Att lasta själv

Ireland

Trådstartare
Ni som har lättlastade hästar, och som ibland åker iväg med dem själv, utan att ni har någon som hjälper er. Hur gör ni då? Går ni in med hästen, binder fast (vilket låter riskabelt) och sedan går runt och stänger? Eller hur gör ni?

Sv: Att lasta själv

Lägger grimskaftet över halsen, skickar in hästen i släpet, sätter fast bommen, stänger lämmen och går in och binder upp hästen.

Bind aldrig fast hästen utan att ha stängt bakom, den kan kasta sig bakåt vilket kan få katastrofala konsekvenser!

har bara åkt väg själv (utan mamma) en gång och då var det en tjej som skulle med, med sin häst (hon skulle köra) och då var jag ju tvungen att lasta själv iom. att hon höll i sin häst.
iaf så fick pollan gå på själv (jag skickade in henne före mig) lade på bommen, gick fram och band fast henne.

Nu är ju hon då van att göra på det viset, så hon vet ju hur hon ska göra..

Med första hästen går jag in på ena sidan och hästen på andra. Håller den andra hästen i grimskaftet. När den första gått in så stänger jag bommen bakom den och lägger grimskaftet över halsen. Sen går nästa in, med mig före. Antingen får hon stå lös (säger stilla) eller så sätter jag fast henne lite löst bara, går bak och sätter fast bommen och stänger. Sen sätts båda fast ordentligt, stänger och åker iväg.

När jag ska lasta ur, tar jag loss båda, lägger grimskaftet över halsarna och går för att öppna, säger att dom ska stå stilla. Öppnar bommarna och ber ena backa och sedan den andra att backa.

jag ställer mig vid dörren och smackar - hästen kliver på - jag lägger på bommen och stänger dörrarna - går fram och sätter fast grimskaftet, plättlätt :D

Ni som har lättlastade hästar, och som ibland åker iväg med dem själv, utan att ni har någon som hjälper er. Hur gör ni då? Går ni in med hästen, binder fast (vilket låter riskabelt) och sedan går runt och stänger? Eller hur gör ni?

Ja jag gör så med min häst, men det skulle jag inte göra med andra hästar om jag inte var säker på att de inte slänger sig bakåt.
Min gör inte det...han stannar alltid direkt när det tar emot i grimskaftet. Om han gick att skicka in själv så skulle jag göra det, jag tycker att det känns bättre och så gjorde jag med min gamla häst. Denna pållen fattar helt enkelt inte vad jag vill fast jag försökte i flera veckor.
Jag gör säkert fler försök men just nu funkar ju det här.

// M

Jag går in med hästen och knyter fast den, går sedan ut och stänger innerdörranrna och sedan fäller upp lämmen. Nu har jag ju lastbil och då går det ju inte att göra på något annat vis :)

Lägger grimskaftet över halsen, skickar in hästen i släpet, sätter fast bommen, stänger lämmen och går in och binder upp hästen.

Bind aldrig fast hästen utan att ha stängt bakom, den kan kasta sig bakåt vilket kan få katastrofala konsekvenser!

Jaha du, och vad händer då om den är lös/ obunden och kastar sig bakåt när du står bakom med lämmen halvvägs uppe!?? Den kan ju också slå baklänges över bommen om du hunnit få dit den!
Är det inte bättre om den då sitter fast och inte KAN kasta sig så långt bakåt?
Vilket läge ger mest katastrofala konsekvenser tror du!

Skickar in hästen och säger åt den att stanna där.
Går sedan in och fikar, går ut och stänger baklämmen och åker iväg.

LIA

Min ena häst går på helt själv så henne smackar jag bara på o slänge grimskaftet över halsen så går hon på, sedan stänger jag bommen och luckan själv för att därefter gå runt och knäppa fast henne.

Det är mycket större risk att binda fast en häst utan att ha något bakom. De flesta hästar backar inte om det tar emot baktill som det gör med en bom. Har man en häst som kastar sig och blir allmänt tokig ska man inte lasta hästen ensam.

Leder fram hästen till lämmen, hindrar henne från att galoppera på, lägger grimskaftet över halsen och låter henne skritta in, stänger bommen, stänger luckan, går fram och knyter fast. (hon gillar att åka!!)

Jag har en inte helt lättlastad häst men lastar ändå själv.

Tricket är att jag har en hylla där fram som jag har lite havre på.

Jag har mellanväggen åt sidan drar in pålle, och när hon är en bit in (jag är nu ca en halv meter inne i transporten) så tar frästelsen överhand och hon går in resten av vägen självmant. Under tiden som hon är fullt upptagen med att äta havre kan jag flytta mellanväggen samt sätta för bommen. Sedan går jag och binder fast henne.

Jag går in med hästen kryper själv under bommen och går ut genom framdörren. Går bak och tar för bommen (om jag har någon) stänger sedan luckan, står på sidan om luckan. Går fram och binder fast henne.
Anledningen till att jag går med fram och ut genom framdörren är att hon vid något till fälle kört ner huvudet under bommen och slagit i huvudet och blivit rädd när jag låtit henne gå in med grimmskaftet över halsen...:crazy:

Jag skulle ALDRIG binda fast en häst innan jag tagit upp bommen och /eller luckan :eek: :eek:

All lastning medför en risk, var bara ensam om du måste. Det kan hända även fast man har en snäll häst.....:smirk:

En häst som kastar sig ur transporten utan att sitta fast anser jag inte vara lämplig att lasta själv!

Hästar reagerar instinktivt med att gå emot tryck och om den känner att den sitter fast så får den panik. En häst i panik sliter tills den kommer loss!

Senast ändrad av en moderator:

Jag leder in hästen och binder fast henne, och går sedan bak och stänger. Hon skulle aldrig drömma om att kasta sig bakåt, i sådana fall skulle jag inte våga lasta henne själv. Försöker öva på att skicka in henne istället, men hon törs inte gå in själv tramsfian :angel:

Jag går in med pållen, går ut o stänger bakom o sen binder jag där framme. Skulle aldrig för mitt liv binda upp innan jag stängt där bak.

Jag åker inte själv, men har lastat själv några gånger. Lägger grimskaftet över halsen, skickar in hästen, stänger kedjan bakom, går fram på andra sidan transporten och knäpper fast, går bak igen och stänger hela transporten.

Lägger grimskaftet över halsen så går dom in själva :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 032
Senast: Amha
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 949
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur