Att länka till bilder. Är det tillåtet?

S

sadelvan

Ibland ser man här på forumet att folk lägger ut länkar till bilder från andras hemsidor, företag osv. Det finns tex en tråd "Drömsits" på Gnägg där man länkat till bilder med bra och dåliga sitsar från sajter som inte ens är svenska. Att man länkar till en blid på sin egna hemsida är OK, men hur är det med andras bilder och andra företags hemsidor?

Under Forum-regler står att läsa:

"Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten."

Kan någon reda ut vad man får och inte får göra. Tack.
 
Att länka till en bild som ligger på orginalsidan tolkar i alla fall jag som korrekt och tillåtet. När du klickar på den länken öppnas ju orginalsidan.

Att däremot kopiera bilden och lägga den på sitt eget hemsidesutrymme, och därifrån länka till den, anser jag vara fel i ordets alla bemärkelser.
 
Om det är din bild och den ligger på din hemsida är det helt okej, men jag tycker faktiskt inte att det är okej att direktlänka till bilder uppladdade på någon annan hemsida. Detta själ nämligen bandvidd (tror det kallas så?) och kan sega ned företagets server. Dock är det väl okej om man länkar till hela sidan där bilden finns, ungefär såhär: http://www.adress.se , men kanske inte såhär: http://www.adress.se/bild.jpg
 
Jo, visst kan man säga att det beror lite på omständigheterna. Men schystast är nog att försöka att direktlänka till så få bilder som möjligt.
 
Jag vill gärna veta vad som enl. lag är tillåtet. Era egna moraliska funderingar är intressanta, men inte vad jag efterlyste.
 
Det finns ingen lag mot att stjäla bandbredd (om man inte gör det organiserat som en DOS-attack), eller att länka till en annan sidas copyrightade bilder.

Om man däremot infogar bilden mitt i sin text borde det vara ett copyrightbrott.

Det är iaf så jag har förstått det, kanske är det tveksamt att länka till enbart bilden om man skippar att länka till sidan den är på eftersom man då tar den ur sitt sammanhang.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 733
Senast: Lobelia
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 876
Senast: Habina
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 732
Senast: fejko
·
Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
22 961
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp