Att lÀmna i smyg

Bukefalos 30 Är!

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Nu skickar han platsannonser till mig đŸ«„

Men svarar inte pÄ om han signerat ansökan om samarbetssamtal. Tidigare idag hÀvdade han att jag och handlÀggarna bestÀmt om samarbetssamtal sjÀlva men han satt ju precis dÀr och sa ja.
Och sÄ undrar han om jag kan vara snÀll och kontakta sportklubben han vill att Mellan gÄr i och anmÀla honom. Jag hade ju redan sagt nej en gÄng? Ska jag anmÀla barnet till en aktivitet jag inte ville att hen skulle gÄ i för att pappa lovat att han fÄr det??
Han vill dÄ fÄr han anmÀla

Jag mÄste komma igÄng och sÀtta lite fart skriver han ang jobbannonserna. Han kan fixa jobb till mig hos en han kÀnner. JÀttebra jobb sÄ att jag kan vara hemma med Lilla mer. What?
Tog ett djupt andetag och skrev till honom att jag lĂ€gger ner för resten av kvĂ€llen eftersom han inte svarar pĂ„ det jag faktiskt frĂ„gar, dvs om han signerat ansökan om samarbetssamtal. KĂ€nner mig duktig 😁

DÄ skrev han att sorry men han Àr helt slut det har varit kaos pÄ jobbet och bla bla. SÄhÀr kan han ju fÄ fortsÀtta hÄlla pÄ om han vill. SÄ syns det hur grÀnslös och omöjlig att kommunicera med han Àr.

Jag mÄste komma igÄng och sÀtta lite fart skriver han ang jobbannonserna. Han kan fixa jobb till mig hos en han kÀnner. JÀttebra jobb sÄ att jag kan vara hemma med Lilla mer. What?
Tog ett djupt andetag och skrev till honom att jag lĂ€gger ner för resten av kvĂ€llen eftersom han inte svarar pĂ„ det jag faktiskt frĂ„gar, dvs om han signerat ansökan om samarbetssamtal. KĂ€nner mig duktig 😁

DÄ skrev han att sorry men han Àr helt slut det har varit kaos pÄ jobbet och bla bla. SÄhÀr kan han ju fÄ fortsÀtta hÄlla pÄ om han vill. SÄ syns det hur grÀnslös och omöjlig att kommunicera med han Àr.
Det Àr du, hÄll kursen!

Ja men i min kommun finns Àven detta. Det kan vÀl inte ses som fel av mig att söka stöd?
Det Àr jÀttebra att söka stöd, tÀnk pÄ att det dock kan vara lÀttare för barnen att prata och fÄ stöd utan att en förÀlder Àr med, dÄ behöver dom inte tÀnka pÄ vad dom sÀger pÄ samma sÀtt eller vara rÀdda för att sÀga fel.

LÄter som att han bara vill fortsÀtta ha kontroll över dig och ditt liv, det Àr nog inte av vÀlmening pÄ det sÀttet som han ordnar saker och ting tyvÀrr.

Tycker du kan övertyga dig sjÀlv i och med sÄdana hÀr kommunikationer att han inte Àr ett dugg intresserad av barnen egentligen, han vill fortsÀtta ha kontroll över dig och den hÄller pÄ att glida honom ur hÀnderna nÀr du inte sÀger nÄgot tillbaka. Spara allt och ha sÄ mycket kommunikation som möjligt skriftligt. SocialtjÀnsten kanske inte tar hÀnsyn till det - men blir det en vÄrdnadstvist som hamnar i rÀtten - dÄ Àr rÀtten sÄ jÀvla illa tvungen att ta in all den information som helst. DÀremot tycker jag du ska svara honom pÄ de frÄgor som rör barnen rakt ut, till exempel idrottsföreningen som han skulle anmÀla mellan till. "Det Àr bÀttre att du tar kontakt med xxx förening eftersom det Àr du som lovat hen att gÄ dÀr", kort svar. Sedan inget mer. Om du tar pÄ dig sÄdana saker kommer du ev att fÄ stÄ med dyra medlemsavgifter för nÄgot barnet egentligen inte vill vilket jag uppfattat dig pÄ i tidigare inlÀgg.

Nu kommer jag fÄ bannor av vissa i trÄden för detta. Men - det Àr faktiskt inte fel att spela in samtal med socialen och Àven nÀr han Àr med, inte för att sÀtta dit dem (soc), de gör sÀkert sÄ gott de kan, utan för din egen skull. För att höra vad som verkligen Àr sagt sÄ du inte snöar in dig pÄ vad han sÀger som fÄr dig ur balans (till exempel att han ska ha den lilla pÄ heltid och socialen tycker det Àr en bra idé). DÄ kan du sjÀlv kolla sedan vad som verkligen sas. Det Àr inte olagligt att spela in ett samtal man sjÀlv Àr delaktig i.

NÀsta gÄng han spelar bror duktig med barnen inför socialtjÀnsten sÄ kan du visa upp kommunikationen. Det gjorde jag - det blev jÀvligt tyst sedan frÄn bÄde soc och pappan för han hade liksom inte mer att sÀga. Vi gick aldrig sÄ lÄngt som till vÄrdnadstvist av den enkla anledningen att han ÀndÄ inte ville ha barnen och det Àr svÄrt att ha bevis nog för att fÄ enskild vÄrdnad, han kunde manipulera allt och hade gjort det i tvist ocksÄ sÄ det fick vara. Det har varit skit mÄnga gÄnger dÄ han till exempel inte godkÀnt förskoleschema trots att han bott 60 mil bort, sprÄkval i skolan och sÄdana grejer, men det har ÀndÄ löst sig. Det kanske inte blir lika i din situation och det kan kanske bli hot bÄde frÄn honom eller finns anledningar för dig att begÀra enskild vÄrdnad, men vÀlj dina strider sÀger jag och strid inte om saker som blir svÄrt. LÄt han grÀva sin egen grav för det hÄller han pÄ med just nu att döma av dina inlÀgg.

Man kan absolut spela in samtal med socialtjÀnsten man sjÀlv Àr med i, men sÀg till att du kommer göra det innan.

Precis. Det som inte Àr lagligt Àr att t ex lÀmna en telefon som spelar in i barnets klÀder nÀr det har enskilt samtal med socialtjÀnsten. Har jag varit med om.
Var sÄ klart inte det jag menade nÀr jag skrev att det Àr helt lagligt att spela in samtal som man sjÀlv deltar i ;)

Man kan absolut spela in samtal med socialtjÀnsten man sjÀlv Àr med i, men sÀg till att du kommer göra det innan.
Det behövs inte. Det Àr lagligt att spela in under bord/i fickan om man sjÀlv deltar i samtalet utan att motparten vet om det. FörutsÀttningen Àr just dock att man sjÀlv Àr del av samtalet.

NÀr jag var i liknande situation som ts var det ett tips jag fick frÄn advokaten, just för att kunna gÄ tillbaka och faktiskt lyssna vad som sas om det skulle behövas, eller om det skulle gÄ till rÀttstvist. FörstÄr att man kÀnner sig olustig om det kommer fram efterÄt för socialarbetaren - men det Àr tillÄtet enligt lag och nej, man behöver inte alls tala om det (under dÄ förutsÀttningen att man Àr delaktig i samtalet).

För att det inte ska bli diskussion om det sÄ föreslÄr jag att vi hÄller oss till att det Àr tillÄtet enligt lag och det rÀcker sÄ, och ÄtergÄr till TS trÄd.

Var sÄ klart inte det jag menade nÀr jag skrev att det Àr helt lagligt att spela in samtal som man sjÀlv deltar i ;)

Det behövs inte. Det Àr lagligt att spela in under bord/i fickan om man sjÀlv deltar i samtalet utan att motparten vet om det. FörutsÀttningen Àr just dock att man sjÀlv Àr del av samtalet.

NÀr jag var i liknande situation som ts var det ett tips jag fick frÄn advokaten, just för att kunna gÄ tillbaka och faktiskt lyssna vad som sas om det skulle behövas, eller om det skulle gÄ till rÀttstvist. FörstÄr att man kÀnner sig olustig om det kommer fram efterÄt för socialarbetaren - men det Àr tillÄtet enligt lag och nej, man behöver inte alls tala om det (under dÄ förutsÀttningen att man Àr delaktig i samtalet).

För att det inte ska bli diskussion om det sÄ föreslÄr jag att vi hÄller oss till att det Àr tillÄtet enligt lag och det rÀcker sÄ, och ÄtergÄr till TS trÄd.
Det förstod jag att du inte menade.

Men dÄ kommer ju pappan att vÀlja sina ord och enbart lÄta trevlig och klok. Det Àr det ocensurerade och spontana och ibland hotfulla som ts vill fÄ inspelat. Annars Àr det meningslöst.
Det hÀr handlade vÀl om samtal med socialtjÀnsten? De ska naturligtvis inte agera olika beroende pÄ om de vet att de spelas in eller inte, men sÄ lÀnge man inte sjÀlv tycker att de Àr otrevliga eller upptrÀder oprofessionellt utan bara vill fÄ det inspelat för att kunna lyssna i efterhand tycker jag att man kan sÀga till sÄ det Àr tydligt.

Det hÀr handlade vÀl om samtal med socialtjÀnsten? De ska naturligtvis inte agera olika beroende pÄ om de vet att de spelas in eller inte, men sÄ lÀnge man inte sjÀlv tycker att de Àr otrevliga eller upptrÀder oprofessionellt utan bara vill fÄ det inspelat för att kunna lyssna i efterhand tycker jag att man kan sÀga till sÄ det Àr tydligt.
Aha, förlÄt, jag trodde du menade samtal med pappan. My mistake!

TÀnker nog bÄde med pappan ensam och med socialtjÀnsten och sÄ klart framförallt de möten dÀr han Àr med. Vad du tycker som tjÀnsteman Àr ju inte relevant nÀr lagen sÀger annorlunda, Det behöver inte vara tydligt? Jag Àr ocksÄ tjÀnsteman pÄ myndighet och Àr sÀkert inspelad i rÀtt mÄnga möten. SÄnt man fÄr ta och rÀkna med att det sker i den typen av arbete.

FamiljerÀtten hade iaf samma syn som jag ungefÀr. OM Lilla ska övergÄ till att bo hos honom sÄ Àr det nÄt som mÄste ske stegvis under lÀngre tid Àn ett par veckor(t ex 2-3 veckor för varje förÀndring man gör)och med lyhördhet för hur Lilla reagerar och att man Àr beredd att backa om t ex försök att sova hos pappa krockar med en utvecklingsfas och Lilla inte klarar förÀndringen just dÄ. Och det förutsÀtter förÀldrar som har ett GOTT samarbete och kommunikation.

Jag spelar in alla möten. För att skydda mig sjÀlv. Det kÀnns som sagt som att handlÀggarna fÄtt intrycket att det Àr jag som Àr svÄr...

Det kÀnns lÀtt sÄ nÀr man kommer frÄn destruktiva relationer. Det gÄr över. Men du har vÀl vant dig vid att allt Àr ditt fel.
Spela in du, lyssna och reflektera sÄ objektivt du kan över vad som hÀnder.

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat