Bukefalos 28 år!

Skolans förväntningar på föräldrar

Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Oj var du inte på buke förra året? ;) Det var en lång tråd om det redan då och som sagt finns det ju en hel del att läsa på nätet om den. Och nej de två första kapitlerna är inte så farliga men på det stora hela är det inte en läsebok jag tycker att ialla fall mina barn ska ha i skolan...
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag missade den!! Men jag hade ingen förstaklassare och ingen i mina studiegrupper tog upp den under läromedelsgranskningarna. Märkligt egentligen om det skrivits så mkt om den.
På min VFU hade de en annan bok så jag tänkte nog inte på det.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

De blir rakt av arga på idrottslärare som kräver att eleverna ska uppnå de mål som står i kursplanen för att få G.

Som lärare känner man sig ibland som den där budbäraren, som blir halshuggen bara för att brevet var trist... Det är inte alltid jag tycker att allt som står i kursplanen och betygskriterierna är speciellt viktigt. Men jag kan ju inte välja att välja bort.

Jag kan ha överseende med att föräldrar inte förstår/vet att lärarna följer styrdokument. Men jag blir mörkrädd när jag hör lärare säga saker som...

jag tycker inte att alla måste kunna...
för G tycker jag det räcker med att...


...utan att anstränga sig det minsta för att påverka skolverket att ändra betygskriterierna. En del verkar gå 50% efter styrdokument, och 50% efter sitt eget "tyckande".:crazy:
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Något som är kännetecknande för ett antal svaga studenter är nämligen deras fullständiga avsaknad av insikter i att de har noll koll. De tycker att de är på banan, det är det som är så skrämmande, jag undervisade några såna på masternivå förra året, man blir ju mörkrädd över att det är först där som någon säger stopp.

Visst är det knepigt med sånna!?:eek: Ibland måste man nästan säga: "Men fattar du inte!? Det är skitdåligt!"

Jag vill inte använda ord som bra/dåligt. Jag återkopplar till målen. De får själva avgöra vilken nivå de vill lägga sig på. Men ibland känns det som att många är för unga/omogna för att kunna jobba utifrån en arbetsbeskrivning som anger vad som krävs för G, VG och MVG. De klarar inte att behålla fokus på målet. De börjar jobba och sen blir det något helt annat. Det kan vara väldigt bra, men det uppfyller fortfarande inte just de målen som gäller för uppgiften. Och när jag ska återkoppla lyssnar de bara efter värderande ord (som bra, dåligt, duktig).

Vill eleverna att läraren ska säga om de är bra eller dåliga? Varför i så fall? Har det med mognad att göra, eller är vårt samhälle så bekräftelsesökande?

Jag läste gamla protokoll från en elevs mellanstadietid: NN är bäst i klassen på matte, och näst bäst i engelska.får vi som lärare inte uttrycka oss! Men nu när eleven hade hamnat hos mig, satt hän och häns mamma och väntade på liknande omdömen från mig. Att jag pekar på målen och visar att eleven klarar allt detta - det verkar inte riktigt räcka.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Just det där att man vill höra om ens barn är bäst på NN finns ju väldigt tidigt, det börjar ju nästan på BB, "mitt barn kan redan följa mig med blicken, kan inte din det än?"

Jag gillade när vi fick ut papper på vad vi skulle för att klara tex VG i gymnasiet, det gjorde det vettigt för mig att läsa vissa saker, och det gjorde att jag kunde läsa vidare på egen hand det som inte hanns med på lektionen. Men jag gick naturbruksgymnasium och vi hade vissa lektioner som man bara kunde gå G på vilket var mycket irreterande när man tänkte läsa vidare i ett senare skede.

Med barnen har vi haft utvecklingssamtal redan sedan 2 års ålder på dagis, vilket ibland har känts lite tramsigt, men för barn som kanske behöver lite extra stöd måste det vara jättebra att man kan fånga upp dem så tidigt. Nu i ettan blir det ju lite mer hur det fungerar i skolarbetet.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag tycker att detta är väldigt intressant eftersom jag undervisar på universitetsnivå. Vet man vad det beror på? Ibland har jag en känsla av att det inte så mycket är skolan som har blivit sämre som att det har blivit lättare att åla sig igenom.

Jag är 0-12 lärare och jobbar just nu på förskola. Jag får inte bedöma mina barn. Jag får inte testa dem eller ö h t göra några sådana saker. Det finns barn som inte kan färgerna som är 4 år gamla... Hur ska man kunna fånga upp alla barn när jag inte får "bedöma" dem?? Den här kille har ju ålat sig igenom många år utan att någon reagerat. När jag påpekade detta att vi har 4 åringar som inte kan färgerna fick jag till svar: Oj vi har ju jobbar jättemycket med färgerna.

Tydligen inte tillräckligt enligt mig då. Eller iaf inte på rätt sätt för vissa barn.

Hur länge ska barn klara sig för att man inte får bedöma dem? Tro f*n att det märks först i nian att vissa inte kan läsa...

Jag har iaf bestämt mig för att mina barn ska kunna färgerna och ha en antalsuppfattning innan jag släpper iväg dem. Sen om jag för hemliga och mystiska anteckningar ska jag inte visa någon... Ibland snappar man ju upp saker under dagen när barnen säger: Ge mig den blå bilen eller du har två äpplen. Då kan jag checka av att just det barnet kan det. Dumt eller bra. Vet ej. Men som sagt ingen behöver veta det.

(Sen kan man ju diskutera att jag använder ordet bedöma, det kan ju uppfattas olika. Men jag ser det mer att man kan sätta sig ned och be barnet ge mig en gul kloss osv. Är det en skadlig och farlig "bedömning" av barnet? Eller ska man säga utvärdering?)
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

(Sen kan man ju diskutera att jag använder ordet bedöma, det kan ju uppfattas olika. Men jag ser det mer att man kan sätta sig ned och be barnet ge mig en gul kloss osv. Är det en skadlig och farlig "bedömning" av barnet? Eller ska man säga utvärdering?)
Jag ser två aspekter här - dels frågan om att som lärare löpande bedöma barnets kunskaper, dels frågan om att delge barn/förälder bedömningar.
Som jag ser det behöver en utbildare ofrånkomligen återkoppling från eleven för att ha möjlighet att anpassa metodik och svårighetsnivå etc. Den återkopplingen kan knappast ske på annat sätt än genom en löpande bedömning, eller utvärdering om man gillar det ordet bättre. :)
Däremot är det inte alltid nödvändigt att delge eleven resultatet av en sådan återkoppling, i synnerhet inte när eleven är så ung att den inte självklart kan ta ett totalansvar för sin kunskapsinhämtning. En åttaåring är t.ex. inte med självklarhet hjälpt av att ta del av en graderad bedömning. Det är istället åttaåringens lärare som, mot bakgrund av sin löpande utvärdering, ansvarar för att anpassa utbildningen så att barnet kan tillgodogöra sig den på bästa sätt.
Ju äldre barn, desto större ansvar kan de ta för den egna studiesituationen och efter hand kan lärarens bedömning bli en väldigt användbar vägvisare för att själv optimera lärandet.
Tycker jag.:)
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Självklart ska barnet aldrig ens märka vad man gör, eller få veta något "resultat" av det. Som sagt kan man jobba med färger i sju år utan att någon lär sig något av det bara för att man inte får ta reda på det. Knasigt. En förälder behöver inte heller veta något innan man misstänker t.ex. färgblindhet eller något annat som jag inte kan hitta på just nu ;)

Ett av våra barn har fått en diagnos. Rent krasst hade han ju inte kunnat få det om vi inte jämfört hans utveckling med barn utan funktionshinder...
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Ibland är det ju meningen att barnen skall delges. Vad jag menade var att äldre barn har möjligheter att hantera och dra nytta av sådan återkoppling - och det får de ju normalt också, i form av utvecklingssamtal och formella betyg.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag är 0-12 lärare och jobbar just nu på förskola. Jag får inte bedöma mina barn. Jag får inte testa dem eller ö h t göra några sådana saker. Det finns barn som inte kan färgerna som är 4 år gamla... Hur ska man kunna fånga upp alla barn när jag inte får "bedöma" dem?? Den här kille har ju ålat sig igenom många år utan att någon reagerat. När jag påpekade detta att vi har 4 åringar som inte kan färgerna fick jag till svar: Oj vi har ju jobbar jättemycket med färgerna.

(Sen kan man ju diskutera att jag använder ordet bedöma, det kan ju uppfattas olika. Men jag ser det mer att man kan sätta sig ned och be barnet ge mig en gul kloss osv. Är det en skadlig och farlig "bedömning" av barnet? Eller ska man säga utvärdering?)

Men va? Vi har sen flera år tillbaka som föräldrar fått papper på vad våra barn kan och inte kan och vad man ska hjälpas åt att jobba med? Portfolio kallas det på förskolan ialla fall, på skolan har jag inte hört något mer namn är utvecklingssamtal. Jag tycker att det är toppen, ibland har mina något försiktiga barn inte "visat" att de kan något på förskolan, vi har pratat om det, jag och personalen och de har kunnat "plocka fram det" när de vet att barnen har klarat av det hemma.
Enligt personalen så är det lite mer pappersarbete eftersom de måste föra lite anteckningar för att komma ihåg vem som gjorde/sa vad men på det stora hela tycker de att det är ett steg framåt och ett sätt att även kunna visa föräldrarna vad man jobbar med på förskolan och på det sättet även höja statusen på yrket.
Nu har min yngsta gått i åldersindelad grupp hela tiden i princip och det gör det nog lättare att dels kunna jobba med saker i gruppen och dels hinna med att se att alla hänger med.

Papprerna från förskolan har vi fått skrivit på för att "godkänna" att de får följa barnet, och det samlas i deras Portfolio som sedan ska följa barnet hela förskolan och skoltiden. Det är bestäm från komunhåll så alla förskolor och skolor i kommunen jobbar på samma sätt. Det har varit kurser för personalen hur de ska gå tillväga osv. Kanske något ni bör ta upp till diskussion?
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag kom just från en matematikkurs där de återigen påpekade att vi INTE får bedöma barnen. Däremot kunde vi ju utvärdera vår egen verksamhet...

Vi jobbar inte med portfolio.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Men är det att bedömma att kolla så att barnen klarar av de målen som de ska? Bara det är ju en diskussion i sig... ;)
Som förälder måste jag säga att jag gillar portfolio, det finns säkert för och nackdelar med det oxå, men det känns som om man har bätte koll på att barnet verkligen hänger med!
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag kom just från en matematikkurs där de återigen påpekade att vi INTE får bedöma barnen. Däremot kunde vi ju utvärdera vår egen verksamhet...

Vi jobbar inte med portfolio.

Fast bedöma får du ju göra, men inte uttrycka dig i betygsliknande omdömen. Och det är ju skillnad.

Jobbar du på förskola ska du ju inte ha matte för att nå mål eller annat, utan för att på ett lekfullt sätt introducera matte. Och det är också skillnad. Det finns ju ganska många sätt och framtagna system för att kartlägga barn på, nu kommer jag bara på TRAS och det har ju med språklig medvetenhet att göra, men ändå, Kartlägga är ju inga problem.

Sedan är det ju bara en fråga om hur du uttrycker dig, egentligen. Du kan ju absolut säga att ett barn inte kan färgerna men du behöver ju inte säga att barnet har IG, liksom. i många kommuner har de börjat med Individuell Utvecklingsplan redan på förskolan, men än så länge är dt frivillgt. De mål som där tas upp ska ju helst nås.. Ohc då kan man ju arbeta utifrån de målen.

Det mesta är bara semantik.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Hej! Jag jobbar med ett radioprogram som heter Skolministeriet i P1 och vi ska ta upp den här frågan som du skriver om i ett program på fredag. Jag skulle gärna vilja få kontakt med dig. Mejla ditt telefonnummer loh@ur.se så ringer jag upp och förklarar vad det rör sig om. Vänliga hälsningar/Lovisa Haag
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Det är alltså trådstartaren jag vill ha kontakt med!
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Väljer att svara just på detta då jag känner att jag måste utveckla mig lite. Och nej, jag tror inte att du uppfattat mig fel. Men i år har jag två barn med dessa förväntningar med sig hem, nästa år 3. Visst, läxorna är inget vi dör av hemma hos oss, men den som är ensamstående då? Och måste jobba heltid (för det gör inte jag) och är hemma ännu senare än jag? När man ska handla ska det ske på väg hem från jobbet och då blir man ännu senare?

Och nej, många veckor tittar jag inte på barnens läxor alls. Jag förutsätter att de är gjorda på de läxdagar som är bestämda hemma hos oss. Om någon har problem med läxan och ber om hjälp så får de hjälp (men jag talar inte direkt om rätt svar, vilket jag vet att många föräldrar gör). Under läsveckorna ska varje barn läsa högt varierande tid varje dag. Det kan inte alla göra samtidigt så det gäller att ha rasande fart om alla ska hinna läsa för mig medan jag lagar middag, och då jobbar vi med intonation, betoning, tydlighet etc. Tack och lov är detta bara en begränsad period varje termin. Sonen som hade jobbigt med bokstäver förra året och skrev trögt fick öva hemma under sommarlovet i utbyte mot "stanna-uppe-tid" för att få lite mer flyt. Vi har skapat mattesagor vid middagsbordet i flera år etc etc. Men att stå över barnen och sudda deras treor ser inte jag som min uppgift.

Varför får det inte finnas fel i barnens läxor när de lämnas in? Det betyder ju dels att det alltid är jag som förälder som får ta rollen av "rödpenna", dels att läraren inte behöver lägga tid på vare sig rättning eller sin roll som pedagog att förklara felen för barnet. När dessutom hela skolan inkl 6:orna slutar vid lunch på fredagarna och de hade lagt ut för lite tid på förskoleklassen i år kan jag som förälder verkligen undra vad lärarna själva tänker sig för utveckling av sin uppgift de närmaste åren.

Hur som så är jag med i sagda föräldraförening i år. Jag har avstyrt den s.k. "myskassan" så nu ska de klasser som vill ha gofika baka själva och "guldkant på tillvaron" får för övrigt bekostas av skolans budget. Resten av aktiviteterna det pratades om var mer av trivselkaraktär och låg utanför själva skolverksamheten vilket jag tyckte var helt OK. De dagsaktiviteter som det pratats om visade sig finnas föräldrar till som var villiga att ta på sig det så då antar jag att om det inte finns så blir det inget. Nu var rektorn inte där under det mötet, hoppas att han inte kommer och styr upp framöver heller...

Fö kan jag bara som lärare själv tycka att bl a Princessfeminist och Liten Vit har kommit med bra inlägg. Som lärare har man mängder med material, både det som ska till undervisning och det eleverna har lämnat in. På högstadiet kan man lätt ha över 70 elever på en heltid och att ha allt det elektroniskt skulle ju lösa mycket men tyvärr ser inte verkligheten ut så. Fortfarande jobbar många lärare i skolor som byggdes långt innan lärarna blev bundna till sin arbetsplats 35 timmar i veckan, i kalla, bullriga lokaler med ett personalrum med en telefon och sedan sina "kontor" inrymda i fd städskrubbar. Dator finns på annan plats eftersom den ska delas med andra lärare. Det är inte heller bara så att föräldrar ringer till lärare, lärare måste också ringa till föräldrar. Det är ofta inte så populärt att göra detta under kontorstid för då stör man föräldern på jobbet. Det innebär att lärarna ringer hemifrån från sin egen telefon och ofta sitter med jobbiga samtal sent på kvällarna.

Många undersökningar visar att föräldrarna har stor betydelse för hur barnen lyckas i skolan. Man kan se den information vi fick som en del av den förståelsen. Samtidigt tycker jag att det borde vara tvärtom - att skolverksamheten läggs upp så att föräldrarollen inte behöver ha den här betydelsen, pedagogiskt eller ekonomiskt. Först då kommer vi att närma oss en jämlik skola.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Det verkar bli mer och mer förväntningar.

Läxan i ettan är iofs inte så jobbig, den tar max ett par minuter att instruera i. Lästragglandet är dock mindre kul. Jag ifrågasätter också hur kul det är för barnet att läsa samma text om och om igen. Så den struntar jag nästan i. Att min son läser sina egna böcker och Kalletidningar måste utveckla läsandet minst lika mycket!!!

Utflykterna här är helt ok. De kräver kanske matsäck en gång per år.

Däremot ska det ju bakas och grejas kring jul och alla ska vara klassföräldrar emellanåt (? extra mkt bakande).

Däremot har vi föräldrar ålagts att ta hand om en del av skolans stora trädgårdsland sommartid. Man ser ju vilka föräldrar som är bortresta om man säger så, på deras plättar är det helt visset...

Nu är det tal om att vi föräldrar ska börja skotta ishockeyplanen också. Detta anser jag är vansinne. Vi bor i norr där det kan snöa dagligen. Inte nog med att man kommer hem kl 18 ska skotta sin egen uppfart, då ska man alltså ibland (troligen rätt ofta då skolan är liten) åka och skotta ishockeyplanen i någon (några?) timme? Har man inte traktor blir det ett rent helvete. Kan man vägra utföra alla dessa sysslor undrar jag?
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Om de 10-15 timmarna inte räcker till så är det dags för läraren att ta ett snack med sin chef om att få hjälp att omprioritera eller lägga över vissa uppgifter på andra. Eller begära att bli beordrad övertid.

Ha, ha! Det märks att du inte är lärare. Har ALDRIG (på 14 år) varit med om att en rektor sagt att någon annan får ta mina uppgifter eller fått beordrad övertid, sådant existerar inte för vi har ju förtroendetid.

Håller f ö med dig om att den fackliga representanten gjorde totalfel och jag hatar sådant gnäll som cementerar avundsjukan. Visst finns det de som ej gör sin förtroendetid men jag tror inte de är i majoritet. Snarare räcker inte ens all tid inkl förtroendetid till allt man vill/borde göra och man har alltid en känsla av att inte räcka till/hinna med, etc.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 657
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 834
Senast: Bri
·
Övr. Barn Nytt nick osv. Ja ni fattar... Jag behöver hjälp med att reda i dessa tankar med andra. Jag är bonusförälder åt två härliga ungar, den...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 759
Senast: Nicknytt
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 462
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp