Bukefalos 28 år!

Skolans förväntningar på föräldrar

Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Högskolorna har i många år rapporterat att elevernas förkunskaper blir allt svagare. Men då är det ju inte längre kommunen som betalar.
Jag tycker att detta är väldigt intressant eftersom jag undervisar på universitetsnivå. Vet man vad det beror på? Ibland har jag en känsla av att det inte så mycket är skolan som har blivit sämre som att det har blivit lättare att åla sig igenom. Det tycks finnas ett mer ekonomistiskt sätt att hantera eleverna genom skolgången ("jag godkänner hän och skickar hän vidare till nästa årskurs så får de lösa problemet och så ser min genomströmning bättre ut"). Något som är kännetecknande för ett antal svaga studenter är nämligen deras fullständiga avsaknad av insikter i att de har noll koll. De tycker att de är på banan, det är det som är så skrämmande, jag undervisade några såna på masternivå förra året, man blir ju mörkrädd över att det är först där som någon säger stopp.
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag tycker att detta är väldigt intressant eftersom jag undervisar på universitetsnivå. Vet man vad det beror på? Ibland har jag en känsla av att det inte så mycket är skolan som har blivit sämre som att det har blivit lättare att åla sig igenom. Det tycks finnas ett mer ekonomistiskt sätt att hantera eleverna genom skolgången ("jag godkänner hän och skickar hän vidare till nästa årskurs så får de lösa problemet och så ser min genomströmning bättre ut"). Något som är kännetecknande för ett antal svaga studenter är nämligen deras fullständiga avsaknad av insikter i att de har noll koll. De tycker att de är på banan, det är det som är så skrämmande, jag undervisade några såna på masternivå förra året, man blir ju mörkrädd över att det är först där som någon säger stopp.

Per definition så är det så att det ställs mycket låga krav för att få G. De flesta kan få G och lärare vill oftare fria än fälla...

Om du frågar mig så är det en politisk vilja vi nu ser effekterna av. Alla skall klara sig i den svenska skolan, även om de knappt klarar sig, om du förstår vad jag menar.

Lägg till att dagens ungdomar i ganska hög utsträckning är curlade och vana vid att "demokratiskt" argumentera sig till det de vill. Många lärare orkar inte med att stå på sig, utan ger upp. Lönen får ju läraren ändå, liksom...

Jag har haft elever i engelska som knappt kunnat någonting på gymnasiet och de fick godkänt av läraren på högstadiet. Att knappt kunna någonting efter sex års engelskastudier är förfärligt dåligt.

Eftersom friskolorna i stor utsträckning lever på det goda ryktet, dvs att de har elever med bra betyg, så är det inte svårt att föreställa sig hur den lärare med integritet skulle bli behandlad av kollegorna. Så, för att summera, så tror jag att hela skolsystemet har vattnats ur eftersom ingen får misslyckas och resurserna för att verkligen hjälpa till där det behövs saknas.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

"jag godkänner hän och skickar hän vidare till nästa årskurs så får de lösa problemet och så ser min genomströmning bättre ut"

Jo, så kan det vara. Fast de lärare som brinner för sitt yrke bryr sig kanske inte så mycket om ifall det ser bra ut utåt. De får ont i magen om de bryter mot styrdokumenten. Men då kan det hända att skolledningen trycker på och försöker övertyga läraren om att han/hon tolkar betygskriterierna för hårt och stelbent.

Ett exempel:
I betygskriterierna för idrott står det att eleven ska kunna simma. En del tolkar det som att det blir omöjligt att godkänna en elev, om den vägrar att följa med till simhallen. Men jag vet rektorer som säger: "Men eleven kanske kan simma, även om han/hon inte har visat det för dig. Brukar han/hon inte följa med kompisar och bada på sommaren? De kanske har sett att han/hon kan simma?"

Vad tycker ni om den lite friare tolkningen?:confused:
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

ja min handledare har 30 000 efter 35 år som lärare och inräknat den extra slant hon får för att hon har ledningsgruppsansvar ca 4000 i månaden så det händer inte så mkt.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Ett exempel:
I betygskriterierna för idrott står det att eleven ska kunna simma. En del tolkar det som att det blir omöjligt att godkänna en elev, om den vägrar att följa med till simhallen. Men jag vet rektorer som säger: "Men eleven kanske kan simma, även om han/hon inte har visat det för dig. Brukar han/hon inte följa med kompisar och bada på sommaren? De kanske har sett att han/hon kan simma?"

Vad tycker ni om den lite friare tolkningen?:confused:

Då kan man ju i så fall resonera så om allting...? Hän kanske kan matte, bara det att hän aldrig visat det i skolan?

Jättekonstigt resonemang. Ska man bedöma någons kunskap så måste ju kunskapen visas upp för bedömning. Annars kunde man ju skippa skolplikt överhuvudtaget; läraren får en lista med ungdomar/barn som denne ska bedöma genom att bedriva "spaning" och lista ut på egen hand vad barnet/ungdomen kan. :grin:
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

...och jag fick "hela" 100 kr extra i månaden när jag läst extra på universitetet här om året och blev behörig att även undervisa i matematik. "Jag tycker att genomgångna studier ska visa sig i lönen" sa rektorn :rofl:
En ironisk :devil:....eller så var han gravallvarlig. :crazy:

Beträffande de försämrade kunskaperna så tycker jag att det är en rätt solklar följd av:

- Nedskärningarna inom skolan (speciallärarna försvann och vanliga klasslärare förväntas ha speciallärarkompetens som dessutom ska tillämpas i helklass)

- "Den lustfyllda undervisningen", vilket jag givetvis tycker är något att alltid eftersträva men som alla borde förstå är omöjlig att uppnå ibland. Allt är inte kul. En del är rakt av skittråkigt men krävs för att du ska komma till det roliga. Idag kan argumentet "Lärarens undervisning är trist" användas även av föräldrar för att ursäkta att deras barn struntar i att ens försöka prestera i skolan. Vem förlorar på det?

- Alla ska bli godkända i skolan. Även detta något att eftersträva, men leder bara till betygsinflation. Speciellt som denna garanti inte är kopplad till någon som helst ekonomisk plan.
Vad gör man åt de elever som inte får G i något ämne? Finns det pengar till specialundervisning eller små undervisningsgrupper? Om nej är det bara vackra ord på papper - inte värt ett skit.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Då kan man ju i så fall resonera så om allting...? Hän kanske kan matte, bara det att hän aldrig visat det i skolan?

Jättekonstigt resonemang. Ska man bedöma någons kunskap så måste ju kunskapen visas upp för bedömning. Annars kunde man ju skippa skolplikt överhuvudtaget; läraren får en lista med ungdomar/barn som denne ska bedöma genom att bedriva "spaning" och lista ut på egen hand vad barnet/ungdomen kan. :grin:

Oj, kolla diskussioner på t ex "Allt för föräldrar".
Där tycker många föräldrar att det är självklart att deras små telingar som numera går på högstadiet och som struntat i att delta i all simundervsining som skolan erbjudit tidigare, ska ursäktas och ändå få G i idrott.
Argumenten som förs fram är att de kan simma hemma, att de kanske är "simdyslektiska" typ och bör få slippa simma, att man kanske aldrig vistas vid vatten och därmed inte behöver simma etc etc.
De blir rakt av arga på idrottslärare som kräver att eleverna ska uppnå de mål som står i kursplanen för att få G. Deras barn är ju speciella och bör inte omfattas av samma regler som alla andra...
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Det är intressant att läsa om det från lärares perspektiv, vilket oxå förklarar varför jag tycker att nivån är väldigt låg än så länge, dottern går visserligen bara i ettan än men hon har gillat siffror tidigt så hon räknar plus och minus ganska så obehindrat, vi har provat oss fram på vilket sätt hon lär sig lättast och som hon tycker är roliga. Bokstäver har vi hållt på med länge oxå och nu i sommras släpte en hel del av läsningen så hon läser på allt hon kommer åt.

Hon hade matteläxa med sig hem för första gången i torsdags, den ena delen hon skulle jobba med själv gjorde hon på 1 minut... Den andra delen var att spela fia utan knuff... Vilket både hon och vi tyckte vart lite för enkelt så vi gick över till Bamse spelet istället där man dels ska slå med tärning, läsa på korten och räkna houngsburkar... Eftersom själva läxan bestod av att barnet skulle lära sig att känna igen tärningen och veta hur många steg man skulle gå utan att räkna prickar på tärnignen, och att kunna hålla sig till spelets regler...
Läsläxa orsakade visst jag att den blev uppskjuten till mer obesämt datum eftersom jag tyckte att fröken borde dels läsa igenom läseboken innan hon lämnade ut den och dels kanske kolla upp vad som hade skrivits om den... Vilken bok? Ettagluttarna... Hon hade inte hört talas om att det hade varit några skriverier om den...

Det som förvånar mig när det gäller de lärare vi har haft kontakt med så här långt är att det inte verkar finnas någon tradition med nätverkande och tyvärr inte så särskilt stort intresse av att vidareutbilda sig själv. Jag kanske har haft otur att träffa sådana lärare, de få som jag känner som faktiskt har fortsatt att intressera sig för sitt eget lärarnade har oftast gått ifrån lärarar yrket och jobbar med annat idag.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Lägg till att dagens ungdomar i ganska hög utsträckning är curlade och vana vid att "demokratiskt" argumentera sig till det de vill. Många lärare orkar inte med att stå på sig, utan ger upp. Lönen får ju läraren ändå, liksom...

Det där känner jag absolut igen från högskolan. Jag har på fullt allvar haft långa diskussioner med studenter om tentasvar etc, där de vägrar gå med på att lärarens facit är rätt, utan tycker att deras svar är lika bra. Som att det vore någon sorts diskussionstävling där lärarens åsikt om vad som är rätt svar på tentan väger lika tungt som studentens (läser sin första fempoängskurs).
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

ja min handledare har 30 000 efter 35 år som lärare och inräknat den extra slant hon får för att hon har ledningsgruppsansvar ca 4000 i månaden så det händer inte så mkt.

Jisses, det räknar ni som lite? Det är vad mamma får som universitetslektor. Om alla tjänade som läkare i Sverige skulle inflationen bli så hög att vi inte skulle kunna köpa någonting för pengarna ändå.

I övrigt, ingångslönen var inte heller illa 21 000, är civilekonom sedan flera år tillbaka och det är vad jag får. Titta på vad folk i media generellt tjänar, det ligger runt detsamma. Det bara är så, populära yrken får lite lägre löner eftersom människor faktiskt vill ha dem. Det är inte alls så att akademiker givet har högre löner än "arbetare" nuförtiden, vi är väldigt många akademiker och har hög efterfrågan på "arbetare".

Lärarnas statur hänger nog inte på lönen utan på att just nu verkar tydligen skolan fungera illa, då är det ju svårt att få extremt hög status för jobbet. Samtidigt tycker jag inte mina lärarvänner har låg status, de är högt respekterade bland sina juristvänner och dylikt.

I övrigt, om barnen inte ska ha läxor och inte får hjälp att lära sig ta ansvar för dem, hur i helskotta ska de sedan kunna klara universitetet? Om inga läxor gavs alls och inga rekommendationer gick ut från skolan om att föräldrarna bör hjälpa till så skulle barn med hängivna föräldrar dra ifrån de övriga ännu mer och ännu snabbare. Eftersom de föräldrarna inte behöver någon vink om varken plugg eller att hjälpa till, de gör det ändå.

Däremot kunde de gott totalt skippa klassresor osv, varför ska man ha det? De populära eleverna har redan sammanhållning och de som inte är populära får bara lida under resan och blir mer utanför.

Det är i unga år man lär sig att lära, det ska man sedan stå på som grund resten av livet. Vi kan ju inte neka barnen den kunskapen. Läxorna är nog mycket för att lära sig läsa läxor och på så vis nödvändiga. De är kanske inte för att lära sig just det de fick i läxa.
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Deras barn är ju speciella och bör inte omfattas av samma regler som alla andra...

Att det finns knasiga föräldrar är ingen överraskning.
Att det däremot, som havreflinga skrev, finns rektorer som står bakom detta resonemang finner jag mer underligt och anmärkningsvärt.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

En detalj, men i så fall tjänar din mamma väldigt lite. Medellönen för universitetslektorer ligger på ca 39 000 enligt senaste SULF-tidningen.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Vem vet de kanske får mindre i Uppsala? Hon kan ju ha 35 om jag mindes fel. Hon var programsamordnare ska väl bli studierektor igen nu.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

En detalj, men i så fall tjänar din mamma väldigt lite. Medellönen för universitetslektorer ligger på ca 39 000 enligt senaste SULF-tidningen.

Det beror väl på ämnet? Utan att veta så skulle jag gissa att humanister t ex inte direkt toppar löneligan.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

exakt, (och lite oavsett var det inte det som var poängen med inlägget. Jag tycker helt enkelt inte att 30 000 kr är lite i lön).
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Att det finns knasiga föräldrar är ingen överraskning.
Att det däremot, som havreflinga skrev, finns rektorer som står bakom detta resonemang finner jag mer underligt och anmärkningsvärt.

Ja fast inte så förvånande i dessa tider då skolans rykte är lika med elevernas resultat.
Att lägga ett godkänt-tvång över skolorna samtidigt som man jämför skolornas meritpoäng som någon sorts kvalitetsmärke är ju som att tigga om situationer som den här. Föräldrarna vill att deras barn ska klara godkänt och rektorn vill att skolan ska ha gott rykte.

Det är det som gör skolans värld så knepig. Den är inte en fabrik så det går inte att dra paralleller till tillverkningsindustrin där en sorts maskin som matas med en viss råvara producerar givna produkter av en viss kvalitet.
Det är oerhört svårt att jämföra skolor. En skola vars elever har dåliga meritpoäng kan vara en kanonskola. De kan ha enormt engagerade lärare som jobbar häcken av sig med sina elever. Sedan kan upptagningsområde, kommunens ekonomi och skolledning sätta krokben för dessa lärare.
En lite mer loj lärarkår kan med en mer modest arbetsinsats lotsa fram elever från studiemotiverade hem till MVG...
Meritpoängen säger därmed ganska lite om skolans och lärarnas kvalitet men kan ändå sänka eller höja en skola. Rektorer som vill ha kvar sitt jobb och sin skola ser därmed till att betygen inte faller för lågt...
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Exakt, fler standardprov över hela landet och betygsskala med 10 grader vore nog bra.
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Ettagluttarna!!!?? Vad är det me den? den har min dotter ju. Nu har jag missat nåt skäms på mig... ursäktar mig med exjobbet:)
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

Jag googlade och nu måste jag läsa längre fram än de första 2 kapitlen.. :o
 
Sv: Skolans förväntningar på föräldrar

För mig som "bara är 20" och inte har egna barn, men en sladdis till lillebror tycker jag detta inte verkar något konstigt alls.

I våran familj är det alltid en vuxen med när lillebror gör läxan, även om man kanske lagar mat samtidigt så lyssnar man och svarar på frågor och alla skrivna papper gås igenom med honom och så kollar vi om nån bokstav kanske inte står på sträcket eller om han skrivit stora bokstäver fel. I mina öron är det väl ungefär vad lärarna förväntar sig av er? sedan att barnet läser läsläxan högt 2 gånger för en vuxen hemma, är inte heller något märkligt alls...eller?

Jag blir nästan chockad av ditt inlägg, jag måste ha tolkat det helt fel :crazy:

Fika delen däremot är ju jobbigare, för där blir det säkertligen lätt att ett barn har jätte mycket och ett annat kanske får knappt någonting alls hemifrån, där borde skolan ställa upp med kanske 1 frukt som fika och sedan 1 grillad (2 ) korv till barnen som lunch..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 657
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 834
Senast: Bri
·
Övr. Barn Nytt nick osv. Ja ni fattar... Jag behöver hjälp med att reda i dessa tankar med andra. Jag är bonusförälder åt två härliga ungar, den...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 759
Senast: Nicknytt
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 462
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp