Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men är det någon som uttryckligen sagt att barnet ska bo med pappan på heltid? Eller är det här ett katastrofscenario som du upprepar för dig själv?
Jag uppfattar det som känslorna övertrumfat fakta.
@Jahaja - du tolkar allt till det värsta och dina tankar spinner iväg.
I tråden finns gott om kunnigt folk. Övertolka inte allt till din nackdel.

Tro mig, jag vet hur tankarna funkar. Jag funderade i flera år hur jag skulle kunna lämna. Men fattade inte vart jag skulle ta vägen. I mitt huvud fanns miljoner hinder. Som min hjärna hittade på.

Fakta är att gården vi bodde på var min.Var han skulle bo var inte mitt bekymmer. (han flyttade hem till föräldrarna och deras gård.)

Jag ska ringa familjerätten imorgon och några olika familjerätts advokater som har gratis rådgivning.
För mig är det helt otänkbart att lämna iväg Lilla att BO nån annanstans. Han kommer aldrig släppa tillbaka hen till att bo med mig när hen blir äldre. Det kommer konstant dras ut på. Och han kommer krångla med att låta mig träffa Lilla innan dess med. Det kommer vara sjukdom, de är inte hemma, glömt att det var idag, nåt fel jag gjort, Lilla lär ha somnat precis när jag ska hämta, hörde inte dörrklockan, inte sett att jag ringt osv osv.
Jag tänker såhär att du vill skiljas helt enkelt, han kan inte och får inte hindra dig från att träffa barnen. Han kommer inte få enskild vårdnad om dom heller. I värsta fall så får ni delad vårdnad och dom bor varannan vecka variant. Du får nog dock leva med att han har rätt att träffa barnen precis som dom har rätt att träffa honom. Kan inte han sköta det här och håller barnen borta från dig så kommer han inte få ha dom tillslut.

Men varför lyssnar du på honom? För din egen skull och dina barns skull måste du sansa dig och tänka rationellt. Det är socialtjänsten du ska prata med om hur det fungerar med boende för barnen, inte pappan till barnen.

Du kommer aldrig orka ta dig igenom den här processen om du ska gå igång på alla cylindrar så fort han säger nåt. Spar din energi och håll ihop det här nu.

Det är tydligt att han säger så för att skrämmas. Han vet att du är lättskrämd (förståeligt efter alla dessa år...) och drar till med sånt som ger dig ångest: för att han vill se dig rädd. Ge honom inte den makten. För i praktiken har han inte den makten alls. Det är skrämselpropaganda han kör med - det enda vapen han har, tycks det. Och det är ett vapen utan ammunition.

Jag förstår innerligt att du har ångest och är livrädd, men han KAN inte ta ifrån dig barnen, han KAN inte ta Lilla - det ska till nåt alldeles ofantligt stort och katastrofalt för att nåt sånt skulle ske. Finns inte på världskartan.

Så - försök andas (som alla säger), håll huvudet högt, gör dagarna så bra du kan för barnen och dig själv. Sånt här tar tid. Det händer inget radikalt över en natt. Jag tror fortfarande att detta i slutänden kommer att bli bra. :heart

Precis, och det är en fara många kvinnor utsätter sig för att de tror att de behöver ”samla bevis” innan de kan lämna. Helt ärligt är ljudinspelningar otroligt svåra att få ut något vettigt av eftersom man aldrig vet sammanhanget, vad som sagts innan, vad som händer efter osv. Jag har haft otaliga föräldrar (främst pappor) som skickat in diverse filmer på när de frågar ut sina barn om hur det är hos den andra föräldern tillexempel, och det säger ju ingenting, mer än att det inte ses som särskilt bra föräldraförmåga att filma och fråga ut sina barn.
Jag har timmar av vårt vardagsliv inspelat. Där sammanhanget framgår tämligen väl.

Jag tänker såhär att du vill skiljas helt enkelt, han kan inte och får inte hindra dig från att träffa barnen. Han kommer inte få enskild vårdnad om dom heller. I värsta fall så får ni delad vårdnad och dom bor varannan vecka variant. Du får nog dock leva med att han har rätt att träffa barnen precis som dom har rätt att träffa honom. Kan inte han sköta det här och håller barnen borta från dig så kommer han inte få ha dom tillslut.
Nej. Föräldrar har inte rätt till sina barn. Däremot har barnen rätt till sina föräldrar.

Nej. Föräldrar har inte rätt till sina barn. Däremot har barnen rätt till sina föräldrar.
Om det inte är några konstigheter så har dom rätt att träffa sina barn. Missköter föräldern det dock så nej, då har den inte dom rättigheterna men utgår man från att föräldern sköter sig så kommer han att få träffa barnen.

Jag smyger in här, har mest läst hittills. Jag har egentligen inga erfarenheter alls kring liknande förutom en vän/bekant som gick igenom liknande, men hade kommit längre i processen när vi umgicks.
Något som hjälpte min vän väldigt mycket var att köpa en dagbok och i den skriva vad som hänt kring barn/ex utan att blanda in känslor i det utan skriva helt faktabaserat.
I ditt fall skulle det kunna vara "X bestämde med Y och Z att X skulle hämta Z och Y på fredag. Jag fick höra detta av Y"
Generellt skulle det kunna vara "X skrek [fras] till Y idag. Y grät i 1 timme", eller "Y umgicks med X i 3 timmar mellan [klockslag]. Y lite nere efteråt men ville inte prata om det".

Det hjälpte i alla fall min vän att i kontakt med soc och familjerätt etc alltid lägga fram korrekt fakta och en mer saklig inställning när möten inträffade. Hjälpe även när exet började köra med känslokort och manipulation så att vännen inte började svaja, svara med känslor eller känna sig som att exet började ta kontroll från hen.

Vet inte om det hjälper dig, men är ett tips i alla fall.

Till sist: Du har gjort alla rätt, försök att andas och inte måla upp allt för stora scenarier även om jag vet att det är svårt :heart Ta hand om er!

Okej. Liten handlingsplan;
  • Advokat- har hittat ett par stycken jag ska ringa och rådfråga. Om Lilla främst, ifall jag kan stå på mig om att hen ska bo kvar med mig men vara med pappa när jag jobbar. Och om hur man bör fasa in det. Jag ska också fråga om försäljning av min del av företaget, hur bör jag gå tillväga och är det ens lämpligt. Jag vill inte framstå som ute efter att straffa honom. Bara få vad jag har rätt till. Jo och kolla om de tror att det går att anmäla avlyssningen såhär sent efter plus ifall det är bra eller dåligt för mig.
  • Huset - jag har bokat in en mäklare för värdering av huset imorgon. Ska ta in fler men nånstans måste man börja.
  • Ansökt om samarbetssamtal, informerat honom samt idag påmint att han måste signera. Även skickat länk till signeringen eftersom han hävdar att han inte fått varken sms eller mail ang det.
  • Ska ringa familjerätten och fråga kring hur deras rekommendation kring så små och boende ser ut. Jag vill ta med en plan för hur jag skulle tänka mig att det kan se ut.

Funderar på hur jag ska göra kring att han bokar saker med barnen utan att ha en dialog med mig. Om jag helt ska skita i det. Eller ska jag åka till skolan och hämta på fredag och påtala att jag inte fått veta nåt från pappan så jag visste inte vad som faktiskt var bestämt. Eller ska jag smsa honom dagen innan och fråga vad han planerat med hänvisning till att jag ju inte vet när han tänker komma hem med dem, om de ska äta med honom eller hemma etc. Dessutom hörde jag honom säga till Mellan i telefon att han ska försöka sluta tidigare och hämta direkt när skolan slutar(13). Tänker han då att Mellan ska vara på fritids 13-16.30 annars? Det måste ju läggas in minst 14 dagar I förväg. Och Stora slutar före 16 också, vart ska hen vara så länge? Ska jag hämta hen? Ska hen driva runt i skolan bara?

Jag har också i sms erbjudit honom att umgås med Lilla när han ändå skulle hit för att hämta vinterdäck. Jag erbjöd mig att lämna huset ett par timmar så att han kunde vara med nymatad Lilla. Han avböjde för att han blir för ledsen när han ska säga hejdå. Sedan dess har han inte själv initierat att träffa Lilla alls. Ska jag skicka ytterligare erbjudanden? Eller vänta in att han själv tar det initiativet?

Dessutom hörde jag honom säga till Mellan i telefon att han ska försöka sluta tidigare och hämta direkt när skolan slutar(13). Tänker han då att Mellan ska vara på fritids 13-16.30 annars? Det måste ju läggas in minst 14 dagar I förväg. Och Stora slutar före 16 också, vart ska hen vara så länge? Ska jag hämta hen? Ska hen driva runt i skolan bara?

Hahaha det där får jag fortfarande deala med, 5 år senare 😂. Han är skitkass på att kommunicera planer med mig, skolan, och att komma ihåg saker som när barnet slutar etc.

Jag har slutat stressa över det. Jag gör iordning back-up planer så att det ska finnas alternativ att ta till så inte barnet blir lidande. Men jag krattar inte manegen åt exet. Om han eller barnet ringer och är mitt i skiten så kan jag oftast lösa det direkt, eftersom jag förberett mig. Men jag löser inte saker åt han i förväg - det är mina planer, inte hans/våra. Och jag försöker att inte stressa och oroa mig.

Barnet är numera bara varannan helg hos exet och hon vill helst ha ännu mindre tid där, så vi ska väl snart ta en ny runda "förhandlingar". Jag tycker dock att det är bra att hon är där med någon sorts regelbundenhet så hon får ha en relation till sin far och halvsyskon.

Okej. Liten handlingsplan;
  • Advokat- har hittat ett par stycken jag ska ringa och rådfråga. Om Lilla främst, ifall jag kan stå på mig om att hen ska bo kvar med mig men vara med pappa när jag jobbar. Och om hur man bör fasa in det. Jag ska också fråga om försäljning av min del av företaget, hur bör jag gå tillväga och är det ens lämpligt. Jag vill inte framstå som ute efter att straffa honom. Bara få vad jag har rätt till. Jo och kolla om de tror att det går att anmäla avlyssningen såhär sent efter plus ifall det är bra eller dåligt för mig.
  • Huset - jag har bokat in en mäklare för värdering av huset imorgon. Ska ta in fler men nånstans måste man börja.
  • Ansökt om samarbetssamtal, informerat honom samt idag påmint att han måste signera. Även skickat länk till signeringen eftersom han hävdar att han inte fått varken sms eller mail ang det.
  • Ska ringa familjerätten och fråga kring hur deras rekommendation kring så små och boende ser ut. Jag vill ta med en plan för hur jag skulle tänka mig att det kan se ut.

Funderar på hur jag ska göra kring att han bokar saker med barnen utan att ha en dialog med mig. Om jag helt ska skita i det. Eller ska jag åka till skolan och hämta på fredag och påtala att jag inte fått veta nåt från pappan så jag visste inte vad som faktiskt var bestämt. Eller ska jag smsa honom dagen innan och fråga vad han planerat med hänvisning till att jag ju inte vet när han tänker komma hem med dem, om de ska äta med honom eller hemma etc. Dessutom hörde jag honom säga till Mellan i telefon att han ska försöka sluta tidigare och hämta direkt när skolan slutar(13). Tänker han då att Mellan ska vara på fritids 13-16.30 annars? Det måste ju läggas in minst 14 dagar I förväg. Och Stora slutar före 16 också, vart ska hen vara så länge? Ska jag hämta hen? Ska hen driva runt i skolan bara?
Det här låter både klokt, smart och sansat! Heja dig!!

(Jag hade nog, i såna fall som du beskriver, påtalat för skolan att pappan inte meddelar dig vad han tänker göra kring hämtningar. Det är ju ett himla extrajobb om du ska köra dit för att hämta, om han redan hämtat, dessutom. Plus att det är respektlöst.)

En idé är att faktiskt ta med sig tråden till relevanta instanser som TS har skrivit här. Det kan visa konkreta exempel och att det pågått en längre tid. Samt hur jobbigt det varit för både TS och hur barnen farit illa. Det blir lite som @Hoarfrost kompis dagbok. Som tur är kan ju Soc och andra gå in och läsa utan att behöva bli medlemmar.

Om det inte är några konstigheter så har dom rätt att träffa sina barn. Missköter föräldern det dock så nej, då har den inte dom rättigheterna men utgår man från att föräldern sköter sig så kommer han att få träffa barnen.
Det har inte med hans rättigheter att göra. Men självklart, rätt få föräldrar är så undermåliga att det bästa för barnen är att inte träffa dem alls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Helt knäckt
  • Svensk politik 9
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur