Att passa tiden i skolan...Hur mkt ansvar ska barnen ta själva?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Jag praktiserar nu i ett område där många barn har det rätt "taskiga" hemförhållanden och ganska dåliga skolkunskaper för sin ålder (de går i "mellanstadiet"), jag är inte säker på att alla kan klockan ordentligt. De har en rast på fm och sedan lunchrast, det är väldigt många barn som har svårt att komma i tid till lektionerna. Det finns en klocka på skolans utsida, men det "ringer inte in" som det gör på mina barns skola. En lärare i trean går själv ut och blåser i visselpipa när hans barn ska in, min handledare gör inget sådant.

Hur funkar det på era barns skolor? (Barnen i den här skolan har ju inte direkt armbandsklockor på sig....)
 
Sv: Att passa tiden i skolan...Hur mkt ansvar ska barnen ta själva?

På min dotters skola (också mellanstadiet) får de själv hålla reda på tiden. De är oftast på samma gård, och då ser man när de andra går in. Om man kommer försent på morgonen eller efter rast skrivs antalet minuter upp. Kommer man över ett visst antal minuter under veckan får man stanna efter lika länge på fredagen. De blev väldigt duktiga med att hålla tiden då detta infördes.
 
Sv: Att passa tiden i skolan...Hur mkt ansvar ska barnen ta själva?

Får man verkligen ha kvarsittning?
 
Sv: Att passa tiden i skolan...Hur mkt ansvar ska barnen ta själva?

Eftersom det inte är klassen som sitter kvar (kollektiv bestraffning) så tror jag bara det räknas som att de tar igen förlorad tid. Vet inte egentligen. Fröken informerade alla, både elever och föräldrar, om det här innan hon införde det. Alla var överens om att man blir störd när man jobbar om någon kommer indrällande försent, så alla ville ta itu med problemet. Det tog typ tre veckor sen kom alla i tid, alltid.
 
Sv: Att passa tiden i skolan...Hur mkt ansvar ska barnen ta själva?

Tillägg: De som åker skolbuss och alltså inte kan stanna efter får i stället stanna inne på en rast och ta igen tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 071
Senast: oz_joj
·
Övr. Barn Min dotter som snart fyller sex har precis börjat i förskoleklass. Jag kan inte direkt påstå att det fungerar bra varför jag undrar om...
Svar
4
· Visningar
1 518
Senast: ameo
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 886
Senast: Mustasukka
·
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 163
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp