Bukefalos 28 år!

Skolans förväntningar på föräldrar

Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Menar du att lärare får liksom "avlöst övertid" för att föräldrar ska kunna ringa hem eller hälsa på dem i hemmet på t ex helgen eller kvällen i olika ärenden? Där är jag inte insatt. Är det så illa så tycker jag det låter helt vansinnigt. Inget jobb ska/bör innebär att man har "ständig jour". (att det däremot i praktiken blir så för t ex en VD för ett stort företag eller en egen företagare är en annan femma). För hur ska läraren kunna dra gränsen? Full förälder ringer kl 23 en fredagkväll och gråter över att barnet inte klarar gränsen för godkänt betyg; är det alltså inom "ramen"? :confused:

Jag brukar inte ge ut mitt hemtelenr men det går enkelt att hitta mig. I böran gav jag ut telenr och det hände att föräldrar ringde. Numera händer det sällan. Däremot svarar jag ofta på mail kvällstid då man har tid och ro.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Det kräver ju att läraren är kvar på skolan under en större del av dagen.
Få lärare vill nog ha det så.

Jag är en av dem som helst jobbar så mycket som möjligt av mina 45h/vecka på skolan. Där finns materialet, kollegor och jag kan vara mer ledig hemmavid.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag spånar mest om att det bör kunna vara flexibel i val av arbetsplats. Detr finns kontor där du har en hurts och en laptop och sedan hittar din arbetsplats. Varför kan inte tex ett klassrum bli ett sorts kontorslandskap på eftermiddagen?

Nu är det här ingen lösning jag lägger fram. Se det med som brainstorming.

Sen vet jag inte om det handlar om status. Jag har ett yrke som nog har högre status än läraryrket. Jag bär omkring på mina grejer och min laptop på rätt många ställen och ofta har jag inget kontor att sitta på. Jag kopplar det inte alls till att min arbetsgivare inte satsar på mig.

Hade jag fått en laptop hade jag varit nöjd med att bära omkring på den där det var ledigt. Men när det finns x antal datorer och 5x pedagoger som behöver dem så känns det inte lika lätt. Jag har tur och sitter oftast i mitt klassrum som bara ibland lånas av fritids. Mina elever är så unga så de slutar ganska tidigt men det är värre på de högre stadierna där de har bristfälligt med datorer och upptagna klassrum.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 658
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 834
Senast: Bri
·
Övr. Barn Nytt nick osv. Ja ni fattar... Jag behöver hjälp med att reda i dessa tankar med andra. Jag är bonusförälder åt två härliga ungar, den...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 759
Senast: Nicknytt
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 463
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp