Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att han har återtagit sina föräldradagar behöver ju inte betyda att han ansökt om att plocka ut dem. Det kan ju vara så att han ”bara” har återtagit dem för att jävlas så att du inte får pengar. Under ”min föräldrapenning” inne på Försäkringskassan finns ”dagar ni har ansökt om”, kolla där, så kanske du kan släppa stressen över att han tänker ta lilla något iaf.

Att han har återtagit sina föräldradagar behöver ju inte betyda att han ansökt om att plocka ut dem. Det kan ju vara så att han ”bara” har återtagit dem för att jävlas så att du inte får pengar. Under ”min föräldrapenning” inne på Försäkringskassan finns ”dagar ni har ansökt om”, kolla där, så kanske du kan släppa stressen över att han tänker ta lilla något iaf.
Problemet är väl att ts hamnar i en väldigt besvärlig ekonomisk sits om mannen tagit tillbaka dagarna men inte har för avsikt att vara föräldraledig. Hon kan inte arbeta för att hon saknar barnomsorg samtidigt som hon inte får pengar för att vara hemma.

Tyvärr behövs inte den andre förälderns godkännande för att ta tillbaka dagar som man tidigare lämnat över så länge de inte är utbetalda. Dessa regler borde kanske ses över när det kan användas för att utöva påtryckning/hämnas på den andre föräldern.

Problemet är väl att ts hamnar i en väldigt besvärlig ekonomisk sits om mannen tagit tillbaka dagarna men inte har för avsikt att vara föräldraledig. Hon kan inte arbeta för att hon saknar barnomsorg samtidigt som hon inte får pengar för att vara hemma.

Tyvärr behövs inte den andre förälderns godkännande för att ta tillbaka dagar som man tidigare lämnat över så länge de inte är utbetalda. Dessa regler borde kanske ses över när det kan användas för att utöva påtryckning/hämnas på den andre föräldern.
Ja, det är absolut ett problem, som inte ska förminskas. Jag uppfattade kommentarerna som att de fokuserade på att pappan tänkte ta ut föräldradagarna och att det fanns en stor oro för hur det skulle gå för barnet som aldrig varit borta från mamma. Därför ville jag flika in att det inte alls behöver vara hans plan, så att åtminstone den oron kunde släppas.

De är fortfarande gifta.
Pappan har försörjningsplikt.
Så han får vackert betala för både barnen och sin fru.
Oavsett vad han tycker om det.

Jag kan aldrig tänka mig att det ses med blida ögon av vare sig socialkontoret eller rättsväsendet att han försöker svälta ut sin familj för att få sin vilja igenom.

Till TS @Jahaja

Jag använde bland annat dessa 2 saker för att ta kontroll över min situation.

Boken Krigets Konst av Sun Zi
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krigskonsten
Den gav mig ett försprång i att kunna förutse nästa drag från min motståndare.
Din man följer mönstret i den boken ganska så tydligt.
Jag tror att du skulle ha nytta av att se det och därmed kunna ducka hans påhitt så att de blir verkningslösa.

https://www.tv4.se/artikel/gxFtfbuK...enska-maen-pa-loepande-band-ville-ta-mitt-liv
En TV-serie i 2 delar som fick mig att förstå vad jag hade blivit utsatt för.
Och hur lätt det är att gå på det.
Den fick mig att känna mig mindre ensam med att ha hamnat i situationen som jag var i och att känna igen mönstret av olika påhitt som den typen av människor håller på med.

Efter det och ett intensivt tittade på Catfish TV-serien så lyckades jag vända runt på steken och ta styrning över händelseförloppet.
Det gäller att springa ikapp och springa om så att man får initiativet och inte blir skuffad hit och dit av nya påhitt.
När man sedan tar initiativet så blir det den andra som måste parera att bli skuffad i stället.

Din man har sett till att hålla dig ifrån det genom att skrämmas på olika sätt.
Du vågar just nu inte ta det initiativet eftersom att du är rädd för vedergällning.
För att vinna tillbaka ditt liv så måste du igenom den smällen så att hans hot blir verkningslösa.

Jag kan inte komma på nån mer att kontakta. Enda trösten är att han godkänt informationssamtal hos familjerätten iaf. Nästa vecka tror jag att det var. De har konstigt nog inte skickat nåt om tiden till mig. Jag får ringa på måndag och fråga varför.
Men handläggaren jag pratade med där var tydlig med att en övergång för en så liten behöver ske väldigt gradvis. Det här blir ju inte gradvis alls.

Jag kommer få stämma honom på vårdnad och boende. Och hoppas på att ha tur.

Jag skakar hela jag. Kräks. Barnen ser att jag inte mår bra men jag håller inte ihop längre.
Har du hunnit prata med socialen om detta eller din jurist kanske? Så du får lite rätsida på det hela. Här kan ju alla bara hålla med om att det är vansinne. Men vi och du vet ju redan om att han kommer att göra det värsta han kan för att straffa dig med de medel han har tillgängliga.

Du och lilla kommer klara detta (och de andra barnen med) detta är en kort tid i barnens liv det är kaos, håll ögonen på målet där resten av deras liv kommer att vara bättre än det varit om ni levt med pappan 100% . Så håll ut, det är som vinterkräksjuka, fruktansvärt när det pågår, men det finns en andra sida. Det här kommer att vara en kort tid i barnens liv när det är kaotiskt men vinster är att få resten av barndomen med dig i mer lugn och ro än vad det varit om ni fortsatt leva med mannen.

Så om du känner att du inte får respons från socialen här så prata med juristen som kanske kan hjälpa dig. Andas, omgruppera, andas.

De är fortfarande gifta.
Pappan har försörjningsplikt.
Så han får vackert betala för både barnen och sin fru.
Oavsett vad han tycker om det.

Jag kan aldrig tänka mig att det ses med blida ögon av vare sig socialkontoret eller rättsväsendet att han försöker svälta ut sin familj för att få sin vilja igenom.
Nej jag tänker också att det här inte ser bra ut för honom, eftersom det är ett så uppenbart bestraffningsbeteende. Han har ju också ett ansvar att se till att det finns omsorg för barnet när mamman inte kan vara hemma.

Men det blir begripligt att man blir extremt stressad i den akuta situationen såklart.

Jag tycker väl så med ungefär. Samtidigt mår Stora så dåligt att hen ropar att hen vill dö, att alla ska dö och Mellan blir rädd för sitt syskon och gömmer sig.
Och soc gör absolut ingenting. Frågar mig vad jag behöver. Vad jag vill att de ska göra.

Och jag vill också dö nu. Jag kan inte mer!! Jag vill bara avsluta allt. Jag vill inte se mina barn lida såhär och så hindras jag att skydda dem av ett system som ska hjälpa dem.
Du ska tala om för soc just det här. När dom frågar vad du behöver och vad du vill att dom ska göra så är det retoriska frågor (rätta mig om jag har fel) precis som när läkare frågar vad man behöver ha hjälp med.
Tala om att du behöver deras hjälp att hantera hur han beter sig, att du vill att dom hjälper dig få samtal för barnen (speciellt stora!), tala om hur hans beteende påverkar hela familjen och vad du gjort för att försöka underlätta kommunikation osv men vad han gör istället. Fråga dom hur du ska hantera att han plötsligt tagit tillbaka sina föräldradagar och hur det här kommer påverka med lilla.

Jag kan säkert jobba direkt, det är personal kris.

Men Lilla! Hen har bara varit ifrån mig nån timme max i sträck. Hur blir det för hen när mamma bara försvinner??
Han kunde inte ens ha hen en timme tidigare i veckan utan att ringa mig och fråga saker 2 gånger.

Och senast idag sa pappan att han inte kan planera för hur han ska träffa barnen för han jobbar så tokigt.
Jag är okunnig när det gäller det där men, om man har föräldradagarna, innebär inte det då att han inte jobbar utan är föräldrarledig?

För man kan väl inte jobba samtidigt?

Jag är okunnig när det gäller det där men, om man har föräldradagarna, innebär inte det då att han inte jobbar utan är föräldrarledig?

TS har använt alla sina och har inga kvar. Mannen har tidigare skrivit över ett antal föräldradagar på TS då de kommit överens om att hon ska vara hemma i ett år. Nu har mannen valt att ta tillbaka de dagar han lovat bort till TS. Han behöver inte använda dem nu. Om jag inte minns fel så kan man ta ut föeäldradagar tills barnet fyller 12 år. Så han kan ju sitta på sina dagar i över ett decennium till utan att använda dem.

Problemet här är att barnet inte fyllt 1 år än och därmed inte får börja på förskolan. Där måste barnet ha fyllt 1 år. Vad som händer då om mamman inte har f-dagar och pappan vägrar skriva över eller ta ut fram tills barnets 1 årsdag vet jag inte.

Jag råder TS att prata med nån kunnig om vad juridiken säger i det här läget. Utnyttja att han är så väldigt ovillig att samarbeta för barnens bästa!

Han kan (säga att han vill) spara dem och ta ut dem till sommaren, nästa år eller när barnet är fem. Han behöver inte ta ut dem nu.

Han kan (säga att han vill) spara dem och ta ut dem till sommaren, nästa år eller när barnet är fem. Han behöver inte ta ut dem nu.

Det är frågan om han kan det. Förskola är inte ett alternativ förrän barnet fyllt ett år. Mamman har inga f-dagar kvar och blir det inte då pappan som måste ta hand om barnet tills det fyllt 1 år och får börja på förskolan? Men jag vet inte. Det får nog ts ta med nån juridiskt kunnig och med soc.

Det är frågan om han kan det. Förskola är inte ett alternativ förrän barnet fyllt ett år. Mamman har inga f-dagar kvar och blir det inte då pappan som måste ta hand om barnet tills det fyllt 1 år och får börja på förskolan? Men jag vet inte. Det får nog ts ta med nån juridiskt kunnig och med soc.
Varför då? Det är väl många som löser det på andra sätt? Sedan behöver väl ”att man har rätt till förskola” inte vara detsamma som att man inte kan få omsorg för yngre barn? Eller är det så?

TS har använt alla sina och har inga kvar. Mannen har tidigare skrivit över ett antal föräldradagar på TS då de kommit överens om att hon ska vara hemma i ett år. Nu har mannen valt att ta tillbaka de dagar han lovat bort till TS. Han behöver inte använda dem nu. Om jag inte minns fel så kan man ta ut föeäldradagar tills barnet fyller 12 år. Så han kan ju sitta på sina dagar i över ett decennium till utan att använda dem.

Problemet här är att barnet inte fyllt 1 år än och därmed inte får börja på förskolan. Där måste barnet ha fyllt 1 år. Vad som händer då om mamman inte har f-dagar och pappan vägrar skriva över eller ta ut fram tills barnets 1 årsdag vet jag inte.

Jag råder TS att prata med nån kunnig om vad juridiken säger i det här läget. Utnyttja att han är så väldigt ovillig att samarbeta för barnens bästa!
Man har rätt att vara 100% tjänstledig för att ta hand om barnet tills barnet är 18 månader (oberoende av föräldrapenningsuttag).

Nu tog han alla föräldradagar. Jag är

Man har rätt att vara 100% tjänstledig för att ta hand om barnet tills barnet är 18 månader (oberoende av föräldrapenningsuttag).
Ja men ekonomin är nog det tuffa med detta. Hon kan inte jobba då liten inte får vara på förskola och får inga pengar då hon inte har någon föräldrapenning kvar.

TS Kontakta socialtjänsten på måndag detta är inte första mannen som gör såhär de måste ju ha en plan när maken kör med ekonomisk misshandel

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat