Görel
Moderator
I vilken situation tänker du att han ska bli tillfrågad om sin inställning till det du beskriver? Om du ansöker om skydd eller stöd för egen del får ingen ens bekräfta för honom att de har varit i kontakt med dig. Kvinnojourer har bara kontakt med den utsatta partnern i en relation.Han kommer ju bara säga att det inte är sant eller att han aldrig menat att jag ska känna så. Sen är det ord mot ord och vem kommer man då tro på?
Det sura är att jag egentligen är en väldigt driftig person. Jag skulle troligen kunna leta fram ett permanent boende åt oss. Jag knackar dörr över hela kommunen om jag måste. Kanske lite slitet. Kanske inte med varsitt sovrum. Men ett boende. Men kommer soc godkänna gammalt slitet hus? Att de stora barnen delar sovrum?
Och jag kommer inte ha ekonomi till det. Inte ens om jag jobbar heltid och får underhåll. Det finns två villor till permanent uthyrning just nu på rimligt avstånd. Alt 1 hyra på 17.000. Inklusive värme och sophämtning men exklusive el och vatten. Alt 2 hyra 12.000 kallhyra dvs inget mer ingår så man behöver betala el, vatten, sophämtning.
Jag skulle gå back flera tusen i månaden även om jag få bostadsbidrag och underhåll. Och bor barnen varannan vecka så blir det inget underhåll.
Troligen får jag väl inte hyra ändå pga betalningsanmärkning men hade jag haft soc i ryggen så kanske jag hade kunnat?
Jag har arbetat i flera år med att skydda och stötta de som utsatts för våld i nära relation. Vi har enbart kontakt med den som söker om stöd hos oss. Vi lyssnar på partnerns historia och ställer frågor för att kunna bedöma situationen. Ibland vill den som söker att vi ska kontakta någon annan som sjukvård eller en vän, och då gör vi det. Man äger sin egen sekretess.
När undrar om soc ska godkänna något, är det för att du tänker att du behöver ansöka om försörjningsstöd eller om ni hamnar i en vårdnadstvist?
Du behöver verkligen prata med någon professionell för att få hjälp med att få fakta. Nu när du tror mycket utan att riktigt veta om det stämmer så jagar du upp dig själv.