Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår det som två olika saker.
Inte blandat barn/förälder?

Det brukar vara antingen enskilda samtal eller barngrupper där barn pratar med varandra om sina upplevelser. Här kallas det blåvinge-grupper. Barnen har föräldrar med olika problem (alkohol, våld, separationer mm) och man träffas en gång i veckan eller varannan för att barnen ska träffa andra i samma situation och kunna prata fritt. Föräldrar är inte med. Det är enkelt uttryckt barn som har föräldrar med problem. Bup är mer inriktat på barn med problem.

Är det föräldern som behöver prata finns särskilda grupper eller enskilt stöd.

Alternativet här är familjerådgivningen eller råd & stöd där man arbetar med en hel familj, dvs vuxen/vuxna + barn.

Fast den långa beskrivningen för det här berättar om att man kan komma som familj t ex vid konfliktfyllda separationer, barn som beter sig utmanande eller oroande, svårigheter att hitta fungerande vardagsrutiner etc.

Vi har inte haft ett enda riktigt stort gräl på en vecka nu. Några större reaktioner absolut men inte de där skrika-svära-dra-i-varandra-knuffas-rivas i flera timmar grälen. Det som varit har gått över på 20 min typ utom en kväll när Stora gick och la sig arg en gång.

Förut hade jag svårt att hinna få en stund med barnen på kvällen iom allt som ska hinnas. Nu har jag hunnit ligga i sängen hos Mellan 15-20 min och mysa och prata tre kvällar och sen se lite av Storas tvserie med hen ungefär lika länge❤️❤️❤️
Och disken är fixad, bänkar avtorkade, tvätten igång och allt är undanplockat.

Ja men i min kommun finns även detta. Det kan väl inte ses som fel av mig att söka stöd?
Självklart ska du söka stöd
Du behöver stöd

Det jag är rädd för är att du som förälder färgar samtalet. Sånt litet som kroppsspråk etc. Barnen ska få vara neutrala och ha sin egen uppfattning.

Själv hade jag nog haft svårt att vara neutral . Jag var ju så arg, ledsen och bitter.

Med du kanske är mer balanserad än jag var.

Självklart ska du söka stöd
Du behöver stöd

Det jag är rädd för är att du som förälder färgar samtalet. Sånt litet som kroppsspråk etc. Barnen ska få vara neutrala och ha sin egen uppfattning.

Själv hade jag nog haft svårt att vara neutral . Jag var ju så arg, ledsen och bitter.

Med du kanske är mer balanserad än jag var.
Det där hanterar nog de som håller i samtalet.

Personligen hade jag hellre velat att barnet och jag, om det varit jag, gick i separata samtal. Av hänsyn till barnets integritet.

Ja men i min kommun finns även detta. Det kan väl inte ses som fel av mig att söka stöd?
Jag tycker att det är toppen att du söker stöd där! Det brukar vara väldigt uppskattat. De kan berätta mer om hur de tänker kring att ha med barnen, det kan vara så att den andra vårdnadshavaren behöver samtycka till att barnen är med och samtalar. Jag tycker hur som helst att du absolut ska ta kontakt och höra dig för, och om inte annat få stöd hur du kan bemöta barnen i detta. Jag har absolut beviljat samtal med både förälder och barn ihop, det kan väl vara toppen i vissa fall, och i vissa fall är det bättre med separata samtal.

Såklart inte, men ta emot ALL hjälp. Erbjuder dom stöd för dig som förälder utan barnen närvarande, ta den.

Det är inte samma sak som samtal tillsammans med barnen, dom samtalen är till för barnen.

Samtal med bara dig, är till för dig. Och det är dags att unna dig själv ❤️.

Såklart inte, men ta emot ALL hjälp. Erbjuder dom stöd för dig som förälder utan barnen närvarande, ta den.

Det är inte samma sak som samtal tillsammans med barnen, dom samtalen är till för barnen.

Samtal med bara dig, är till för dig. Och det är dags att unna dig själv ❤️.
Ja jag vill ha samtal själv först för att kunna ge en komplett bild utan att ta hänsyn till vad barnen hör. Kanske känner jag att jag klarar att stötta barnen själv sen.

Nu skickar han platsannonser till mig 🫥

Men svarar inte på om han signerat ansökan om samarbetssamtal. Tidigare idag hävdade han att jag och handläggarna bestämt om samarbetssamtal själva men han satt ju precis där och sa ja.
Och så undrar han om jag kan vara snäll och kontakta sportklubben han vill att Mellan går i och anmäla honom. Jag hade ju redan sagt nej en gång? Ska jag anmäla barnet till en aktivitet jag inte ville att hen skulle gå i för att pappa lovat att han får det??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Helt knäckt
  • Svensk politik 9
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur