Att leva med en bruksras...

Dobermann verkar vara trevliga hundar, men inte riktigt min typ. Jag känner inte att jag vill ha den rasen som förstahund heller :)

Schäfer har jag träffat många trevliga och en ras jag funderat på, men jag har inte tänkt att det blir från uppfödaren på D härnere. :D De jag kikat på ligger utanför Skåne.
Nej, de skiljer ju sig en del från de andra raserna då de varken är gårdsvaktare eller herdehundar i grunden. Så förstår att de inte passar alla, tänkte mest på draget.

Dåså!
 
Då ska jag kika på hundar från Försvarsmakten när det blir aktuellt, tack!

Och andra raser överhuvudtaget. Som du säger kan man leta efter en individ snarare än ras när man letar efter en vuxen hund.

Dobermann verkar vara trevliga hundar, men inte riktigt min typ. Jag känner inte att jag vill ha den rasen som förstahund heller :)

Schäfer har jag träffat många trevliga och en ras jag funderat på, men jag har inte tänkt att det blir från uppfödaren på D härnere. :D De jag kikat på ligger utanför Skåne.

Om du funderar seröst på en bruksavlad Schäfer så kan jag ge dig tips på uppfödare att kika på. Jag har fött upp rasen och har hyffsad koll på linjer och uppfödare.
Kenneln på D skulle även jag starkt avråda ifrån.
Jag skulle inte heller rekomendera försvarsmakten som ännu dras med stora problem med klådor men även EPI och mentala brister.

Gripas uppfödare kan jag däremot tipsa om.
 
Nej, de skiljer ju sig en del från de andra raserna då de varken är gårdsvaktare eller herdehundar i grunden. Så förstår att de inte passar alla, tänkte mest på draget.

Dåså!
Jag förstår det :) De verkar käcka, även om jag inte känner att de passar mig helt. Är de väldigt bra draghundar?
Om du funderar seröst på en bruksavlad Schäfer så kan jag ge dig tips på uppfödare att kika på. Jag har fött upp rasen och har hyffsad koll på linjer och uppfödare.
Kenneln på D skulle även jag starkt avråda ifrån.
Jag skulle inte heller rekomendera försvarsmakten som ännu dras med stora problem med klådor men även EPI och mentala brister.

Gripas uppfödare kan jag däremot tipsa om.
Tack för ditt erbjudande! Jag har redan varit i kontakt med dig och fått tips på uppfödare, även om det var rätt länge sedan nu ;) Gripas uppfödare är bland annat den kenneln jag kikat på.

Är det bättre att höra av sig till uppfödare och se om de har/känner till vuxna omplaceringar som kan tänkas passa?
 
Jag förstår det :) De verkar käcka, även om jag inte känner att de passar mig helt. Är de väldigt bra draghundar?

Tack för ditt erbjudande! Jag har redan varit i kontakt med dig och fått tips på uppfödare, även om det var rätt länge sedan nu ;) Gripas uppfödare är bland annat den kenneln jag kikat på.

Är det bättre att höra av sig till uppfödare och se om de har/känner till vuxna omplaceringar som kan tänkas passa?
Du kan absolut höra av dig till uppfödare för att flagga för en omplacering. Även om de inte har så brukar uppfödare ha kontakt med varandra när en hund ska omplaceras.
Jag fick själv samtal för ett par veckor sen om omplacering av en av våra tjänstehundar då ägaren hastigt avlidigt, det löste sig genom kontakter. Så det kan absolut vara en god idé.
 
Jag förstår det :) De verkar käcka, även om jag inte känner att de passar mig helt. Är de väldigt bra draghundar?
Ja. De är överlag väldigt bra draghundar- särskilt på kortare distanser.
Alla dobbisar jag känner älskar att dra och gör det av hjärtans lust.
Det är kanske ingen ras om man vill ha långsamma dragturer dock ;) De arbetar mer som en swedish hound än en sibbe liksom. Fullt ös medvetslös 😂
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 811
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 601
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 428
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 115
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp