
Jag tycker att det är lika med djurplågeri eftersom att hästen både ser och hör alla bilar och allt runt omkring och framförallt bakom transporten. Hemskt tycker jag att det är!
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Skulle aldrig köra med öppen lucka på motorväg, ska jag dock bara en liten bit på en väg med mkt lite trafik och det är jättevarmt kan jag ha luckan öppen.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Kör alltid med öppen lucka om vädret inte är totalvidrigt. Mina hästar har hittills varit oroligare om jag stängt.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Kör alltid med stängd lucka, har två snäpp på den så den kan ventileras bättre om det är varmt ute..
Vill inte riskera att hästen hoppar ut om den skulle komma lös.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Djurplågeri tycker jag känns som att ta i lite, beror väl helt på vad man har för häst.

Kör alltid med luckan stängd och brukar även ha luckan stängd på tävlingsplatsen (om det inte är supervarmt såklart) Min häst blir lätt orolig om hon hör hästar som går bakom transporten som hon inte kan se, då är det skönt att ha en ljus och luftig transport med öppningsbara fönster.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag kör alltid med luckan stängd om det inte är för varmt (är det jättevarm ute kan man ju snacka om djurplågeri när temperaturen blir tokhög inne i transporten). Kompisens häst däremot kan inte ha luckan öppen, då blir han skogstokig. När hon köpte honom sa gamla ägaren att "det går inte att stänga luckan". Trams tyckte vi, det får han väl lära sig! Vi kom inte långt upp med luckan innan han fullkomligt fick panik därinne! :angel: Det var bara att låta den vara öppen. Han gillar att stå med huvudet lite bak o titta ut. Jag ser detta då jag ganska ofta har åkt bakom.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag kör alltid med luckan stängd om det inte är för varmt (är det jättevarm ute kan man ju snacka om djurplågeri när temperaturen blir tokhög inne i transporten).

Beror väl på vad man har för transport oxå, våran blir faktiskt inte alls speciellt varm, den är stor, både hög och bred, ljus både på utsidan och insidan och bra ventelation. Med hästen jag har nu skulle jag nog inte under ngr omständigheter köra med luckan stängd, kör med öppna fönster om det är riktigt varmt.

Förra ägarens häst har dessutom bitit ett litet hål i överluckan så den är inte helt tät heller :p
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Rent juridiskt är det faktiskt djurplågeri att i vissa typer av transporter köra med luckan öppen. Finns direktiv på hur luften ska vara i en transport för att anses som fullgod för hästen. Tyvärr finns det transporter som inte klarar de direktiven om man stänger luckan.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Beror väl på vad man har för transport oxå, våran blir faktiskt inte alls speciellt varm, den är stor, både hög och bred, ljus både på utsidan och insidan och bra ventelation. :p

Självklart beror det på vilken transport man har, hur mkt ventilation som finns men tyvärr så har det visats i flera undersökningar att även nya stora dyra transporter har för hög temperatur varma sommardagar.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Djurplågeri?? Vi har verkligen olika syn på detta måste jag säga.

Jag tycker man får se till hästens behov. Vissa hästar blir jättestressade av all trafik och andra blir stressade av att ha stängd lucka.

Men att det skulle vara djurplågeri kan jag verkligen inte hålla med om!
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

jag kan ju bara svara för mig själv.
Jag kör mina hästar med luckan öppen, och mina två hästar verkar inte bry sig det minsta.

Faktum är att jag tycker det faktiskt är bra att folk bakom SER att det är en HÄST i transporten.
Har varit med om lastbilar som lagt sig precis i arslet på släpet när luckan varit stängd, jag tror nog hästen reagerar mer på det (ljudet), än om luckan är öppen och bilar/lastbilar håller sig på avstånd.
För jag upplever att de håller sig på längre avstånd när de ser att det är en häst innuti. Lastbilarna kan komma ikapp, för att sen lämna avstånd när de ser att det faktiskt är en häst innuti. Sen finns det ju också idioter som inte bryr sig i att det är en häst där i och ändå kör närma som f*n. smisk ska de ha :devil:


Så nej TS, djurplågeri tycker jag inte att det är. Mina hästar stressar inte upp sig och verkar ta det med ro, så fort jag stannar och kollar till dem så står de still och är lugna, börjar nosa runt i havrehinken osv. Har haft en kompis som kört bakom mitt släp när jag körde ena hästen, och hästen stod så lugn och fint och kikade lite till höger och vänster... :)
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Ts:
Det beror väl helt på vad man har för häst och transport?
Jag kör ganska mycket bil, att hamna bakom en hästtransport tillhör inte ovanligheterna men hittills har jag inte sett en endaste där hästen verkat orolig, trots att det varit på större leder med trafik bestående till stor del av långtradare.

Rent juridiskt är det faktiskt djurplågeri att i vissa typer av transporter köra med luckan öppen. Finns direktiv på hur luften ska vara i en transport för att anses som fullgod för hästen. Tyvärr finns det transporter som inte klarar de direktiven om man stänger luckan.

du menar inte köra med luckan öppen va?
Det har jag iallafall fått för mig av nån anledning, att det är mer regel än undantag att transporterna inte klarar ventilationskraven om luckan är stängd, väldigt få ens där man har reglade som man kan ha en glipa. Detta är som sagt något jag fått för mig, rätta mig gärna om jag har fel

/LillaMy-förvirrad:o
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

djurplågeri är väl kanske lite att ta i ? googla på ordet "djurplågeri" så ska du få se att det finns värre saker att tjafsa om änn att de blåser lite på en hästrumpa.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

för varmt tror jag inte att de blir, när de e typ 2-3 minus ute så blir de ca 20 minus i transporten när man kör har jag hört. jag har aldrig provat men ska göra de på lördag tror jag. Jag har oxå hört att de e olagligt att köra med öppen lucka på motorväg! Och de tkr jag är bra, tänk hur höga alla ljud blir i transporten. jag kör alltid med stängd lucka, eller om jag kör på småvägar (max 70) och inte så långt så kanske jag kan ha luckan öppen, de beror på värmen och så.

Jag kan skriva här när jag kommer hem från lördagen om jag kommer ihåg termometern^^
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

för varmt tror jag inte att de blir, när de e typ 2-3 minus ute så blir de ca 20 minus i transporten när man kör har jag hört. jag har aldrig provat men ska göra de på lördag tror jag. Jag har oxå hört att de e olagligt att köra med öppen lucka på motorväg! Och de tkr jag är bra, tänk hur höga alla ljud blir i transporten. jag kör alltid med stängd lucka, eller om jag kör på småvägar (max 70) och inte så långt så kanske jag kan ha luckan öppen, de beror på värmen och så.

Jag kan skriva här när jag kommer hem från lördagen om jag kommer ihåg termometern^^

Det är INTE olagligt att köra med öppen lucka :cool: har personligen ringt till jbv och frågat efter att jag fick höra talas om det för flera år sedan.

Jag transporterar hellre med öppen lucka än stängd oavsätt vilken väg jag kör. Tycker att luften blir bättre i transporten. Sen finns det givetvis gånger när man har luckan stängd.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag kör alltid med stängd lucka. Har dessutom två snäpp så jag kan ha öppen en glipa.
Nu är väl Umesläpen rätt bra isolerade och det gynnas man av även varma sommardagar.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har sett många som kör hästar på stora motorvägar med öppen lucka på transporten.
Vad anser ni om detta?
Jag tycker att det är lika med djurplågeri eftersom att hästen både ser och hör alla bilar och allt runt omkring och framförallt bakom transporten. Hemskt tycker jag att det är!

Tycker det är mera djurplågeri att ha luckan stängd med=dålig lufttillförsel...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

"Förra ägarens häst har dessutom bitit ett litet hål i överluckan så den är inte helt tät heller :p"

Hur lyckas man med det???

Du får väl transportera med luckan nere om hästen är uppbunden...om jag inte har för mig helt galet!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag kör med den stängd. Har en 'flik' på sidan öppen om det är varmt. Har öppningsbara fönster med.
Min ungis är lätt att lasta och snäll att åka med, men är lite nervös och tycker att det är lite läskigt. Känns lugnast att ha den stängd då..
Dock så har jag den öppen om jag står still på tävlingsplats eller liknande, har funkat bra, tycker luften i transporten blir sämre om man står still.

Trodde det var olagligt att köra med luckan öppen dessutom men ser ju nu i tråden att det inte är det :)
Bra att veta i sommar. Dock har jag kört när det är varmt och hästen har aldrig svettats eller så i min trailer så den verkar vara rätt bra så :)
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag kör öppet om det är mkt hett..

Det beror givetvis på hur hästarna reagerar.
Som Masse skrev, måste man tillgodose luftförsörjningen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 004
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 650
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp